Hallo allemaal,
Ik heb een vraagstuk waar ik niet uit kan komen.
Vorige week een nieuwe harde schijf in mijn labtop gestopt, oude was kapot
Het gaat om een Samsung 830 serie 256 GB SSD.
Windows 7 opgegooid en werkt prima.
Nu heb ik voor mijn werk soms ook XP nodig voor oudere programma's, dus ik dacht een dualboot te maken.
Bij het installeren van windows XP moest ik mijn HDD al in IDE mode zetten anders kreeg ik steeds foutmeldingen (blauwe schermen). Nadat ik dit gedaan heb kon ik XP gewoon installeren.
Het probleem waar ik nu meer zit is dat ik steeds moet omschakelen in de bios IDE <--> AHCI om windows te kunnen opstarten
XP start alleen op in IDE modus. En windows 7 alleen in AHCI.
Ik moet XP op een of andere manier AHCI laten ondersteunen, maar begrijp niet hoe ik dit voor elkaar krijg.
Bij apparaatbeheer zie ik bij 'IDE ATA/ATAPI controller' bij windows 7 wel AHCI controller staan maar bij de XP zie ik alleen IDE controller staan.
Dus waarschijnlijk mis ik drivers/stuurprogramma's
Heeft iemand hier ervaringen mee? Of nog mooier; een oplossing.
Labtop is een TOSHIBA Tecra S11-11G
Ik heb een vraagstuk waar ik niet uit kan komen.
Vorige week een nieuwe harde schijf in mijn labtop gestopt, oude was kapot
Het gaat om een Samsung 830 serie 256 GB SSD.
Windows 7 opgegooid en werkt prima.
Nu heb ik voor mijn werk soms ook XP nodig voor oudere programma's, dus ik dacht een dualboot te maken.
Bij het installeren van windows XP moest ik mijn HDD al in IDE mode zetten anders kreeg ik steeds foutmeldingen (blauwe schermen). Nadat ik dit gedaan heb kon ik XP gewoon installeren.
Het probleem waar ik nu meer zit is dat ik steeds moet omschakelen in de bios IDE <--> AHCI om windows te kunnen opstarten
XP start alleen op in IDE modus. En windows 7 alleen in AHCI.
Ik moet XP op een of andere manier AHCI laten ondersteunen, maar begrijp niet hoe ik dit voor elkaar krijg.
Bij apparaatbeheer zie ik bij 'IDE ATA/ATAPI controller' bij windows 7 wel AHCI controller staan maar bij de XP zie ik alleen IDE controller staan.
Dus waarschijnlijk mis ik drivers/stuurprogramma's
Heeft iemand hier ervaringen mee? Of nog mooier; een oplossing.
Labtop is een TOSHIBA Tecra S11-11G