Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 21:49
Ik heb een aanbieding van een Amerikaans bedrijf, welke geen Nederlandse dochtermaatschappij heeft. Als ik hier op inga, hoe gaat dit werken qua inkomstenbelasting? Een bedrijf uit NL heeft een aantal lasten die door de WG worden betaald, maar aangezien dit bedrijf geen NL werkmaatschappij heeft lijk ik hier ex aequo minder belasting door te gaan betalen. Lijkt me vreemd.

Heeft er iemand ervaring hoe dit gaat werken? Mits mogelijk wil ik gewoon in loondienst blijven met dezelfde sociale zekerheid als iemand die werkt voor een NL maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Belastingdienst bellen. Zij weten het geheid.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Woonplaats NL, werklocatie NL, nationaliteit werknemer NL?
Lijkt me voordehandliggend dat je in Nederland belastingplichtig bent. Je werkgever zal moeten voldoen aan onze regels qua loonbelasting. En of hij dat nou doet of niet, jij zult de Nederlandse inkomstenbelasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je moet meer details weten,
ga je in dienst bij het bedrijf, of ga je de overeenkomst aan als zelfstandige, of is er sprake van resultaat uit overig werk.

Zorg er wel voor dat je er een beetje fatsoenlijk in verdiept, aan de eind van de rit mag de belasting namelijk gewoon bij je aankloppen als ze van mening zijn dat ze niet genoeg hebben ontvangen. En dan maakt het bar weinig uit of je in dienst was, en dat de werkgever de premies moest inhouden of dat je als zelfstandige werkt.
Enigste uitzondering is als je te goeder trouw was en dat dat uit documenten blijkt, cq werkgever houd in maar draagt niets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

http://www.belastingdiens...l/loonheffingen_inhouden/

Ik zou hier even kijken, dan weet je hoe de belastingdienst denkt over het verhaal.

/edit: voornamelijk wanneer moet u loonheffing inhouden.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy55 op 12-12-2012 13:06 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Meestal geldt dat inkomenstenbelasting betaald wordt in het land waar je formeel werkt. Echter als je het merendeel van het jaar elders doorbrengt (bijvoorbeeld in Nederland) dan ben je daar over het algemeen óók belastingplichtig over je inkomen.

Dus waarschijnlijk ga je inkomstenbelasting betalen in de VS over je salaris. Maar omdat je in Nederland woont, zal de belastingdienst hier óók inkomstenbelasting over dat salaris gaan heffen. Hierbij geldt (mits er een belastingverdrag is tussen NL en de VS, maar dat lijkt zo te zijn) dat je de ingehouden belasting in de VS in mindering kunt brengen op de te betalen inkomstenbelasting in NL. Effectief betaal je dus exact hetzelfde als dat je voor een Nederlandse werkgever zou werken.

En dat is ook logisch, want je geniet immers ook de sociale voorzieningen die we hier hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Knakker op 12-12-2012 13:48 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik betwijfel sterk of je bij een Amerikaans bedrijf in dienst kan treden zonder dat je beschikt over een werkvergunning, SSN enz. Volgens mij is er een Nederlands-Amerikaanse kamer van koophandel die je verder moet kunnen helpen.

Overweeg om langs de KvK te lopen en een eigen bedrijf (eenmanszaak) op te richten. Dat bedrijf exporteert vervolgens zijn diensten naar het Amerikaanse bedrijf.
Natuurlijk heb je met een eigen bedrijf allerlei risico's, geen WW enz.enz., maar dat zou je toch al niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een werkvergunning zou je nodig hebben om in de VS te werken, niet om buiten de VS voor een Amerikaans bedrijf te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Free rider schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:27:
Ik betwijfel sterk of je bij een Amerikaans bedrijf in dienst kan treden zonder dat je beschikt over een werkvergunning, SSN enz. Volgens mij is er een Nederlands-Amerikaanse kamer van koophandel die je verder moet kunnen helpen.

Overweeg om langs de KvK te lopen en een eigen bedrijf (eenmanszaak) op te richten. Dat bedrijf exporteert vervolgens zijn diensten naar het Amerikaanse bedrijf.
Natuurlijk heb je met een eigen bedrijf allerlei risico's, geen WW enz.enz., maar dat zou je toch al niet hebben.
Als je maar een opdrachtgever hebt zal dat feestje niet doorgaan. Echter als de Amerikaanse opdrachtgever een soort intermediair is waarbij je de opdrachten kunt weigeren en een grote mate van zelfstandigheid hebt, dan kan het weer wel.

De TS moet dus sowieso meer informatie los zien te peuteren voordat hij een volgende stap zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
t_captain schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:55:
Woonplaats NL, werklocatie NL, nationaliteit werknemer NL?
Lijkt me voordehandliggend dat je in Nederland belastingplichtig bent. Je werkgever zal moeten voldoen aan onze regels qua loonbelasting. En of hij dat nou doet of niet, jij zult de Nederlandse inkomstenbelasting moeten betalen.
Ja, dat leek mij ook. Maar de werkgeverslasten (WW f.e.) worden niet doorberekend volgens mij. Ik kan me voorstellen dat ik die ergens zou moeten doorgeven maar ik kan daar geen goed veld voor vinden in de voorlopige aanslag voor 2013.
Iblies schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:58:
Je moet meer details weten,
ga je in dienst bij het bedrijf, of ga je de overeenkomst aan als zelfstandige, of is er sprake van resultaat uit overig werk.

