• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 22:17
Ik loop al tijden te twijfelen of ik een hotfill-systeem zou kopen.
Het vullen van warm water van de hr-combiketel (deze staat achter de wachmachine) bespaart een hoop energie en het milieu.

Afbeeldingslocatie: http://www.groene-energiewinkel.nl/upload/fb_images/36011000.thumb.jpg
Nu vind ik het een te groot bedrag om 280 euro te betalen voor een kastje met 2 waterschakelaars, dus bedenk je alternatieven. Zelf heb ik geen ervaring met het schakelen van waterleidingen.
De wasmachine zou enkel warm water moeten krijgen bij de hoofdwas.

Ik zie op internet veel klussers met thermostaatkranen van douches knutselen.
Dat zie ik ook wel zitten maar dan zou de warm water aansluiting slechts 5 minuten open moeten staan.

wie heeft er ervaring in dit soort dingen of kan mij helpen?

[ Voor 13% gewijzigd door mark184 op 14-12-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-07 19:47
douchekraan op 40 graden instellen? (ofhebben die te weinig capaciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Met een douchekraan ga je volgens mij ook spoelen met water op '40' graden. Volgens mij is dat niet echt de bedoeling.
Voor de wasmachine heb ik het idee van de hotfill een beetje laten varen. Het is extra leidingwerk terwijl je tegenwoordig het merendeel van de was op 30 graden doet.
Voor de vaatwasser weet ik het nog niet. Uit hygienisch oogpunt is 65+ wel zo prettig en het is weinig extra leidingwerk aangezien je toch al warm water heb in de keuken

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een vriend van me heeft een zonneboiler en heeft dus vaak warmte over. Hij heeft geloof ik de koudwater aansluiting van de wasmachine en vaatwasser met een thermostaat kraan aangesloten op het heet water. Volgens mij heb je hier ook wel nettere mengkranen voor dan die van douches. Duurdere apperaten hebben soms een aansluiting voor hotfill.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr_gadget op 17-12-2012 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
hier ook al eens over nagedacht, dit is mijn idee

220V relais over inlaatklep van wasmaschine plaatsen , potentiaal vrij kontakt via extra snoer naar buiten brengen en om verwisseling te voorkomen op een afwijkende connector aansluiten of vast aansluiten, kontakt op een instelbare timer aansluiten en een drieweg klep ( of 2 inlaat kleppen) laten schakelen, wel op koude leiding een inlaat combinatie plaatsen.
Timer zo schakelen dat gedurende de eerste (instelbare) tijd na de eerste water inlaat de drieiwegklep naar warm schakeld, daarna koud ( spoelen), met energie meter bepalen hoe lang de timer moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je een doorstroom toestel, of een boiler in je cv-ketel? Ik heb het idee dat je alleen echt kunt besparen als je een (zonne)boiler hebt. Een doorstroom combiketel is vaak te traag met het leveren van de gewenste temperatuur, hierdoor gaat je wasmachine nog altijd zelf elektrisch verwarmen.
Ik heb ook een hotfill gehad en heb hem heel snel weer verwijdert, bij had het totaal geen nut.
Ik gebruikte ongeveer even veel elektra en daarbij ook opeens gas, ik was duurder uit.
De wasmachine pakte zijn water niet in één keer, maar in hele kleine hoeveelheden kort achter elkaar.
Dit was ongeveer 5 sec water pakken en dan een poos niets, dan weer 5 sec tappen enz.
In die korte tijd brande de ketel amper en ging er dus te veel koud water naar de wasmachine.
Aan de leidinglengte, ketel<>wasmachine, kan het niet gelegen hebben, dit was ongeveer 50cm.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

Oxellaar schreef op woensdag 19 december 2012 @ 06:47:
Heb je een doorstroom toestel, of een boiler in je cv-ketel? Ik heb het idee dat je alleen echt kunt besparen als je een (zonne)boiler hebt. Een doorstroom combiketel is vaak te traag met het leveren van de gewenste temperatuur, hierdoor gaat je wasmachine nog altijd zelf elektrisch verwarmen.
Ik heb ook een hotfill gehad en heb hem heel snel weer verwijdert, bij had het totaal geen nut.
Ik gebruikte ongeveer even veel elektra en daarbij ook opeens gas, ik was duurder uit.
De wasmachine pakte zijn water niet in één keer, maar in hele kleine hoeveelheden kort achter elkaar.
Dit was ongeveer 5 sec water pakken en dan een poos niets, dan weer 5 sec tappen enz.
In die korte tijd brande de ketel amper en ging er dus te veel koud water naar de wasmachine.
Aan de leidinglengte, ketel<>wasmachine, kan het niet gelegen hebben, dit was ongeveer 50cm.
Dat is precies mijn gedachte. Hotfill is wel handig als je "gratis" warm water hebt door een zonneboiler. Maar anders moet je het voor besparing of "beter voor het milieu" niet doen. Kan je beter groene stroom nemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de afwasmachine gewoon direct op de warmwater aansluiting aangesloten werkt al 3 jaar perfect.
Tapwater staat bij ons ook 45c. Geen legionella gevaar omdat er geen vat is wat een tijd lang op temperatuur gehouden word.

