HA Cluster - Proxmox vs HyperV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Doel:
Het opzetten van een HA cluster t.b.v. het aanbieden van software, (private) werkplekken & servers
Onze huidige platform bestaat uit een groot aantal gescheiden servers in een DC & een groot aantal bij de klanten.

hardware test-lab
SAN:
1x Dell PV500 (6x 300GB SAS RAID10)

Nodes:

2x Dell 2970 (2x Quad AMD, 24GB, 2x RAID1 74GB SAS)
1x Dell 2950 (2x dual Xeon, 28GB, 2x RAID 74GB SAS)

Netwerk:

2x Gbit switch (1x WAN, 1x LAN t.b.v.live migratie)
1x FiberChannel 4Gbit SAN switch (elke node + san 1x 4Gbit)

Software
Op dit moment draait de SAN OpenFiler incl. FC en de nodes draaien Proxmox VE 2.2-x

En dit werkt mooi, netjes, snel, stabiel & goed etc etc. :9 incl. live migration etc. erg leuk :)

Helaas lopen we momenteel tegen 1 probleem aan:
voor het aanbieden van Virtual Desktops vanuit (1) enkele Windows 2012 Datacenter server dient deze VERPLICHT HyperV geactiveerd te hebben.

Helaas, maar KVM biedt geen oplossing hiervoor om VTx door te geven aan de instances. (Ofwel nested HyperV)... Ofwel we hebben een probleem!

Oplossing? Iedere klant een eigen PRIVATE VPS 2012 Remote Desktop Server aanbieden, maar dit is gemakshalve & qua beheer niet echt handig dunkt mij.....

Het liefst zetten we '1' enkele Standard RDS op voor een X aantal private desktops.

Nu weet ik dat het met Windows server 2012 HyperV niet meer noodzakelijk is om een DC te draaien (scheelt een fysieke DC machine buiten je cluster om)

Nu is eigenlijk mijn vraag: - is het mogelijk met HyperV Free om een FO/HA cluster op te zetten?
M.i. moet dit mogelijk zijn....

en dan het beheer: dit kan je doen d.m.v. SCVMM maar dit geeft (nu) een aardige extra kostenpost.

3x node a 3.000 dollar SCVMM (allemaal 2 fysieke CPU)

Andere optie is uiteraard te kiezen voor RSAT t.b.v. het beheer van de HyperV machines.

Ik zie graag jullie advies/tips/ideeën maar eventueel ook de missende puntjes qua software licenties.

Wij zijn zelf SPLA agreed, het betreft dus hier ook alleen de licenties t.b.v. het cluster en niet t.b.v. de instances (VM's)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 09:20
Nu is eigenlijk mijn vraag: - is het mogelijk met HyperV Free om een FO/HA cluster op te zetten?
M.i. moet dit mogelijk zijn....

http://blogs.technet.com/...n-itpro.aspx#.UMhxHIMTkk0

High Availability! Use Server Manager to remotely install the Failover Clustering feature and use the Failover Clustering Admin Tool to remotely configure your cluster.

Hyper-V Server 2012 is a FREE (yes, completely free!) purpose-built product that includes the core of Windows Server 2012 and Hyper-V. The result is a streamlined Type-1 hypervisor that provides the same virtualization scalability and high availability features as the Hyper-V role in the full version of Windows Server - including up to 320 logical processors per Hyper-V host, up to 4TB of physical memory, Live Migration, Storage Migration, Virtual Machine Replication, Clustering and more!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Ik gaf mezelf indirect eigenlijk ook al antwoord en verder lezen van de KBs gaf dit inderdaad een Ja.

Begin met dus werkelijk af te vragen wat er, buiten de hardware om, nog nodig is om een HyperV cluster op te zetten?

elke node uitvoeren met HyperV 2012 lijkt m.i. dus voldoende
wat is dus uiteraard het beheer van de nodes.

Centraal met 1 portal (SCVMM, duur....)
of dus elke host apart connecten dmv RSAT

of zie ik dus nog iets over het hoofd?

edit:

Helaas heeft hyperv wel een nadeel: alle nodes dienen OF AMD OF Intel te zijn. Een mix kan dus niet (live migration.)

dat is dus wel een issue.

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 12-12-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Je kan prima zonder SCVMM draaien.
beheer doe je deels vanuit de Cluster manager en je hyper-v manager, vraag me af wat voor normaal beheer je daarin zou missen.

Overigens snap ik jou basis vraag niet 100%.
Crazy- schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:12:

Helaas lopen we momenteel tegen 1 probleem aan:
voor het aanbieden van Virtual Desktops vanuit (1) enkele Windows 2012 Datacenter server dient deze VERPLICHT HyperV geactiveerd te hebben.

