Log acties HD

Pagina: 1
Acties:

• Hummed
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-01 10:01
Beste allen,

Na mijn HD via Marktplaats te hebben verkocht claimt de koper dat de schijf defect is. Nu ben ik op zoek naar een log o.i.d. van toen ik de schijf aan mijn laptop heb gehangen voor deze te hebben verkocht. Is er ook maat iets terug te vinden waarmee ik kan aantonen dat de schijf niet defect was?

Dank!

Verwijderd

Nee, helaas.

Verwijderd

Je kunt van hem de SMART-log vragen. Voorwaarde is dat het electronische gedeelte van de hardeschijf nog gewoon werkt. De SMART-log kan worden uitgelezen met CrystalDiskInfo. Een bad sector bijvoorbeeld betekent nog geen defecte hardeschijf. Dat kan worden opgelost met het (lang/uitgebreid) herformatteren van de hardeschijf.

Je kunt allerminst vragen om iets uitgebreidere informatie over wat precies als 'defect' wordt verstaan; wat is de exacte probleemomschrijving?

• Hummed
Dit is de info die desbetreffende persoon heeft toegevoegd:

OEM Ext Hard Disk Error Scan
Scanned data : 1008 gB
Damaged Blocks : 99.2 %
Elapsed Time : 1:20
1 Error at 2002 MB (LBA 4100838)
~
2479 Error at 120141 MB (LBA 246050280)

005 Reallocation Sector Count 001 001 00000001-7118 010

Bedankt voor jullie snelle antwoord.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31

M2M

medicijnman

Had je de koper garantie gegeven op een werkend product? En heb je het ding verzonden, of is het afgehaald / weggebracht?

Het blijft wel 2e hands meuk en zeker in het geval van een harde schijf kan er nog wel eens iets mis gaan, met transport bijvoorbeeld. Of gepruts van koper of verkoper. Wil je als koper garantie op een werkend product, dan koop je dat gewoon in de winkel. Een 2e hands product brengt dus ook risicos met zich mee. Als er geen garantiebonnetje van de originele aankoop meer is, dan is het jammer voor de koper.

Tenzij de verkoper doelbewust defecte meuk op marktplaats slijt, maar als je dat in twijfel gaat trekken dan moet je helemaal niet op marktplaats dingen kopen.

-_-

Verwijderd

Het lijkt inderdaad op een bad sector. Deze kun je in de SMART data zien als Current Pending Sector. Ik zal meer informatie moeten hebben over de exacte output; zo geeft CrystalDiskMark standaard output in hexadecimale vorm. Een screenshot zou fantastsch zijn.

Maar Reallocated Sector count zijn omgewisselde reserve sectoren, dit kan niet het huidige probleem veroorzaken. Het gaat dus om de Current Pending Sector.

Concreet kun je de persoon aanraden: doe een lange format cq. zero write op de hardeschijf. Dan hoort de Current Pending Sector weer op 0 te staan (raw value). Dat houdt in dat de hardeschijf vanaf dat moment geen zichtbare bad sectors meer heeft en correct moet functioneren. Als er daarna nog nieuwe bad sectors bijkomen (Current Pending Sector staat niet meer op 0) dan kun je de schijf inderdaad als defect beschouwen. Maar vooralsnog horen een paar bad sectors bij de normale werking van moderne hardeschijven, al denken mensen vaak anders.

• Hummed
Ik denk dat ik liever voorstel om de schijf op te halen en zelf te repareren, deze persoon is uit op oplichting. Indien je bereid bent verder te helpen nadat ik de schijf heb opgehaald, zou ik dat zeer op prijs stellen!

Verwijderd

Ook ik help je verder :) Stuur me anders een PM zodra je hem terug hebt

• Hummed
Trouwens, ik quote de vraag van de koper:

"Been aan dat deze harde schijf geen bad sectors, etc. of mankementen ten opzichte van de fabrieksstaat vertoond?"

Waarop ik heb geantwoord met:

"Ik heb zelf geen mankementen opgemerkt aan de schijf. Indien u er tóch een opmerkt, zit er gewoon nog ruime garantie op de schijf."

Ik ben ook maar een leek en weet bij god niet hoe een dergelijke test uit te voeren of wat een damaged block/bad sector is.
Nu heb ik de koper ook beloofd de factuur toe te zenden, dan zou hij eigenlijk gewoon garantie kunnen raadplegen of heb ik het fout?

