[PHP] Mobiel developement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
Hallo tweakers,

Gisteren kreeg ik het idee om een mobiele applicatie te gaan maken.

Het enige wat er in die applicatie moet gebeuren is dat meerdere verschillende gebruikers een bericht kunnen toevoegen met een tijd en dat daarvan dan een melding komt op de telefoon.

Dit is volgens mij gewoon een simpel database ding. Alleen zo'n melding (notification) zou ik niet weten hoe dat zou moeten.

Ik heb al een goede kennis van HTML, CSS en jQuery en een basis kennis van PHP.
Daarom verwachtte ik dat de stap voor het maken van een mobiele applicatie niet erg groot zou zijn.

Toen ik vervolgens wat research ging doen en op topics als:
[Ervaringen] Android SDK
http://www.onemorething.n...jective-c-hoe-te-beginnen
Android Applicaties leren schrijven.
Enzovoort kwam, schrok ik ervan hoe groot het verschil was.

Twee verschillende talen voor twee verschillende platforms, die volgens mij ook nog niet echt makkelijk zijn om snel te leren.

Echter had ik het idee dat ik alles wat ik zou willen verwerken in de app nu al wel met PHP, jQuery en HTML/CSS voor elkaar zou kunnen krijgen. Alleen kon ik niet veel informatie vinden over hoe dat in ze werk gaat.

Wat ik wel vond was het volgende:
http://www.ipfaces.org/co...how-create-mobile-app-php
&
http://files.zend.com/hel...ile_(php)_application.htm

Waarbij vooral het eerste er interessant uitziet, echter kan ik hier verder weinig informatie over vinden.

Het tweede ziet er al wat minder uit omdat het (volgens mij) Flash gebaseerd is?!
Ik ben zelf namelijk totaal geen voorstander van de taal Flash. Buiten dat word het natuurlijk ook niet ondersteund door Apple.

Bij deze dus mijn vraag, heeft iemand hier wat meer informatie over. Heeft iemand ervaring met de laatste twee opties waar ik naar gekeken heb?

Of heeft iemand een tip hoe ik snel kan leren om een simpele app te schrijven voor beide platformen?

Bij voorbaat dank!
Ronny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoonE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 21:25
Kijk eens naar phonegap. Hiermee kun je prima apps maken in HTML/Javascript/CSS en door gebruik te maken van phonegap build hoef je zelfs geen regel java/objective C te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 13:11
Je kan gewoon een website bouwen die je geschikt maakt voor een mobiele telefoon (via jQuery mobile of media-queries in je css). Met wat slimme meta-tags kan je het al flink op een applicatie laten lijken.

Als je echt de functionaliteiten van een platform wilt benutten (push notificaties bijvoorbeeld) en je wilt niet twee talen leren dan kan je kijken naar oplossingen als PhoneGap of AppCelerator Titanium. Daarmee kan je de app met javascript en html bouwen en daarna voor de gewenste platforms compileren. Probleem is dat je in dat geval nog steeds een Apple computer nodig hebt om een iOS-app te bouwen. Ander nadeel is de snelheid; die is beduidend minder dan met een native app.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:35
KoonE schreef op woensdag 12 december 2012 @ 09:15:
Kijk eens naar phonegap. Hiermee kun je prima apps maken in HTML/Javascript/CSS en door gebruik te maken van phonegap build hoef je zelfs geen regel java/objective C te schrijven.
Hier wil je dus echt niet naar kijken. Traag als maar kan. Voor school een project van een vrij simpele applicatie hierin gebakken, en zelfs op een S3 was het niet vooruit te branden met simpele animaties.

Nee, native is een veel betere oplossing.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:23
ZpAz schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:16:
[...]
Hier wil je dus echt niet naar kijken. Traag als maar kan. Voor school een project van een vrij simpele applicatie hierin gebakken, en zelfs op een S3 was het niet vooruit te branden met simpele animaties.

Nee, native is een veel betere oplossing.
Phonegap is niet traag, de browsers zijn traag.
Voor animaties/games is het inderdaad niet geschikt, maar voor berichtjes sturen en ophalen, zou het prima moeten werken.
En zeker als je al verstand hebt van html/css/js is dat vele malen makkelijker om (crossplatform) te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

2 talen is niet helemaal waar, je kan alleen met 2 talen op android programmeren dat klopt.

Als je gewoon Java gebruikt dan heb je maar 1 taal nodig. Dit is ook de taal waar Google het meest over schrijft en wat je ook voor 90% op internet gaat tegen komen.

Als je gewoon even zoekt op wat voorbeelden hoe je een simpele app maakt en daarna gaat kijken hoe je iets in en uit een database haalt dan moet je een heel eind komen.

Daarna zal een zoek opdracht zoals "Android Java notification" je direct een regel code geven hoe je een notificatie maakt (dit is namelijk erg simpel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Brummetje:

Ik vermoed dat de TS een mobiele app voor Android en iPhone wil maken, en in dat geval heb je niet genoeg aan alleen de Android SDK ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Janoz schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:35:
@Brummetje:

Ik vermoed dat de TS een mobiele app voor Android en iPhone wil maken, en in dat geval heb je niet genoeg aan alleen de Android SDK ;).
Ach sorry! half gelezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Barryvdh schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:19:
[...]

Phonegap is niet traag, de browsers zijn traag.
Voor animaties/games is het inderdaad niet geschikt, maar voor berichtjes sturen en ophalen, zou het prima moeten werken.
En zeker als je al verstand hebt van html/css/js is dat vele malen makkelijker om (crossplatform) te maken.
Het ging in ons geval om een menuutje geanimeerd op te klappen, dat liep niet eens soepel. Een game er in maken zal nog wel erger zijn. Dat dat dan komt doordat de browser-oplossing op Android traag is, mja, dat maakt voor de eventuele gebruiker weinig uit.

O.a Facebook heeft ook aangegeven dat ze gewoon tijd hebben verprutst door een HTML5 app proberen te bakken voor de smartphone's. http://developers.slashdo...facebooks-biggest-mistake

Ga gewoon voor een native applicatie, desnoods eerst voor een enkel platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:23
ZpAz schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:24:
[...]

Het ging in ons geval om een menuutje geanimeerd op te klappen, dat liep niet eens soepel. Een game er in maken zal nog wel erger zijn. Dat dat dan komt doordat de browser-oplossing op Android traag is, mja, dat maakt voor de eventuele gebruiker weinig uit.

O.a Facebook heeft ook aangegeven dat ze gewoon tijd hebben verprutst door een HTML5 app proberen te bakken voor de smartphone's. http://developers.slashdo...facebooks-biggest-mistake

Ga gewoon voor een native applicatie, desnoods eerst voor een enkel platform.
Ja maar het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat je wil met je app he. Als je app een belangrijk deel is van je bedrijf/inkomsten, dan moet je er niet op bezuinigen, maar als je een leuk appje voor jezelf/je vrienden wil maken, zonder heel veel tijd te investeren in het leren van nieuwe talen, is het wel een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Barryvdh schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:43:
[...]

Ja maar het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat je wil met je app he. Als je app een belangrijk deel is van je bedrijf/inkomsten, dan moet je er niet op bezuinigen, maar als je een leuk appje voor jezelf/je vrienden wil maken, zonder heel veel tijd te investeren in het leren van nieuwe talen, is het wel een goed alternatief.
True, misschien, maar als het al een klein beetje meer is dan dat zou ik zeggen: "Steek er wel tijd in." Want anders gaat het toch falen omdat blijkbaar al geen zin hebt om er tijd en energie in te steken.

Pagina: 1