Subwoofer line level in = beschermd tegen opblazen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Iets wat ik zo snel niet met google kan vinden (als het er al op staat).

Subwoofers sluit je vaak aan met een 'line level in.'
Anders gezegd: Uit de versterker komt een line out, die gaat in de subwoofer. De subwoofer versterkt dit geluid zelf.

Is het dan ook zo dat deze wijze van aansluiten het onmogelijk maakt om de subwoofer op te blazen omdat hij zijn eigen versterker heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-06 14:57
Goh, heb je op de subwoofer zelf geen draaiknopje staat dat "Gain" of "Volume" oid noemt ?
Daar regel je zo'n beetje mee hoe de sub-versterker gaat reageren als je een ingangssignaal gaat aanleggen.

Opblazen ga je nooit doen hoor...hoogstens kan je effe verschieten ;-)
Een "line out" is een erg zwak signaal en kan sowieso de woofer niet doen bewegen, daarom heeft de subwoofer z'n eigen versterker.

Je kan op menig versterker (surround versterker?) ook effe de verschillende kanalen "regelen" zodat je nooit voor verrassingen komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat was mij al duidelijk. Maar is die ingebouwde versterker dusdanig afgesteld dat de woofer heel blijft, hoe hoog je alle knoppen ook instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Saturnus schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 20:15:
Is het dan ook zo dat deze wijze van aansluiten het onmogelijk maakt om de subwoofer op te blazen omdat hij zijn eigen versterker heeft?
Dat hangt van de luidspreker (in z'n geheel) af en van welke beveiligingen zijn ingebouwd (in de versterker).

Bij normaal gebruik is de kans vrij klein dat je hem opblaast. Maar als je de luidspreker voor langere tijd achter elkaar testsignalen voert, bestaat de kans dat hij kapot gaat.

[ Voor 69% gewijzigd door TBTL op 11-12-2012 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-06 21:41

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bij normaal gebruik is het allemaal geen probleem, je speelt nooit met volume voluit en ook de gain staat niet vol open omdat dat teveel bas geeft in verhouding tot je speakers.
Natuurlijk begin je bij het afstellen op nul of halverwege en niet op voluit...

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:52
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=UXsHQf_iRkA]

Dit gebeurt er als je iets teveel input in je sub doet :)

[ Voor 23% gewijzigd door Whiskey48 op 12-12-2012 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:14

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-06 22:48
In de meeste consumenten subs is de woofer zwaarder dan de versterker machtig is, wil niet zeggen dat je hem niet kan opblazen.
Als de versterker niet degelijk genoeg ontworpen is kan deze gaan clippen (bloksignaal) en dat is waar een luidsprekerspoel door zal verbranden.
Een versterker met genoeg vermogen/headroom en goed ontwerp zal minder snel gaan clippen en zichzelf eerder of beter dempen via de negatieve feedbackloop of andere controle schakelingen.

Maar gebruik gezond verstand, over het algemeen komt de gain van de sub niet over de helft, wil jij dusdanig veel bas en moet je hem voluit zetten kijk dan voor een grotere subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Gister was ik even aan het spelen.
De versterker (Onkyo TX-SR606) stond op 50 van de 80 volume stappen (settings limit).
De subwoofer output van de versterker stond op -6dB.
De versterker van de subwoofer (JBL E150P) zelf had ik op 60-65%.
De crossover is 80Hz vanuit de versterker, de subwoofer heeft een 50-150Hz knop, daar ga ik later nog mee bezig.

Hoewel de woofer goed zichtbaar heen en weer gaat heb ik geen enkel gek iets opgemerkt. Geen vervorming of het missen van een slag. Ook 2 jaar terug niet toen alles nog harder aan stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:09

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

OCTiMod schreef op woensdag 12 december 2012 @ 09:55:
In de meeste consumenten subs is de woofer zwaarder dan de versterker machtig is, wil niet zeggen dat je hem niet kan opblazen.
Als de versterker niet degelijk genoeg ontworpen is kan deze gaan clippen (bloksignaal) en dat is waar een luidsprekerspoel door zal verbranden.
Een versterker met genoeg vermogen/headroom en goed ontwerp zal minder snel gaan clippen en zichzelf eerder of beter dempen via de negatieve feedbackloop of andere controle schakelingen.

Maar gebruik gezond verstand, over het algemeen komt de gain van de sub niet over de helft, wil jij dusdanig veel bas en moet je hem voluit zetten kijk dan voor een grotere subwoofer.
Een versterker kan ook al gaan clippen als deze het max. inputvermogen van de speaker nog niet heeft bereikt hoor. Ik las het verkeerd, ik ben het wél eens met je bewering in je eerste zin. Toevoeging:

Eigenlijk is er geen direct verband tussen het max. outputvermogen van de versterker en het max. inputvermogen van de speaker, behalve dan dat de amplitude van de luidspreker zelf zó groot kan worden door een fors inputvermogen dat deze kapot kan scheuren (maar dat gebeurt echt zéééér zelden).

@TS: een line in heeft een bepaalde spanning (vaak tussen de 2 en 8 Volt). Als deze spanning te hoog is voor je subversterker dan kunnen de spoelen van dat ding kapot gaan. Daarvoor is de knop 'input level' bedacht ter beveiliging. De 'gain' is dan juist weer de versterking die de versterker t.o.v. het inputlevel moet gaan bereiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Icephase op 12-12-2012 10:31 ]

Pagina: 1