Edit:

Een kleine update van zijn kant:

"Zoals zowel de HD Tune scan alsmede de S.M.A.R.T. data aangeeft, is de hardeschijf onherroepelijk en compleet mechanisch defect, hiervoor bestaat geen oplossing anders dan een nieuwe hardeschijf in de behuizing plaatsen aangezien dit los staat enig data-aspect, zij dit het filesystem, firmware of zelfs de bus. Contact met Iomega heeft dit eveneens bevestigd, niet dat dit verder nodig was."

Verder wordt mijn vraag om de schijf zelf te mogen bekijken afgewezen.

[ Voor 30% gewijzigd door Hummed op 12-12-2012 22:09 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:31:
Ook ik help je verder :) Stuur me anders een PM zodra je hem terug hebt
Euh; "mail me" / dm me" is ongewenst; het hele nut van een forum is dat andere mensen die middels de search (of Google/Bing/Yahoo/Ilse...) stuiten op dit topic mogelijk ook nog iets hebben aan de informatie daarin. Als je de discussie/hulp "achter de schermen" voortzet heeft niemand iets aan dit topic ;) Een DM is handig om een adres uit te wisselen of andere informatie die je niet publiek wil hebben te delen, maar ik zie even niet hoe dat hier van toepassing is. Hou je hulp dan ook, a.u.b., gewoon "op het forum" ;)
Ben ik de enige die dit opmerkt? Er zou maar 0.8 procent van de schijf "goed" zijn. Je zou haast zeggen dat 'ie de kabel verkeerd om heeft aangesloten :X (I know, kidding). Er lijkt me eerder iets mis met de controller, de kabel oid in die richting afgaand op dergelijke resultaten. Ik neem ook aan dat dit:
Hummed schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:06:
~
doelt op: 1, 2, 3, ... 2477, 2478, 2479 errors waarbij alle behalve de eerste en laatste regel zijn weggelaten. Dit lijkt me, again, dus niet één (of een handvol) bad block(s) maar hier is iets anders aan de hand. Of hij heeft de HDD laten stuiteren of de controller heeft er de brui aan gegeven, of hij heeft 'm niet goed aangesloten of z'n voeding trekt 't niet (meer) of... <insert 1001 andere redenen>.

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 12-12-2012 22:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Hummed
Excuses als mijn vraag irritatie opwerkt, maar ik heb de schijf aangesloten vóór de verzending. Het aansluiten van de laptop triggerde netjes het detecteren van een nieuw USB-apparaat, waarna het verscheen bij 'Deze Computer'. 1,8 van 1,8GB was beschikbaar en het lukt me om 400MB naar de schijf te kopiëren en deze weer te verwijderen.

Zouden de door de log genoemde problemen/errors/damaged blocks zich tijdens de bovengenoemde situatie al voor kunnen doen?

Graag zou ik aan de hand van de correspondentie met de koper geholpen willen worden. Is het een idee om een lange quote van de laatste e-mail te maken en alle privé info te censureren?

[ Voor 16% gewijzigd door Hummed op 12-12-2012 23:00 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hummed schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:59:
Excuses als mijn vraag irritatie opwerkt
Ik neem aan dat je doelt op mijn vorige post? Ik ben niet geïrriteerd hoor?
Ah, USB. Dat was/is wel relevante informatie die nu pas aan 't licht komt; het is sowieso maar de vraag hoeveel (en überhaupt of) SMART informatie e.d. wel (betrouwbaar) over USB te lezen/verkrijgen is (AFAIK). Daarbij kan de koper, bijvoorbeeld, een (te) lange USB kabel hebben gebruikt die mogelijk debet is aan de slechte resultaten.
Zouden de door de log genoemde problemen/errors/damaged blocks zich tijdens de bovengenoemde situatie al voor kunnen doen?
Ja en nee; hoewel 400MB van de 1TB (als ik 't goed lees) natuurlijk maar 40% is en 't dus geen "volledige test" (voor zover je dit testen kunt noemen natuurlijk) is; als er zoveel bad blocks/sectors op de schijf zouden zitten als ik meen af te lezen uit je eerdere posts dan was het wel aan 't licht gekomen bij dat bestand. Als 't gaat om een enkel (of een handvol) bad blocks dan is 't een andere zaak; dan was die 400MB mogelijk goed gegaan en bijvoorbeeld 800MB of meer niet.

