Auto kopen of particulier leasen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06 16:24
Hallo,

Ik heb helemaal geen ervaring met auto's leasen, dus stel de vraag even hier.

Wat ik me afvraag is of ik als volgende auto beter weer een auto kan kopen of dat ik er beter een particulier kan gaan leasen? Ik rij zo'n 50.000km per jaar. Zal ik met leasen goedkoper uit zijn? Wat zijn de voor- en nadelen?

Gr,

YinYang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 14:49
Leasen is altijd duurder, zo simpel is het.

Vergelijk het met geld lenen om de auto te kopen, geld lenen voor de beurten, winterbanden etc. en verplicht zijn om onderhoud op een door hen bepaalde tijd bij een door hen bepaalde dealer uit te laten voeren, zonder dat je kunt onderhandelen over de kosten.

En aan het einde van de looptijd heb je geen inspraak in de inruilwaarde of locatie en is de auto nog steeds geen eigendom.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Kijk ook even deze thread door.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Thnx guys! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Leasen lijkt vaak aantrekkelijk, door vaste bedragen voor afschrijving, onderhoud etc. Maar als je gaat nadenken, zie je waar die leasemaatschappijen hun winst vandaan halen; de eerste paar jaar is afschrijving op een nieuwe auto vrij hoog, en dat berekenen ze ook zo door in de leaseprijs (niet-transparant overigens). Onderhoudskosten zullen voor een eigen nieuwe auto zeer laag zijn, maar leasemaatschappijen rekenen een gemiddeld bedrag voor de gehele looptijd. Na 3 of 5 jaar eindigen de leasecontracten, waarna je de auto mag overkopen. Die prijs is vaak helemaal niet zo concurrerend (of juist wel, in de zin dat er veel vergelijkbare auto's voor vergelijkbare prijzen zullen zijn), maar vanaf dat moment krijg jij als eigenaar vaak hoge onderhoudskosten.

Beter voor jou als consument zou zijn; kopen, de eerste drie jaar op eigen kosten rijden, daarna verkopen aan de leasemaatschappij en terugleasen. Maar geen maatschappij die zo gek is om dat te doen (en logisch ook, dat kost ze namelijk fors meer geld) tegen een aanvaardbaar maandtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Iemand toevallig ervaring met http://smilease.nl ?

Ik kwam toevallig een auto van ze tegen op de snelweg. Ze leasen alleen particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

Voor dat geld kan je ook een knappe 2e hands diesel/LPG rijden. De goedkope auto's op die site zijn allemaal autotjes waar je geen 50k in het jaar in wilt zitten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
-tom-562 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 18:27:
Voor dat geld kan je ook een knappe 2e hands diesel/LPG rijden. De goedkope auto's op die site zijn allemaal autotjes waar je geen 50k in het jaar in wilt zitten.
Ja dat idee had ik idd ook al. Dacht ook meer aan de Scirocco of Passat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
Het is vrij simpel:

Leasen:
+ Je rijdt in een nieuwe auto rond.
+ Je hebt geen kosten aan onderhoud (maar wat voor kosten heb je in de eerste drie jaar van je auto)
+ Vast bedrag per maand
+ Je hoeft geen groot geld bedrag gespaard te hebben om een auto te kunnen rijden.
+ Je hoeft geen geldbedrag te lenen of een BKR registratie op te lopen.
- Over de hele looptijd is het duurder.
- Opties kosten veel meer geld dan bij een nieuwe auto.
- Als je veel kms rijdt of je hebt weinig schadejaren dan wordt de meerprijs een stuk hoger bij leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 15:54

AMDFreak

Intel is zo..

Voor een Skoda CityGo betaal je € 200,- per maand stel je neemt een 5 jarig contract, dan ben je al € 12.000,- verder. Voor dat geld heb je ook een hele nieuwe citygo die in jou eigendom is.

Wegenbelasting betaal je nog niet voor een citygo maar deze wordt straks wel gewoon doorbelast, alleen de verzekering komt erboven op.

[ Voor 7% gewijzigd door AMDFreak op 20-03-2013 11:18 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 13:44
AMDFreak schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:17:
Voor een Skoda CityGo betaal je € 200,- per maand stel je neemt een 5 jarig contract, dan ben je al € 12.000,- verder. Voor dat geld heb je ook een hele nieuwe citygo die in jou eigendom is.
Beetje kort door de bocht.

Je bent in 5 jaar inderdaad 12.000 euro verder. Maar je impliceert de vergelijking tussen 60*200/maand en 12.000 ineens, terwijl daar een renteverschil tussen zit. Bij een rente van 4% is de initiele contante waarde van die 12.000 euro slechts 10.900 euro.

In het geval van leasen heb je voor een initiele investering van 10.900 euro het volgende:
5 jaar gebruik van een nieuwe Citigo
+ 5 jaar all-risk verzekering
+ 5 jaar onderhoud

In het geval van zelf kopen heb je voor dezelfde 10.900 euro het volgende:
5 jaar gebruik van een nieuwe Citigo
+ eigendom van een 5 jaar oude Citigo na afloop (geschatte maar niet gegarandeerde restwaarde, 3500 a 4000?)
+ ongeveer 2400 euro (10.900 - aanschafprijs van waarschijnlijk 8.500) om te besteden aan verzekering en onderhoud.

In beide scenario's ontvang je "5 jaar rijden in een nieuwe Citigo". De afweging is tussen de 2e en 3e punten van de twee lijstjes.
Ik denk persoonlijk dat het onderhoud en de all-risk verzekering samen goedkoper zijn dan de restwaarde + 2400 euro. Daarom acht ik kopen goedkoper dan leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:26
Ik vind 5 jaar lang 200 euro overigens niet echt een reële leaseprijs. Als je kijkt naar de Up (die in dezelfde categorie zit), dan kost je dat 200 euro per maand voor slechts 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Lease wordt al behoorlijk prijzig, zelfs al met autotjes als een UP e.d. Terwijl als ik 50k per jaar zou rijden ik echt niet in een UP zou gaan zitten. Dat vind ik nog steeds het voordeel van zelf kopen is dat je voor een mooie tweedehandse kan kiezen waarbij iemand anders de grootste afschrijving al heeft mogen betalen. De eerste 2 tot 4 jaar is de afschrijving namelijk het hoogste, zeker bij het duurdere segment.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 15:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan ook al plekken vinden waar je voor een Up € 169 betaalt. Maar overal zit een maximum aan kilometers aan. Bij die SmiLease 10.000 km, daarna € 0.05 /km. Dus als je zoals de TS 50.000 km per jaar rijdt dan betaal je geen € 200 per maand maar € 366 per maand. En dan moet je 5 jaar lang 50.000 km per jaar in zo'n klein autotje rijden.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1