Advies voor optimalisering WIFI nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Beste tweakers,

Thuis hebben wij een standaard modem/router combotje staan van Tele2 die ik toch echt wel eens wil vervangen met wat beter spul.

Situatie thuis is als volgt: de modem/router combo staat aangesloten op de telefoon lijn op de begane grond. Vrijwel geen afstand daartussen. De combo staat wel in een ruimte met een dikke betonnen muur (cm of 10.)
Vervolgens verdieping erboven de normale kamers, met nog een verdieping daarboven de slaapkamers waar ik veelal werk met mijn laptop. Denk dat mijn kamer +- 9 meter boven de router zit.

Nou zou ik graag willen weten wat een goede vervanging is. Het gebruik is als volgt: In principe download ik niet veel: alleen maar nieuwe games en de patches daarvan, wat wel een paar GB kan zijn. Mijn laptop + tel zitten standaard via wifi erop. Daarnaast een pc van mijn ouders via de kabel die eigenlijk alleen browsen. Daarnaast nog 2 willekeurige gastapparaten op een dag (tels van vrienden/kenissen/whatever). In totaal dus 5 apparaten waarvan maar één echt intensief gebruik maakt van het internet.

Er is geen mogelijkheid tot het trekken van kabeltjes naar andere ruimtes en de combo moet binnen de betonnen gevangenis blijven staan. Budget ligt rond de 100 euro voor vervanging, tenzij er echt een wezenlijk verschil aangetoond kan worden voor een meerprijs.

Ik heb lopen kijken naar de TP-Link TL-WDR4300 (zie link). Enige reden dat ik deze gekozen heb is omdat ik weet dat buitenboord antennes beter bereik/ontvangst hebben. :9

Qua modem heb ik eigenlijk geen idee wat er dient te staan. Kan ik het doosje van tele2 laten staan, of zit er winst in de combo vervangen voor een pure modem? Als er een vervanging komt, dient het in ieder geval 2 telefoonpoorten te hebben.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Twee dingen.
1. Het is niet duidelijk welk probleem je aan het oplossen bent. Heb je een probleem met bereik? Doorvoorsnelheid op het lan? Snelheid van lan naar internet? Als dat laatste zo is, wordt het dan beter als je met de laptop naast de modemrouter gaat zitten? Welk probleem ben je aan het oplossen met het nieuwe apparaat?

2. Is de modemrouter van Tele2 niet een ADSL modem die ook de telefoon verzorgt? Is de WRD4300 niet een gewone (zij het capabele) wifi-router die geen modemfunctionaliteit aan boord heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou serious kijken naar de mogelijkheid van een kabel trekken en een tweede access point of gewoon op de huidige router een hele goede AP zie routershop.
Je kan heel goed een kabel door de spouwmuur trekken vraag maar eens bij een Einstallateur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Niet online
Tarquin schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:00:
Twee dingen.
1. Het is niet duidelijk welk probleem je aan het oplossen bent. Heb je een probleem met bereik? Doorvoorsnelheid op het lan? Snelheid van lan naar internet? Als dat laatste zo is, wordt het dan beter als je met de laptop naast de modemrouter gaat zitten? Welk probleem ben je aan het oplossen met het nieuwe apparaat?

2. Is de modemrouter van Tele2 niet een ADSL modem die ook de telefoon verzorgt? Is de WRD4300 niet een gewone (zij het capabele) wifi-router die geen modemfunctionaliteit aan boord heeft?
Ik wil hoofdzakelijk een hogere down/up snelheid hebben.

En ja: dat bedoelde ik. 8)7 combo ding van Tele2 verzorgt Internet en telefoon.

Dat voorstel deed ik omdat ik begrepen heb dat de makkelijkste oplossing voor betere connectie een extra router aan je modem hangen is.

