Mini ITX WaterCooled Game PC

Pagina: 1
Acties:

• dnbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-07 14:58
Hallo tweakers!

(de vragen heb ik bold gezet)
Een tijdje terug zat ik op internet een beetje rond te kijken naar een leuk compact game systeem. Toen stuitte ik op de volgende site en ik was meteen verkocht! Zoiets moest en zou ik ook gaan bouwen. Echter dan in een zwart met blauwe variant O-)
Er stond ook al een heel mooi lijstje waaruit deze super pc bestond, deze heb ik als basis gebruikt voor de onderdelen.

Nu wordt dit voor mij de eerste keer dat ik met watercooling ga werken, en tevens ook met een mini ITX pc. Vrij onbekend terrein dus voor mij, maar dat maakte mij zeker niet minder enthousiast.

Ik ben gelijk op zoek gegaan naar onderdelen voor de pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,95€ 203,95
1Asus P8Z77-I Deluxe€ 171,-€ 171,-
1BitFenix Prodigy Zwart€ 69,90€ 69,90
2G.Skill RipjawsX D3 8GB 1600-999 RipjawsX GSK€ 39,-€ 78,-
1Seasonic X-460 Fanless€ 117,30€ 117,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,15

Voor de oplettende lezer, in dit lijstje ontbreekt inderdaad een videokaart. Op dit moment heb ik een Asus Radeon 7950 3gb en deze zou ik graag mee nemen naar dit nieuwe systeem.
Hier loop ik gelijk tegen mijn eerste vraag aan, omdat de Asus 3 slots is en ik aan de achterkant van de Prodigy kast maar 2 slots heb voor een kaart.
Zelf dacht ik dat dit opzich geen probleem moet zijn, omdat ik toch een waterblock op de kaart wil zetten waardoor deze een stuk dunner wordt en naar mijn idee dus gewoon zou moeten passen. Ik zou hiervoor alleen het achterplaatje van de videokaart aan moeten passen, zodat hij in 2 slots past.
Zijn mijn gedachten hierin juist of mis ik dan iets?

Ik zal vanuit mijn huidige PC mijn SSD en 1 HDD meenemen naar de nieuwe build. Verder zal ik geen onderdelen vanuit mijn huidige pc meenemen, omdat dit naar mijn idee niet praktisch is:
Mijn huidige moederbord past uiteraard niet;
Het geheugen 4x2 gb is niet praktisch, omdat ik op een mini ITX bord maar 2 geheugen slots heb en daarmee op "maar" 4 gb werkgeheugen kom;
Mijn voeding is niet modulair, niet ideaal voor een kleine kast.

Ik heb de CPU die op die site staat vervangen door een I5 3570K, omdat dit naar wat ik zoal op het forum lees een betere keuze is (ook omdat de I7 2600k al veroudert is natuurlijk).
Over het moederbord heb ik echter nog wat twijfels, en ook het geheugen ben ik niet zeker van.
Hebben jullie voor mij nog wat waardevolle tips hierover? Kan het slimmer/ goedkoper?

Naast deze basis componenten heb ik natuurlijk de spullen voor de WC nog nodig, hiervoor ben ik gaan zoeken op de site van Highflow, en kwam ik op de volgende spullen:

Rads:
Phobya Xtreme 200
link

XSPC EX240 Slim Line Dual Fan Radiator
link

Koelblokken:
GPU: EK-FC7950 - Acetal
link

CPU: Watercool HeatKiller Rev. 3.0 S1156 Black Nickel Chrome
link

Pomp:
Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top
link

Overige:
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
link

Feser One Cooling Fluid - UV BLUE
link

In dit lijstje ontbreken nog de fittingen, de slangen, het reservoir en de fans.

Nu zag ik bij de pomp dat er nog een top bij moet komen? Hoe zit dit precies, is er een hier een WC guru die mij hierbij kan helpen?
Daarbij vroeg ik mij ook af hoe het nu precies met de fittingen, is er iemand die mij a.d.h.v. de foto's op de eerder genoemde site kan vertellen hoeveel ik er nodig lijk te gaan hebben?
Ik zou het vervelend vinden wanneer ik er een aantal bestel en tijdens het bouwen er achter kom dan ik er te weinig heb :+

Wellicht hebben jullie nog andere inzichten/ tips voor mij, ook voor wanneer ik dit moois uiteindelijk in elkaar ga zetten. Ik sta open voor alle commentaar! :D

Alvast bedankt voor jullie kritische blik! _/-\o_

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 19:44

amas

Law of Nature: Chaos

Hoewel ik geen WC guru (:+) ben, kan ik je wel helpen met de hardware. Het klopt inderdaad dat de Prdigy slechts twee slots heeft voor PCI-e. WC blokken hebben echter maar één slot nodig (misschien twee voor wat ruimte). Wat je dus kunt doen is een stukje van de kaart afzagen. Dan past hij wel en omdat er op de derde slot geen aansluiting zitten (?) maakt het voor de kaart niet uit.

