• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 15:25
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe SSD te kopen want ik zie geen mogelijkheid dat mijn 64GB Micron C400v weer goed gaat werken, iig niet op korte termijn.

Nu is de prijs van de 128gb Samsung 830 hetzelfde als de 120gb 840, en zo ver ik kan lezen is de 840 de nieuwste versie van Samsung.

Omdat de 830 hoger in populariteit staat in de PW vraag ik mij af welke van de 2 ik het beste kan kopen?

Er zijn hier vast mensen die hier meer in thuis zijn dan ik zelf :D

Thanks! 8)

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:41
840 PRO -> 830 -> 840 Qua snelheid etc.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

• Mrsrd13
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 15:03
Wat de meneer hier boven mij zegt. Ik heb zelf de 840 pro. Windows binnen 6-10 seconden opgestart.

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 21:22
Ja, de 840 is sneller, maar ook duurder. Kwa prijs/kwaliteit verhouding, oftewel "best bang for the buck" raad ik je een 830 aan. Het verschil tussen de 830 en 840 zul je in het dagelijks gebruik niet echt merken, tenzij je wellicht zeer schijfintensieve handelingen uit gaat voeren. Het ligt er dus maar helemaal aan wat je van plan bent er mee te gaan doen.

En ja, windows zal met de 840 in 6-10 seconden opstarten. En met de 830 serie 7-11 seconden. Is dat dus het extra geld waard?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
kgb545 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:18:
Ja, de 840 is sneller, maar ook duurder.
Overal waar jij 840 schrijft bedoel je 840 Pro neem ik aan ;)
De 'gewone' 840 is namelijk niet sneller dan de 830.

Verwijderd

Opstarten is nauwelijks sneller tussen SSDs onderling, dus dat is geen goede vergelijking. Maar het punt dat snelheidsverschillen tussen SSDs onderling nauwelijks merkbaar zijn, klopt wel degelijk.

Een groot argument om de originele 830 te nemen is dat de firmware hiervan stabiel en bewezen is, terwijl de eerste dataloss bugs met de 840/840Pro alweer bekend zijn. Dit zijn wel in pre-productie modellen, maar toch. Het blijft een zwak punt.

Ik zou je dus eerder een bewezen stabiele SSD aanraden dan een onbewezen SSD die misschien nét iets sneller is.

• Azerox
Sorry voor het misplaatsen > maar waarom zou ik dan de 830 kopen?

830 is ouder, 128gb voor 92.63 en de 840 is nieuwe, 120gb voor 92.45.

Het verschil tussen beide is minimaal, en nieuwer is meestal toch beter.

edit: Thanks CiPHER, dat zocht ik > had even niet aan mogelijke firmware gedacht en daarin geldt vaak dat nieuwer niet beter is ;) so 830 it will be!

[ Voor 18% gewijzigd door Azerox op 13-12-2012 09:49 ]

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 21:22
Hmm ja die aanname is correct, ik ging uit van de PRO versie.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58

player-x

Disruptive by design

• 840 Pro: duur en snel, maar in de praktijk nouwelijks sneller dan een m4 of 830 imho niet de huidige prijs premium waard.
  • 840 zonder Pro: gebruikt goedkoop TLC NAND geheugen dat onbetrouwbaarder is dan de MLC van de 840 Pro/830/m4
  • 830: snelle en bewezen betrouwbare SSD, die naast de m4 mijn eerste keuze is.
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:26:
Een groot argument om de originele 830 te nemen is dat de firmware hiervan stabiel en bewezen is, terwijl de eerste dataloss bugs met de 840/840Pro alweer bekend zijn. Dit zijn wel in pre-productie modellen, maar toch. Het blijft een zwak punt.
Denk dat het wel mee valt, en op anandtech is er een uitleg wat het probleem was.
http://www.anandtech.com/...g-ssd-840840-pro-failures
quote: Anandtech
At the time we didn't know what exactly was wrong in the firmware, but now we do. When the drive was issued a secure erase command, it would clear all table mapping information at the Address Translation Layer (ATL) but not at the Host Interface Layer (HIL). The data in both layers needs to be up-to-date for the drive operate properly, so when a write request came in, the controller wasn't able to map the data correctly, which caused the firmware to hang. An SSD obviously can't operate without a functioning firmware so from a user's standpoint, it looked like the drive had completely died even though only its firmware was broken.
Persoonlijk blijf ik gewoon weg van SSDs met TLC geheugen, ze wat ik over de verschillen tussen TLC en MLC heb gelezen iig lang niet zo betrouwbaar als MLC.

