MDADM failed HDD maar S.M.A.R.T extended test OK

Pagina: 1
Acties:

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:06
Ik heb hier thuis een ubuntu 10.04 server NAS die ik een jaar geleden gebouwd heb met wat oude hardware. Een tijdje geleden zijn gaf MDADM aan dat er een schijf faalde. Ik heb deze schijf getest met een S.M.A.R.T extended test via Gparted live. De extended test gaf aan dat er fouten waren. De schijf vervagen en het --add option gebruikt.

Gisteren kreeg ik terug een melding van een falende schijf. Gisteren heb ik de falende schijf getest en nu geeft de S.M.A.R.T. extended test aan dat er geen problemen zijn.

Heeft iemand een idee hoe ik kan weten of de, volgens MDADM, falende schijf ok is? Bestaat er nog een andere testmethode dan de extende self test? Of mag ik gewoon een --re-add doen en wachten tot MDADM nog eens meld dat de schijf faalt?

Alvast bedankt!!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is het ook daadwerkelijk dezelfde schijf als die je vervangen hebt, of de andere schijf? Heb je ook een andere SATA kabel geprobeerd om dat uit te sluiten?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• TomVH2
Ik heb al 2 schijven moeten vervangen. Telkens gaf MDADM een melding en telkens was het resultaat van de extended test negatief. telkens de schijf vervagen zonder problemen.

Nu 2 maand later krijg ik inderdaad terug een melding van een falende schijf die ik reeds vervangen heb. Ik heb ze echter niet vervangen door een nieuwe maar een andere oude schijf. Vandaar dat het wel kan dat ze ook stuk is. Maar ik zou graag zeker zijn of het de schijf is.

Het is een WD ide schijf van 320 GB. Als de kabel het probleem vormt, zou een extended test toch ook foutmeldingen moeten geven?

Als ik de kabel vervang, moet ik dan gewoon --re-add gebruiken of een andere MDADM optie gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door TomVH2 op 13-12-2012 15:02 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben niet zo bekend met MDADM, maar als je IDE kabel rot is, dan kan er een faulty bit de software doorkomen, maar de SMART status prima uitlezen. Door de faulty bit gaat mdadm klagen dat 't niet meer in orde is, terwijl er geen hardware probleem is met de schijf zelf.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• TomVH2
wordt een extended test uitgevoerd door de software op de schijf of door het OS? Indien het OS elke sector van de schijf leest bij een extended test, zou een extended self test fouten moeten geven toch?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:48
Vaak zijn die extended tests onderdeel van de SMART firmware in je schijf, dus dat gaat niet over de kabel. Snelle manier om de kabel te controleren is om de UDMA_CRC_Error_Count in je smart te controleren: gaat die omhoog dan heb je fouten in de communicatie over de kabel.

Nog snellere manier is natuurlijk even een andere kabel er tussen zetten en kijken of het probleem weg gaat.

• TomVH2
de Raw value UDMA_CRC_Error_Count was 162 geloof ik. De worst value en normalized value zijn dan wel weer normaal.

Ik heb beide schijven gecontroleerd op "bad blocks" met e2fsck -c en een extended self test laten uitvoeren. Alles blijkt normaal.

Ik heb de kabel vervangen nu. We zien wel. Bedankt voor de tip i.v.m. da kabel!!
Pagina: 1