Wat betreft het moederbord, dat hangt er natuurlijk vanaf of je gaat overklokken. Ik heb het niet in je verhaal gelezen dus je kan dan ook voor een pricewatch: Asus P8H77-I gaan. Scheelt een bak geld. En anders zijn er niet veel Z77 mITX moederborden: http://tweakers.net/categ...MKmFhaWUGFjJGFDCwugaG0tAA

Hoeveelheid geheugen is natuurlijk ook persoonlijk. 16GB is over het algemeen overkill tenzij je gaat photoshoppen o.i.d. Hoog heatspreaders zoals op jouw geheugen zijn natuurlijk heel mooi maar zijn wel vervelender om mee te werken i.v.m de extra ruimte. Dus je zou low-profile geheugen kunnen nemen: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile / pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:44

ChillPascal

In the end...

Ik zou je eventueel wel kunnen helpen met het waterkoeling gedeelte.

Bijna alle waterkoeling onderdelen beschikken over een 1/4G schroefgat. Hierin passen dan ook zo goed als alle fittingen.

Daarnaast heb je fitting/slang grootte. Over het algemeen wordt er gekozen voor een ID (Inner Diameter) van 3/8 of 1/2".
De OD (Outer Diameter):
ID 3/8 = 1/2 OD
ID 1/2 = 5/8 OD
Dat is in bijna alle gevallen zo!

Ik zal aanraden schroeffittingen te gebruiken.
Deze hebben een soort ring die je eraf haalt. Op het deel dat overblijft schuif je de slang op. Daarna draai je de ring over de lang op z'n basis en druk je de slang op deze manier strak aan. Ook geeft dit het mooiste effect. (De fittingen die gebruikt zijn in je voorbeeld build zijn geen schroeffittingen, je ziet dat ze de slang eroverheen drukken en vast zetten met een tie rip).

M.b.t de pomp:
Ik zou sowieso voor een andere (goedkopere) pomp gaan. Bijvoorbeeld de MCP355.
Wanneer je een pomp niet verziet van een andere top hebben de pompen meestal geen 1/4G schroefgaten, dus kunnen er geen fittingen in. Maar moet je het buisje om iets heen wringen wat er minder mooi uit ziet en ook gevoeliger is voor lekken. Verder ziet een pomp met een aftermarket top er niet alleen mooier uit maar bevorderd dit ook de flow.

Je kunt bijvoorbeeld gaan voor een top inclusief een reservoir, wat ruimte scheelt (In jou geval best belangrijk) ](linkje)

Het inschatten van het aantal fittingen is sowieso lastig. Je moet eigenlijk rekenen met 2 fittingen per component (Rad/Blocken/Pomp e.d.)
Zoals je waarschijnlijk al wel hebt gezien bestaan er gewone (rechte) fittingen, maar ook fittingen met hoeken van 45 of 90 graden. Er zijn er zelfs een paar met dubbele schanieren om uit lastige hoeken te komen.

Wat betreft het moederbord. Ga voor de Deluxe editie! Dit is echt een geweldig bordje voor z'n formaat en zeker elke cent waard!

Mocht je nog vragen hebben mag je me natuurlijk altijd een DM sturen

EDIT: Mag ik trouwens vragen waarom je voor die fanloze voeding gaat? Is toch gewoon een ATX Voeding?

[ Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 13-12-2012 19:09 ]

• dnbo
@ TheAmassama

Ik had precies hetzelfde idee bij de videokaart, het tweede en derde slot op de kaart zijn slechts roosters, dus deze zouden gewoon wegkunnen.

Met deze setup wil ik de optie voor overclocken wel open houden, zeker i.c.m. de 3570k cpu. Wat geheugen betreft, ik vind deze reepjes wel erg mooi, en gezien hoe ze in de kast komen maakt het verschil tussen lowprofile en geheugen met heatspreaders eigenlijk niets uit :)

@ChillPascal
Bedankt voor je uitleg, het maakt een aantal dingen een stuk duidelijker :)
Wat betreft de pomp, de MCP355 welke je aanraadt, als ik je goed begrijp zou ik hier dus nog een aftermarket top op moeten zetten om er fittingen in te kunnen doen?
Is het dan niet handiger om de Alphacool D5-VPP655 te nemen met een aftermarket top? Dan ben ik volgens mij net zo duur uit als een MCP355 met aftermarket top, toch?

Wat betreft het reservoir ben ik er ook nog niet helemaal uit, in mijn "voorbeeld build" is er genoeg ruimte voor een res150, en ik vind het opzich ook wel mooi om een reservoir apart te hebben.
Maakt het nog verschil of ik voor een res100 of een res150 kies?

Voor de fittingen zal ik dan maar nog eens heel goed gaan kijken op de foto's of ik een beetje kan zien voor welke stukken er fittingen met een bocht worden gebruikt. Ik ben in ieder geval heel erg blij met je tip over schroeffittingen, het ziet er een stuk mooier uit dan de tiewraps, en lijkt me bovendien een stuk degelijker 8)

De voeding is inderdaad een gewone ATX versie, die past gewoon in deze kast. Ik heb gekozen voor een fanloze om zo het geluid wat uit de pc komt zo laag mogelijk te houden ;)

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:44

ChillPascal

In the end...

