Er wordt vaak gesproken over betrouwbaarheid maar wat ik mij serieus altijd afvraag is hoe snel mensen tegen die betrouwbaarheidsgrenzen aanlopen. Zelf heb ik in 4 pc's een SSD zitten en ik heb nog nooit een defecte SSD ervaren. Nu ben ik maar ik en is dat geen marktvergelijking maar ook reguliere HDD's (op één na, dat is dan 1 op 40 ongeveer) zijn bij mij nog nooit overleden.
Waar ik op doel is dat bij veel personen (met name Tweakers) de meeste hardware tussen de 1 en 3 jaar mee zal gaan, veel korter dan de verwachte levensduur. Was dat niet zo, werkten we nog allemaal op P IV's, 512 MB RAM en IDE HDD's van 60 GB. Dat zeg ik niet om flauw te zijn maar om aan te geven dat als er over twee jaar een totaal nieuwe generatie SSD's op de markt is, de kans best wel aanwezig is dat je daarnaar toe overstapt.
Betrouwbaarheid (reliability) in dagelijks gebruik is zeker een belangrijk punt maar hangt in mijn ogen meer samen met firmware. Betrouwbaarheid op lange termijn (durability) klinkt op papier interessant maar zal in de praktijk vaak minder relevant zijn. Hierbij doel ik dan op TLC/MLC.
Er zijn wel eens rekenvoorbeelden rondgegaan op Tom's hardware en Hardware.info waarbij blijkt dat de gemiddelde SSD bij de gemiddelde gebruiker het zo'n 15 jaar uit moet houden. Relatieve termen als "ja maar SSD X gaat minder lang mee dan Y" betekent dat X het 12 jaar uithoudt en Y 17 jaar. Aangezien niemand in 2024 zijn huidige SSD nog gebruikt denk ik bij mijzelf "tja, waar hebben we het over". Het klinkt een beetje als een overpriced verzekering voor het geval je op een dag alleen nog maar "pleh! pleh!" kunt zeggen.
Datzelfde geldt voor snelheid. Een SSD die op papier 15% sneller is en Windows 1 seconde sneller laat starten voor hetzelfde geld klinkt "wauwie" maar als je objectief kijkt of je daar nu dagelijks juichend mee door het huis gaat lopen, dan is het in werkelijkheid toch minder zinvol.
Don't get me wrong, ik zeg niet dat er geen uitzonderingen op de regel gelden. Maar ik denk dat men nog wel eens door wil schieten met specificaties en risico's op papier en de dagelijkse praktijk.
[
Voor 28% gewijzigd door
Eagle Creek op 06-01-2013 00:12
]