edit:

|:( 8)7 400MB is natuurlijk maar 0.04% van 1TB :X My Bad. Dan doe de berekening nog maar eens en concludeer zelf dat 't niet veel meer was dan een erg karige steekproef ;) Het is al laat enzo :X :O

Ik vermoed dan ook dat er iets gebeurd is tijdens 't transport (laten stuiteren, nat geworden, bevroren, ...) of een gare USB kabel, PEBKAC oid aan de hand is. Maar het is natuurlijk ook niet uitgesloten dat de schijf inderdaad gewoon (toevallig net nu) de geest heeft gegeven of dat men je probeert te tillen. Alles kan nu nog wat mij betreft.
Graag zou ik aan de hand van de correspondentie met de koper geholpen willen worden. Is het een idee om een lange quote van de laatste e-mail te maken en alle privé info te censureren?
Mwa; als je gewoon eens alle relevante(!) info destilleert uit die mail zodat je ons niet vermoeit met details die niet ter zake doen i.p.v. verbatim de hele (gecensureerde) mail te plaatsen?

Tot slot: Zie ook M2M in "Log acties HD"
Bij dergelijke verkopen heeft de koper AFAIK sowieso 0 garantie; koop = gesloten, deal is done, helaas pindakaas had 'ie 'm zelf maar moeten testen / afhalen i.p.v. opsturen. Of 't netjes is 'm verder in z'n sop gaar te laten koken is een tweede.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 12-12-2012 23:47 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hummed schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:51:
Trouwens, ik quote de vraag van de koper:

"Been aan dat deze harde schijf geen bad sectors, etc. of mankementen ten opzichte van de fabrieksstaat vertoond?"

Waarop ik heb geantwoord met:

"Ik heb zelf geen mankementen opgemerkt aan de schijf. Indien u er tóch een opmerkt, zit er gewoon nog ruime garantie op de schijf."

Ik ben ook maar een leek en weet bij god niet hoe een dergelijke test uit te voeren of wat een damaged block/bad sector is.
Nu heb ik de koper ook beloofd de factuur toe te zenden, dan zou hij eigenlijk gewoon garantie kunnen raadplegen of heb ik het fout?

Edit:

Een kleine update van zijn kant:

"Zoals zowel de HD Tune scan alsmede de S.M.A.R.T. data aangeeft, is de hardeschijf onherroepelijk en compleet mechanisch defect, hiervoor bestaat geen oplossing anders dan een nieuwe hardeschijf in de behuizing plaatsen aangezien dit los staat enig data-aspect, zij dit het filesystem, firmware of zelfs de bus. Contact met Iomega heeft dit eveneens bevestigd, niet dat dit verder nodig was."

Verder wordt mijn vraag om de schijf zelf te mogen bekijken afgewezen.
Als er nog garantie op dat ding zit (wat door Iomega bevestigd lijkt te worden) dan kan die dat ding toch ook gewoon RMA sturen? Dan is het verder iomega's pakkie an wat zij er mee doen. Jij hebt volgens mij gewoon ter goeder trouw gehandeld. Je hebt de koper verteld dat er garantie op de schijf zat. Dat wil niet zeggen dat ie die dan automatisch bij jou moet claimen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hummed
Je klonk niet geïrriteerd, het leek me alleen een mogelijkheid dat ik enigszins irritatie zou kunnen opwekken met mijn noobistische vragen.

Zelf heb ik sterk het vermoeden dat de koper mij een oor probeert aan te naaien. Hij biedt ook aan te schikken door de helft van het bedrag terug te storten, lijkt me dus dat de koper op zoek was naar een mooie schijf tegen 50% korting.

Hier de correspondentie:
Geachte verkoper,

Beschik helaas huidig niet over de vervoersmogelijkheden om in persoon een transactie af te handelen, zou graag van verzending gebruik willen maken.
Nog een fijne zondag.