Vooral dit artikel over TLC geeft me weinig vertrouwen in de techniek op de lange termijn:
LSI talks about future flash and it’s problems
If this doesn’t seem bad enough, older SLC (Single Level Cell) flash had two states, 1 or 0. If you held 1000 electrons, you had a fair number of them to play with per level, and a large range before you were in a grey area. With MLC (Muli-Level, aka 2, Cell), you have four states to deal with, so 250 electrons per cell, and TLC (Three Level Cell) has 8 states, or 125 electrons per. Unfortunately for flash makers though, those 1000 electrons of yesteryear are now 100, so a MLC cell has 25 electrons per state, and TLC has 12.5. Needless to say, you can’t count electrons individually with any accuracy, so there has to be some margin of error, and that grey area occupies a very large percentage of the valid data range. That drops the usable electron count notably as well, binary ones and zeros are close to a thing of the past.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Azerox
Thanks player-x voor deze extra informatie, maar ik heb mijn besluit gemaakt.

830 128gb gaat hem worden ter vervanging van mijn bugged Micron c400v 64GB :D

Ik moet gewoon een stabiele SSD hebben, verder geen extra wensen kwa snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Mijn vraag sluit nogal aan bij dit topic. Ik zoek een goede/snelle/redelijk geprijsde ssd, maar dan van ~500GB. Eerst wou ik gaan voor de Samsung 840, die is maar €330. Maar nu lees ik dat de 840 (non-pro) toch wellicht minder snel/betrouwbaar is, door TLC-geheugen. De 840 Pro vind ik te duur. Dan blijft over de 830. Maar de Crucial M4 is er ook nog en een stuk goedkoper dan de 830 momenteel. Zijn jullie het met mij eens dat ik nu het beste voor een Crucial M4 kan gaan? Ongeveer net zo snel als de 830, stuk goedkoper en toch ook bewezen betrouwbaarheid inmiddels.

pricewatch: Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB vs pricewatch: Samsung 830 series SSD 512GB dus.

[ Voor 18% gewijzigd door woekele op 31-12-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Crucial M4 en Samsung 830 zijn nagenoeg gelijkwaardig. Over het algemeen bepaalt de prijs van deze produkten welke er gekocht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50

Eagle Creek

Breathing security

Er wordt vaak gesproken over betrouwbaarheid maar wat ik mij serieus altijd afvraag is hoe snel mensen tegen die betrouwbaarheidsgrenzen aanlopen. Zelf heb ik in 4 pc's een SSD zitten en ik heb nog nooit een defecte SSD ervaren. Nu ben ik maar ik en is dat geen marktvergelijking maar ook reguliere HDD's (op één na, dat is dan 1 op 40 ongeveer) zijn bij mij nog nooit overleden.

Waar ik op doel is dat bij veel personen (met name Tweakers) de meeste hardware tussen de 1 en 3 jaar mee zal gaan, veel korter dan de verwachte levensduur. Was dat niet zo, werkten we nog allemaal op P IV's, 512 MB RAM en IDE HDD's van 60 GB. Dat zeg ik niet om flauw te zijn maar om aan te geven dat als er over twee jaar een totaal nieuwe generatie SSD's op de markt is, de kans best wel aanwezig is dat je daarnaar toe overstapt.

Betrouwbaarheid (reliability) in dagelijks gebruik is zeker een belangrijk punt maar hangt in mijn ogen meer samen met firmware. Betrouwbaarheid op lange termijn (durability) klinkt op papier interessant maar zal in de praktijk vaak minder relevant zijn. Hierbij doel ik dan op TLC/MLC.

