Beste,
Het eerste wat u denkt is vast: midrange voor 400 euro? Dat gaat je niet lukken! Ik denk toch van wel! Ik kan namelijk een hoop onderdelen houden, te weten:
- Samsung Syncmaster 206BW 20'' 1680*1050
- AOpen QF50C ATX standard kast
- LC Power 6600GT (600 watt)
- 500GB HDD ATA-133 aansluting
- Simpele optische drive
- Creative X-fi Gamer geluidskaart
- Toetsenbord, muis, speakers etc.
Wat wil gaan upgraden:
- AMD Athlon 64 X2 5000+
- 2 GB DDR2 533 RAM
- Simpel Socket AM2 moederbord
- XFX 9800GTX+ videokaart
Wat ik er voor wil gaan kopen:
Moederbord: pricewatch: Asrock 970DE3/U3S3
Dit bordje ziet er leuk uit (figuurlijk, maar toevallig ook letterlijk) en heeft een ATA-133 aansluitmogelijkheid! Scheelt me toch al snel 50-60 euro aan een nieuwe HDD, en ik ben on the budget! Ik kan ook later upgraden naar een SSD schijf (SATA-600). Tevens heeft dit bordje geloof ik aardig wat OC mogelijkheden, waardoor ik mijn Phenom II met een koelertje richting de 4 Ghz kan krijgen? Dit lijkt me in eerste instantie niet nodig, maar wie weet over een jaar of 2. Het is tevens een AM3+ moederbord, dus de FX serie in de toekomst, of wellicht een andere serie (met geluk? is daar al iets over bekend, over de socket van de volgende generatie AMD?) is ook nog optioneel.
Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Na ENORM veel wieken en wegen wil ik toch voor deze processor gaan. Lang wilde ik voor een i5 gaan, maar dat wordt me te duur. Die moederborden ondersteunen ook geen ATA-133 onder de 110 euro, dus dat wordt sowieso een stuk duurder: 120 euro extra aan processor, 60 euro extra aan moederbord = richting de 200 euro extra.
Werkgeheugen: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Deze heb ik onlangs al gekregen (moest verplicht een cadeau uitzoeken van mijn schoonouders!
), dus hoef ik niet te kopen. Scheelt weer iets in het budget.
Videokaart: pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC
Dit was ook een hele lastige. Ik denk dat de processor geen bottleneck zal vormen voor deze 'bijna' high-end kaart van Nvidia. Denkt iemand daar anders over? Je moet uiteraard voor gaming een i7 niet gaan combineren met een GTX 650, maar ook geen Phenom II X4 met een GTX 680++ ultra mega sli. Dit lijkt mij in proportie, of heb ik het fout?
Ik kom nu in totaal uit op bijna 430 euro, incl. verzendkosten.
Wat wil ik met de PC doen?
Ik wil de komende 2 jaar (ik ben onlangs afgestudeerd en heb maar weinig geld, over 2 jaar is dit (hopelijk
) wel anders) fatsoenlijk al mijn taken op deze vaste PC doen. Zo lang moet deze doen fatsoenlijk mee kunnen draaien. Dit komt neer op: 3D shooters goed kunnen spelen, zoals BF3, maar ook bepaalde programma's, zoals Photoshop en wellicht wat videobewerking. Dat het allemaal 'wat slomer' gaat met niet-highend hardware, is geen probleem. Als het maar gaat. Ik ben immers geen IT-er of wat dan ook en gebruik Photoshop op een laag niveau (en niet eens vaak), en dat 1080p videomonteren is nog altijd een droom. De 8-theards die sommige processoren aankunnen lijken mij dus aardig overbodig voor mij, op dit moment.
Alle reacties zijn meer dan welkom, dus barst vooral los met op- en/of aanmerkingen! Graag wel (kort) onderbouwd, en in enigszins simpele taal! Ik ben geen pro-Tweaker..
Thanks!
Het eerste wat u denkt is vast: midrange voor 400 euro? Dat gaat je niet lukken! Ik denk toch van wel! Ik kan namelijk een hoop onderdelen houden, te weten:
- Samsung Syncmaster 206BW 20'' 1680*1050
- AOpen QF50C ATX standard kast
- LC Power 6600GT (600 watt)
- 500GB HDD ATA-133 aansluting
- Simpele optische drive
- Creative X-fi Gamer geluidskaart
- Toetsenbord, muis, speakers etc.
Wat wil gaan upgraden:
- AMD Athlon 64 X2 5000+
- 2 GB DDR2 533 RAM
- Simpel Socket AM2 moederbord
- XFX 9800GTX+ videokaart
Wat ik er voor wil gaan kopen:
Moederbord: pricewatch: Asrock 970DE3/U3S3
Dit bordje ziet er leuk uit (figuurlijk, maar toevallig ook letterlijk) en heeft een ATA-133 aansluitmogelijkheid! Scheelt me toch al snel 50-60 euro aan een nieuwe HDD, en ik ben on the budget! Ik kan ook later upgraden naar een SSD schijf (SATA-600). Tevens heeft dit bordje geloof ik aardig wat OC mogelijkheden, waardoor ik mijn Phenom II met een koelertje richting de 4 Ghz kan krijgen? Dit lijkt me in eerste instantie niet nodig, maar wie weet over een jaar of 2. Het is tevens een AM3+ moederbord, dus de FX serie in de toekomst, of wellicht een andere serie (met geluk? is daar al iets over bekend, over de socket van de volgende generatie AMD?) is ook nog optioneel.
Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Na ENORM veel wieken en wegen wil ik toch voor deze processor gaan. Lang wilde ik voor een i5 gaan, maar dat wordt me te duur. Die moederborden ondersteunen ook geen ATA-133 onder de 110 euro, dus dat wordt sowieso een stuk duurder: 120 euro extra aan processor, 60 euro extra aan moederbord = richting de 200 euro extra.
Werkgeheugen: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Deze heb ik onlangs al gekregen (moest verplicht een cadeau uitzoeken van mijn schoonouders!
Videokaart: pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC
Dit was ook een hele lastige. Ik denk dat de processor geen bottleneck zal vormen voor deze 'bijna' high-end kaart van Nvidia. Denkt iemand daar anders over? Je moet uiteraard voor gaming een i7 niet gaan combineren met een GTX 650, maar ook geen Phenom II X4 met een GTX 680++ ultra mega sli. Dit lijkt mij in proportie, of heb ik het fout?
Ik kom nu in totaal uit op bijna 430 euro, incl. verzendkosten.
Wat wil ik met de PC doen?
Ik wil de komende 2 jaar (ik ben onlangs afgestudeerd en heb maar weinig geld, over 2 jaar is dit (hopelijk
Alle reacties zijn meer dan welkom, dus barst vooral los met op- en/of aanmerkingen! Graag wel (kort) onderbouwd, en in enigszins simpele taal! Ik ben geen pro-Tweaker..
Thanks!