Vriendelijke groeten,
Als antwoord op mijn vraag of de koper hem aan de deur komt ophalen heeft hij duidelijk voorkeur voor een koop op afstand om mijns inziens ruimte te creëren om de boel op te lichten.
Geachte verkoper,

Girorekening beschikbaar, ja.
Kunt u mij vertellen wat de verzendkosten bedragen, en wordt de hardeschijf zelf tussen stootkussens en dergelijke verscheept, zodat deze geen defecten kan oplopen tijdens de verzending?
Been aan dat deze harde schijf geen bad sectors, etc. of mankementen ten opzichte van de fabrieksstaat vertoond?

Vriendelijke groeten,
De koper probeert uit te sluiten dat de schijf onderweg defecten oploopt. De schijf was in een schokdempende zak, in kartonnen houders in zijn eigen doos verpakt, waarna deze tussen luchtzakken in een tweede doos is verpakt.
Geachte koper,

Zoals op de site van PostNL (http://www.postnl.nl/tarieven/pakketten/) staat, bedragen de verzendkosten 6,75. Ik zal ervoor zorgen dat de schijf met kussens wordt verpakt om te beschermen tegen schade tijdens de verzending.
Ik heb zelf geen mankementen opgemerkt aan de schijf. Indien u er tóch een opmerkt, zit er gewoon nog ruime garantie op de schijf.

Met vriendelijke groet,

verkoper
Voor het maken van afspraken meld ik geen mankementen te hebben opgemerkt waarna de koper niet de moeite neemt te vragen welke acties ik heb ondernomen om eventuele mankementen op te sporen.
Geachte verkoper,

Totaal zou dan €76,75 zijn?
Is de originele factuur inbegrepen, voor eventuele garantie, etc., en hoe lang heeft u zelf deze harde schijf in gebruik gehad (wellicht een schatting van de hoeveelheid data die erop geplaatst is geweest door u)?

Vriendelijke groeten,
Geache koper,

76,75 euro inderdaad. Ik zal een uitdraai van mijn bestelling bijvoegen omdat het om een internetbestelling gaat.
Ik heb de schijf zelf maar een maal aangesloten om hem te testen, waar het om minder dan een GB gaat. Indien de betaling afgerond is, zou ik de schijf morgen direct kunnen verzenden.
Mijn rek. nr. is * t.n.v. *.

Met vriendelijke groet,

verkoper
*pakket wordt verzonden en betaling afgerond*
Geachte verkoper,

Pakket is ontvangen, alleen is de Iomega Prestige 2TB USB3.0 die u mij heeft verkocht compleet defect.
Gedeeltelijke technische onderbouwing:

OEM Ext Hard Disk Error Scan
Scanned data : 1008 gB
Damaged Blocks : 99.2 %
Elapsed Time : 1:20
~

Eveneens heeft u de originele factuur niet bijgevoegd, zoals wel schiftelijk was afgesproken.
Graag zie ik binnen 24 uur van u een reactie en een oplossingsvoorstel, voordat ik genoodzaakt ben verdere legale handelingen omtrent deze onfortuinlijke situatie voort te zetten, daar oplichtingspraktijken licht gezegd helaas niet ongehoord zijn op Marktplaats.nl.

Vriendelijke groeten,
koper
Geachte koper,

Van oplichting is hier geen sprake. De schijf is voor de verzending getest, waar de schijf het perfect deed.
Mijn adres staat op het pakketje, ik nodig u uit om dit probleem in persoon op te lossen. Sinds u zo’n haast heeft lijkt me dit de snelste oplossing. U heeft voorheen vermeld dat u niet beschikt over vervoersmiddelen om een transactie in persoon af te handelen. Ik neem aan dat dat in dit geval geen reden hoeft te zijn om het contact via de mail voort te zetten; iedereen beschikt over openbaar vervoer.

Wat betreft de bijvoeging van de factuur, dit is me ontschoten en ik zal u deze alsnog per post doen toekomen.

Met vriendelijke groet,

verkoper
Geachte verkoper,

Kunt u mij beschrijven op welke wijze u de harde schijf heeft getest voor de verzending?
Eveneens is de extra tijd en kosten die samengaan met afhandeling in persoon hoogstwaarschijnlijk hoger dan het reeds overgeschreven bedrag, lijkt mij duidelijk.
De enige directe oplossing die ik zo redelijkwijs kan bedenken en waarbij geen verdere legale handelingen genoodzaakt zijn, is dat de overschrijving terugboekt en de harde schijf naar u geretourneerd wordt.
Graag hoor ik uw reactie.