Zorg er wel voor dat je er een beetje fatsoenlijk in verdiept, aan de eind van de rit mag de belasting namelijk gewoon bij je aankloppen als ze van mening zijn dat ze niet genoeg hebben ontvangen. En dan maakt het bar weinig uit of je in dienst was, en dat de werkgever de premies moest inhouden of dat je als zelfstandige werkt.
Enigste uitzondering is als je te goeder trouw was en dat dat uit documenten blijkt, cq werkgever houd in maar draagt niets af.
An sich wil ik gewoon in dienst, het ontslagrecht in de VS is behoorlijk anders maar ik probeer hier te verzekeren dat ik hetzelfde wordt behandeld als elke andere werknemer die mogelijk wordt ontslagen. Ergo: uit te vinden of ik zelf verantwoordelijk kan zijn voor de WG lasten die normaal in NL geheven worden voor dit scenario.
Free rider schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:27:

Dit probeer ik dus te voorkomen. Ik ben geen ondernemer, en ik ben ook niet van plan dit te gaan worden onder dit nieuwe contract. Ik ben gewoon een werknemer, met een leven in Nederland, IB in Nederland en een koophuis in Nederland, en vraag me af of ik de NL'se sociale zekerheid kan houden op deze manier.

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ontslagrecht is natuurlijk een non-issue. Als ze van je afwillen dan kunnen ze dat al zouden ze alleen maar hun 'Nederlandse activiteiten' opdoeken, nog afgezien van hoe je iets effectief wilt aanvechten.

Als ik je wensen zo zie waaronder het niet willen dragen van ondernemersrisico en juist met gewenste dekking voor verzekeringen als WW en WIA dan zou ik bijna denken dat dit een van de zeldzame gevallen is waarbij je mogelijk een payrol constructie uitkomst kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Rukapul schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:34:
Ontslagrecht is natuurlijk een non-issue. Als ze van je afwillen dan kunnen ze dat al zouden ze alleen maar hun 'Nederlandse activiteiten' opdoeken, nog afgezien van hoe je iets effectief wilt aanvechten.

Als ik je wensen zo zie waaronder het niet willen dragen van ondernemersrisico en juist met gewenste dekking voor verzekeringen als WW en WIA dan zou ik bijna denken dat dit een van de zeldzame gevallen is waarbij je mogelijk een payrol constructie uitkomst kan bieden.
An sich snap ik dat ook wel. Maar er zijn bijvoorbeeld de regelingen dat wanneer een BV failliet wordt verklaard het UWV de betalingsverplichting overneemt voor het restant van de opzegtermijn (met een max. van 6 weken). Plus WW dat betaald wordt wanneer de werknemer zonder baan komt te zitten, etc. Maar ook: WAO, en andere zaken die niet gedekt gaan worden wanneer iemand zelfstandige is. Een aantal van deze lasten zitten in de WG bijdrage, maar ik kan er niet voor kiezen om deze zelf te dragen wanneer het bedrijf waarvoor ik werk geen NL werkmaatschappij heeft, ondanks dat ik dat graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Daarom noem ik "payroll". Formeel heb je dan een NL werkgever die de werkgeverslasten draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Alright, ik zal zowel de belastingdienst alsmede een payrolling company bellen zodra ik weer in Nederland ben. Blijft toch interessante materie, wellicht is er iemand op Tweakers die hier al ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Iblies schreef op woensdag 12 december 2012 @ 16:00:
[...]
Als je maar een opdrachtgever hebt zal dat feestje niet doorgaan. Echter als de Amerikaanse opdrachtgever een soort intermediair is waarbij je de opdrachten kunt weigeren en een grote mate van zelfstandigheid hebt, dan kan het weer wel.
Dat gaat absoluut goed. De belastingdienst kan moeilijk doen omdat zij denken dat er sprake is van een virtueel dienstverband, maar het kan het Amerikaanse bedrijf nooit boetes opleggen omdat zij niet in Nederland gevestigd zijn, of belastingplichtig zijn - en als ze vinden dat je een werknemer bent kunnen ze je nooit werkgeversboetes opleggen.
Overigens, er zijn zat van dit soort ondernemers, ze heten vaak agenten.
creator1988 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:30:
Ik ben geen ondernemer, en ik ben ook niet van plan dit te gaan worden onder dit nieuwe contract. Ik ben gewoon een werknemer, met een leven in Nederland, IB in Nederland en een koophuis in Nederland, en vraag me af of ik de NL'se sociale zekerheid kan houden op deze manier.
Je houd nooit Nederlandse sociale zekerheid bij een buitenlands bedrijf. Je zal dan een bedrijf moeten vinden dat als tussenpersoon wil werken, bijvoorbeeld een uitzendbureau of payroller. Feitelijk zijn beide bedrijven hetzelfde type bedrijven, maar een uitzendbureau neemt minimaal de helft van je salaris, een payroller doorgaans 10 tot 15%.

