Dedicated server zes uur down door onderhoud aan netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Zojuist krijg ik van mijn dedicated server hoster, ik noem geen naam, een mailtje dat in de nacht van donderdag op vrijdag van 0:00 tot 6:00 mijn server wordt uitgezet omdat er onderhoud zal worden gepleegd aan het netwerk.

Ik natuurlijk logisch nadenken, zo goed als ik dat kan. Kom ik tot de conclusie, de server kan toch best blijven draaien zolang er onderhoud aan het netwerk wordt gedaan. Al trekken ze gewoon mijn kabeltjes er uit, dan blijft m'n system uptime wel gewoon staan, al meer dan 500 dagen stabiel namelijk. Ik ben hier dan ook redelijk trots op als * beginned * server beheerder.

Heeft iemand enig idee waarom netwerk onderhoud mijn server zal doen uitschakelen? Ik ben hier toch niet geheel gelukkig mee.

Als ik vertel dat het een goeie hoster is, vooral voor dedicated servers, maar dat de service/helpdesk (ondanks de goeie hulp) niet dag en nacht telefonisch te bereiken is, zeggen jullie natuurlijk, had je maar beter moeten weten. Nogmaals, ik ben een beginnende beheerder en daarbij ook nog eens een * zeer arme * student. Dus voor wat ik krijg ben ik er helemaal tevreden mee. Ik wacht nog op reactie per email van de isp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:13
Goede gelegenheid om te zorgen dat je je kernel update. De kans dat er een local priviledge escalation bug in zit is met 500 dagen uptime vrijwel zeker.

(En dat was met 30 seconden google)

Dergelijke uptimes zijn niets om trots op te zijn wat mij betreft; eerder iets anders.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-07 15:39
Ik begrijp het gepoch over hoge uptimes ook niet helemaal. Zal best dat je blijkbaar een stabiel systeem hebt opgezet, maar in mijn ogen is het toch niet zo'n prestatie? Gewoon een kwestie van alles te configureren en dan eraf te blijven, je niks aan te trekken van patches of updates. Op die manier zou ik ook snel een hoge uptime kunnen halen, zelfs met die paar Windows machines die ik beheer >:)

Maar is het niet updaten en deftig onderhouden van je systeem nu ook al iets om trots op te zijn? :X
Anderzijds is het inderdaad wat raar dat je machine volledig af moet omwille van wat netwerk changes. Maar aangezien je aangeeft dat de hoster best wel OK is (voor hetgeen je ervoor moet betalen) zullen ze best wel bereid zijn te luisteren naar je eventuele vraag om de server te laten draaien als het echt enkel om netwerk changes gaat. Indien dit niet kan zullen ze waarschijnlijk toch ook wel wat changes aan de stroomvoorziening gepland hebben :-)

[ Voor 30% gewijzigd door NickG op 12-12-2012 14:45 ]

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Inmiddels heb ik reactie van mijn hoster. Wat in het mailtje staat is niet geheel waar. Het gaat inderdaad om netwerk onderhoud en het kan zijn dat sommige servers, die na dit onderhoud niet beschikbaar zijn gereboot worden om de nieuwe instellingen actief te laten worden. Al vind ik dat ook redelijk vreemd, maar goed, scheelt in ieder geval al.

Binnenkort ga ik beginnen met een nieuwe server inrichten, ook ineens updaten van CentOS 5.5 naar 6.2. Die kernel patch is daar standaard al in bewerkt volgens mij.

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2024
Heb je niet toevallig 5.8 draaien ipv 5.5 (cat /etc/redhat-release)? Of installeer je helemaal geen updates?

Als je echt nog 5.5 draait zou ik even kijken wat er van buiten bereikbaar is, want dan is je kernel misschien niet je grootste zorg.

De VPS Servers van de niet genoemde hoster zouden trouwens ook offline gaan.

//Edit 7:46

Onderhoud lijkt iets langer geduurd te hebben, alles komt net pas weer online.

[ Voor 13% gewijzigd door Sneezydevil op 14-12-2012 07:46 ]