Er zijn wel eens rekenvoorbeelden rondgegaan op Tom's hardware en Hardware.info waarbij blijkt dat de gemiddelde SSD bij de gemiddelde gebruiker het zo'n 15 jaar uit moet houden. Relatieve termen als "ja maar SSD X gaat minder lang mee dan Y" betekent dat X het 12 jaar uithoudt en Y 17 jaar. Aangezien niemand in 2024 zijn huidige SSD nog gebruikt denk ik bij mijzelf "tja, waar hebben we het over". Het klinkt een beetje als een overpriced verzekering voor het geval je op een dag alleen nog maar "pleh! pleh!" kunt zeggen.

Datzelfde geldt voor snelheid. Een SSD die op papier 15% sneller is en Windows 1 seconde sneller laat starten voor hetzelfde geld klinkt "wauwie" maar als je objectief kijkt of je daar nu dagelijks juichend mee door het huis gaat lopen, dan is het in werkelijkheid toch minder zinvol.

Don't get me wrong, ik zeg niet dat er geen uitzonderingen op de regel gelden. Maar ik denk dat men nog wel eens door wil schieten met specificaties en risico's op papier en de dagelijkse praktijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Eagle Creek op 06-01-2013 00:12 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:35
Er zijn zeker ssd's waar betrouwbaarheid een rol speelt, kijk maar naar de ocz vertex serie, dat was niet mals, hoeveel er daarvan kapot gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Ja maar dan hebben we het over de betrouwbaarheid van een serie van de SSD. Maar wat daar gebeurde is "niet acceptabel" en ook niet working as designed. Dat is dus niet waar ik op doel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Eagle Creek schreef op maandag 31 december 2012 @ 20:04:
Ja maar dan hebben we het over de betrouwbaarheid van een serie van de SSD. Maar wat daar gebeurde is "niet acceptabel" en ook niet working as designed. Dat is dus niet waar ik op doel :).
Maar wel waar (andere) mensen op doelen als ze het over betrouwbaarheid hebben.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Als prijs niet zoveel uitmaakt, is de Plextor M5 Pro dan niets?
De Plextor M5 Pro 128GB is de snelste 120/128 GB SSD die we ooit hebben getest. Punt. Een nieuwe record in PCMark Vantage, een nieuw record in PCMark7 en een nieuw record in AS SSD. De cijfers liegen niet; deze SSD is door de bank genomen sneller dan alle SandForce gebaseerde exemplaren, sneller dan alle Marvell 88SS9174 gebaseerde exemplaren, sneller dan de Samsung SSD 830 en zelfs wat sneller dan de op dezelfde chip gebaseerde OCZ Vertex 4 128 GB. Tel daar vijf jaar garantie en een prima bundel (bracket en datamigratie-software) bij op en we mogen wel stellen dat de Plextor M5 Pro op dit moment de ultieme SSD is.

Het enige nadeel is de prijs. Gemiddeld € 168 voor het door ons geteste 128 GB exemplaar is toch wel erg veel.
http://nl.hardware.info/r...-van-dit-moment-conclusie
(grappig trouwens dat men €168 'erg veel' noemt. Mijn eerste SSD heb ik voor €400 gekocht!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Nu met nog snellere firmware ;)

Plextor zet snelle Xtreme-firmware voor M5 Pro eerder online
http://nl.hardware.info/n...voor-m5-pro-eerder-online

En hij ligt voor €124 in de pricewatch.

320: 320 MB/sec / €120
M5: 450 MB/sec /€125

[ Voor 18% gewijzigd door Eagle Creek op 31-12-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ondertussen veranderen de prijzen. De 830 128 GB kost nu ~€99 (0,781 €/GB) en de 840 120 Gb kost nu ~€88 (0,733 €/GB). Daarmee lijkt er langzaam aan een einde te komen aan de voorkeur voor een 830 op basis van de prijs.

Ik heb zojuist nog eens de review van Anandtech van de 840 doorgelezen. In eerste instantie "schrikt" TLC mij ook af. Het voordeel t.o.v. MLC lijkt er meer voor Samsung zelf te zijn. Immers zij kunnen met TLC meer dies uit een wafer halen en op papier zijn de eigenschappen van TLC-geheugen minder dan die van MLC-geheugen. Desondanks sluit de review van Anandtech positief af wat betreft de prestaties van de 840.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Eagle Creek schreef op maandag 31 december 2012 @ 20:26:
Nu met nog snellere firmware ;)

Plextor zet snelle Xtreme-firmware voor M5 Pro eerder online
http://nl.hardware.info/n...voor-m5-pro-eerder-online

En hij ligt voor €124 in de pricewatch.