Helaas, maar KVM biedt geen oplossing hiervoor om VTx door te geven aan de instances. (Ofwel nested HyperV)... Ofwel we hebben een probleem!

Oplossing? Iedere klant een eigen PRIVATE VPS 2012 Remote Desktop Server aanbieden, maar dit is gemakshalve & qua beheer niet echt handig dunkt mij.....

Het liefst zetten we '1' enkele Standard RDS op voor een X aantal private desktops.
Je haalt hier een VDI (in mijn ogen virtuele windows desktops) door mekaar met 1 of meerdere RDS (terminal server) servers, waarom zou je niet op je huidige situatie 1 grote RDS server draaien (en na X aantal users er een 2e, 3e etc bij zetten?)

Het kan wel voordelig en interessant zijn om uiteindelijk Hyper-V te draaien, je zal namelijk mbt tot je licenties gok ik al snel uitkomen op een Hyper-V processor license van de advanced datacenter editie, je krijgt dan eigenlijk Hyper-v er al bij, want je bent toch al voorzien in je windows licenties voor je guests.

edit: Mbt tot je cluster is inderdaad voor Live Migration het nodig of je processoren OF van AMD of van Intel te hebben, echter is dit volgens mij bij elke hypervisor een issue denk ik? Vmware in iedergeval wel.
Je cluster zelf kan prima in een mix draaien, alleen Live Migration werkt dan niet (echter valt 1 node uit dan starten je vm's wanneer er genoeg resources zijn gewoon op een andere host met ander type proc opnieuw op)

[ Voor 12% gewijzigd door Powermage op 12-12-2012 14:09 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 16:35
Houd er wel rekening mee dat SCVMM 2012 nog geen Windows 2012 Hyper-V servers ondersteunt. Hiervoor is namelijk SP 1 nodig en deze wordt pas in maart verwacht. Momenteel is SCVMM 2012 SP 1 wel als beta te downloaden, maar dat wil je natuurlijk niet in je productieomgeving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Failover clustering is dan wel weer een feature die AD nodig heeft. En dus een domain controller. En dus licenties, CALs enz.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Licenties is ansich niet de issue, per node 2x een ws2012dc spla en dat is gedekt incl. alle VMs
lijkt me niet dat ik dat ik ook nog per node een CAL nodig zal gaan hebben op mn DC

maar inderdaad. FA vereist een DC/AD
Nu twijfel ik alleen of deze DC een VM mag/kan zijn of dat deze naast het cluster moet draaien.

iemand een tip?

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 12-12-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat probeer je precies te bereiken? Het enige wat ik uit je posts kan halen is:
Crazy- schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:12:
Doel:
Het opzetten van een HA cluster t.b.v. het aanbieden van software, (private) werkplekken & servers
Maar.... wat is jouw definitie van een HA cluster en welke beschikbaarheid/SLA/uptime wil je kunnen garanderen naar je klanten?

Je testlab beschikt over een enkel SAN, maar ik krijg een beetje het idee dat dit geen testlab is, maar de omgeving die "later" produktie gaat draaien. In dat geval is je SAN een spof, besef dat goed... (datzelfde geld overigens ook voor je enkele FC-switch en je netwerkswitches).

Ik gok dat even omdat je aangeeft dat het niet kunnen mixen tussen AMD/Intel cpu's in een Hyper-V cluster een groot nadeel is. Dat geeft mij de indruk dat dit ook je produktie-omgeving gaat worden

Waarmee bied je trouwens je desktops aan? Is dat RDS, Citrix Xendesktop, VMWare view, etc... Bij de laatste twee krijg je nl. "gratis" licenties voor de Hypervisors van beide leveranciers (respectievelijk Xenserver en VSphere). Dat kan ook iets zijn om rekening mee te houden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 16:35
Crazy- schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:50:
Licenties is ansich niet de issue, per node 2x een ws2012dc spla en dat is gedekt incl. alle VMs
lijkt me niet dat ik dat ik ook nog per node een CAL nodig zal gaan hebben op mn DC

Nu twijfel ik alleen of deze DC een VM mag/kan zijn of dat deze naast het cluster moet draaien.

iemand een tip?
Zorg er altijd voor dat je minimaal 1 domain controller hebt draaien, die geen VM is op je cluster. Als je cluster down is en je hebt alleen maar DC's draaien als VM binnen het cluster, zul je er een hele kluif aan hebben om je cluster op te starten...