Ik heb ook iets gelezen over stopcontact aps maar die prijzen zijn een beetje abnormaal. 200 euro voor 2 doosjes. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Met tele2 heb je sowieso geen superhoge up/down snelheid.
Je connectie van huis naar internet wordt geen spat beter als je extra routers aan je modem hangt.
Maar je denkt dus dat je wifi de traagste schakel in de keten is.
- Klopt die aanname, heb je die gechecked?
- waarom zo'n dure wrd4300? Elke andere wifi router met wifi-G zal sneller zijn dan je Tele2 verbinding. Of je nu met 150Mbit naar je ADSL gaat of met 430Mbit of met 10 gigabit - je tele2 verbinding wordt daar niet sneller van. Ma.w. elk wifi-N station voldoet, ook een tweedehands TP-link WRD1043.
Belangrijk is dat je hem dicht bij je computer kunt plaatsen.

• Chrotenise
  • Niet online
Tarquin schreef op woensdag 12 december 2012 @ 19:07:
Met tele2 heb je sowieso geen superhoge up/down snelheid.
Je connectie van huis naar internet wordt geen spat beter als je extra routers aan je modem hangt.
Maar je denkt dus dat je wifi de traagste schakel in de keten is.
- Klopt die aanname, heb je die gechecked?
- waarom zo'n dure wrd4300? Elke andere wifi router met wifi-G zal sneller zijn dan je Tele2 verbinding. Of je nu met 150Mbit naar je ADSL gaat of met 430Mbit of met 10 gigabit - je tele2 verbinding wordt daar niet sneller van. Ma.w. elk wifi-N station voldoet, ook een tweedehands TP-link WRD1043.
Belangrijk is dat je hem dicht bij je computer kunt plaatsen.
Ik ben me ervan bewust dat Tele2 zowieso niet de hoogste down/up heeft, daarom wil ik er ook zo veel mogelijk uithalen.

Zoals ik al zei: ik heb die router puur gekozen omdat ik weet dat externe antennes beter zijn voor het bereik O-)

Qua aanname checken: dat 3 verdiepingen hoger zitten dan je router met een laag beton ertussen niet goed is voor je snelheid lijkt me wel logisch om mee te beginnen, maar ja: Ik kan makkelijk 100-200 kbps meer halen als ik dl op de pc met lan poort van m'n ouders. Daarnaast is het ontvangst van mijn WIFI op mijn kamer altijd maar 1-2/5 bars. Als dan iemand anders in de kamer ernaast ook op internet gaat, blijft er helemaal niks over.

En juist m'n router zo dicht mogelijk bij mijn laptop plaatsen gaat niet, aangezien die 3 verdiepingen er tussen blijven zitten. Vandaar dat ik deze koos vanwege het betere zendbereik, etc.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-07 11:30
Is powerline geen optie voor je? Tegenwoordig heb je ook powerline setjes die een switch hebben of wifi. Zo kan je zonder kabels te trekken boven een AP creëeren. Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: D-Link DHP-W307AV/E

WoT stats

• Chrotenise
  • Niet online
ElPaco schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:22:
Is powerline geen optie voor je? Tegenwoordig heb je ook powerline setjes die een switch hebben of wifi. Zo kan je zonder kabels te trekken boven een AP creëeren. Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: D-Link DHP-W307AV/E
Ziet er veelbelovend uit. Dit is echt zo simpel als eentje met een lan draadje aan de router hangen en de volgende in mijn kamer aan het stopcontact hangen?

• ElPaco
Ja :) Zeker als je verder nog geen powerline gebruikt hoef je volgens mij niks in te stellen. Mijn ouders hebben het zelf werkend gekregen (wat op zich best wat zegt ;))

WoT stats

• Chrotenise
  • Niet online
ElPaco schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:29:
Ja :) Zeker als je verder nog geen powerline gebruikt hoef je volgens mij niks in te stellen. Mijn ouders hebben het zelf werkend gekregen (wat op zich best wat zegt ;))
Oké, en ik neem aan dat dit de vraag naar een betere router teniet doet, of valt er snelheidswinst te behalen in dit gebruiken met de eerder genoemde WDR-4300?

• ElPaco
Je hoeft de WDR-4300 dan niet te gebruiken niet. Je sluit de powerline adapter bij het modem namelijk gewoon via een LAN kabel aan.

WoT stats

Pagina: 1