320: 320 MB/sec / €120
M5: 450 MB/sec /€125
http://nl.hardware.info/r...ander-goedkoper-conclusie

De firmware zorgt in sommige gevallen voor ietsje meer performance, maar ook net zo vaak voor mindere snelheden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Robino schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:08:
Ondertussen veranderen de prijzen. De 830 128 GB kost nu ~€99 (0,781 €/GB) en de 840 120 Gb kost nu ~€88 (0,733 €/GB). Daarmee lijkt er langzaam aan een einde te komen aan de voorkeur voor een 830 op basis van de prijs.
De 840 is altijd al goedkoper geweest dan de 830, alleen schijnt vooral de levensduur van de 840 een stuk minder te zijn dan de 830, waardoor eigenlijk niemand de 840 aanraadt boven de 830.

Eigenlijk is de 840 Pro (let op de 'Pro' :P) de echte opvolger van de 830. Maar die is dan ook duurder (wat logisch is, want nieuwer/sneller).

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 05-01-2013 11:25 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Hahn schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:23:
[...]
De 840 is altijd al goedkoper geweest dan de 830, alleen schijnt vooral de levensduur van de 840 een stuk minder te zijn dan de 830, waardoor eigenlijk niemand de 840 aanraadt boven de 830.

Eigenlijk is de 840 Pro (let op de 'Pro' :P) de echte opvolger van de 830. Maar die is dan ook duurder (wat logisch is, want nieuwer/sneller).
Maar wat de levensduur betreft ben ik het eens met Eagle Creek. Het is een theoretische levensduur op papier. Anandtech benoemt dit dan ook in hun review, door uit te rekenen wat de levensduur is bij 10 GiB aan schrijfbelasting per dag.

De 830 is snel en was ook nog eens een van de goedkoopste SSD's. Alleen zullen de prijzen van de 830 nu gaan stijgen. Dus dan rijst de vraag: de 840 of de 840 Pro? Tuurlijk zullen de meesten voor de 840 Pro gaan voor zijn snelheid. Maar ik vind de 840 veel interessanter gezien zijn prijs en prestaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
Is er iets mis met die M5, of is het puur de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hier staat onzin, wat al gemeld was.

[ Voor 95% gewijzigd door CH4OS op 06-01-2013 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Robino schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:32:
[...]
De 830 is snel en was ook nog eens een van de goedkoopste SSD's. Alleen zullen de prijzen van de 830 nu gaan stijgen. Dus dan rijst de vraag: de 840 of de 840 Pro? Tuurlijk zullen de meesten voor de 840 Pro gaan voor zijn snelheid. Maar ik vind de 840 veel interessanter gezien zijn prijs en prestaties!
Ik ben erg benieuwd wat de prijzen gaan doen want ik twijfel ook tussen deze 3...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Crucial M4, Samsung 830 of Samsung 840 Pro. De non-pro zou ik gewoon links laten liggen, TLC NAND is gewoon een stuk trager en heeft een lagere levensduur. Prijs is dan degene die bepaalt of je een M4, 830 of 840 Pro koopt

