Toon posts:

Novell Fileserver naar Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Greetz all,

Ik ben momenteel al een tijdje aan't brainstormen over hoe ik de beste migratie kan maken van Novell 4.11 fileserver systeem naar Linux Samba server systeem. Het is de bedoeling de Samba server (Athlon TB 1200 met IDE SW-Raid-5 van 120Gig) naast de Novell bak (Dual Xeon 450 met PERC-raid 5 SCSI 50 Gig) neer te zetten en gelijdelijk users te migreren naar de Samba bak en na volledige migratie de Novell te upgraden met nieuwe disks en op Linux/Samba te gooien. Dit lijkt niet echt een probleem, als NDS niet zo'n toffe tool was geweest :)

Het probleem is als volgt : 3 grote gebruikersgroepen (IT, Administratie en Productie) en 4 volumes (SYS, DATA, APPS en INSTALL) op de Novell-server. Vermits de gebruikers een voor een moeten gemigreerd worden, moet de data voorlopig op de Novell blijven staan. Ik NCP-Mount dus nu op de linuxbak de volledige volumes, maar ik kan met samba/windows geen drivemappings maken naar subdirectories. Met Novell wel ! Dat geeft dus problemen, vermits een heleboel soft vastgecodeerd is op driveletters i.p.v. datavolumes. Ook is het specifiek toekennen van user-rechten een pak moeilijker onder Linux/samba dan met NWAdmin ;(

Heeft iemand hiermee ervaring of kent iemand tools die ik kan gebruiken om dit zo soepel en flexibel mogelijk aan te passen ?

Alvast vriendelijk bedankt :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 01 juni 2001 18:40 schreef NCP-Viper het volgende:

Heeft iemand hiermee ervaring of kent iemand tools die ik kan gebruiken om dit zo soepel en flexibel mogelijk aan te passen ?

Alvast vriendelijk bedankt :)
Tja, ik weet je niet echt veel te helpen, sorry, maar voor een mooie 'tool' om je samba te configureren, kan ik je swat adviseren. Draait als een 'webservertje', en kun je dan op poort 901 mee verbinden vanaf elke Internet/Netwerk-verbinding. Ongetwijfeld te vinden op www.freshmeat.net

Succes nog met de rest! :)

edit:

Hmm, lijkt erop dat ie daar niet is. Kijk dan maar op http://samba.nip.nl/samba/GUI/
Helaas is echter de officiele site van Swat momenteel offline :(

Verwijderd

Topicstarter
Dat soort tools gebruik ik al. Swat, webmin en linuxconf. Maar een tool om die NDS-structuur op een efficiënte manier over te pompen mis ik nog. NDS for Linux is volgens mij ook geen optie, vermits ik de Novell er uit wil. Maar toch bedankt voor je antwoord.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 01 juni 2001 20:25 schreef NCP-Viper het volgende:
Maar een tool om die NDS-structuur op een efficiënte manier over te pompen mis ik nog.
Vind je 't gek? Die structuur ontbreekt nl. gewoon in Linux... Tuurlijk, je kunt een beetje met rechten prutsen, maar te vergelijken met hoe NDS werkt is het niet.

• Theodoor
  • Laatst online: 17-03 10:50
Dit zijn juist de problemen die je bij Linux tegen komt als je Linux + Samba als fileserver wilt gaan gebruiken. Bepaalde soorten rechten aan bestanden/directories kan je wel in Novell Netware aanbrengen en niet in Linux. Een soort NDS zoals dat voor Novell Netware bestaat is OpenLDAP, maar dat werkt niet met Samba en is lang niet zo uitgebreid. Samba + Linux is niet te vergelijken met Novell Netware en dat zal (altijd) wel zo blijven. Ik raad je aan gewoon die Novell bak te laten staan.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:37

B2

wa' seggie?

Hmmz, wees blij dat je in Linux geen sort of NDS hebt.
Krijg al kriebels bij het horen van Active Directory ook zo iets..

2.4 kernel heeft DevFS, kun je wel je voormalige dev structuur als "sort of NDS" mee beheren (dus je printers, par ports e.d.)

Verwijderd

Er schijnt zelfs een NDS 4 Linux te zijn. Ik geloof, wacht ff kijken op de Novell site.........

Yep, eDirectory for Linux. Hoe het werkt weet ik niet, omdat ik nix van Linux weet maar ik geloof dat je een free trial kunt dl-en van de Novell website.