Ik typ dit van mijn mobiel dus het zal wat beknopt zijn, en zoals ik al zei: je mag me altijd DMen mocht je verdere vragen hebben.

Wat betreft de PSU. Hier betaal je veel te dik voor. Je kunt beter een Corsair AX i halen of eentje van de CM Silent Pro Hybrid series. Deze zijn beide te bedienen van windows of een 5,25'' bay en schakelen de fan sowieso uit als die op idle draait.

M.b.t. de pomp. De MCP355 is een heel stukkie kleiner en past beter in je kast. Vooral als je de top res combi gebruikt. Dit scheelt ook flink in fittingen en tubing.

Ik zal ook inderdaad kiezen voor schroeffittingen voor de afwerking. Verder zou ik dit wel van 1 serie kiezen, bijv; Bitspower Shiny Silver. Het nadeel is wel dat deze vrij prijzig zijn, vooral de hoek en slang fittingen kosten wel bijna 20€ per stuk.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Als je er aan begint hou dan voorral hier een buildlog bij :)

/bookmarked

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnbo
Een korte update

Ik heb vorige week de basis componenten besteld :D (watercooling komt iet wat later). Van de week zijn hier al een aantal spullen van binnen gekomen.

Dit is het uiteindelijke lijstje geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 199,-€ 199,-
1Asus P8Z77-I Deluxe€ 165,-€ 165,-
1Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 OC€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Prodigy Zwart€ 69,90€ 69,90
1Corsair AF120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 20,38€ 20,38
1Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm€ 13,38€ 13,38
1G.Skill RipjawsX D3 8GB 1600-999 RipjawsX GSK€ 41,50€ 41,50
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 128,70€ 128,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,86

Even wat leuke foto's :+

Doosjes :)
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img546/3606/20130129185847.jpg

En de inhoud:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img515/783/20130129190329.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img138/2199/20130129190341.jpg

De kast:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img708/3558/20130129185929.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img35/4044/20130129190449.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img96/7073/20130129192423.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img338/4233/20130129192434.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img580/4241/20130129192557.jpg

Voeding:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img845/2641/20130129193018.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img560/3559/20130129192908.jpg

Moederbord:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img706/7599/20130129193120.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img41/3922/20130129193131.jpg

Ik twijfelde nog of ik de witte of de zwarte versie van de kast zou nemen, maar uiteindelijk ben ik erg blij dat ik voor de zwarte versie ben gegaan. Hij is mooi :9~

Ondertussen ben ik al wat bezig geweest met kijken hoe ik de kabels van de voeding ga laten lopen. En ik ben bezig geweest met plaatsen van een aantal fans (wat zijn de coolermaster fans een ondingen om te plaatsen zeg :( schroef gaten zijn niet voorgetapt :| ). Heb nu de 140 MM fan al achterin hangen, moet even kijken of ik de 120MM fans voorlopig even bovenin hang al.

Daarbij kwam ik er achter dat ik ook nog een fancontroller nodig ga hebben, altijd handig zoveel fans maar je moet ze wel ergens op aan kunnen sluiten. Ik ben er ook nog niet helemaal uit waar ik deze ga laten in de kast. In mijn voorbeeld build kan ik hem ook niet terugvinden terwijl hij er wel in zou moeten zitten.

Voor nu was dit het. Ik hoop van de week de rest van de spullen binnen te hebben, zodat ik de PC zonder watercooling voorlopig kan gebruiken.
De watercooling wil ik ergens volgende maand (nieuw loonstrookje! :*) ) waarschijnlijk gaan bestellen als alles mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 15:55
Komen die AF120 fans op de rad? SP120s werken daar veel beter voor omdat ze pressure optimized zijn, denk je trouwens dat een slim 240rad genoeg is voor een CPU GPU loop? Mijn stock 2500k werd al ~50 graden op een slim 240rad, en dat is zonder GPU of overclock. Misschien nog een (dik) 120 mm rad toevoegen voor achterin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnbo
De AF120s komen inderdaad op de slim rad. Heb na je opmerking even zitten zoeken op internet en het blijkt inderdaad dat de SP120s het beter doen op een rad..... dat is een bummer :+ Voorlopig zitten ze zonder rad in mijn PC, en zodra ik de rad ga bestellen neem ik dan denk ik maar een setje SP120s en dan kunnen de AF120s de deur uit :F

Bedankt voor de tip :)

Voorin komt ook nog een 200mm rad, naast de 240mm slim rad moet dit ruim voldoende zijn voor CPU en GPU toch?

[ Voor 46% gewijzigd door dnbo op 01-02-2013 09:47 . Reden: zoeken voor ik wat roep.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 15:55
dnbo schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 07:19:

Voorin komt ook nog een 200mm rad, naast de 240mm slim rad moet dit ruim voldoende zijn voor CPU en GPU toch?
Oh sorry daar ha dik overheen gelezen, ja dat is idd genoeg.
Pagina: 1