• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-06 08:17
Op mijn werk draaien wij software (3D CAD, maar vooral ook Eindige Elementen rekensoftware binnen een 64bit Win7 omgeving), die intensieve lees- en schrijfactiviteit veroorzaken tijdens het berekenen danwel wegschrijven van resultaten. Bij voorkeur heb je dan een snelle harddisk in je systeem zitten, zoals een goede SSD.

Nu is het zo dat een aantal van ons mobiel moet zijn, en daardoor aangewezen zijn op laptops. Dit zijn dan wel zgn. workstation laptops, maar om onverklaarbare reden (zal wel het ksotenplaatje zijn :+ ), worden deze laptops uitgerold met normale laptop schijven, geen SSD's. Onze IT kan of wil de laptops ook niet achteraf voorzien van SSDs.

Nu ben ik op zoek naar mogelijkheden om toch die HD snelheid voor dergelijke software op te voeren. Eén optie is het draaien van een RAMdisk (nadeel: je offert daarvoor een stuk geheugen in), een andere waar ik aan dacht, is het aansluiten van een externe SSD middels eSATA en/of USB3.

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Kant-en-klaar lijkt dit een amper leverbare optie (heb alleen de pricewatch: LaCie Rugged Thunderbolt en USB 3.0 120GB Oranje gevonden).

Nu zat ik te denken om zoiets dan maar zelf in elkaar te zetten, bijv:
pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB in een
pricewatch: Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart

Heeft iemand daar ervaring mee toevallig? Kant-en-klare SSD op USB3 en/of eSATA, danwel een zelf in elkaar gezette externe SSD? Misschien weet iemand of dit inderdaad significante snelheidswinst oplevert t.o.v. een standaard mechanische laptopschijf? En is bovenstaande dan een beetje goed in elkaar te zetten? (Ik zie dat de interne aansluiting SATA-300 betreft, geen SATA-600, maar dat laatste is amper leverbaar, en levert dat dan nog wel wat op t.o.v. de doorvoersnelheid van USB3?)

Tot slot: ik probeer tot een oplossing te komen die hooguit €200 per externe HDD kost...

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Anoniem: 91626

Niet slim om een highend laptop zonder SSD te nemen in jullie geval maar 2 jaar geleden waren SSD’s nogal aan de prijzige kant. Daar is ondertussen zeker verandering in gekomen dus mogelijk kan je het nog is bespreekbaar maken?
Nu is mijn eerste vraag wat je precies op die schijf wil zetten of hoe je het had willen indelen? Als het OS en de apps op de interne HDD draaien zal het slechts een expansievat zijn van de huidige ruimte dan wel met hoge doorvoer snelheid. Maar zolang je de applicaties hier alleen op laat wegschijven merk je het verschil alleen bij de overdracht van grote bestanden (1GB <).
Ik gebruik Esata al een tijdje en moet zeggen dat het super snel is. Of dat bij USB3.0 ook het geval is moet je maar afwachten?
Mijn advies zou toch zijn om de HDD van de laptop te vervangen met een SSD (dit moet een koud kunstje zijn?) en de oude HDD in een externe behuizing te doen als opslag. En je desktop natuurlijk voorzien van SAS controllers met SSD RIAD0 :)

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-06 08:17
Anoniem: 91626 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:29:
Niet slim om een highend laptop zonder SSD te nemen in jullie geval maar 2 jaar geleden waren SSD’s nogal aan de prijzige kant. Daar is ondertussen zeker verandering in gekomen dus mogelijk kan je het nog is bespreekbaar maken?
Nu is mijn eerste vraag wat je precies op die schijf wil zetten of hoe je het had willen indelen? Als het OS en de apps op de interne HDD draaien zal het slechts een expansievat zijn van de huidige ruimte dan wel met hoge doorvoer snelheid. Maar zolang je de applicaties hier alleen op laat wegschijven merk je het verschil alleen bij de overdracht van grote bestanden (1GB <).
Ik gebruik Esata al een tijdje en moet zeggen dat het super snel is. Of dat bij USB3.0 ook het geval is moet je maar afwachten?
Mijn advies zou toch zijn om de HDD van de laptop te vervangen met een SSD (dit moet een koud kunstje zijn?) en de oude HDD in een externe behuizing te doen als opslag. En je desktop natuurlijk voorzien van SAS controllers met SSD RIAD0 :)
Het is nog veel erger zelfs, die workstation laptops worden momenteel uitgerold (en zijn dus niet eens 2 jaar geleden aangeschaft of zo).