Zonde trouwens om van Novell af te stappen. :'(

Verwijderd

Sorry, mijn info wist je al. Weer te lui geweest om te lezen. |:(

• Onno
  • Niet online
Op zaterdag 02 juni 2001 23:17 schreef postduif het volgende:
Hmmz, wees blij dat je in Linux geen sort of NDS hebt.
Moet je blij zijn omdat Linux een erg beperkte rechtenstructuur heeft? :?

• B2

B2

wa' seggie?

eDirectory ja, maar waarom een file server client installeren op een file server....klinkt niet echt logisch.
Buiten het feit dat je al je clients zult moeten aanpassen, dat er niet meer met Novell Client wordt ingelogd.

Kweenie of je ook Win2k clients in je netwerk hebt, maar zorg dan wel dat je Samba 2.2 te pakken hebt, anders werkt het niet goed.
Of je moet je gebruikers dubbel aanmaken.

Verwijderd

Linux is wel leuk om mee te spelen, maar in een corporate environment geef ik Linux weinig kans. Vergeet de TCO niet. Die zal bij een Linux server veel hoger liggen. En hoe is de ondersteuning? Levert je hardware leverancier wel support? Wat gebeurt er als jij als beheerder de pijp aan Maarten geeft? Is je baas er blij mee? Waarom Linux?
:?

• Theodoor
  • Laatst online: 17-03 10:50
Linux is als fileserver niet echt een gelukkige keuze (zwak uitgedrukt).

• B2

B2

wa' seggie?

Op zaterdag 02 juni 2001 23:39 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Linux is wel leuk om mee te spelen, maar in een corporate environment geef ik Linux weinig kans. Vergeet de TCO niet. Die zal bij een Linux server veel hoger liggen. En hoe is de ondersteuning? Levert je hardware leverancier wel support? Wat gebeurt er als jij als beheerder de pijp aan Maarten geeft? Is je baas er blij mee? Waarom Linux?
Hmmz, wat jij hier beweerd klopt geen zak van.
TCO is bij een Linux pc juist veel lager, wel eens aan licenties van Win NT/2k gedacht?
En geeft Microsoft jou dan gratis support? standaard 2 behandelingen en daarna betalen.
RedHat heeft een ondersteuningsteam.

En wat gebeurd er als een Novell of NT beheerder de pijp aan Maarten geeft?
Ik ken zat bedrijven waar ze NT draaien maar geen idee hebben hoe het werkt.
Als je ergens geen verstand van hebt zet je het niet in een bedrijfomgeving in, dat is zo met Linux maar net zo goed met NT of Novell.
En als je zelfs maar een beetje ergens verstand van hebt, en een MCSE voor NT4 zegt niks, dan kun je nog niet de optimale tuning voor jouw file server bereiken.

• Onno
  • Niet online
Op zondag 03 juni 2001 11:52 schreef postduif het volgende:

[..]

Hmmz, wat jij hier beweert klopt geen zak van.
TCO is bij een Linux pc juist veel lager, wel eens aan licenties van Win NT/2k gedacht?
En jij denkt dat de licentiekosten veel uitmaken op de TCO?
En geeft Microsoft jou dan gratis support? standaard 2 behandelingen en daarna betalen.
Jep. Maar is de support van RedHat wel gratis dan? Nee hoor.
Als je ergens geen verstand van hebt zet je het niet in een bedrijfomgeving in, dat is zo met Linux maar net zo goed met NT of Novell.
Absoluut. Maar zonder tuning werkt NetWare sneller en veiliger als fileserver dan Linux, en na tuning is dat nog steeds zo. Linux is op sommige terreinen prima inzetbaar, maar NetWare droppen voor Linux in het geval van een fileserver is een merkwaardige actie.

• B2

B2

wa' seggie?

Op zondag 03 juni 2001 12:51 schreef Onno het volgende:

[..]

En jij denkt dat de licentiekosten veel uitmaken op de TCO?
[..]
Ja, ga maar eens uitrekenen over 300 pc's (da's nog niet eens zoveel).
Kijk dan maar eens wat je kunt besparen aan licentiekosten
Jep. Maar is de support van RedHat wel gratis dan? Nee hoor.
Ik heb ook niet gezegd dat RedHat gratis support geeft, maar jij zegt eerst dat er geen ondersteuning in Linux land is.
Kijk ik heb liever professionele hulp uit een newsgroup of irc dan zo'n kneus van Microsoft die je toch maar doorstuurt en een standaard vragenlijstje afhandeld.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De jouwe helaas net zo min, misschien nog wel minder...
Licentiekosten is misschien net 1 procent van de hele TCO, niet echt interressant. Zeggen de termen onderhoud en support je iets?
Inderdaad.
Ja, die op dezelfde manier werkt als die van MS: betalen.