In de praktijk merk je qua snelheid niks tussen een goede SSD en een erg goede SSD, ze zijn beide snel. Wat je in de praktijk wel gaat merken is het verschil tussen een goede SSD en een SSD die niet doet wat ie zou moeten doen. Denk daarbij aan de BSOD problemen bij Sandforce controllers of de baggerprestaties van eerste generatie JMicron controllers. Van de 840 weet je nog niet hoe betrouwbaar deze gaat zijn, en de non-pro versie combineert dat dan ook nog eens met low-budget geheugen met mindere prestaties en kortere levensduur. Ik zou mijn geld liever ergens anders op inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:06
Het probleem is dat de 830 eruit is en nu vrijwel nergens meer leverbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hangt een beetje van de versie af, de ene versie is nog wel leverbaar, de ander niet. De 830 gaat er nu gewoon helemaal uit. Wat dat betreft blijven de 840Pro en de Crucial M4 dan gewoon over, waarbij de prijs mijn voorkeur bepaalt voor de Crucial M4. In de praktijk ga je geen verschil merken tussen de prestaties van een 840 Pro of een M4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Heb de Crucial M4 512GB intussen in gebruik. Werkt heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
_JGC_ schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:55:
Hangt een beetje van de versie af, de ene versie is nog wel leverbaar, de ander niet. De 830 gaat er nu gewoon helemaal uit. Wat dat betreft blijven de 840Pro en de Crucial M4 dan gewoon over, waarbij de prijs mijn voorkeur bepaalt voor de Crucial M4. In de praktijk ga je geen verschil merken tussen de prestaties van een 840 Pro of een M4.
Maar ik denk dat je ook geen verschil gaat merken met het aanschaffen van de 840! Samsung zal echt niet de stap met TLC durven te nemen, als de 840 zijn positie in de markt niet kan waarmaken. Dan hadden ze hem wel een totaal andere naam gegeven, zodat men de 840 niet kan vergelijken met de 830 en de 840 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ga wel voor de pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB, thanks :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Robino schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:50:
[...]

Maar ik denk dat je ook geen verschil gaat merken met het aanschaffen van de 840! Samsung zal echt niet de stap met TLC durven te nemen, als de 840 zijn positie in de markt niet kan waarmaken. Dan hadden ze hem wel een totaal andere naam gegeven, zodat men de 840 niet kan vergelijken met de 830 en de 840 Pro.
Mja, Crucial heeft naast de M4 ook de V4. Die gebruikt ook goedkoper flash en komt met een SATA2 controller. Voor de oudere systemen of als het goedkoop moet, maar ik hoef die dingen ook niet.

TLC is gewoon trager en theoretisch minder betrouwbaar. Waarom voor een 840 gaan als je voor hetzelfde geld een achtergebleven 830 of een Crucial M4 kunt halen?

Overigens kan je die writecycles met een pak zout nemen, als een 6-tal Crucial M4 256GB'tjes in RAID6 zonder TRIM 24/7 mishandeld worden in een databaseserver waarbij 3x per dag een backup wordt gemaakt mbv snapshots op dezelfde 16GB snapshot ruimte en het dan nog makkelijk 8 jaar uithouden, waarom zou je dan moeilijk moeten doen over een SSD die 3K writecycles kan ipv 5K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
er zit alleen een flink verschil in cycles bij de 840.

ik heb begrepen dat de tlc in de 840 (niet pro) maar voor 750x gespecificeerd is.
Hoewel het in gebruik nog aardig lang zal zijn vind ik het wel een erg groot verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
TLC zou 1000 write cycles moeten kunnen. Niet heel erg veel, maar als je gemiddeld 10GB/dag schrijft zit je nog op 10+ jaar voor een 128GB SSD en het dubbele voor een 256GB SSD. Anandtech heeft daar een leuk artikel over:
http://www.anandtech.com/...the-endurance-of-tlc-nand

Overigens ook leuk die SMART media wearout indicators, ze hebben een Samsung 830 met writes bestookt, media wearout indicator gaf bij 828TiB al aan dat de drive versleten was, maar bij 6000TiB nog niks aan de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
leuk artikel, dat maakt het allemaal wel wat anders.
tlc gaat een stuk minder lang mee, maar nog steeds lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je in dat tabelletje kijkt zie je ook dat TLC zo'n 50% trager is dan MLC. Nu kan een goede geoptimaliseerde controller een hoop goed maken, als je een eerste generatie SLC SSD zoals de Mtron Pro 7500 vergelijkt met een Intel X25-M wil je liever die Intel dan die Mtron drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag de 840Pro of 830 van Samsung (beide de 128GB versie) in mijn Xbox 360 Pro bouwen. Is dat mogelijk en wat is hier dan de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
Waarom raadt niemand de Plextor M5 aan? Het is een heel snelle schijf voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Passeridae schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:45:
Waarom raadt niemand de Plextor M5 aan? Het is een heel snelle schijf voor een goede prijs.
Heel snel, snel en langzaam zijn enorm relatieve factoren bij SSD's. Op lees snelheid zitten ze allemaal best goed bij elkaar, maar op de schrijfsnelheden zit veel variatie nog en dit zie je terug in de benchmarks.

