Nieuwe PC, zijn er nog verbeterpunten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standardModel
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ga een nieuwe PC kopen, omdat mijn huidige begint te falen en al een jaar of 6 oud is.

Ik gebruik mijn PC minstens 12uur per dag, zakelijk, zowel als prive. Prive speel ik af en toe en spelletje, Skyrim, Minecraft, LoL, WoW en wil dit fatsoenlijk kunnen draaien en niet alleen op de laagste settings.

Zakelijk gebruik ik mijn PC behoorlijk intensief: Photoshop, continu minstens 50 browsertabs in verschillende vensters open, een programmeeromgeving, filmpje erbij, drie of vier browsers (IE, FF, opera, safari) open om in te testen naast mijn main browser. Draai ook zo af en toe een VM met ubuntu.

Wat ik nog heb liggen: een samsung 830 SSD a 128GB, een paar TB aan 7200 en 5400 toeren schijven en optische drive die ik meeneem uit mijn oude PC.

Ik ga windows 8 draaien, op drie 24inch monitors op 1920x1200, deze moeten dus alledrie kunnen worden aangestuurd.

Geluidsproductie boeit me niet veel, maar het moet uiteraard niet zo zijn dat ik mijn muziek harder moet zetten omdat mijn PC teveel herrie maakt, energieverbruik is ook niet belangrijk.

Ik heb de volgende componenten bij elkaar geklikt (een aantal zijn jullie waarschijnlijk welbekend uit de BBG van november) en kom op een totaalbedrag uit van ~840eu bij Azerty (waar ik de boel ga bestellen, ivm goede ervaringen).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 202,90€ 202,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,90€ 119,90
1Sapphire HD 7870 GHz Edition OC 2GB GDDR5€ 214,90€ 214,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 90,95€ 90,95
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 64,95€ 64,95
1OCZ ModXStream Pro 700W€ 79,31€ 79,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal~€ 840,- bij Azerty

Mijn vraag luidt: Ik ben bereid maximaal 1000eu uit te geven voor dit systeem, maar uiteraard hoeft dit niet perse allemaal op. Hebben jullie nog op- of aanmerkingen op dit systeem, of is het voor mijn eisenpakket voldoende om een aantal jaar vooruit te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 10:55

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Er valt altijd wel wat aan te veranderen, qua videokaart, processor, SSD heb je gelukkig al liggen dat scheelt al een hoop.

[ Voor 87% gewijzigd door xven0mxz op 12-12-2012 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Ga je overklokken?
Wat voor features heb je nodig op het moederbord?
Gezien de voeding en het moederbord lijkt het erop dat je 2 videokaarten gaat gebruiken, maar dit lijkt me niet?

Als je niet gaat overklokken kun je denken aan zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 209,20€ 209,20
1Asrock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Gigabyte GV-N66TOC-2GD€ 270,-€ 270,-
1Cooler Master Silencio 550€ 63,-€ 63,-
1Scythe Katana 4€ 23,50€ 23,50
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10R€ 65,-€ 65,-
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,50

50 euro goedkoper, betere performance en je bespaart zomaar 50 euro per jaar op energiekosten.

[ Voor 91% gewijzigd door mitsumark op 12-12-2012 04:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standardModel
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 12 december 2012 @ 02:23:
Ga je overklokken?
Wat voor features heb je nodig op het moederbord?
Gezien de voeding en het moederbord lijkt het erop dat je 2 videokaarten gaat gebruiken, maar dit lijkt me niet?

Als je niet gaat overklokken kun je denken aan zoiets:

50 euro goedkoper, betere performance en je bespaart zomaar 50 euro per jaar op energiekosten.
De voeding is inderdaad gekozen met het oog op een eventuele toekomstige crossfire opstelling. Ik denk dat dat voordeliger uit kan pakken dan tegen die tijd een volledig nieuwe videokaart kopen.

Wat betreft overclocken, dit ga ik inderdaad doen.

Wat is het voordeel van een Xeon boven een "normale" cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Die Xeon is sneller als je I5. Heb hem zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standardModel
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op woensdag 12 december 2012 @ 10:27:
Die Xeon is sneller als je I5. Heb hem zelf ook.
Waar vind ik meer informatie over die Xeon in een non-workstation setup? want puur afgaande op zijn specs zou ik niet verwachten dat hij sneller is dan de i5. Zeker niet als je het overclockpotentieel van de i5 meeneemt in de vergelijking.

