Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel veranderd format na opslaan

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:41
Ik kan wel janken...

Ik heb een Excel document met een 10000 regels en 3 kolommen.
Nu heb ik in 1 kolom allemaal artikelnummers gezet.

Ik sla het document op, en open het weer.... en hij heeft de format van die kolom veranderd.
Nu is het probleem dat als ik die terug zet naar tekst of getal... dat hij de helft van de cijfers mist, en er dus niet staat wat er stond voordat ik het opsloeg.

Ik ben dus 1 dag werk in het omzetten van nummers kwijt.

Ik heb gegoogled en met MS gebeld (die je onvriendelijke mededelen dat het pakket gewoon werkt... dus ze kunnen je niet helpen) maar ik krijg niet terug in de kolom wat er stond voordat ik het document opsloeg en afsloot. Reverten werkt ook niet... elke versie die ik terughaal opent hij met de verkeerde format.

Heeft iemand nog een idee? Ik ben ten einde raad... en kan vannacht dus de waarschijnlijk alles opnieuw doen..

FreeReef.nl

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Oorzaak van je probleem: Last digits are changed to zeroes when you type long numbers in cells of Excel

Als ik eerst instel dat een kolom 'tekst' is dan kan ik daarna zonder problemen een getal van 30 cijfers inzetten. Als ik dat opsla, sluit en heropen is excel (2003) nog altijd van mening dat het een tekst is en worden alle getallen gewoon normaal weergegeven.

Als excel het eenmaal opgeslagen heeft als iets in de vorm van '1,11111111111111E+51' ga je het volgens niet meer terugkrijgen in het format dat het ooit was. Tenminste, dat is mij nooit gelukt. Als je de xls als csv opslaat bijvoorbeeld en je opent het in een txt editor zal je ook zien dat hij echt de waarde '1,11111111111111E+51' opgeslagen heeft en niet de oorsprokelijke waarde.

Desktop | Server | Laptop

• World Citizen
Rupie schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:09:
Oorzaak van je probleem: Last digits are changed to zeroes when you type long numbers in cells of Excel

Als ik eerst instel dat een kolom 'tekst' is dan kan ik daarna zonder problemen een getal van 30 cijfers inzetten. Als ik dat opsla, sluit en heropen is excel (2003) nog altijd van mening dat het een tekst is en worden alle getallen gewoon normaal weergegeven.

Als excel het eenmaal opgeslagen heeft als iets in de vorm van '1,11111111111111E+51' ga je het volgens niet meer terugkrijgen in het format dat het ooit was. Tenminste, dat is mij nooit gelukt. Als je de xls als csv opslaat bijvoorbeeld en je opent het in een txt editor zal je ook zien dat hij echt de waarde '1,11111111111111E+51' opgeslagen heeft en niet de oorsprokelijke waarde.
Thanks... Na nog wat zoeken had ik het inderdaad opgegeven. Hij is gewoon bepaalde waardes kwijt en die komen never nooit niet meer terug.

Uiteindelijk heb ik het maar opnieuw gedaan. Het was 6 uur vannacht geworden. ;(
Uiteraard ben ik wel overgestapt naar Pages... en vanuit daar weer terug naar Excel.

FreeReef.nl

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een goed voorbeeld hebt waarmee het verkeerd gaat, probeer het dan eens te reproduceren met LibreOffice. Ik heb al meerdere keren met LO gehad dat het precies doet wat ik verwacht, terwijl MS Office 'slim' denkt te zijn en wat voor jou aan gaat passen, wat je vervolgens niet wil.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• World Citizen
Hero Of Time schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:41:
Als je een goed voorbeeld hebt waarmee het verkeerd gaat, probeer het dan eens te reproduceren met LibreOffice. Ik heb al meerdere keren met LO gehad dat het precies doet wat ik verwacht, terwijl MS Office 'slim' denkt te zijn en wat voor jou aan gaat passen, wat je vervolgens niet wil.
Ik moet het eens uitzoeken inderdaad...
Als ik het zo lees, dan is de functie op zich een bewuste functie. Echter dat hij de kolommen aanpast NA het opslaan, zou niet moeten gebeuren.

Erg vreemd vond ik dus dat ik het document goed opsloeg, maar dat hij hem verpest opent... Dit is toch nooit gewenst gedrag lijkt me. Althans niet zonder melding tijdens het opslaan of openen.

Het is uiteindelijk dus allemaal gelukt met Pages (osx)... en dat hou ik ook maar even aan. Ik loopt nu 8 uur achter in een planning van 3 dagen, dus dit uitzoeken komt begin volgende week wel.

FreeReef.nl

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
World Citizen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:49:
[...]

Ik moet het eens uitzoeken inderdaad...
Als ik het zo lees, dan is de functie op zich een bewuste functie. Echter dat hij de kolommen aanpast NA het opslaan, zou niet moeten gebeuren.

Erg vreemd vond ik dus dat ik het document goed opsloeg, maar dat hij hem verpest opent... Dit is toch nooit gewenst gedrag lijkt me. Althans niet zonder melding tijdens het opslaan of openen.
Hetzelfde wil hij ook wel eens doen met de opmaak van een datum. Als je de language settings van je systeem anders hebt dan je wil in de excel sheet moet je ook oppassen. Een Nederlands systeem maar iets moeten importeren in een engels datumformaat kan ook leuke resultaten geven bijvoorbeeld.

Desktop | Server | Laptop

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oh, houd op over datums. Te vaak zie ik dat ik ergens wat getallen zet met een koppelteken (-) en dan gaat Excel er doodleuk een datum van maken, NA het opnieuw openen. En dat krijg je ook never nooit meer goed, tenzij je de hele formatting van de cell verwijderd, wist, nuked en wat ook maar nodig is om Excel aan het domme verstand te brengen er geen zak mee te doen. Pas daarna, kan je, met eerst de juiste formatting opgegeven te hebben, de cell weer vullen met je tekst, en voor de zekerheid moet je nog een keer naar de formatting kijken om te zien of Excel deze niet automatisch heeft aangepast.

[/rant]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 12:24
Mijn oplossing: bij het openen van een nieuw bestand: ctrl+a en alle cellen op "tekst" zetten, dan kan excel ze niet aanpassen. Daarna de kolommen die WEL currency of data bevatten handmatig omzetten.

Omslachtig, maar dit heb ik door schade en schande aangeleerd
Pagina: 1