Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dl 380 g5 met 8 disken erin, nu is dit een beetje overkill aangezien ik met 4 disken het ook wel had gered, echter de disken zitten nou eenmaal in de server en zijn in een setje van 6 gemount als array B, logical drive 3. De overige 2 zijn een raid 1 setje voor het OS (drive C).

Nu heb ik een nieuwe server, echter daar heb ik te weinig disken inzitten, en dus wil ik 2 disken van de oude server eruit halen, echter deze zitten nog in de oude server.

Is het mogelijk om de array b en logical drive 3 te verkleinen en zo de disken uit te faseren ? Ik heb wat gekeken in de array config utility, echter daar kan ik niet echt iets vinden om de disken uit array te halen, tenzij ik ze delete. En deleten is geen optie aangezien er databases op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit veiligheids redenen moet je dan toch je data backupén? Wat voor array en controller is het? Volgens mij is het niet mogelijk de schijven te verwijderen tenzij je de backup schijf pakt wat het array eigenlijk degrade. Dus zal je de data eraf moeten halen en een nieuwe array aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:09:
Uit veiligheids redenen moet je dan toch je data backupén? Wat voor array en controller is het? Volgens mij is het niet mogelijk de schijven te verwijderen tenzij je de backup schijf pakt wat het array eigenlijk degrade. Dus zal je de data eraf moeten halen en een nieuwe array aanmaken?
Dat backuppen dat lukt wel, dat gebeurt ook al, Het is een p400 controller van HP. Daarop zitten 2 arrays.
  • Array a : 2 * 72 GB Logical drive 1
  • Array b : 6 * 146 GB Logical drive 2 : 100 GB
  • Array b : 6 zelfde als hierboven, maar dan Logical 3 en 500 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als op die 500 GB de database draait, is het stappenplan als volgt:
  • Database stoppen en uitschakelen
  • Data backuppen
  • Volume verwijderen
  • Schijven eruit halen
  • Volume maken
  • Backup herstellen
  • Database weer aanzetten

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:54:
Als op die 500 GB de database draait, is het stappenplan als volgt:
  • Database stoppen en uitschakelen
  • Data backuppen
  • Volume verwijderen
  • Schijven eruit halen
  • Volume maken
  • Backup herstellen
  • Database weer aanzetten
Ja de databases staan erop, maar ook nog een stuk of 100 websites en mailserversoftware :)
De kans is te groot dat er een outage ontstaat op de manier van backuppen en restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 23:44:
[...]
Ja de databases staan erop, maar ook nog een stuk of 100 websites en mailserversoftware :)
De kans is te groot dat er een outage ontstaat op de manier van backuppen en restoren.
Ik weet niet, maar ik zou in dit geval gewoon een paar disks bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op woensdag 12 december 2012 @ 00:08:
[...]

Ik weet niet, maar ik zou in dit geval gewoon een paar disks bijbestellen.
Zat ik ook al te bedenken :) Denk dat dat wat makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Hoe ga je dan een disaster recovery uitvoeren ooit? Gewoon inplannen. Backups zul je toch moeten maken... Zie het als een goeie test.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redfoxert schreef op woensdag 12 december 2012 @ 00:12:
[...]

Hoe ga je dan een disaster recovery uitvoeren ooit? Gewoon inplannen. Backups zul je toch moeten maken... Zie het als een goeie test.
Je bedoeld eerder testen van je disaster recovery.

Toch denk ik waarom zou je nu extra ellende op je hals halen. SAS schijfjes zijn duur, maar je hoeft een lopend systeem niet uit elkaar te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Outage heb je zeker omdat je een volume moet verwijderen en opnieuw aanmaken.
Als je geen downtime mag hebben, dan zit er niets anders op dan extra disken te kopen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 11:39
Daarnaast heb je de extra spindels (schijven) misschien wel nodig voor de performance?

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46
Je kan ook proberen om je server te virtualiseren door er een vhd van te maken en deze in een vm te draaien (of je doet een bare metal recovery naar een vm als test). Op die manier weet je zeker of alles blijft werken .
Ik ga tegenwoordig sowiezo sowieso bijna altijd voor virtuele servers vooral omdat ik dan de vrijheid heb om de host aan te kunnen passen. Het enige wat je hebt is wat downtime (hoewel ik op productie machines een live migration van de vm doe waardoor er helemaal geen downtime meer is))
Pagina: 1