[ Voor 41% gewijzigd door revolution-nl op 19-12-2012 09:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

revolution-nl schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:05:
Ik heb de afwasmachine gewoon direct op de warmwater aansluiting aangesloten werkt al 3 jaar perfect.
Tapwater staat bij ons ook 45c. Geen legionella gevaar omdat er geen vat is wat een tijd lang op temperatuur gehouden word.
Omdat het de tweede keer is dat deze onjuiste opmerking voorbij komt toch even reageren.

Er is wel kans op legionella. Je hebt gelijk als je stelt dat een voorraadvat een zeker risico met zich mee brengt, maar ook een ongelukkig aangelegde warmwaterleiding kan een ziekmakende hoeveelheid legionella bevatten. Zelfs(juist) de doucheslang in je eigen huis kan na twee weken zomervakantie een ziekmakende hoeveelheid legionella bacteriën bevatten.

Overigens kan je alleen een besmetting oplopen door verneveld water. Dat risico lijkt me bij gebruik voor de afwasmachine niet zo groot.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ericplan schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:40:
[...]

Omdat het de tweede keer is dat deze onjuiste opmerking voorbij komt toch even reageren.

Er is wel kans op legionella. Je hebt gelijk als je stelt dat een voorraadvat een zeker risico met zich mee brengt, maar ook een ongelukkig aangelegde warmwaterleiding kan een ziekmakende hoeveelheid legionella bevatten. Zelfs(juist) de doucheslang in je eigen huis kan na twee weken zomervakantie een ziekmakende hoeveelheid legionella bacteriën bevatten.

Overigens kan je alleen een besmetting oplopen door verneveld water. Dat risico lijkt me bij gebruik voor de afwasmachine niet zo groot.
Zolang het geen stilstand water betreft en er dagelijks water door de leidingen loopt maak ik mij niet druk.
Het is natuurlijk verspilling om tapwater te verwarmen tot 60c om het vervolgens weer koud te maken door het te mengen met koud water :F

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 19-12-2012 10:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

revolution-nl schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:14:
[...]

Zolang het geen stilstand water betreft en er dagelijks water door de leidingen loopt maak ik mij niet druk.
Wanneer je alleen over je eigen situatie praat, prima. Maar je bent nogal stellig in je uitspraken alsof ze algemeen geldend zijn. Dat is niet zo.
Het is natuurlijk verspilling om tapwater te verwarmen tot 60c om het vervolgens weer koud te maken door het te mengen met koud water :F
Dat is geen verspilling als dat opwarmen een functie heeft, zoals bij de bestrijding van legionella is aangetoond. Vergelijk het met de bereiding van voedsel, dat kook of bak je ook, maar vervolgens laat je het afkoelen, omdat je anders je mond verbrandt. Is dat ook verspilling?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Oxellaar schreef op woensdag 19 december 2012 @ 06:47:
Hangt nogal af van de periode waarin je wast. Winters is het leidingwater steenkoud hier en is de ketel eigenlijk altijd op temperatuur. Als de wasmachine dan onder de ketel staat heb je in no-time warmwater in je wasmachine.
Ga je dat zomers doen, dan moet je ketel uit slaapstand komen, de wisselaar opstoken, het niet heel erg koude water opwarmen en dan weer de hele zooi laten afkoelen. Als dat dan ook nog in korte intervallen gebeurt zal dat nooit optimaal gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15
Een moderne wasmachine verbruikt gemiddeld ca. 190 kWh per jaar waarvan een groot gedeelte (80%??) voor verwarming van water. Met verwarming op gas scheelt je dat dan misschien € 10,- Als je "gratis" zonneboiler-warmwater hebt is dat natuurlijk interessant, anders kun je wellicht een zonnepaneel met microomvormer neerleggen. Dat lijkt me handiger dan die hotfill-systemen.

http://www.greenem.nl/inf...ichte-van-een-nieuw-model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 01-07 10:00
revolution-nl schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:14:
[...]

ik zie dat juist anders om.
juist bij stilstaand water van voldoende hoeveelheid kan de temperatuur lager.
een zonneboiler van 55 graden heeft alle legionella gedood in een uurtje of 5.

bij doorstroom wil je het eerder 70 graden hebben.
want de tijd om legionella te doden is dan maar kort.