Ga je metingen verrichten, dan zitten de verschillen vaak maar met enkele seconde van elkaar af, of nog minder.
Voor de meting is dit misschien een gigantisch verschil.
Ga je het vertalen naar de werkelijkheid, dan zullen de meeste mensen er nog niet eens over struikelen dat bestandje X een halve tot 1 seconden langer nodig heeft om weg te schrijven.

Daarbij, ik zou dan eerder de Plextor M5S aanraden inplaats de gewone M5 (pro). De M5S is namelijk bijna identiek aan de Crucial M4 met dezelfde controller en NAND, maar heeft ook een prijs die meer in die prijsvechters richting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 14:23

C0nscious

Mysteryman.

Nog iemand die mij kan weerhouden een Samsung 840 non-Pro 256Gb te halen? Als die writes pas na 10 jaar gebruik problemen kunnen geven vind ik dat geen probleem, alle essentiele data zal ik toch niet op deze schijf zetten maar op mijn NAS'je met bescheiden RAID-1.

Er komt alleen een OS op en wat games/apps. De 830 is nu namelijk 1/4 duurder ten opzichte van de 840 (200 euro versus 150), niet gering. Nog niet eerder een SSD gebruikt en vond het wel eens tijd ;) Is het nog een bezwaar als ik 'm zonder Notebook-kit bestel en onder in m'n kast laat ratelen?

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:46
C0nscious schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 00:39:
Is het nog een bezwaar als ik 'm zonder Notebook-kit bestel en onder in m'n kast laat ratelen?
Zolang hij nergens tegenaan zit en daar problemen veroorzaakt of ligt te trillen door andere componenten en dan resoneert, niks mis mee. Mijn SSD ligt ook ergens verstopt onder m'n voeding. Ik kan niet eens de kabels verwisselen zonder m'n voeding er uit te halen :P

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 14:23

C0nscious

Mysteryman.

Crahsystor schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 00:47:
[...]

Zolang hij nergens tegenaan zit en daar problemen veroorzaakt of ligt te trillen door andere componenten en dan resoneert, niks mis mee. Mijn SSD ligt ook ergens verstopt onder m'n voeding. Ik kan niet eens de kabels verwisselen zonder m'n voeding er uit te halen :P
Ok, mooi! :9 M'n PC'tje is verder uberstil en er trilt verder ook weinig. SSD's bezitten niet toevallig een hoge pieptoon ofzo he? Ben aardig gevoelig voor geluid. Kan ook niet verder lijkt me met die vaste chipjes.

Blijkbaar kan het wel? Gelukkig staat er een oplossing bij >:)
I worked out that the whine is about 16 Khz. As it happens, electronic whine and hum in that range is a problem in the audio engineering industry. And there are solutions.

There's a whole range of products out there for sound-proofing against electronic hums and whines of exactly the sort we're experiencing here. I looked into some of the simpler schemes and they involve wood and cellulose baffling. Long story short, paper towel is your friend.

I wrapped the Crucial SSD in about four layers of paper towel, (the thick, expensive kind), and the sound was deadened by about 80% or more. Good.

I figured a heat sink ought to be included, and I used a narrow strip of tinfoil, (about as wide as the drive and twice as long), used a bit of tape to secure it to the top of the SSD drive and wrapped paper towel around the drive. The remaining tinfoil I folded back over itself so that the little bundle was silver on one side. I used a bit of electrical tape to hold it together, and squeezed it into the drive bay of my laptop, with the tinfoil facing up where it would press up against the metal bay cover. I figured that should be heat-sink enough.

I left out the drive caddy since the bundled up SSD wasn't going to be moving around with all that padding, and closed up the unit.

Now I have a whine-free SSD-enabled laptop.
Sorry voor de off-topic :>

[ Voor 55% gewijzigd door C0nscious op 25-01-2013 00:58 ]

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Pagina: 1