Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

In welke volgorde verdiepen in de volgende onderwerpen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb reeds al enige programmeer ervaring in Java (eenvoudige standalone applicaties) en PHP. Graag wil ik mijn kennis uit gaan breiden om zelfstandig webapplicaties te ontwikkelen. Om dat te bereiken wil ik mij graag verder gaan verdiepen in de volgende onderwerpen:

HTML (HTML5?)
CSS
Javascript (om webapplicaties te maken)
JSON
PHP
Photoshop
Linux (voor oa. bash scripting)
Postgres
jQuery (of DOJO oid)
XMPP
HTTP protocol
Apache / Tomcat

Zou iemand mij kunnen adviseren in welke volgorde ik dat het beste kan doen? Eventuele aanvullingen / tips zijn uiteraard welkom.

Mijn dank is groot :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2012 17:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je op het web wilt beginnen moet je sowieso met HTML beginnen. Leuk als je een webapp kunt bedenken, maar als je die vervolgens nog niet in een webbrowser kunt openen omdat je niet weet hoe HTML in elkaar steekt kom je er natuurlijk nog niet :P

Dus ik denk dat je er sowieso goed aan hebt gedaan die al bovenaan je lijstje te zetten.
Verder, als je je verdiept in Javascript, dan hoef je Jquery niet echt te leren, dat is immers niet meer als een library gebouwd in Javascript. Het voordeel als je Javascript kent, je gewoon JQuery kunt gebruiken, en je dan in de regel ook weet wat je aan het doen bent (of zou kunnen weten ;)).

Of je photoshop, apache en linuxkennis nodig hebt is natuurlijk afhankelijk van wat je wil gaan doen. Als je ergens standaard hosting hebt waar je alles mee kan doen hoef je het noodzakelijkerwijs niet allemaal zelf te weten (maar het is natuurlijk wel handig).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Het idee is om van scratch een eigen webserver in windows, dan wel linux op te kunnen zetten. Daarbij wil ik in staat zijn om een moderne website op te kunnen zetten met een eigen front- en backend. Daarbij is het wenselijk dat er realtime data op de pagina getoond kan worden (bijv. mbv XMPP). Ik heb alleen totaal geen ervaring met webdesign (frontpage niet meegerekend) dus vandaar dat Photoshop en CSS mij ook wel handig leken ;)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-11 16:12
Photoshop leren != webdesign leren. Dat is echt iets compleet anders. Photoshop is slechts één van de vele tools die een klein onderdeel uitmaken van web design, je kunt zelfs designen in alleen HTML en CSS. Ik zou dat dan ook gewoon schrappen. Sowieso is goed leren designen niet iets wat je even doet, daar gaan vele jaren overheen.

Ik zou beginnen met HTML + CSS, en daarna Javascript gaan leren (jQuery). JSON enzo is onzin tbh, daar hoef je je echt niet in te verdiepen om het te snappen, het is niet bepaald rocket-science en lang niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld XML (waar je ook weer dingen als XSLT, XSD, etc. voor hebt).

Geneuzel qua webservers kan leuk zijn, maar persoonlijk interesseert het me geen hol en pak ik gewoon WAMP/XAMPP/LAMP die alles voor mij opknapt (aannemende dat ik PHP gebruik, iets dat ik niet meer doe).

Wat ik overigens op je lijstje zou zetten is het leren van webstandaarden/best practices. Verdiep je eens in grid templates, responsive design, media queries, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Avalaxy op 13-12-2012 20:54 ]

Verwijderd

De dingen die je hier opsomt, kunnen onderverdeeld worden onder 4 domeinen:

Frontend
HTML (HTML5?)
CSS
Javascript (om webapplicaties te maken)
jQuery (of DOJO oid)
JSON

Backend
PHP
Postgres

Systeem
XMPP
HTTP protocol
Linux (voor oa. bash scripting)
Apache / Tomcat

Design
Photoshop

Hangt er wat van af wat je het liefste eerst wil kunnen. Liever eerst de front, of liever eerst het systeem?
Enige kennis van de front kan handig zijn bij het programmeren van de back, want je wil waarschijnlijk wel graag iets tonen op het scherm.

Zoals Avalaxy al aanhaalde, is Photoshop een vak apart, en dat lijkt me ook niet nuttig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2012 10:54 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Over het algemeen is alles kunnen niet altijd een goed idee in webdevelopment-land. Front-end en back-end is nog wel te combineren, maar als je ook zelf wil gaan designen haal je jezelf te veel op de hals.

Daarnaast ben ik van mening dat een programmeur vaak niet kan designen (uitzonderingen daargelaten) omdat je jezelf beperkingen oplegt. Je denkt altijd vanuit de programmatuur en niet vanuit de usability, dat werkt vaak niet goed.

