Anoniem: 195545

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagstuk waar ik niet uit kan komen.
Vorige week een nieuwe harde schijf in mijn labtop gestopt, oude was kapot
Het gaat om een Samsung 830 serie 256 GB SSD.

Windows 7 opgegooid en werkt prima.
Nu heb ik voor mijn werk soms ook XP nodig voor oudere programma's, dus ik dacht een dualboot te maken.

Bij het installeren van windows XP moest ik mijn HDD al in IDE mode zetten anders kreeg ik steeds foutmeldingen (blauwe schermen). Nadat ik dit gedaan heb kon ik XP gewoon installeren.

Het probleem waar ik nu meer zit is dat ik steeds moet omschakelen in de bios IDE <--> AHCI om windows te kunnen opstarten

XP start alleen op in IDE modus. En windows 7 alleen in AHCI.

Ik moet XP op een of andere manier AHCI laten ondersteunen, maar begrijp niet hoe ik dit voor elkaar krijg.
Bij apparaatbeheer zie ik bij 'IDE ATA/ATAPI controller' bij windows 7 wel AHCI controller staan maar bij de XP zie ik alleen IDE controller staan.

Dus waarschijnlijk mis ik drivers/stuurprogramma's

Heeft iemand hier ervaringen mee? Of nog mooier; een oplossing.

Labtop is een TOSHIBA Tecra S11-11G

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Installeer gewoon VMWare player in windows 7 en zet daar XP in.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:47

ResuCigam

BOFH

Je moet voor een dual boot altijd de oudste windows het eerste doen, dus eerst xp en daarna windows 7. In dat geval werkt Windows 7 ook prima met IDE.

We do what we must because we can.

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 14:31
SSD in IDE is toch zonde? zou ik niet doen.

zoek maar op google naar
How to enable AHCI after having installed Windows XP

Topicstarter
Ik zou graag juist willen dat XP ook werkt in AHCI mode, dit is sneller.

Bedoel je virtueel XP draaien prutser001?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ja werkt goed hoor, gebruik XP (embedded) incl hardware dongels virtueel. Jouw Laptop zou daar geen problemen mee mogen hebben.

Ik gebruik dan wel VMWare Workstation 9 ipv Player maar beide moeten gewoon goed werken.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55
Het fijne weet ik er niet van, maar windows xp is niet geoptimaliseerd voor het gebruik van SSD schijven. Weet niet of dat kan bijdragen aan vastlopers of slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 14:31
xp ondersteund geen trim maar de slijtage zal wel meevallen .
gewoon xp installeren en via registery IDE op AHCI zetten en dan windows 7 installeren op AHCI mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is uiteindelijk gelukt door XP opnieuw te installeren en met de F6 functie ahci drivers te installeren.
Andere mogelijkheid was er kennelijk niet.
Pagina: 1