Midrange Gaming/Allround PC - budget: 400 euro

Pagina: 1
Acties:

• Tsolodimos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:31
Beste,

Het eerste wat u denkt is vast: midrange voor 400 euro? Dat gaat je niet lukken! Ik denk toch van wel! Ik kan namelijk een hoop onderdelen houden, te weten:
- Samsung Syncmaster 206BW 20'' 1680*1050
- AOpen QF50C ATX standard kast
- LC Power 6600GT (600 watt)
- 500GB HDD ATA-133 aansluting
- Simpele optische drive
- Creative X-fi Gamer geluidskaart
- Toetsenbord, muis, speakers etc.

Wat wil gaan upgraden:
- AMD Athlon 64 X2 5000+
- 2 GB DDR2 533 RAM
- Simpel Socket AM2 moederbord
- XFX 9800GTX+ videokaart

Wat ik er voor wil gaan kopen:

Moederbord: pricewatch: Asrock 970DE3/U3S3
Dit bordje ziet er leuk uit (figuurlijk, maar toevallig ook letterlijk) en heeft een ATA-133 aansluitmogelijkheid! Scheelt me toch al snel 50-60 euro aan een nieuwe HDD, en ik ben on the budget! Ik kan ook later upgraden naar een SSD schijf (SATA-600). Tevens heeft dit bordje geloof ik aardig wat OC mogelijkheden, waardoor ik mijn Phenom II met een koelertje richting de 4 Ghz kan krijgen? Dit lijkt me in eerste instantie niet nodig, maar wie weet over een jaar of 2. Het is tevens een AM3+ moederbord, dus de FX serie in de toekomst, of wellicht een andere serie (met geluk? is daar al iets over bekend, over de socket van de volgende generatie AMD?) is ook nog optioneel.

Processor: pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Na ENORM veel wieken en wegen wil ik toch voor deze processor gaan. Lang wilde ik voor een i5 gaan, maar dat wordt me te duur. Die moederborden ondersteunen ook geen ATA-133 onder de 110 euro, dus dat wordt sowieso een stuk duurder: 120 euro extra aan processor, 60 euro extra aan moederbord = richting de 200 euro extra.

Werkgeheugen: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Deze heb ik onlangs al gekregen (moest verplicht een cadeau uitzoeken van mijn schoonouders! :+ 8) ), dus hoef ik niet te kopen. Scheelt weer iets in het budget.

Videokaart: pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC
Dit was ook een hele lastige. Ik denk dat de processor geen bottleneck zal vormen voor deze 'bijna' high-end kaart van Nvidia. Denkt iemand daar anders over? Je moet uiteraard voor gaming een i7 niet gaan combineren met een GTX 650, maar ook geen Phenom II X4 met een GTX 680++ ultra mega sli. Dit lijkt mij in proportie, of heb ik het fout?

Ik kom nu in totaal uit op bijna 430 euro, incl. verzendkosten.

Wat wil ik met de PC doen?
Ik wil de komende 2 jaar (ik ben onlangs afgestudeerd en heb maar weinig geld, over 2 jaar is dit (hopelijk :+ ) wel anders) fatsoenlijk al mijn taken op deze vaste PC doen. Zo lang moet deze doen fatsoenlijk mee kunnen draaien. Dit komt neer op: 3D shooters goed kunnen spelen, zoals BF3, maar ook bepaalde programma's, zoals Photoshop en wellicht wat videobewerking. Dat het allemaal 'wat slomer' gaat met niet-highend hardware, is geen probleem. Als het maar gaat. Ik ben immers geen IT-er of wat dan ook en gebruik Photoshop op een laag niveau (en niet eens vaak), en dat 1080p videomonteren is nog altijd een droom. De 8-theards die sommige processoren aankunnen lijken mij dus aardig overbodig voor mij, op dit moment.

Alle reacties zijn meer dan welkom, dus barst vooral los met op- en/of aanmerkingen! Graag wel (kort) onderbouwd, en in enigszins simpele taal! Ik ben geen pro-Tweaker..

