Excel IF;OR formulering

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een Excel formulering die ik niet werkend krijg.

Het probleem:
Ik heb in een cel de waarde A,B of C staan. Nu wil ik een formulering maken dat wanneer er in de betreffende cel A of B staat, dat er in doelcel (waarin de formulering staat) 98,5 (cell S4) komt te staan
In het geval dat er C staat wil ik dat er niets/0 komt te staan.

Variaties die ik geprobeerd heb:

=IF(OR(C3=A) OR(C3=B)>S4
=IF(OR(C3=A>$S$4) OR(C3=B>$S$4))

Ongetwijfeld is dit voor de connaisseur net zo simpel als =A1+B1, maar ik kom er na 3 kwartier frutselen en googlen niet uit.

Voor het geval je het niet voor wilt kouwen, is een goede bron ook wenselijk. Want ik kan niets nuttigs vinden met google dat ook echt werkt :S

• knorpje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-07 19:02
=IF(A1="A";S4;IF(A1="B";S4;""))

het kan vast eleganter maar dit is in iedergeval een effectieve oplossing.

mocht je graag OR gebruiken dan kan het op de volgende manier:

=IF(OR(A1="A";A1="B")=TRUE;S4;"")

[ Voor 32% gewijzigd door knorpje op 13-12-2012 14:16 ]

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-07 23:40
=IF(OR(A1="A";A1="B");98,5;" ")

of

=IF(OR(A1="A";A1="B");98,5;"0")

Beide gevallen ga ik uit dat A, B of C in Cel A1 staat.

[ Voor 68% gewijzigd door Zandpad op 13-12-2012 14:19 ]

• eL_Jay
Dank voor de reacties,
Ik heb deze formulering gebruikt omdat deze in mijn hoofd nog enige vorm van logica heeft:p
=IF(OR(C3="A";C3="B")=TRUE;S4;"")
Hierop voort bordurend vroeg ik me af of het mogelijk is om verticale selectie van cellen te kopieren en deze horizontaal te plakken zonder verlies van de formuleringen. (nu maakt hij er values van waardoor het contact tussen de cellen ontbreekt)

[ Voor 20% gewijzigd door eL_Jay op 13-12-2012 14:47 ]

• Zandpad
Paste as formula eventueel in combinatie met absolute celverwijzing?

• eL_Jay
Absolute celverwijzing kan ik niet plaatsen, maar je begrijpt dat ik het heb over een selectie van meerdere cellen?

Bijv Sheet A; Cel A1 t/m A100 wil ik plakken in Sheet G op de plekken van A1 t/m DV1.
Met een formulering als bijvoorbeeld: A1=((b3/100)*$g6$)/C3*(1-($h$5/D7)

O wacht, je bedoelt volgens mij dat ik in de geselecteerde cellen de formulering moet aanpassen door gebruik te maken van de absolute celverwijzing.

Het nadeel is dat alle cellen al gemaakt zijn en om van al deze cellen de formulering te wijzigen is ondoenlijk.

Begrijp ik het dus goed dat het voorbeeld dat ik schets praktisch niet uitvoerbaar is in Excel?

[ Voor 9% gewijzigd door eL_Jay op 13-12-2012 15:14 ]

• Zandpad
Zolang je selectie even groot is kun je gewoon paste as formula doen.

Is A2dan =(B4/100)*$G$6?

Absolute celverwijzing is niet nodig, tenzij jij dat nodig vind. Eventueel kun je cellen ipv coordinaten (A1, B2 etc) ook laten verwijzen naar celnamen (formule_1) met Formula > Defined Names > Define. Dan kun je gewoon relatieve verwijzingen gebruiken.

Na jou edit:
Ja nu maak je het wel heel lastig, maar niet overkombaar. Kun je de formule ipv honderd keer niet 1x kopieren, en daarna met hele of halve absolute cel verwijzingen niet kopieren met de vulgreep?

[ Voor 23% gewijzigd door Zandpad op 13-12-2012 15:28 ]

• eL_Jay
Was een uit de duim gezogen voorbeeld, ben toevallig nu met een concrete bezig:

In de sheet: 'plan' staan in de cellen CB170 t/m DM170 de standaardeviaties berekend van informatie die daar boven staat. (CB170=STDEV(CB115:CB123) enzovoorts). Deze informatie wil ik verticaal plakken in de cellen van sheets 'summup' G3 t/m G40.

