Bureautafel voor PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 485493

Topicstarter
Aight Tweakers,

Ik heb een vraag die niet zozeer met hardware te maken heeft, maar wel met de omkadering. Ik wil mijn eigen desktop-tafel bouwen. De enigste vraag die ik echter heb is hoe ik de houten poten kan vastmaken aan het tafelblad.

Ik had graag gewerkt met een blad die 2m lang is, zijn daar standaardplaten voor en in welk materiaal werk ik best? De tafel is nog een concept, en liefst had ik gewerkt richting de tafels die ze hebben in de Apple Stores, maar dan met een opening aan het einde van de tafel en een plaats achteraan om de kabels te verzamelen.

Ik heb nog geen ervaring, maar ik ben bereid om (veel) te leren.

Bedankt!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:23
Afbeeldingslocatie: http://iphone5.nl/images/2012/02/Apple-Store-Amsterdam-1.jpg

Bedoel je deze tafels?
Zo ja daar is standaard niets voor te krijgen, de poten zijn hoger als normale tafelpoten dus die zijn ook niet standaard te kopen.
Om dit soort tafels zelf te maken moet je of HEEL erg handig zijn (en ook het juiste gereedschap hebben) of iemand kennen die dat is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah damn, maar ik geef niet op. Ik heb een meubelmaker gevonden, en m'n Sketchup tekening is af.

https://www.dropbox.com/sh/j7hlmsovcmlky1k/BSDsHq1j9n

Welk soort hout is dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kan in verschillende materialen werken.

- osb plaat: goedkoop, niet supervlak maar wel stevig en verkrijgbaar in verschillende diktes.
- MDF: prijs is oke, supervlak, verf nodig, stevigheid is verbeterd door het frame dat je eronderzet en ook verkrijgbaar in verschillende diktes. (12, 18, 22mm en meer)
- multiplex: duur, zeer stevig, diktes verschillen ook maar standaarddikte is 18/22mm

Tevens: niet iedereen heeft sketchup dus zou je een of twee afbeeldingen kunnen uploaden van je 3d model?

Houten tafels die ze in de Apple stores gebruiken is meestal een goedkoop soort hout met een mooie fineerlaag erover, schijn bedriegt ;-) Zelf fineerlagen zetten is niet erg evident, zelfs niet voor de doorsnee timmerman. Die platen zijn meestal fabrieksaf geleverd (kijk maar naar de ikea).

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
Die tekening in sketchup laat een simpele tafel zien met een blad op de poten, die zijn een stuk makkelijker te maken.

Voor een meubelmaker moet geen van bijde een probleem geven ik heb ook vaak aan een foto genoeg.

De houtsoort zie ik op de foto niet, hou er wel rekening mee dat er heel veel verschil in prijs zit en ook qua hardheid van de verschillende houtsoorten.
Verder ben ik het eens met diedazz meestal gebruiken ze in die winkels allemaal gefineerd materiaal (niks mis mee maar voor de gemiddelde thuisgebruiker een drama om mee te werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier enige ervaring. Ben in geen velden of wegen meubelmaker, maar heb wel ooit drie bureaux voor m'n PCs zelf gemaakt.

Reden was bij ons steeds dat we beperkte en niet helemaal standaardruimte hadden en dat optimaal wilden benutten.

De huidige gebruiken we al vier jaar en gaat nog prima. Het is van betonmultiplex gemaakt (makkelijk schoon te maken en voor z'n stevigheid goed betaalbaar). Om extra stevigheid te geven in de lengterichting hebben we er een tweetal latten ondergeschroefd op 1/3 en 2/3 van de breedte. Poten hebben we bij de Ikea gehaald. Bevestiging ging gewoon van onderen.

Bureau is in T-vorm, met poten op de uiteinden en twee Ikea poot/computermeubels waar de beide takken samenkomen.

Tip: om meer bureauoppervlak te houden en de boel opgeruimder te krijgen kun je best een tweede plank 15cm boven het bureaublad monteren en daar de monitoren en evt speakers op plaatsen. Dan hou je het bureau zelf virj voor toetsenbord en pointing devices.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-Venom- schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 20:16:
Die tekening in sketchup laat een simpele tafel zien met een blad op de poten, die zijn een stuk makkelijker te maken.

Voor een meubelmaker moet geen van bijde een probleem geven ik heb ook vaak aan een foto genoeg.

De houtsoort zie ik op de foto niet, hou er wel rekening mee dat er heel veel verschil in prijs zit en ook qua hardheid van de verschillende houtsoorten.
Verder ben ik het eens met diedazz meestal gebruiken ze in die winkels allemaal gefineerd materiaal (niks mis mee maar voor de gemiddelde thuisgebruiker een drama om mee te werken)
't Gaat hem meer over de kabelgoot achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zelf een bureaublad van 25mm MDF, met poten van de bouwmarkt eronder geschroefd aan de voorkant, de rest leunt op de vensterbank of tegen de muur. Voor kabelmanagement zit er een gat in geboord, en de toplaag is gedaan van vloerbedekking (en dat gaat nog vervangen worden door PVCzeil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik stond in Ikea vandaag en heb de plaat al gevonden. Perfecte plaat voor 25 euro, maar de stevigheid van de poten laat de wensen over. Hoe kan ik dat verbeteren?

Gewoon T-poten ofzo aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
Wat voor poten heb je gekocht?
Pagina: 1