Virussen? Scan ze hier!

• B2

B2

wa' seggie?

Op zondag 03 juni 2001 12:57 schreef wildhagen het volgende:

[..]

De jouwe helaas net zo min, misschien nog wel minder...
[..]

Licentiekosten is misschien net 1 procent van de hele TCO, niet echt interressant. Zeggen de termen onderhoud en support je iets?
Termen onderhoud en support zegt mij meer dan genoeg.
Ik heb zelf 35 fileserver omgevingen "in the field" staan.
Waarvan 7 NT4 systemen en 4 Win2k.
En als er dingen zijn die veel kosten aan onderhoud en support zijn het die NT4 dingen wel.
Win2k al iets minder.

Maar hiermee wil ik niet beweren dat Win2k geen goed product is als fileserver, of Linux juist wel.
Ja, die op dezelfde manier werkt als die van MS: betalen.
Als je goed gelezen had, had je ook gezien dat ik alleen bedoelde dat er bij (RedHat) Linux net zo goed professionele ondersteuning is, of deze nou betaald moet worden of niet.
Voor goede support hebben klanten vaak veel geld over.

• Onno
  • Niet online
Op zondag 03 juni 2001 12:57 schreef postduif het volgende:
Ja, ga maar eens uitrekenen over 300 pc's (da's nog niet eens zoveel).
Kijk dan maar eens wat je kunt besparen aan licentiekosten
Het gaat niet over workstations, maar over een server.
Ik heb ook niet gezegd dat RedHat gratis support geeft, maar jij zegt eerst dat er geen ondersteuning in Linux land is.
Heb ik nooit gezegd.
Kijk ik heb liever professionele hulp uit een newsgroup of irc dan zo'n kneus van Microsoft die je toch maar doorstuurt en een standaard vragenlijstje afhandelt.
Troll? Flame? Hoe zullen we dit eens noemen... alsof er geen newsgroups bestaan over MS producten? :?

Verwijderd

Op zondag 03 juni 2001 11:52 schreef postduif het volgende:

[..]

En wat gebeurd er als een Novell of NT beheerder de pijp aan Maarten geeft?
Ik ken zat bedrijven waar ze NT draaien maar geen idee hebben hoe het werkt.
En als je zelfs maar een beetje ergens verstand van hebt, en een MCSE voor NT4 zegt niks, dan kun je nog niet de optimale tuning voor jouw file server bereiken.
Tsja, kutargumenten dus. Vergeet dat jij niet alleen op de wereld bent. Kijk, een NT/Novell beheerder is meestal snel vervangbaar. Een Liniks beheerder niet. Ga jij een helpdesk/frontoffice/backoffice structuur aanleggen op een environment met alleen maar Linux doosjes? Ik zie het nog niet gebeuren. En TCO wordt dus NIET, ik zeg NIET bepaald door licentiekosten van die paar servertjes. Wat denk je van vingerwijzen tussen de bedrijven onderling? U draait Linux? Bieden we geen support voor! Linux is leuk om mee te hobbieen, maar een groot bedrijf zal dan toch voor een ander product kiezen. (Niet dat dat technisch de meest optimale keuze is, maar dat terzijde).

Maar je moet nog veel leren hoor ik.

Verwijderd

De discussie over TCO in dit opzicht is niet echt van toepassing, echter is het wel zo dat ik van mening ben dat de TCO gereduceerd kan worden met Netware, dit doordat NDS een goeie tool is, vooral als je met Z.E.N enzo er bij werkt. maar afgezien daarvan een TCO staat dus ook voor TOTAL dus ook de uren van de gebruiker, en dus ook de uren als hij niks kan doen. deze kosten zijn bepaalend voor een TCO niet het NOS en de server hardware, dat zijn kosten die doen 1x zeer, daarna heb je ze niet of nauwlijks (af en toe uitbreiden)

Feit blijft dat het hebben van IT in een bedrijf geld kost. maar het is zaak dat je de break even point vindt en dat het dan nog rendabel is om te gaan "IT-en"..

/me vind het maken van een TCO voor KLEINE netwerken maar ingewikkeld
Pagina: 1