Wellicht is de keuze voor een i7 een grotere verbetering? de vraag is echter of die stap de €100 meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royvano97
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05-2021
Ik denk dat het beter is in jou geval om een i7 te pakken. Je bent hartstikke veel tegelijk aan doen en je i7 helpt met zijn hyper threading enzo. Ik zou minder uitgeven aan de kast, kijk eens naar de antec one?
Ook zou je nog een upgrade kunnen doen naar een betere videokaart, ligt aan je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Had het overclock gedeelte niet meegeneomen, dat is iets wat ik niet verwacht die zijn pc gebruikt om zijn geld te verdienen.
Hands on wint die xeon van de i5, het is namelijk vergelijkbaar met een i7, maar dan zonder onboard gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-07 21:25
Ik zou sowieso ook aanraden om niet teveel rekening te houden met een "latere" crossfire-setup. Ikzelf heb vorig jaar in september een desktop gebouwd met een HD6950 en die staat nu zelfs al niet meer in de Pricewatch, of het moet voor ridicuul hoge prijzen zijn. Aangezien er in het voorjaar van 2013 weer nieuwe GPU-reeksen komen geloof ik, verwacht ik dat er iets soortgelijks zal gebeuren met de huidige GPU's.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standardModel
  • Niet online
Aertsvijand schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:35:
Ik zou sowieso ook aanraden om niet teveel rekening te houden met een "latere" crossfire-setup. Ikzelf heb vorig jaar in september een desktop gebouwd met een HD6950 en die staat nu zelfs al niet meer in de Pricewatch, of het moet voor ridicuul hoge prijzen zijn. Aangezien er in het voorjaar van 2013 weer nieuwe GPU-reeksen komen geloof ik, verwacht ik dat er iets soortgelijks zal gebeuren met de huidige GPU's.
Kijk, dat is een tip waar ik iets mee kan. Betekent dit dat ik een minder uitgebreid mobo kan kiezen? Ik wil namelijk wel kunnen overclocken binnen redelijke grenzen (lees: het moet luchtgekoeld en stabiliteit staat altijd voorop), maar ik ben inderdaad tot de conclusie gekomen dat ik beter geen crossfire setup kan maken.

Ik heb mijn geplande setup wat aangepast:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 202,90€ 202,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,90€ 119,90
1XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation€ 273,50€ 273,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,54€ 89,54
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 64,95€ 64,95
1Antec HCG-520€ 56,84€ 56,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaalongeveer € 885,-

Ik vermoed echter dat er met het laten vallen van mijn crossfire wensen wat ruimte is om een minder chique moederbord te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
De xeon heeft inderdaad (net als een i7) hyperthreading waardoor hij sommige taken sneller kan uitvoeren (ondanks de iets lagere kloksnelheden), hij is echter niet overklokbaar.
Voor jou blijft de i5 3570k dus gewoon de 'beste' keus, tenzij je geld over hebt voor de 3770k (maar die vind ik persoonlijk erg/te duur voor de winst die je ermee behaalt).

Aangezien je OC stabiel moet zijn denk ik niet dat je de 5GHz gaat opzoeken, in principe is een redelijk simpel Z77 bordje dan voldoende voor bv 4,5GHz.
Denk bv aan zoiets: pricewatch: ASRock Z77 Pro4-M
(deze is tevens ook niet geschikt voor 2 videokaarten, maar als je dat niet binnen nu en 6 maanden van plan bent zou ik er niet extra in investeren)

Ook kwa voeding kun je dan (alsnog) de Seasonic nemen, deze is welliswaar 20 euro duurder dan de Antec, maar hij is ook zuiniger waardoor hij aan het eind van de rit (5 jaar?) misschien zelfs goedkoper blijkt.

De scythe katana koelt iets minder dan de mugen, maar tijdens idle draait de fan langzamer waardoor hij stiller is.
Voor een 4,5GHz OC (ik noem maar wat) koelt deze tijdens load ook nog voldoende zonder herrie te maken.

Het geheugen wat ik aanraadde heeft een iets lagere latency, in de praktijk merk je er niks/weinig van, maar voor dezelfde prijs...

De define R4 is inderdaad een betere kast dan de silencio 550, kost ook 35 euro meer..
(het is maar wat je zelf wilt)

De gtx660ti is (zeker bij multi monitor setups) zuiniger dan de 7950, op jaarbasis ga je dat zeker merken (paar tientjes per jaar). Kwa prestaties scheelt het niet zoveel...
http://www.techpowerup.co..._Ti_Power_Edition/26.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standardModel
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk toch besloten voor de i7 te gaan, omdat ik regelmatig een of twee VM's draai om dingen op te testen en ik het vermoeden heb dat de 4 "cores" die ik bij de i7 dankzijn HT erbij krijg me toch wel van nut zouden kunnen zijn.

Op jullie aanraden heb ik inderdaad een minder luxe mobo gekozen: de Gigabyte GA-Z77-DS3H, omdat ik uiterst goede ervaringen heb met gigabyte moederborden (lees: niet stuk te krijgen).

Wat betreft de kast: ik kan niet ontkennen dat esthetische motieven hierin de doorslag geven bij mij, dus ik ben toch voor de R4 gegaan.

Videokaart ben ik nog over aan het dubben, maar dit heeft geen echte haast: op het moment speel ik voornamelijk minecraft, en daar is de videokaart niet echt de bottleneck, dus ik neem mijn onderhand fossiele 8800GTS-640MB tijdelijk even mee.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Ik lees dat je 3 monitoren hebt. Dan zou ik wel voor de 3GB van de 7950 minimaal gaan ;)
Ook door je extreme multitasken en een VM waren en fotoshop etc. zou ik een i7 aanraden.
Een goede optie qua voeding is de populaire XFX pro 550W, die overigens ook vaak aangeraden wordt.

我的名字是Mirno

Pagina: 1