WLAN snelheid wordt niet benut (intern netwerk)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158070

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb te kampen met zeer lage snelheden op mijn WLAN netwerk wanneer ik bijvoorbeeld een film van desktop naar laptop wil overzetten. Onder zeer laag versta ik kleiner dan 1Mbit/s. Bekabeld via de ethernet poorten haal ik zo'n 50-60Mbit/s, waar ik in mijn geval tevreden mee ben (zal best sneller kunnen, maar de harde schijven zijn niet de meest moderne meer).

Ik weet dat wireless signalen gemakkelijk last hebben van ruis en verlies van sterkte. Maar het kan er bij mij niet in dat het downloaden van internet (ook draadloos) 4-5 (limiet van internet abo) keer zo snel gaat dan een bestand overzetten op het interne netwerk via WLAN. Enig idee waar mijn probleem ligt?

Wat heb ik zelf al onderzocht?
Ten eerste, flink ge-googled. Het zoeken levert mij nogal wat problemen op gezien het oerwoud aan topics van mensen die om hulp vragen terwijl ze het verschil tussen WLAN, LAN, router, modem, wifi enz. niet weten. Dit heeft erin geresulteerd dat ik mijn antwoord niet op google heb kunnen vinden (ik sluit niet uit dat het met andere zoektermen wel lukt, maar ik heb geen idee welke).
Verder heb ik mijn router pal naast de desktop en laptop geplaatst om signaalverlies te minimaliseren. Ik zal morgen een tweede router lenen om eventuele problemen met de router uit te kunnen sluiten.

Enkele facts:
- desktop kan 54Mbps, laptop kan het 802.11n signaal aan, maar heb ik voor het gemak ook maar gelocked op 802.11g.
- Windows 7 besturingssysteem
- Router is de linksys WAG160N (inderdaad inclusief modem, maar het gaat mij puur om de AP functionaliteit.)

Schroom verder niet om met technische termen te smijten. Als ik een term niet herken ben ik leergierig genoeg om het op te zoeken.

Kort samengevat komt het er op neer dat downloaden van internet (draadloos) op dit moment sneller is dan mijn WLAN. Dit druist in tegen mijn intuïtie.

Alvast bedankt! Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Een advies is misschien niet wat jij zal verwachten: Gebruik kabel voor overzetten grote bestanden, en WiFi voor surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als ik het goed heb gelezen zijn beide clients waar de filetransfer tussen loopt draadloos verbonden? Dan is er kans dat dat je probleem is. 1 draadloze client kan waarschijnlijk hogere snelheden halen dan wanneer er 2 tegelijk op het draadloze netwerk bezig zijn.

edit: "desktop kan 54Mbps" , ik denk dat je je desktop maar eens van een N-kaartje moet gaan voorzien. Of dat veel gaat helpen, geen idee, maar een draadloze netwerkkaart kost niet zo veel. pricewatch: TP-Link TL-WDN4800 bijvoorbeeld, indien je een PCIe slot vrij hebt.

[ Voor 42% gewijzigd door Raven op 11-12-2012 22:06 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:51
Precies wat Raven zegt. Je deelt de bandbreedte in de lucht.
Probeer daarom eens 1 computer via een UTP aan de router te hangen en de andere computer via WiFi het bestand te kopieren. Dit zou dan in theorie weer via de 5mbit moeten gaan

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik zal zo eens gaan testen met een andere router, en los daarvan testen met één wired client en één wireless client.

@ haik01: Eens, maar wilde kijken wat haalbaar was met wireless. Ik weet dat het onbetrouwbaar en traag is, maar wilde kijken waar de grens lag en 1Mbit leek me laag.

Ik meld me vanmiddag weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:51
Misschien heb je het al geprobeerd, maar ik kom het in je OP niet tegen:
Probeer eens van wireless kanaal te switchen als dat mogelijk is. Bepaalde kanalen worden standaard veel gebruikt en kunnen soms voor veel ruis zorgen.
Een mooi tooltje om te kunnen scannen naar draadloze netwerken en de gebruikte kanalen is InSIDDer.

EDIT: Dit zorgt meestal niet voor een al te grote snelheids-verandering, maar ik houd alles graag zo optimaal mogelijk :)

Let erop dat als je voor wireless N gaat, je het beste als encryptie van je key voor AES kan kiezen. De precieze reden weet ik niet, maar ik ben op meerdere sites en fora tegengekomen dat het gebruik van TKIP encryptie bij N-netwerken de snelheid drastisch omlaag haalt.

[ Voor 34% gewijzigd door speek1984 op 12-12-2012 10:37 ]

"It's about time you showed up Fox!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Raven had de spijker op de kop. Beide systemen die data oversturen zijn met wifi verbonden.
De één zet het wifikanaal vol (zenden, zenden, haast, haast!!), en als de data bij de router aankomt gaat die wachten tot er een gaatje komt waarin hij het naar de ontvanger kan zenden. Ondertussen moet hij de data tijdelijk opslaan, net zolang tot hij aan de zender moet melden 'wacht even, mijn buffer is vol'. Dan krijgt hij zijn gaatje en kan eindelijk wat versturen.