• creator1988
Free rider schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:49:
Je houd nooit Nederlandse sociale zekerheid bij een buitenlands bedrijf. Je zal dan een bedrijf moeten vinden dat als tussenpersoon wil werken, bijvoorbeeld een uitzendbureau of payroller. Feitelijk zijn beide bedrijven hetzelfde type bedrijven, maar een uitzendbureau neemt minimaal de helft van je salaris, een payroller doorgaans 10 tot 15%.
WG lasten zijn ca. 23% bovenop mijn salaris begreep ik van mijn huidige WG, dus hoe kan dat uit? :p

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een mooie oplossing zou zijn als het bedrijf een BV-tje opricht en jou daar op de loonlijst zet. Er zijn talloze administratiekantoren die een loonadministratie kunnen voeren. Die geven aan de werkgever door wat er betaald moet worden.

Er is geen investeringseis meer aan een B.V., er moet wel een akte worden opgemaakt door een notaris, het moet ingeschreven zijn bij de KvK en er moet jaarlijks een verkorte balans worden ingeleverd bij de KvK. Dat kan het administratiekantoor ook verzorgen, een accountant is niet nodig. Kosten in het eerste jaar zijn ca. 2k euro (excl. salaris, loonheffingen). Opvolgende jaren ca. 1k euro.

Het kan soms voor buitenlandse bedrijven aantrekkelijk zijn hun geld naar Nederland te halen. Daarmee besparen ze belasting in het land waar ze eigenlijk gevestigd zijn terwijl ze hier weinig betalen. Er gaan wel stemmen op dit te beperken.

Let ook op je pensioenvoorziening.

• Free rider
creator1988 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 00:48:
WG lasten zijn ca. 23% bovenop mijn salaris begreep ik van mijn huidige WG, dus hoe kan dat uit? :p
Hmm, ik was iets te kort door de bocht: payrollers nemen het bedrag wat ze aan jou betalen, tellen daar 10 tot 15% bij op, en dat is dan. Al zal 10% tegenwoordig te krap zijn. De oipbouw is:
  • Diverse sociale premies te betalen door werkgever: 10% (zie hier)
  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, min of meer verplicht voor iedere werknemer: paar tientjes per maand.
  • Overhead voor administratie, risico's enz.: varieert per bedrijfsvoering.
Overigens dwingen die payrollers jou wel om als een ondernemer te denken. Een iets zachtere vorm heet midlancing, het midlance bedrijf doet iets meer voor personeel zoals eventuele leaseauto's, pensioenvoorzieningen enz. Natuurlijk hebben ze wel een hogere overhead. Kijk er eens naar.

• t_captain
creator1988 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 00:48:
[...]

Berekening:
* Bruto jaarsalaris: salaris + vakantiegeld + 13e maand etc.
* Daarovereen premies werknemersverzekeringen; afhankelijk van je inkomen maar reken op 17%.
* Plus: inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
* En eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden (die dus buiten de grondslag voor de WW en WIA vallen).

Dat zijn ongeveer de werkgeverslasten.

Een payroller heeft vaak een marge van +-5%. Met andere woorden, eerst wordt er een paar procent uit de pot gehaald en daarna werkt de payroller het bovenstaande rijtje af.

Verwijderd

Hoi Creator

Ik heb voor een Amerikaans bedrijf gewerkt wat in Nederland ook geen vestiging hebt. Ik stond echter onder contract bij een vestiging in Engeland, wat dus mijn officiele werkgever was.

Ik weet niet of een direct contract met een Amerikaans bedrijf andere consequenties heeft tov Engeland.
Ik raad aan om informatie in te winnen bij de belastingdienst, UWV, SVB en CVZ. Leg ze je situatie uit en vraag naar de consequenties. Telefonisch kun je dit direct doen, maar een schriftelijk antwoord in aan te raden (dit kan wel weken duren overigens).

Waar ga je werken en waar woon je dan? Als dat beiden in Nederland is en je contract valt onder Nederlands recht (zorg dat dit expliciet in je contract staat), dan betalen ze normaliter hier de sociale lasten en dan ben je ook hier sociaal verzekerd. Dit moet je ook kunnen terugvinden op je loonstrook. Zorg er ook voor dat eventuele rechtszaken bij een NL rechtbank worden uitgevochten.

Als je zowel in NL als elders werkt dan hangt het af van je aantal uren die je werkt in Nederland.

Je werkgever zal ongetwijfeld een payroll bedrijf (bij mij was dat ADP) inhuren om je salaris hier te betalen, maar dat is verder geen probleem. Dat is een zaak voor je werkgever.

Ik heb destijds een advocaat ingehuurd om mijn contract te laten screenen. Ik raad je aan om dat ook te doen. Het kost je wel een paar honderd euro, maar dan weet je ook zeker dat alles goed geregeld is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 09:33 ]

Pagina: 1