Thanks!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 16:51
Lijkt wel te werken. Check even voor toekomstige upgrades of mobo genoeg sata600 aansluitingen heeft (een ssd doet wonderen, als je later eens 80 euro over hebt).
Daarnaast of je voeding het trekt, zou genoeg moeten zijn maar ken dat merk niet.

mixing a drink and music

Verwijderd

Neem een HD7950. Het is een tientje goedkoper, maar presteert beter dan een 660ti.
Als je de mogelijkheid open wilt houden om crossfire te nemen, zou je de Extreme3 kunnen nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,20€ 84,20
1ASRock 970 Extreme3€ 69,95€ 69,95
1XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation€ 273,50€ 273,50
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 35,95€ 35,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 463,60

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Op die resolutie heb je niet perse een (semi) highend videokaart nodig, denk eens aan een 7850.
Een oude harde schijf gaat absoluut de bottleneck vormen bij je dagelijkse taken, met bovenstaande besparing past er misschien gelijk een ssd bij.
De voeding is oud en van matige kwaliteit, kijk of je die gelijk kunt vervangen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,20€ 84,20
1Asrock 970DE3/U3S3€ 53,45€ 53,45
1Gigabyte GV-R785OC-1GD€ 159,90€ 159,90
1XFX Pro 450W€ 48,90€ 48,90
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,45

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Als je een SSD pakt zoals in het systeem van mitsumark, dan zou ik eerder een 128gb aanraden. Uiteindelijk kan je namelijk maar 50gb op je SSD zetten, wat misschien nog maar 30-35gb is al je Windows erop zet.

Zonde van het geld om niet 20 euro bij te leggen voor dubbel geheugen =)

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Als je 30 euro over hebt is dat inderdaad zeker aan te raden.
En als je nog 40-50 euro extra hebt kun je de 7870 overwegen :)
(noodzakelijk zijn beide dingen niet)

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 11-12-2012 19:39 ]

• Tsolodimos
Beste tweakers,

Bedankt voor de reacties!

Het 'gevaar' van losse componenten is dat je heel snel denkt 'nog 20 euro en dan heb je dit en dat'. Doe je dat een paar keer, dan kom je zo 100-200 euro hoger uit. Ik weet dat dat nu niet het geval is, maar toch. Ik wil graag binnen mijn budget blijven.

AMD vs Nvidia zal toch altijd lastig blijven. Het verschilt ook per game. Met zowel de 7950 als de 660ti zit je altijd goed denk ik.

De opmerking over de zware videokaart en mijn resolutie is terecht, voor het grootste deel. Ik ben ook van plan om op mijn fullHD tv te gamen hiermee, maar eigenlijk vooral op de monitor. Ik wens wel alles op high tot ultra te spelen met een minimum van 30 fps (liefst nog 35) en een gemiddelde van 45 of meer. Dan is een 660ti geen overbodige luxe denk ik.

Ik kan concluderen dat niemand mijn keuze voor de Phenom X4 gek vindt?

SSD komt zeker, maar nu nog niet. Ik dit moederbord zitten 2 SATA-600 aansluitingen. Niet veel, maar wel genoeg wat mij betreft. Dat de HDD nu enorm sloom is geef ik nog even niks om. Ik heb geduld, en bovendien komt die SSD schijf zeker (een andere keer)! Als ik er een koop, zal het ook gelijk een 250 GB SSD worden!

Over de voeding: dat vind ik een interessant punt. Zou dat een probleem kunnen volgen? Tot nu toe doet hij het 'goed'. Is het dan niet gewoon oké? Een nieuwe voeding kost toch wel weer 50-60 euro.. Ik heb in ieder geval wel genoeg vermogen (watt) toch?

Ik wil eigenlijk wel echt een duidelijke visie hebben: of ik koop een echt goede kaart (zoals de 7950 en de 660ti), of ik koop er een die een stuk goedkoper is (zoals de 7850, welke toch een gemiddelde van 43 fps haalt in 1920*1080 met 4xAA en ultra settings). Ik begin nu toch echt opeens te neigen naar een goedkopere kaart..

Vinden jullie de combinatie met een 7850 logischer om te gamen, gezien mijn monitor, eisen en overige componenten (m.a.w.: is alles in verhouding)? Zou het 'beter' voor mijn voeding (die niet super is, maar op papier toch over aardig wat vermogen beschikt) zijn om een minder zware kaart te nemen?

Thanks again!

• Tsolodimos
Nog feedback?

Thanks!
Pagina: 1