• hawker
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-06 19:15
Hallo mede tweakers!

Ik hoop aankomende week een compleet waterkoeling systeem aan te schaffen voor in mijn pc.
De hele set is inclusief een 240 Radiator die ik aan de bovenkant van mijn pc wil monteren.

Zoals de titel al zegt: Er moet een gat gemaakt worden voor mijn 240 radiator aan de bovenkant.
Ik ben in bezit van een Fractal Design Define XL behuizing waarvan de behuizing van staal is.

Het idee is dat er 2 ronde gaten ( of een gat van 2 circles voor beide fans ) met uiteraard 8 gaten voor het monteren van de radiator. Die 8 gaten boren gaat wel lukken, maar ik ben nogal huiverig over het maken van 2 flinks gaten in mijn behuizing.

Mijn aanpak zal zijn: bovenkant van de behuizing met tape afplakken, uittekenen en dan met een dremel de gaten in de behuizing snijden.

Heeft er iemand advies waar ik op moet letten of hoe ik het juist extra netjes af kan werken?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:55

player-x

Disruptive by design

Gebruik deze sjabloon, en ik koop altijd een van deze radiator grills.

Gebruik zelf speciaal printbare plastic stikker A4 die ik uitprint met een laserprinter, en ik daarna op de kast plak, en zaag en boor gewoon volgens de markeringen en lijntjes, en wanneer ik klaar ben trek ik de resten er weer van af.

Maar vroeger deed ik het het door zo een uitprint op gewoon A4 papier vast te plakken met schilderstape, en dan met een centerpunt op all hoekjes en gaten een centertje te slaan, en dan met een kraspen en een liniaal de lijnen te trekken.

Voor ronden gaten gebruikte ik een metaal passer.
Afbeeldingslocatie: http://www.mva.be/houtbewerking/kirschen/foto/toebehoren/K8600passer.jpg

Tip: klem met een lijmklem een stuk hout onder het uit te zagen gat en zaag beiden tegelijk, ook is het slim om als het mogelijk is van uit de binnen kant te zagen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Mocht je geen budget hebben voor een 114mm hss gatzaag (de beste en makkelijkste oplossing) en dus toch met de dremel aan de slag willen:

Neem vooral de tijd en wil niet ineens te snel te diep slijpen. Het is beter om in zo vloeiend mogelijke bewegingen de hele cirkel meermalen na te lopen dan in één keer door het staal te willen. Vooral de eerste keer is het belangrijker om je cirkel goed te volgen dan om meteen door te willen duwen omdat je dan een goed leidraad hebt. Navenant je dieper komt gaat het vanzelf makkelijker.

Daarnaast is mijn tip: gebruik dunne schijfjes ipv dikke of glasvezel versterkte. Dunne schijfjes slijten wel snel maar je bent veel precieser en als je schijfje een keer hapt springt het kapot waardoor de schade vaak beperkt blíjft.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 14:19

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Met een Dremel gaat je dat flink wat zaagje kosten.

Pak gewoon een decoupeerzaag met een ijzerzaagje erin. Als een warm met door boter.
Je wilt geen twee ronde gaten maken voor een radiator want dat krijg je enorme koude plekken in je radiator.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

• player-x

player-x

Disruptive by design

Tip: voor aluminium is petroleum of eventueel spiritus het beste smeer middel, werkt beter dan olie!

• hawker
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-06 19:15
Thanx voor de informatie tot zo ver. Het is mijn eerste echte casemod, laat staan waterkoeling. Dus ik heb geen idee wat wel en niet kan in combinatie met een radiator en airflow door bepaalde gaten etc, dus betreffend dat ben ik compleet een leek.

Ik regel denk ik sowieso een 114mm gat zaag ( gewoon omdat het makkelijk is ) en ik kijk dan wel hoe ik het gat verder afwerk. Het sjabloon komt goed van pas en een rad grill was ook de bedoeling.

Nogmaals hartelijk dank voor de info!

[ Voor 7% gewijzigd door hawker op 13-12-2012 20:11 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

hawker schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:09:
Ik regel denk ik sowieso een 114mm gat zaag ( gewoon omdat het makkelijk is ) en ik kijk dan wel hoe ik het gat verder afwerk. Het sjabloon komt goed van pas en een rad grill was ook de bedoeling.
Een groter gat zagen met decoupeerzaag, koelt echt veel beter, en is denk ik ook minder werk, hoeft helemaal niet zo absoluut netjes te zijn, daar de gril de knutselaars zijn schaamte verbergt. :+
Nogmaals hartelijk dank voor de info!
Geen probleem

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor mijn 4x120mm rad heb ik 4 ronde gaten gemaakt met een figuurzaag. De gaten zelf zijn iets van 100mm. Dit met een kast van alluminium. Deze manier kost wat tijd maar zorgt voor een erg mooi resultaat.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat ik zelf meestal doe:
- afplakken met schilderstape.
- aftekenen, gewoon de maten overnemen, het is vaak gewoon een rechthoek, met in de hoeken en in het midden de uitsparingen voor de gaten van de bevestigingen.
-zagen. Dat kan met de slijptol met een dunne schijf (wel eerst even een proefsnede doen in het deel wat er sowieso uit moet, kijken of de verf/aluminium niet te heet wordt.)
Of met de decoupeerzaag, of met de elektrische figuurzaag.
- even vijlen, tape er af, en klaar.
Pagina: 1