Vriendelijke groeten,
koper
Geachte koper,

Voor de overschrijving terug te boeken zijn er meerdere oplossingen. Graag zou ik zelf een kijk in de harde schijf willen nemen om te zien of de "problemen" niet eenvoudig op te lossen zijn. Ook is het mogelijk nadat u mijn factuur heeft ontvangen de garantie te raadplegen.

Met vriendelijke groet,

verkoper
Geachte verkoper,

Zoals zowel de HD Tune scan alsmede de S.M.A.R.T. data aangeeft, is de hardeschijf onherroepelijk en compleet mechanisch defect, hiervoor bestaat geen oplossing anders dan een nieuwe hardeschijf in de behuizing plaatsen aangezien dit los staat enig data-aspect, zij dit het filesystem, firmware of zelfs de bus. Contact met Iomega heeft dit eveneens bevestigd, niet dat dit verder nodig was.
Zou u mij in detail kunnen beschrijven hoe u de hardeschijf heeft gecontrolleerd op mankementen alvorens de verzending?
Mijn oplossingsvoorstellen zijn dat u het bedrag terugboekt en de hardeschijf naar u wordt geretourneerd, ofwel dat u in ieder geval de helft van het bedrag terugboekt ten aanzichte van de kosten van de garantieretournering naar Iomega, en wanneer deze aan Iomega en/of het postbedrijf totaal zijn betaald, deze kosten worden verrekend, eventueel in een 50/50 constructie.
Aangezien u eerder heeft aangegeven dat het om een internetbestelling ging, kan u mij de factuur per e-mail toesturen.
Graag hoor ik uw reactie.

Vriendelijke groeten,
koper
Geachte koper,

Graag zou ik, zoals eerder gezegd, zelf een kijk in de schijf willen nemen. Ik neem aan dat dit geen probleem hoeft te zijn als ik de reis en/of kosten op me neem.

Met vriendelijke groet,

verkoper
Geachte verkoper,

Dit valt wellicht te regelen. Retournering blijft wellicht een goedkopere oplossing en scheelt zeker een hoop tijd. Eveneens is er letterlijk niets wat u zou kunnen zien en/of proberen wat al niet is bekeken en onderzocht aangaande het totale mechanische defect. S.M.A.R.T. alleen zou al genoeg zijn, mocht zelfs het plethora van andere fysieke en digitale symptomen niet uitsluitend zijn, wat het wel is. Met retournering heeft u eveneens de volledige mogelijkheid om dit na te gaan en op de zelfde conclusie te komen.
Zoiezo zou ik graag zo spoedig mogelijk van u de originele factuur per e-mail ontvangen, alsmede uw beschrijving van de aan zending voorafgegane test waarbij u aangeeft geen mankementen te hebben gedetecteerd, daar dit voor de vervolgcommunicatie met Iomega benodigd is.

Vriendelijke groeten,
koper
Geachte koper,

Aangezien ik een leek op het gebied van opslagmedia ben, heb ik niet de door u genoemde tests uitgevoerd. Ik wil er wel graag bij vermelden dat u de moeite had kunnen nemen mij te verzoeken deze tests uit te voeren om misverstanden als deze te voorkomen. Uit mijn taalgebruik was voor het maken van afspraken door u op te merken dat mijn kennis van opslagmedia minder ver reikt dan uw kennis.

Ik zal voor een scan van de factuur zorgen. Wanneer bent u thuis om mij te ontvangen?

Met vriendelijke groet,

verkoper
Geachte verkoper,

Mocht het na ontvangst van de factuur en doorsturing hiervan naar Iomega blijken dat reparatie onder de garantie nog steeds prohibitief hoog is, dan zal ik u laten weten wanneer er tijd vrij gemaakt kan worden om eventueel dit in persoon af te handelen, wat in ieder geval niet deze week zal zijn en wellicht problematisch wordt nog volgende week zelfs, gezien de feestdagen. Retournering blijft verreweg de meest gunstige, snelle en directe optie. Ongeacht uw kennis niveau, is de hardeschijf in de huidige staat vrijwel onmogelijk om langer dan een aantal seconden in te zien, laat staan het schrijven hierop. Deze mankementen zou u bij het verbinden met de computer al gelijk merken, daar de hardeschijf onbruikbaar is, zoiezo niet meer dan 2002 MB te lezen hiervan zoals HD Tune laat zien, wat hoogstwaarschijnlijk vertaalt tot niet meer dan enkele tientallen MBs schrijven voordat de hardeschijf er finaal mee stopt. Zelfs Windows geeft errors aan wanneer u dit zou proberen. Vandaar zou ik graag van u horen, en Iomega met mij, hoe u exact de hardeschijf heeft getest alvorens de verzending, alsmede wellicht u redenen voor de verkoop, daar de schijf nog vrij nieuw lijkt verder.