Dit verklaart waarom je sneller surft dan dat je files overstuurt.

Beide clients op N geeft een hogere snelheid maar kampt in de kern met hetzelfde probleem: slechts één station kan tegelijkertijd zenden.
Als je één station met een kabel aansluit krijg je een enorme snelheidswinst.
Als je echt perse koste wat kost alles draadloos wilt, kun je een 2e router aanschaffen. Deze stel je in als AP op een ander kanaal.
De laptop moet dan met één wifi netwerk verbinden en de PC met het andere - ze moeten natuurlijk niet op hetzelfde netwerk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 15:45
De desktop met wifi g zit op 2.4Ghz range, als je laptop en router wifi n over 5Ghz aankunnen, dan zou ik dit zo instellen. Dus de N op 5Ghz, daarmee zit je ook minder in de weg voor de wifi g toestellen op 2.4 Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Speek1984: Thanks voor je tip over de verschillende kanalen. Gelukkig wist ik dit al. Is al geoptimaliseerd. Dat het een big deal was of TKIP of AES wordt gebruikt wist ik niet. Zal dit uittesten in toekomstige configuraties.

@ Tarquin: Als je het zo uitlegt, klinkt het wel heel logisch!

Vanochtend een routertje opgehaald:
- Zoals te verwachten gaf dit geen snelheidsboost: --> 2x wireless is +/- 1 Mbit/s. Aan de router ligt het dus inderdaad niet.
- 1x wired + 1x wireless: geringe snelheidsboost: 1.5-1.6 Mbit/s. Dit vind ik verrassend. Ik had namelijk een grotere winst verwacht. Zeker in het aanzien van Tarquin's alternatief: de router hoeft nu immers alleen te ontvangen óf te verzenden via wifi, maar niet allebei.

De extra router met WiFi (g) hoef ik niet te retourneren, dus ik zou de optie met twee routers kunnen proberen als er een goede verklaring is voor bovenstaande geringe speedboost. Laptop en huidige router ondersteunen inderdaad Wifi N, Hipska. Moet dan nog even uitzoeken hoe ik twee losse netwerken met elkaar verbindt (ip-technisch). Maar daar kom ik wel uit.

Hoor graag wat jullie er van denken.

Edit: Zojuist gemerkt dat mijn router/modem niet op 5Ghz werkt. Heeft het wel nog zin om twee 2.4Ghz routers naast elkaar te zetten of geeft dat teveel interference?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 158070 op 12-12-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 11:30

aCiDcHaOZ

The past is gone

Je zou ook kunnen kijken of de traffic-instellingen van beide pc's gelijk zijn. vooral met verschillende windows versies kan daar een groot verschil in zitten. Denk aan jumboframes en dergelijke, als deze ongelijke groottes hebben kan dat ook snelheidsproblemen opleveren. 2.4GHz of 5GHz zou qua snelheid niet uit moeten maken bij wireless G.

Whoever controls the spice controls the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ga toch even de vraag stellen, is dat nu 1Mbps of 1MBps? 1MBps is 8Mbps, in theorie is met 54Mbps wifi volgens mij maar maximaal 20-22Mbps te halen. (via kabel haal ik internet snelheden van 28Mbps, wifi via dezelfde 54Mbps router is 20Mbps).

Als je dat dan met 2 apparaten doet, kom je op ~10Mbps of 1 a 1.25MBps.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Qua optimalisatie zou ik nog een paar dingen testen:
- laptop en router kunnen wifi-n ? Doe die twee dan draadloos en sluit de PC eens aan met een kabel. Verwachting: Forse winst.
- zorg dat de machine die je met een kabel aansluit niet ook via wifi contact maakt. Zet dit uit en check of hij niet zelf contact heeft gemaakt.
- Als je 2 wifiverbindingen maakt naar twee routers: Die twee routers staan het beste minstens 3 kanalen van elkaar gescheiden, dus niet de één op kanaal 6 en de ander op 7. Minimaal 3 kanalen ertussen.
- als je 2 verbindingen maakt, check of de machines wel verbinding maken naar de router die jij wilt, en niet zelf eentje uitkiezen.

Als je met de 2e router probeert, stel hem dan in als AP (access point) en niet als router. Ik denk dat je hem dan met een LAN poort aan je huidige router moet hangen. Zorg dat de DHCP server van die 2e router UIT staat.
Wat je niet wilt in jouw situatie is dat je hem met de WAN poort op een LAN poort van je router aansluit en de DHCP AAN laat staan. Je krijgt dan 2 gescheiden netwerken en de communicatie tussen PCs op die netwerken wordt een heel stuk moeilijker.

[ Voor 26% gewijzigd door Tarquin op 13-12-2012 12:30 ]

Pagina: 1