Wij hebben zelfs in ons datacenter een apart management domein draaien, waar de Hyper-V nodes lid van zijn. Dit domein staat ook verder los van het domein in de productieomgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door Linke Loe op 12-12-2012 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Crazy- schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:50:

iemand een tip?
De grote reden om een fysieke DC te bouwen icm een 2008R2 cluster is dat je Cluster Shared Volume niet kan starten zonder dat Active Directory beschikbaar is. (Dus een VM die op de lokale schijf van een host staat, werkt ook)

In een Server 2012 cluster kan het Cluster Shared Volume wel starten zonder dat AD beschikbaar is. De virtuele DC kan dus ook hoog beschikbaar worden aangeboden vanaf hetzelfde cluster.

Omdat je twee hosts hebt, zou je ook twee DCs kunnen bouwen en die op de lokale opslag plaatsen van de hosts zelf. Dat geeft je een hogere beschikbaarheid en minder afhankelijkheden. (Je kunt eens een DC updaten tijdens productietijd en herstarten zonder dat je hele netwerk daar last van heeft)

Twee DCs is altijd beter dan één!

while (! ( succeed = try ()));

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:54:
Wat probeer je precies te bereiken? Het enige wat ik uit je posts kan halen is:
Het aanbieden van werkplekken via het internet om de infrastuctuur (SBS omgevingen) bij klanten weg te kunnen halen.

MAar uiteraard moet dit geschikt gaan worden voor klanten met 1 t/m x werkplekken. We hebben ons altijd gericht op de 'standaard' oplossingen:

SBS2003/2008, werkplekken, office, extra software.

We krijgen steeds meer de vraag om dit anders op te lossen ivm {diverse redenen}.

Ofwel, we willen een Virtuaal HA platform op gaan zetten waar we als basis Windows 2012 gaan draaien (maar ook Linux servers etc.) en van daaruit Virtuele Werkplekken gaan aanbieden. Voor bedrijven met 1 werkplek & eigen data/software tot bedrijven van X werkplekken met shared data etc.

Ofwel, hier komt VDI/RDS om de hoek kijken. En wellicht ook voor enkelen alleen RemoteApp.
Maar.... wat is jouw definitie van een HA cluster en welke beschikbaarheid/SLA/uptime wil je kunnen garanderen naar je klanten?

Je testlab beschikt over een enkel SAN, maar ik krijg een beetje het idee dat dit geen testlab is, maar de omgeving die "later" produktie gaat draaien. In dat geval is je SAN een spof, besef dat goed... (datzelfde geld overigens ook voor je enkele FC-switch en je netwerkswitches).

Ik gok dat even omdat je aangeeft dat het niet kunnen mixen tussen AMD/Intel cpu's in een Hyper-V cluster een groot nadeel is. Dat geeft mij de indruk dat dit ook je produktie-omgeving gaat worden
Dit is een testlab. De rest zal later aangeschaft gaan worden (2de SAN, FC switch etc.). Eerst opzetten, testen, testen, testen en dan verder uitrollen.

Intel/AMD mix is alleen een issue bij live migration; hier kunnen we mee leven en is dus geen issue eigenlijk.
Waarmee bied je trouwens je desktops aan? Is dat RDS, Citrix Xendesktop, VMWare view, etc... Bij de laatste twee krijg je nl. "gratis" licenties voor de Hypervisors van beide leveranciers (respectievelijk Xenserver en VSphere). Dat kan ook iets zijn om rekening mee te houden.
Zie tevens hierboven, maar het doel is dus om private 'Terminal sesseis' op te kunnen zetten: RDVH Klik
In een Server 2012 cluster kan het Cluster Shared Volume wel starten zonder dat AD beschikbaar is. De virtuele DC kan dus ook hoog beschikbaar worden aangeboden vanaf hetzelfde cluster.

Omdat je twee hosts hebt, zou je ook twee DCs kunnen bouwen en die op de lokale opslag plaatsen van de hosts zelf. Dat geeft je een hogere beschikbaarheid en minder afhankelijkheden. (Je kunt eens een DC updaten tijdens productietijd en herstarten zonder dat je hele netwerk daar last van heeft)

Twee DCs is altijd beter dan één!
Inderdaad, dat is ook de reden dat we voor S2012 willen kiezen, CSV zorgt inderdaad voor een 'virtuele AD' of eigenlijk beter gezegd, opstarten zonder AD :)

De nodes zijn nu nog maar 3 stuks, dit zal uiteraard gaan uitbreiden. Het is wellicht een idee om over diverse nodes een DC op te zetten. Maar te starten met 2 stuks, stelt namelijk niet(s) veel voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Crazy- op 13-12-2012 11:49 ]

Pagina: 1