-Wanneer ik paste as formule(in cel G3), kopieert excel het wederom horizontaal,
-Wanneer ik cel G3 t/m G40 selecteerd kopieert excel dezelfde regel horizontaal maar dan in alle rijen.
-Als ik transpose (horizontaal naar verticaal) krijg ik de invalid cell reference error.

Nu denk ik dus dat de snelste mogelijkheid is om in cel G3/Sheet;Summup het volgende in te voeren:
=PLAN!CB170
Vervolgens kopieer ik deze formulering in cel G4 en wijzig ik deze handmatig naar =PLAN!CC170

makkelijk/leuk is anders maar dat lijkt me op dit moment de enige praktisch uitkomst.

Desalniettemin bedankt voor de input en hopelijk zit er in de volgende excel de mogelijkheid in om te plakken als: Transpose&keep source formula. en dit dan in 1 plakoptie.

Nu ga ik maar eens op zoek naar een gratis cursus Excel voor beginners :p

[ Voor 30% gewijzigd door eL_Jay op 13-12-2012 15:41 ]

• Zandpad
eL_Jay schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:34:
-Wanneer ik paste as formule(in cel G3), kopieert excel het wederom horizontaal,
-Wanneer ik cel G3 t/m G40 selecteerd kopieert excel dezelfde regel horizontaal maar dan in alle rijen.
-Als ik transpose (horizontaal naar verticaal) krijg ik de invalid cell reference error.
Maak van je destination ook een selectie (exact even groot alleen dan gekanteld) dat werkte hier wel.
Nu denk ik dus dat de snelste mogelijkheid is om in cel G3/Sheet;Summup het volgende in te voeren:
=PLAN!CB170
Vervolgens kopieer ik deze formulering in cel G4 en wijzig ik deze handmatig naar =PLAN!CC170
Maak anders een paar verborgen rijen die verwijzen naar het andere blad (=PLAN!CC170 etc) en reken vanaf daar verder horizontaal.
makkelijk/leuk is anders maar dat lijkt me op dit moment de enige praktisch uitkomst.

Desalniettemin bedankt voor de input en hopelijk zit er in de volgende excel de mogelijkheid in om te plakken als: Transpose&keep source formula. en dit dan in 1 plakoptie.

Nu ga ik maar eens op zoek naar een gratis cursus Excel voor beginners :p
Hahaha succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ik ben op een nieuw probleempje gestruikeld, ook hier gaf google mij geen werkbaar antwoord dus daarom probeer ik het nogmaals hier

Is het mogelijk om op basis van de kleur opvulling van een cel een waarde toe te kennen?
Ik zoek een formulering in de trant van:
D3=IF(C3"Greenfill";E3),IF(C3"Yellowfill";E4),IF(C3"Redfill";E5)

Dus indien groene opvulling dan wordt de waarde in cel e3 weergegeven, indien gele opvulling die in cel e4 en bij een rode opvulling de waarde uit cel e5

Indien dit mogelijk is, welke formulering moet ik dan gebruiken voor de kleurwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

hint: conditional formatting :)

edit: onzin, niet goed gelezen...

[ Voor 41% gewijzigd door Wokkels op 17-12-2012 13:35 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Wokkels schreef op maandag 17 december 2012 @ 13:35:
hint: conditional formatting :)

edit: onzin, niet goed gelezen...
Goede hint, weer iets geleerd.
Helaas heeft het me niet geholpen met mijn probleem.
Opdrachtgever vond het niet essentieel dus ik heb het eruit gelaten.

Edit, mooi dan ligt het niet aan mij.

Ik heb nu wel mijn beginnercursus excel gevonden:
GCFLearnFree
YouTube: EDU

En voor het gevorderde werk:
YouTube: excelisfun -- 1900 Excel How To Videos

[ Voor 33% gewijzigd door eL_Jay op 17-12-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Voor zover ik weet kan je ook met formules niet dat soort opmaak zaken achterhalen. Ik gebruik daar zelf vaak gewoon VBA voor, daar kan je gewoon een eigen Excel formule maken die dat WEL kan.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Pagina: 1