[win7] Geen WLAN als LAN verbonden is?

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb hier toegang tot maarliefst 3 netwerken, allemaal in hetzelfde subnet met de zelfde instellingen, etc. Ik heb een WLAN over 2.4G, een WLAN over 5G en een bedrade LAN. Als ik draadloos wil werken dan werkt alles als een zonnetje. Maar als ik bedraad wil werken voor een bult extra snelheid, dan blijft m'n laptop toch alles over de WLAN pompen.

In de eigenschappen van de twee WLANs staan twee veelbelovende vinkjes:
Connect automatically when this network is in range
Connect to a more preferred network if available

Die eerste staat bij beide aan. Want, ja, ik wil verbinden als een van die netwerken beschikbaar is. Het is tenslotte mijn netwerk.

Dat tweede vinkje lost het probleem helaas niet op. Je zou zeggen dat LAN "more preferred" is dan WLAN, maar die vlieger gaat in Windows kennelijk niet op, want of ik die tweede nou aan of uit zet, hij verbindt altijd met de WLAN of de LAN nou wel of niet connected is, en gooit dus ook al het netwerkverkeer over de tragere WLAN.

M'n netwerk is trouwens niets bijzonders, hoewel dat misschien wel zo klinkt voor een eenvoudige thuisgebruiker. Het is gewoon een router met ingebouwde WLAN en een eigen DHCP, met één subnet en één set instellingen voor alles. Gewoon standaard spul, geen exotische dingen, geen rare instellinge, niks van dat. Simpel default standaard common gebruikelijk :)

Maargoed, nu wil ik wil natuurlijk dat ie de LAN gebruikt als die aangesloten is. Ik hoef niet per se dat de WLAN helemaal disconnect, maar wél dat ie LAN prefereert boven WLAN. Maar waar kan ik dat ergens regelen? Ik weet wel dat je de volgende van netwerken kan aanpassen, maar dat is alleen voor draadloze netwerken... Maar geef ik aan dat LAN "boven" WLAN moet staan?

日本!🎌

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 21:36
Open 'Network and Sharing Center', ga naar 'Change adapter settings', druk op F10, ga naar 'Advanced' -> 'Advanced Settings' en speel met de groene knopjes naast 'Connections' :)

'Connect to a more preferred network if available' gaat over de volgorde waarin je draadloze netwerken hebt staan, daarmee bepaal je niet welke adapter er voor gaat :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het gaat erom dat windows de adapter kiest met de snelste link.

Stel je hebt 100mbit lan en 350mbit wifi (los van wat het effectief is) gaat al je verkeer via wifi

Dus of leg gigabit aan :p of probeer het ergens in te stellen wat paul noemt.

Edit: lees op google dat je de metric van de kaarten ook kunt anpassen om de volgorde in te stellen :)

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2012 00:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan ook zijn dat je geen route krijgt naar het eerste of het laatstverbonden netwerk, dan ben je wel verbonden maar wordt er niks naartoe gestuurd.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Paul, ik ga vanavond je suggestie eens uitproberen. Ziet er goed uit, maar laptop heb ik nu ff niet bij de hand :)

Laurens, helaas. Ik heb gigabit ethernet, en Wi-Fi is toch echt niet zó snel (zelfs niet bruto).

John, bedoel je daarmee dat de ene verbinding wel internet heeft en de ander niet ofzo? Want ze hebben wel degelijk allebei internet.

日本!🎌

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12 22:46
Het is gewoon wat Paul zegt, Windows staat volgens mij standaard ingesteld dat WiFi boven bekabeld gaat. Bij het schermpje wat hij aangaf kan je de volgorde aanpassen, dus dat je LAN verbinding boven je WiFi verbinding gaat.
Op de meeste laptops zit ook gewoon een knopje om WiFi uit te zetten, dat kan je eventueel ook gebruiken mocht je er toch niet uit komen.

Dat Windows de snelste linksnelheid kiest is volgens mij onzin.

[ Voor 8% gewijzigd door Kalkran op 17-12-2012 12:52 ]

• laurens0619
  • Nu online
Kalkran schreef op maandag 17 december 2012 @ 12:52:
Het is gewoon wat Paul zegt, Windows staat volgens mij standaard ingesteld dat WiFi boven bekabeld gaat. Bij het schermpje wat hij aangaf kan je de volgorde aanpassen, dus dat je LAN verbinding boven je WiFi verbinding gaat.
Op de meeste laptops zit ook gewoon een knopje om WiFi uit te zetten, dat kan je eventueel ook gebruiken mocht je er toch niet uit komen.

Dat Windows de snelste linksnelheid kiest is volgens mij onzin.
An explanation of the Automatic Metric feature for Internet Protocol routes
The Automatic Metric feature can be useful when the routing table contains multiple routes for the same destination. For example, if you have a computer with a 10 megabit (Mb) network interface and a 100 Mb network interface, and the computer has a default gateway that is configured on both network interfaces, the Automatic Metric feature assigns a higher metric to the slower network interface. This feature can force all of the traffic that is destined for the Internet, for example, to use the fastest network interface that is available.
Wat ik heb gelezen is de prioriteit van het metric hoger dan de volgorde van netwerken die je kunt instellen

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 17-12-2012 22:25 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
laurens0619 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 23:59:
Het gaat erom dat windows de adapter kiest met de snelste link.

Stel je hebt 100mbit lan en 350mbit wifi (los van wat het effectief is) gaat al je verkeer via wifi

Dus of leg gigabit aan :p of probeer het ergens in te stellen wat paul noemt.

Edit: lees op google dat je de metric van de kaarten ook kunt anpassen om de volgorde in te stellen :)
Klinkt leuk alleen zul je op een 100mbit connectie snel 100mbit halen en op die 350mbit niet...

Op hwi stond ooit mooie vergelijking. Kan helaas de figuur niet meer vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 17-12-2012 23:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• laurens0619
  • Nu online
sdk1985 schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:58:
[...]

Klinkt leuk alleen zul je op een 100mbit connectie snel 100mbit halen en op die 350mbit niet...

Op hwi stond ooit mooie vergelijking. Kan helaas de figuur niet meer vinden.
Ik heb ook nergens gezegd dat het logisch is wat windows doet he ;)

@TS:
Controleer eens even je metric van je interfaces via route print? Hij gebruikt de verbinding met het laagste metric

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 18-12-2012 08:25 ]

Pagina: 1