Aanschaf tekentablet

Pagina: 1
Acties:

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-03 17:54
Ik zit al een tijdje naar een tekentablet te kijken, maar dan zuiver als muisvervanger. Ik heb een hele tijd geleden eens met een Wacom gewerkt en dat beviel wel maar ik ben nooit tot aanschaf voor thuis overgegaan.

Gisteren werd ik getriggerd door een reclamefolder van de Lidl waar ik een echte Silvercrest zag staan. Vaak is dat nogal wisselend van kwaliteit, maar wellicht kan iemand daar iets positiefs of negatiefs over zeggen.

Een ander probleem dat ik met aankoop had is dat de gangbare pricewatch: Wacom Bamboo Pen & Touch v3 me werd afgeraden als muisvervanger. Dit zou meer een 'speeltablet' zijn. Als muisvervanger zou ik beter af zijn met een pricewatch: Wacom Intuos4 4 S

Is dit waar? Of zit er in elk geval een kern van waarheid in?

Ik krijg nu namelijk de vraag aan te geven welk tablet ik onder de kerstboom zou willen vinden, en het belangrijkste is dat ik niet iets ga krijgen wat ik 2 keer aanraak en daarna opruim in de kast.

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-03 08:31
Het merk Silvercrest kan ik je weinig over vertellen. Heb daar absoluut geen ervaring in. Heb wel enkele teken tablets van Wacom gehad waarbij onder andere de pricewatch: Wacom Volito2, pricewatch: Wacom Bamboo Pen & Touch en een pricewatch: Wacom Intuos 2 A3 (USB).

Het voordeel van zo'n tekentablet is dat de pen locatie ook de aanwijzer locatie is op het scherm, tenminste dat neem ik aan dat je het zo ook hebt geprobeerd. Momenteel werk ik alleen op de Bamboo aangezien de Intuos 2 niet van mij was en ook veelste groot voor op mijn bureau. De andere twee zijn kleintjes en doen beide eigenlijk hun werk perfect. Maar met het voordeel van de aanwijzer zit ook meteen het nadeel. Twee schermen met de pen aanwijzen die naast elkaar zitten is niet zo prettig aangezien het scherm wat je uiteindelijk hebt een heel stuk breder is dan hoog. En de tablets zijn vaak al een andere verhouding dan de meeste beeldschermen (16:9 t.o.v. 16:10).

Betreft dat de Intuos 4 een wat professionelere tablet is, daar zit zeker een kern van waarheid in, maar zoals je aangeeft ga je hem gebruiken voor muisvervanger (tegen RSI?) en dan is de Bamboo eigenlijk meer dan goed genoeg. Daarnaast wil je misschien ook het touch gedeelte gebruiken voor Windows 8 en zover ik weet heeft die Intuos dat niet. De Intuos heeft als voordeel als je wilt tekenen dat hij daar beter mee overweg kon. Het enige wat ik zou zeggen waar ik spijt van heb is dat ik een kleinere Bamboo heb en dat als ik jou was voor de volgende zou kijken:

pricewatch: Wacom Bamboo Pen & Touch

Deze is net wat groter, maar vergroot je plezier ruim. Al is dit iets wat je zelf moet beslissen. Je ziet trouwens ook als je voor de middel formaat gaat bij de Intuos dat hij niet 'maar tien' euro duurder is, maar in eens ruim 150 euro duurder.

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-03 17:54
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ja, ik heb inderdaad gewerkt met pen locatie = aanwijzer locatie. Ik heb hem een minuut of 5 op sleep-modus gehad, maar dat vond ik helemaal niks.

Je bevestigt verder mijn vermoeden, de Intuos is professioneler, maar daarmee niet meer geschikt als muis-vervanger. Die drukniveau's zijn waarschijnlijk juist vooral handig als je gaat tekenen.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, ik heb ook een tijdje met de Pen & Touch gewerkt. Het touch gedeelte is wel zo prettig voor simpele muisvervangende taken / websites scrollen etc.

Drukniveau's in Illustrator / Photoshop was allemaal leuk en aardig, maar echt accuraat was ik er niet mee.
Uberhaubt kan ik vreemd genoeg beter tekenen met muis dan met pen, Intuos A3 of Bamboo, geen verschil.
In absolute mode, oftewel 1:1 lokatie van je pen - display vind ik eigenlijk de Bamboo al te groot en schouder problemen opwekkend. Heb zo wel Starcraft 2 kunnen spelen waarbij je altijd in het midden van je scherm dus tablet wilt blijven, maar met de muis bleek toch sneller.

Nu ik weer kan muizen ligt de Wacom eigenlijk te verstoffen, maar echt spijt van de Bamboo P&T heb ik niet, persoonlijk heb ik ook bij "professioneel gebruik" in PS / Illustrator / Excel geen echte voordelen of nadelen ondervonden.

Speeltablet zou ik de bamboo's niet willen noemen, ze werken beter dan de eerste pro-tablets in dezelfde afmeting naar mijn mening. Misschien dat je op >1080P meer nauwkeurigheid nodig hebt, maar op 2x 1920x1200 kon ik er prima mee overweg.

Verwijderd

Als je de silvercrest onder de de boom gaat vinden is daar niet veel mis mee, de pen is een beetje lomp.
Mogelijk dat je even voor een andere driver moet kijken want bij mij werkte de bijgeleverde driver niet lekker met fotosoep.