(er zwerven verschillende tabellen rond op het internet. dus ik neem ruime marge.
ik heb de temperatuur ook lager staan. 65 graden.)

en verspilling hoeft dat natuurlijk niet te zijn.
kan me goed voor stellen dat je ketel op een beter rendement werkt als hij 3 liter per minuut van 60 graden maakt.
tegen over 6 liter per minuut van 30 graden.

verder ontopic.
heb aardige twijfels of een wasmaschiene op gas eigenlijk wel interesant is.
een wasmaschiene op zonne energie (boiler of pv) zou ik ook wel willen.
mischien in de toekomst.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 09:20

thaMini

Tool !!

Ik zou eens timen hoe lang de wasmachine daadwerkelijk bezig is met vullen. En vervolgens bij een tappunt dat op ongeveer gelijke afstand ligt timen hoe lang het duurt voordat daar warm water voorbij komt.
Het starten van mijn cv-ketel naar ww bedrijf en warm water uit de douche duurt toch al gauw minimaal 30 sec. Als het niet langer is. Dat valt wel te verkorten door de tapcomfort (warmhouden warmtewisselaar) aan te zetten, maar dan is je winst ook weg.

Ik lees dat de gemiddelde wasmachine 57 L water gebruikt bron. Waarschijnlijk verdeeld over 3 keer vullen, dus 20 L per keer.

Ik ben bang dat je geen winst behaald.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark184
Nou ik heb toch maar een Hotfill MS1002 gekocht. Via marktplaats voor 135 euro. Mooi prijsje i.v.m. 289 euro voor een nieuwe. Aansluiten was zeer eenvoudig.
Tapwater op 70 graden ingesteld. Koudwateraansluiting erop. Warm water kraantje gemaakt. Aankoppelen aan verdeelstuk en draaien maar.

Toch is het lijkt het me redelijk eenvoudig om zoiets zelf te maken.
Een thermostaatkraan met een druk-tijdschakelaar op de warme leiding. Toch?

Bij mijn CV duurt het 8 seconden voor er heet water door de leiding loopt. Afstand leiding tussen CV en wasmachine is 30 centimeter.
Op Conrad vind ik wel water schakelaars maar een schakelaar met drukknop op met een timer gaat mij boven het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:16:
[...]

Hangt nogal af van de periode waarin je wast. Winters is het leidingwater steenkoud hier en is de ketel eigenlijk altijd op temperatuur. Als de wasmachine dan onder de ketel staat heb je in no-time warmwater in je wasmachine.
Ga je dat zomers doen, dan moet je ketel uit slaapstand komen, de wisselaar opstoken, het niet heel erg koude water opwarmen en dan weer de hele zooi laten afkoelen. Als dat dan ook nog in korte intervallen gebeurt zal dat nooit optimaal gaan werken.
Misschien dat het bij jouw uitmaakte, maar bij mij was het echt een drama, viel mij echt tegen :'(
En het was in de winter dat ik het probeerde, het nemen van water gaat veel te pulserend om goed te werken.
Mijn ketel staat ook overdag, als er gewassen wordt, niet bijzonder veel aan.

Wasmachine staat zoals ik al zei direct onder de ketel. En daarbij moest ik mijn tapwater verhogen van 45c naar 60c. Zou dus ook warmer water gaan gebruiken voor mijn douche enz. wat ik ook zonde vindt.
Nu is de hotfill er weer tussenuit en is mijn tapwater ook weer 45c.

Ben niet bang voor legionella om de volgende redenen:

1. Tijdens het tappen heeft legionella geen kans om te kweken, binnen een minuut is het al weer door het riool weggespoeld.
2. De 0.4liter in de platenwisselaar krijgt een overshoot van +/-67c bij het dichtzetten van de kraan.
Dit voorkomt kweek en vormt geen groter risico als bij een toestel met een taptemperatuur van bijv 60c.
3. De ww leiding loopt, ongeisoleerd, geheel door de kruipruimte waar het zomer en winter niet boven de 25c komt. Het water koelt, na tappen, snel af naar onder de 25c, bij deze temperatuur is er geen risico op legionella.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

hotfill ? legionella (again)?

ik heb gewoon een electrolux hot&cold.
no problem
no legionella

hotfill on 10 maanden van het jaar, hotfill off in de winter, gewoon een knopje op de machine.
http://newsroom.electrolu...olux-hotcold-wasautomaat/

de afwas machine blijft gewoon altijd en volledig op de warmwater,
dat scheelt na 6 jaar alweer een berg (geld milieu kies zelf maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@legionella
Mijn ketelfabrikant zegt dat lagere temperatuur geen probleem is vanwege geringe tapinhoud. Zelfs met warmhoudfunctie schijnt het geen probleem te zijn. (per e-mail ontvangen, hebben ze intern geraadpleegd bij hun 'expert'). Wel eens gedacht aan je doucheslang die nooit warmer wordt dan 40C?