Vriendelijke groeten,
koper
Koper wil duidelijk niet dat ik zelf acties onderneem om het probleem op te lossen. Een ontmoeting wordt ontweken en koper 'wil zelf acties met Iomega ondernemen'.

Excuses als er overbodige info tussen zit, ik heb getracht het een en ander te filteren.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou simpelweg de factuur bijgesloten hebben en hem het lekker laten uitzoeken met iomega (maar je kan de factuur alsnog nasturen).

Had de koper daadwerkelijke garanties gewild dan had hij het spul kunnen komen ophalen en bij jou thuis kunnen testen. Op het moment dat de hdd jouw voordeur heeft verlaten zou ik geen garanties meer afgeven.

TNT kan hem ook hebben laten stuiteren, hij kan hem hebben laten stuiteren etc. etc. En daar kan jij allemaal niets aan doen / over zeggen.

Ik bedoel stel nu eens dat de HDD nu stuk is en dat hij bij jouw heel de voordeur verliet, wat wil je dan doen? Ik bedoel jij kan hem niet terugnemen zonder verlies.

Info over hoe je exact getest hebt etc is allemaal niet relevant en allemaal zijn pakkie an. Hij heeft niet om specifieke testen gevraagd en jij hebt de kennis niet. Zijn probleem.
Sowieso vind ik zijn verhaal al zeer twijfelachtig (Ik ken geen situatie dat IOMega zou vragen naar hoe de verkoper van een 2e hands schijf iets getest heeft)

Ik zou simpelweg factuur opsturen zodat jij aan al je plichten hebt voldaan en veel geluk zeggen (maar de toon in zijn emails strijkt mij dan ook enigszins tegen de haren in)

Verwijderd

Veel informatie in dit topic, maar niet de informatie die nodig is: de exacte SMART informatie. Daar kun je direct zien hoe de schijf er aan toe is.

Dit is wel verontrustend, al is mij onduidelijk van welk programma deze output komt. Het lijkt er op dat 7118 de raw value is. Dat kan echter ook in hexadecimaal zijn. Kortom; ik heb meer info nodig. Maar als de schijf inderdaad meer dan 7000 passieve bad sectors heeft, is dat wel reden de schijf als defect aan te merken.

Reallocated Sector Count zijn omgewisselde sectoren, dus kunnen geen problemen meer veroorzaken. Maar een dergelijk hoog aantal is dat wel een indicatie voor het daadwerkelijke probleem: Current Pending Sector. Ik ging namelijk eerst uit van 10 als raw value; bij nader inzien klopt dat denk ik niet. Het programma waarmee deze waarden zijn uitgelezen zet de genormaliseerde waarden door elkaar. Als Reallocated Sector Count op 7000+ staat, is dat namelijk een indicatie dat de schijf continu nieuwe bad sectors aan het maken is, en staat de Current Pending Sector vrijwel zeker niet op 0, wat acute problemen veroorzaakt.

Als bovenstaande analyse klopt, is de schijf defect en heb je recht op garantie. Hoe je dat moet afwikkelen met je koper is een andere kwestie. Als er gewoon garantie is en diegene heeft de bon, kan hij dat zelf afwikkelen lijkt me. In tweedehands aankopen schuilt altijd een bepaald risico. Maar die discussie is een andere dan de technische discussie, waar ik me graag toe beperk. ;)

@appeltaar: indien je de discussie wilt houden hoe je met de 2e hands deal moet omgaan in deze kwestie, verzoek ik je een nieuw topic te openen op het Shopping Forum. Aangezien je dit topic op het OM-forum hebt geplaatst, betekent dit dat je een technische discussie wilt en daar zal het dan ook toe beperkt moeten blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2012 03:11 ]

Pagina: 1