Hoi Creator
Ik heb voor een Amerikaans bedrijf gewerkt wat in Nederland ook geen vestiging hebt. Ik stond echter onder contract bij een vestiging in Engeland, wat dus mijn officiele werkgever was.
Ik weet niet of een direct contract met een Amerikaans bedrijf andere consequenties heeft tov Engeland.
Ik raad aan om informatie in te winnen bij de belastingdienst, UWV, SVB en CVZ. Leg ze je situatie uit en vraag naar de consequenties. Telefonisch kun je dit direct doen, maar een schriftelijk antwoord in aan te raden (dit kan wel weken duren overigens).
Waar ga je werken en waar woon je dan? Als dat beiden in Nederland is en je contract valt onder Nederlands recht (zorg dat dit expliciet in je contract staat), dan betalen ze normaliter hier de sociale lasten en dan ben je ook hier sociaal verzekerd. Dit moet je ook kunnen terugvinden op je loonstrook. Zorg er ook voor dat eventuele rechtszaken bij een NL rechtbank worden uitgevochten.
Als je zowel in NL als elders werkt dan hangt het af van je aantal uren die je werkt in Nederland.
Je werkgever zal ongetwijfeld een payroll bedrijf (bij mij was dat ADP) inhuren om je salaris hier te betalen, maar dat is verder geen probleem. Dat is een zaak voor je werkgever.
Ik heb destijds een advocaat ingehuurd om mijn contract te laten screenen. Ik raad je aan om dat ook te doen. Het kost je wel een paar honderd euro, maar dan weet je ook zeker dat alles goed geregeld is.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 20-12-2012 09:33
]