Ben geen legionella expert, maar lijkt ook wat angst te zijn uit onwetendheid? Zie je ook met die asbest flats waar mensen uit het niets ineens in hotel gingen overnachten.

@CV ketel experts hier
Is 50C warmwater efficiënter om te maken dan 60C warmwater en bijmengen naar 50C? Voordeel(?) is volgens mij wel dat de tapdrempel van de CV-ketel eerder bereikt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 19-12-2012 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
hier ook hot&cold van aeg, maar dan 12 mnd/jr. legionella heeft geen kans bij een dagelijks opwarmertje naar 85gr en doucheminnende gezinsleden. slechts de 2e doucheslang zou een broedplaats kunnen worden, maar ook die wordt vaak genoeg gebruikt.

maw gewoon een geschikte wasmasjien kopen, dan werkt hotfill als een tierelier.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

mark184 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:07:
Nou ik heb toch maar een Hotfill MS1002 gekocht. Via marktplaats voor 135 euro. Mooi prijsje i.v.m. 289 euro voor een nieuwe. Aansluiten was zeer eenvoudig.
Tapwater op 70 graden ingesteld. Koudwateraansluiting erop. Warm water kraantje gemaakt. Aankoppelen aan verdeelstuk en draaien maar.

Toch is het lijkt het me redelijk eenvoudig om zoiets zelf te maken.
Een thermostaatkraan met een druk-tijdschakelaar op de warme leiding. Toch?

Bij mijn CV duurt het 8 minuten voor er heet water door de leiding loopt. Afstand leiding tussen CV en wasmachine is 30 centimeter.
Op Conrad vind ik wel water schakelaars maar een schakelaar met drukknop op met een timer gaat mij boven het hoofd.
Ik mag hopen dat je 8 seconden bedoeld? Een CV die er 8 minuten over doet om op te starten lijkt me defect?

• mark184
@fairy, is aangepast, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 12:53
Ok, oud topic, maar ik denk dat het hier het beste bij past.

Ik wil mijn vaatwasser direct op de zonneboiler aansluiten, dus zonder langs de naverwarmer te gaan. De zonneboiler is voorzien van een thermostaat kraan die er al voor zorgt dat er nooit extreem warm water uit de boiler komt.

De vaatwasser staat ongeveer 7 meter leidinglengte bij de boiler vandaan. Nu wil ik daarvoor dezelfde buis gebruiken als voor mijn radiatoren, namelijk 14x2 mm kunststof buis (volgens mij heet het VSH KT buis).

Deze buis heeft 2 voordelen:
- kleine diameter
- ik heb 'm nog liggen

Nu heeft dit soort buis geen enkele versterking of mantel, alleen maar plastic. Gaat dat wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

MeTooPV schreef op woensdag 09 april 2014 @ 20:38:
Ok, oud topic, maar ik denk dat het hier het beste bij past.

Ik wil mijn vaatwasser direct op de zonneboiler aansluiten, dus zonder langs de naverwarmer te gaan. De zonneboiler is voorzien van een thermostaat kraan die er al voor zorgt dat er nooit extreem warm water uit de boiler komt.

De vaatwasser staat ongeveer 7 meter leidinglengte bij de boiler vandaan. Nu wil ik daarvoor dezelfde buis gebruiken als voor mijn radiatoren, namelijk 14x2 mm kunststof buis (volgens mij heet het VSH KT buis).

Deze buis heeft 2 voordelen:
- kleine diameter
- ik heb 'm nog liggen

Nu heeft dit soort buis geen enkele versterking of mantel, alleen maar plastic. Gaat dat wel goed?
Thermostaatkranen hebben niet het eeuwige leven, maar gaan wel eens vastzitten. Bovendien zijn niet alle kranen beveiligd tegen het wegvallen van de druk op de koude leiding terwijl zich in het warme circuit wel druk opbouwt door de inlaatcombinatie met terugslagklep. In dat geval stroomt er mogelijk water van 85 graden je plastic buisje in.

Dit verschijnsel doet zich meestal voor als de bewoner niet thuis is, maar van een welverdiende vakantie op de wadden geniet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-07 12:53
Ik begrijp dat die kunststof buis voor CV niet bestand is tegen 85 graden. Kans op 85 graden in de buis is erg klein, maar de gevolgen van een defecte leiding zijn wel erg groot. Ga ik toch even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56
@mark184

Ik heb 3 maanden geleden een warmtepompboiler naast mijn wasmachine geplaatst, zou dus ideaal zijn om dit water ook voor de was te gebruiken. Heb jij ondertussen wat meer ervaring met je Hotfill? Enig idee of je een besparing hebt behaald?
Pagina: 1