Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:03
Medetweakers,

Helaas heb ik sinds een maandje ongeveer last van een erg vreemd probleem. Mijn scherm 'verspringt' als het ware en het komt er dan als volgt uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i334.photobucket.com/albums/m401/MrMistral/IMAG0054.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i334.photobucket.com/albums/m401/MrMistral/IMAG0055.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i334.photobucket.com/albums/m401/MrMistral/IMAG0056.jpg

Het probleem treedt volledig random op lijkt het wel. Wat wel opvalt is dat ik er een grotere 'kans' op heb wanneer ik Fifa 13 speel. Bij Far Cry 3 is het één keer voorgekomen nadat ik 5 min aan het spelen was. Soms zijn er dagen en dan treedt het probleem helemaal niet op. Het systeem ook laten stresstesten dmv oa een lange Far Cry 3 speelsessie. De PC draaide vanaf 's middags 12 uur t/m 's avonds 21 uur continu het spel. Daarna ook fifa 13 opgestart, uurtje gespeeld geen problemen. Ook Unigine 4 uur gedraaid. Wederom geen problemen. Memtest gaf geen problemen, Prime ook niet. Dus CPU en RAM kunnen uitgesloten worden denk ik. Ik dacht zelf dat het aan de drivers zou kunnen liggen van de videokaart, dus nieuwere beta drivers geinstalleerd. Het probleem bleef vervolgens een langere tijd weg, dus ik dacht joepie, maar vanavond was het er weer ineens 8)7
Verder krijg ik 'scheurtjes' in mijn beeld als ik bijvoorbeeld een venster beweeg, zie onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i334.photobucket.com/albums/m401/MrMistral/IMAG0058_BURST010.jpg

Het vreemde is ook dat ik alleen maar mijn pc opnieuw hoef op te starten om het te verhelpen.
Ik heb geen idee waar het aan zou kunnen liggen, hopelijk kunnen jullie mij uit de brand helpen!

Mijn systeem ziet er als volgt uit:
Asus p5b moederbord
Intel Q6600
XFX HD6870 1GB Black Edition (Driver 12.11)
6 GB RAM

PSN: MrMistral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293161

Misschien eens met een ander scherm testen?
Krijg je het versprongen scherm ook als je een screenshot neemt?

• Kindafunny
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 21:54
Hm, raar...
Heeft jouw monitor nog een menu, of helemaal niet? Misschien heeft het iets te maken met de monitor settings.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Vervang je kabel eens waarmee je je scherm aangesloten hebt, misschien dat die beschadigd is en je scherm op hol brengt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 15:48

hostler

Yeahhh dude!

Heb dit vaak gezien met defecte videokaarten.

• MrMistral
x2000: Ander scherm niet getest nog, ik heb ook niet geprobeerd of het ook zo is bij een screenshot, zal ik doen als het weer voorkomt!

Kindafunny: Het heeft voor zover niets te maken met mijn instellingen. Mijn monitor heeft inderdaad een menu, maar als wat ik daar doe heeft geen effect.

Wiethoofd: Zal ik ook gaan proberen!

Hostler: De eerste reacties geven niet direct aan dat het om een defecte videokaart gaat, waarom denk je dat?

Anoniem: 455929

Dit probleem heb ik de laatste maand ook af en toe. Specs van mijn pc zijn redelijk vergelijkbaar:
Sapphire HD6870 (AMD Catalyst 12.10)
Intel e6750
Gigabyte EP35C-DS3R
Windows Vista 64-bit

Het probleem ontstaat bij mij alleen tijdens het gamen (na afsluiten game blijft het wel). Het is inderdaad sinds een maand ongeveer. Mijn gevoel zegt ook dat het iets met drivers van de videokaart te maken heeft (en dat het er tijdens een update ingeslopen is). Opnieuw opstarten verhelpt bij mij ook het probleem

Er gebeurt namelijk het volgende bij mij:
- tijdens het gamen krijg ik exact dezelfde verspringing als op jouw plaatjes (op dezelfde breedte van het scherm ook)
- vervolgens sluit ik de game af.
- dan open ik (met nog steeds zo'n raar scherm) AMD Catalyst Control Center. Met dat programma draai ik dan het bureaublad 90 graden (dus verticaal beeld)
- Vervolgens draai ik het weer 90 graden terug naar de normale stand
- Dan is het probleem verholpen en heb ik weer normaal beeld

Ik weet vrij zeker dat het niet aan het scherm zelf ligt. Ik denk dus dat het aan de drivers ligt, of anders aan de videokaart zelf. Een echte (fijne) oplossing heb ik nog niet gevonden. Ik game niet zoveel meer (bezig met Mass Effect), dus het probleem treedt ook niet zo vaak op bij mij. Misschien moet ik juist oudere drivers installeren. Laatste update catalyst was bij mij ook 13 november, dus precies een maand geleden en ik denk dat het rond die tijd ook is begonnen, daarvoor nooit last gehad

Maar je bent dus niet de enige die sinds ~1 maand dit probleem heeft!

• MrMistral
Oké dan! Biedt sowieso al perspectief dat ik niet de enige ben met het probleem. Ja, bij mij ontstaat het ook alleen tijdens het gamen en blijft het tevens aanwezig na het afsluiten van de game. Ik zal het CCC 'trucje' ook proberen als het weer voorkomt. Dan weten we in ieder geval dat we minimaal een soortgelijk probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455929

Ik heb ff gegoogled op spilt screen hd 6870 en er lijken velen met het probleem te zitten. Ik heb even die fora doorgespit, maar er staat niet echt dé oplossing bij.

- Sommigen zeggen dat het door overclocken GPU kan komen (maar ik heb niks met mijn videokaart gedaan)
- Velen zeggen dat je de kaart RMA moet sturen
- Sommigen zeggen dat het vooral gebeurt als je ook programma's (zoals een browser) in de achtergrond hebt draaien. Dit zal wel eens goed kunnen en ik zal het eens in de gaten houden. Gisteren hele dag gegamed en geen problemen gehad.
- Sommigen zeggen dat na update videokaart drivers het probleem verholpen was. Echter zijn de eerste posts met de problemen al van halverwege 2011, dus het heeft niet specifiek met deze drivers te maken denk ik. En zouden dan niet veel meer mensen er last van moeten hebben (als het aan de drivers ligt)

Zoals ik al zei is het gisteren wel de hele dag goed gegaan, dus ik kijk het nog even aan. Mocht het terug komen dan ga ik de drivers nog eens herinstalleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
Ja, had ook al gegoogled hoor. Maar werd er dus niet veel wijzer van. Ik had er gisteren na opnieuw installeren van de drivers gewoon weer last van. Jouw trucje met het beeldscherm draaien werkt trouwens niet bij mij Sidus :(
- Anders scherm lost niets op
- Een screenshot geeft gewoon normaal beeld weer

Ik moet nog een nieuwe kabel kopen, maar twijfel of het daaraan ligt.

Pagina: 1