HTML, CSS, JavaScript/jQuery zijn dingen die bij elkaar horen. Als je aan de front-end van een website of webapp werkt ga je deze nodig hebben. PHP en SQL zijn dingen die je tegenkomt in de back-end, maar gewoon PHP leren is er niet meer bij tegenwoordig. Je zult moeten kiezen voor bijvoorbeeld een framework (Symfony, Zend, etc.) om echt wat neer te kunnen zetten.

Wat betreft Apache, Linux, HTTP... tjah een beetje basis kennis is wel leuk. Maar ik zou het niet als 'leerstuk' zien. Dat is gewoon een wereld apart. Over het algemeen werk je toch met kant en klare hosting of eventueel een VPS. Ik zou dat 'systeem' gebeuren links laten liggen en alleen uitzoeken wat je op dat moment nodig hebt.

• rayburgemeestre
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-03 21:41
Ik zou van te voren een (hobby)project verzinnen zodat je iets concreets hebt om te maken en daar mee aan de slag gaan. Je komt er dan vanzelf achter welke dingen je je in moet verdiepen. Van te voren een opsomming maken wat je allemaal wilt gaan leren lijkt me niet erg motiverend ook :D

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Voor real-time data op een website zou ik geen XMPP gebruiken; XMPP is echt een chat-protocol, en helemaal niet bijzonder geschikt voor real-time data stromen. Je kunt beter even kijken naar ruwe WebSockets en daarmee aan de slag kan (als je eenmaal was JavaScript-ervaring hebt).

Als je echt web development doet zou ik zeker beginnen met HTML, CSS en JavaScript (in die volgorde), maar vooral ook aan een projectje werken (zoals rayburgemeestre zegt) zodat je je incrementeel kunt bekwamen in technologie die je nodig hebt om te bouwen wat je nodig hebt.

Rustacean

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-11 16:12
TheNephilim schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:46:
Je zult moeten kiezen voor een pattern (MVC, Singleton, etc)
Wat? 8)7

Heb je enig idee wat het singleton pattern inhoudt? Het is echt op geen enkele mogelijke manier een vervanging van MVC, dus ik snap niet hoe je "met een singleton" een website zou willen gaan bouwen...

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Avalaxy schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:45:
[...]

Wat? 8)7

Heb je enig idee wat het singleton pattern inhoudt? Het is echt op geen enkele mogelijke manier een vervanging van MVC, dus ik snap niet hoe je "met een singleton" een website zou willen gaan bouwen...
Jah, dat klopt niet, sorry. Het woord pattern had er niet bij moeten staan, het ging me er om dat je design patterns hebt en dingen als MVC, HMVC en dergelijke. Gewoon PHP leren is leuk, maar daar ben je er niet mee. In de meeste talen word je (volgens mij) geforceerd om OOP te werken, in PHP is het een optie.

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Ik zou beginnen met html en css.
Daarna zou ik php en sql pakken.
Hierna een kleine blik op apache werpen, bijvoorbeeld mod_rewrite (url's herschrijven)
Dan zou ik javascript erbij pakken, jquery kan je hierna gewoon gebruiken. Tegelijkertijd lees je wat json is, hier hoef je verder niet veel voor te leren.

En dan ben je een heel eind. Ik zou ook wat gaan leren over het parsen van bijvoorbeeld xml.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle nuttige tips! HTML5 + CSS it is :) (om mee te beginnen dan)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TheNephilim schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 13:15:
Gewoon PHP leren is leuk, maar daar ben je er niet mee. In de meeste talen word je (volgens mij) geforceerd om OOP te werken, in PHP is het een optie.
Nouja, als het feit dat je een klasse aanmaakt al OOP is, dan wel. Maar als het neerkomt op "ik pleur alles in de main-methode en omdat het een klasse is ben ik OOP bezig" dan kun je net zo goed een imperatieve taal nemen natuurlijk. :P Dan moet je ook wel echt uitzoeken hoe echt OOP werkt (scheiding van taken, patterns, etc.).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-11 17:40

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik ben ooit begonnen met dit http://www.pearsoneducation.nl/debasis/html.asp.
Erg simpel om mee te starten. Op het einde heb je in ieder geval een goede basis om je kennis dan verder uit te breiden mbt HTML en CSS.

Edit:
Ik zie dat die naar V2 verwijst. Inmiddels is er een 3e editie die HTML5 + CSS3 behandeld.

[ Voor 20% gewijzigd door arie_papa op 17-12-2012 13:14 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Pagina: 1