Probleem is dat we slechts met een paar ingenieurs zijn op een grote organisatie die verder vooral uit consultants bestaat (90 - 95% gok ik). Die hebben zo'n SSD helemaal niet nodig :9 . Daar is de inkoop op afgestemd (en zo goedkoop mogelijk uiteraard!), dus een optionele SSD door de leverancier laten plaatsen kost grof geld en daar wil de ICT afdeling niet aan. Eerst alles uitrollen zoals het nu bedacht is (dus zonder SSD's), en dan gaan ze daarna onderzoeken hoe ze evt. SSD's kunnen gaan implementeren.

Ik heb het afgelopen half jaar alleen maar gelobbyd voor die SSD's, maar ik krijg het er gewoon niet doorheen. En voordat ze die SSD's onderzocht hebben, zijn we zeker een jaar verder (we zitten ook nog eens in een grote fusie die zijn wissel trekt op de IT organisatie). Een interne SSD lijkt vooralsnog dus gewoon geen optie.

De software zelf zal draaien vanaf de laptop schijf. Echter bieden bepaalde pakketten de mogelijkheid om de tijdelijke rekendata naar een gespecificeerde locatie weg te schrijven. Wij hebben al tests gedaan met RAMdisks, waarbij de berekeningen tot een factor 3 sneller draaiden op die RAMdisk dan wanneer ze op een gewone HD draaiden, en ook daarbij draaien OS en software zelf ook gewoon op de normale HD.

De vraag is nu dus vooral, levert het winst op als we dat met een externe HD gaan doen, hebben mensen daar ervaring mee. Het is dus ook geen structurele oplossing, maar meer een tussenoplossing, tot onze IT afdeling zover is.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik neem aan dat je die laptops mee kunt nemen en ze persoonsgebonden zijn?

HDD van de laptop lekker naar een SSD zetten, zelf aanschaffen alleen dan natuurlijk, maar daar zit je nu ook al aan. SSD de laptop in en de HDD extern zo nu en dan laten syncen, mocht er ooit iets met de SSD gebeuren.

Je kunt ook natuurlijk gewoon open kaart spelen met de ICT afdelingen en mogelijke issues van de aanpassing voor eigen risico nemen.

Persoonlijk zou ik de laptop laten staan en er zelf een aanschaffen en die voor werk inrichten. Al was het maar omdat het een sterk "politiek" statement is.

Op werk hang ik ook m'n USB3.0 HDD aan een oude Win XP machine met USB2.0. Het is nog steeds snel, maar je wilt juist je applicaties vanaf SSD draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:45

Felyrion

goodgoan!

Ik wil hier graag nog even op inhaken, ik zit met een vergelijkbare vraag om diverse redenen.

Nu is eigenlijk de belangrijkste vraag, hoe zit het met de prestaties van een externe SSD oplossing ten opzichte van intern? Ik kan daar verdraaid weinig over vinden.

Hypothetisch zou ik alles vanaf de externe SSD willen draaien, booten vanaf USB zeg maar. Hoe verhoudt zich dat ten opzichte van een interne SSD?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:36
Om wat voor modellen gaat het? Er zijn ook voldoende mogelijkheden voor diverse merken en modellen om bijvoorbeeld een extra schijf in te bouwen ipv de optische speler. SSD als hoofdschijf en een ander ernaast voor opslag.
Pagina: 1