Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:56
Hoi,

Ik heb sinds een jaar of anderhalf een Sony Vaio VPC-EB4Z1E (Intel® HM55 Express-chipset) met 4 GB ram. Volgens de spec van dit ram is het 1333 mhz DDR3 SODIMM ram (2x: http://www.excaliberpc.co...ch9-2gb-ddr3-1333mhz.html). Ik dacht altijd dat dit ram 1066 MHZ hoorde te zijn, zo clockte de laptop het zelf en de bios van een vaio zijn dusdanig gelimiteerd dat je er zelf sowieso niets aan kunt veranderen.

Vandaag heb ik geprobeerd het ram te vervangen met een CM3X8GSDKIT1066 setje van corsair. Dit is DDR3 SODIMM ram (1066 MHZ). Zolang dit ram in de laptop zit reset de laptop zichzelf zodra hij probeert windows bestanden te laden. Zodra ik het oude ram terugzet start het allemaal weer prima. Ik heb in de bios van het systeem gekeken en daar wordt het ram blijkbaar herkent omdat daar aangegeven wordt dat er 8096 MB ram in de machine zit. Veel opties zijn er in de bios van deze machine helaas niet. Ik heb geprobeerd de default settings te herstellen maar ook dit maakt geen verschil.

Is dit een probleem met het ram? Het lijkt namelijk compatibel te zijn (de bios herkent het immers)..

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat het BIOS het herkent zegt an sich helemaal niets. Vanuit het BIOS wordt er namelijk nog helemaal niets van en naar het RAM geschreven/gelezen.

Wat zou kunnen, is dat de default timings van je nieuwe RAM te strak staan. Ook weet ik niet of je Vaio misschien DDR3L geheugen had (draait op 1,35V ipv de JEDEC standaard 1,5V voor DDR3)? Als je beide niet in je BIOS kunt aanpassen (of als ze gelijk staan aan je oude geheugen maar het werkt nog steeds niet), zal je op zoek moeten gaan naar ander RAM geheugen omdat dit geheugen dan klaarblijkelijk niet compatible is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:56
woelders schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:33:
Dat het BIOS het herkent zegt an sich helemaal niets. Vanuit het BIOS wordt er namelijk nog helemaal niets van en naar het RAM geschreven/gelezen.

Wat zou kunnen, is dat de default timings van je nieuwe RAM te strak staan. Ook weet ik niet of je Vaio misschien DDR3L geheugen had (draait op 1,35V ipv de JEDEC standaard 1,5V voor DDR3)? Als je beide niet in je BIOS kunt aanpassen (of als ze gelijk staan aan je oude geheugen maar het werkt nog steeds niet), zal je op zoek moeten gaan naar ander RAM geheugen omdat dit geheugen dan klaarblijkelijk niet compatible is...
Denk dat je gelijk hebt, ik kan sowieso niets van die instellingen aanpassen en krijg het niet op gang. Memtest werkt ook niet dus ik weet genoeg. Ziet er naar uit dat ik 't maar weer in de verkoop moet gooien.

Enig idee hoe ik kan achterhalen welk ram wél compatible is?

Edit: ik ben wat aan het googlen geweest, ze zijn allebei 1.5V alleen de CL is anders (oud ram 9, nieuw ram 7).. Weet niet of CL direct invloed heeft op compatibiliteit?

[ Voor 8% gewijzigd door MrMaxedTank op 12-12-2012 12:23 ]

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
Beste kans om dit te laten werken is omruilen voor een setje met cl 9-9-9-24. Waarschijnlijk heeft je MB problemen met de CL7 van je nieuwe geheugen. Qua snelheid maakt het niet veel uit.

Seriously? Nope, not a bit...