(De)centralized software management Linux, zoals Webmin ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Topicstarter
Ik ben al enige tijd opzoek naar goede software om cluster te beheren.

Uiteraard heb je hier je package managers voor welke je gewoon config mee kan geven, Foreman, Spacewalk zijn goede voorbeelden. Ook op Vm niveau zijn er goede paketten te vinden als oVirt, Opennebula, etc.

Wat mij alleen opvalt is dat het (de)centraal configureren van paketten onder Lunux een uitdaging blijft.

Webmin is mijn inziens al jaren een echt krachtig pakket, een on-top-off pakket dat gewoon configs wijzigt en services herstart, iets dta je wil. De discussie dat Webmin zich niet aan de config-regels zou houden ga ik hier niet houden, geen pakket is vanaf den beginnen perfect en iemand die zijn pakketje niet draaiende kreeg ging dan maar lekker de Cli in (wat hij niet snapte dus webmin ging gebruiken ;))

Webmin heeft een cluster functie en een Virtual server functie wat zich sterk op Hostingsdoeleinden richt. De Cluster functie kan andere webmin nodes qua config aanpassen maar niet qua Database erbij, mailbox erbij waarbij iedere node voor zijn eigen service geconfigureerd wordt.

Ik zoek me wezeloos maar vraag me af of er andere paketten zijn waar ik (Webbased) (De)centralized pakketten kan configgen als Samba, OpenVPN, etc. Dit is met de huizige opensource paketten een must als je het mij vraagt.

Iemand nog paketten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-07 15:44

Thapous

Nee toch niet.

Ik zou eens naar Puppet kijken, is op dit moment helemaal hip en kan zeer veel.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je cluster migreren naar Windows? Daar zit als je een cluster opzet al standaard een management interface bij. Mocht je echt heel weinig willen doen, dan heb je System Center Operations Manager, die met het cluster management pack het cluster voor je in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoewel Puppet best prima is is het meer om standaard configs te deployen, niet om al je services te managen vanuit een portal.

Het is grappig dat je zegt dat ik zou kunnen migreren naar Windows want ik vond ook al dat daar wel de panels voor beschikbaar zijn maar niet voor Linux. Dat blijft toch enigzins apart.

Topicstarter
Laat ik dit even updaten als dat de status is zoals deze is:

Webmin heeft alleen een Cluster functie voor replicatie om de load te verspreiden. Virtualmin doet alleen webhosting zaken en is dus niet geschikt voor SMB oplossingen.

Na echt weer dagen gezocht te hebben lijkt er geen alternatief te zijn en de code welke nodig is om webmin per service een node aan te laten sturen nog niet 1,2,3 voor handen.

Een rare gedachte gezien je dit in deze tijd wel zou verwachten cluster based.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Overgens loop ik ook vaak tegenaan, in *nix land moet je gewoon veel combo's maken..
- puppet
- webmin
- script
Dit komt meer opdat de *nix wereld gewoon te veel vorken en dombo's die het wiel opnieuw blijven uitvinden. Als ik em goed herriner kan je met webmin wel redelijk decentraal werken. vergt alleen wat "setup".

Het beste wat je kan doen is een project management webbased ding vinden liefst met wiki. en dan als "module" webmin integreren .. via puppet push/pull je configuraties naar je wiki. Zodat je iig je configuratie / asset info opgeslagen hebt in de wiki (centraal)
Een project management webbased tool heeft vaak agenda/project en andere meuk waardoor je bv cron jobs kan tonen, maar ook je update cyclus weer kan geven.

Als je van een Windows Active Directory koppeling gebruik kan maken kan je de user management afschuiven naar de windows beheerders/servicedesk .. (daar hoort het ) heb je zelf meer tijd voor de fun stuff :)

Het zal gewoon veel werk zijn in het begin, maar zeker van (de)centraal je informatie opslaan en beheren is veel waard.

Tja vanalles

Topicstarter
Ik ben blij dat ik niet zelf met dit probleem zit en ook merk dat het wiel te vaak opnieuw wordt uitgevonden waardoor je combo's krijgt welke eigenlijk niet wil en niet nodig zouden moeten zijn.

Ik denk dat The Foreman ookene goed alternatief is, alleen gezien ik ovirt gebruik en hier ook weet teveel ovirt achtige zaken in zitten heb je weer veel overlap.

Het beheren van je eigen scripts gaat zoveel tijd in zitten dat dit wellicht net zoveel werk vergt als het beheren van deze "makkelijke" setup.

(De)Centralized is zeker veel waard, ik zoek alleen door todat ik dat met webmin aan kan sturen. Webmin opzich is namelijk echt koning als je mij vraagt.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 149075 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:45:
Ik ben blij dat ik niet zelf met dit probleem zit en ook merk dat het wiel te vaak opnieuw wordt uitgevonden waardoor je combo's krijgt welke eigenlijk niet wil en niet nodig zouden moeten zijn.

Ik denk dat The Foreman ookene goed alternatief is, alleen gezien ik ovirt gebruik en hier ook weet teveel ovirt achtige zaken in zitten heb je weer veel overlap.

Het beheren van je eigen scripts gaat zoveel tijd in zitten dat dit wellicht net zoveel werk vergt als het beheren van deze "makkelijke" setup.

(De)Centralized is zeker veel waard, ik zoek alleen door todat ik dat met webmin aan kan sturen. Webmin opzich is namelijk echt koning als je mij vraagt.
Vind kwa beheer Linux een ramp, teveel eilandjes politiek. Dat betreft heeft windows het beter voor elkaar Ook nog niet perfect maar beter.
Webmin is IMHO net zo erg er mag best wel eens een consolidatie slag gaan komen in linux land .. dan word beheer vanzelf makkelijker ..

PS de poster die wil reageren .. ja maar het kan wel .. (dan ken je linux niet) tuurlijk kan ik alles bij elkaar hobby-bobb-en op mijn zolderkamer .. kost me veel tijd en is alleen voor mijn situatie toepassbaar.. als ik het voor de wereld wil schrijven heb ik niet 100 niet 1.000 maar 1 miljard uitzonderingen .. en dan denk ik Laat ook maar .. Wat zonde is.

Tja vanalles

Topicstarter
Ik ben dat wel met je eens over die eilandjes politiek daarom moet je je ook focussen op een tweetal distro varianten: RHEL/Centos en Debian/Ubuntu.

De packages zijn daar allemaal virj mainstream voor ontwikkeld.

Er zijn prachtige projecten als http://www.NetDirector.org en http://www.ajenti.org maar deze sterven allemaal op een of andere manier een stille dood.

Ik denk dat de reden is dat deze pakketten te wijd zijn en niet gefocussed op een ding. Webmin is daar zeker een mooie verzameling van die wel gesupport blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor de mensen welke graag veel packages willen zien:

http://linuxappfinder.com/systemmanagement

Gosa2 viel me eigenlijk ook wel op... wederom... oud.

Tevens zag Zivios er ook super slick uit... weer 2010 :/
Pagina: 1