Hallo medetweakers,
Ik ben op dit moment bezig met mijzelf te orrienteren op Powershell, ik heb verder vrijwel tot geen programmeer ervaring.
Wat ik wil gaan doen; een script waarmee de gebruiker een willekeurig aantal getallen moet invoeren en dat er over die getallen een gemiddelde berekend wordt.
Ik wilde dit als volgt oplossen in mijn script:
-Vraag de gebruiker om het aantal getallen (niet het daadwerkelijke) waar die uiteindelijk het gemiddelde over wil berekenen, maximaal 10.
-Op basis van de invoer in de eerst loop moet er een x aantal getallen in worden gevoerd(dit wilde ik doen in een array), maar hier loop ik dus op stuk; ik krijg het niet voor elkaar.
-Daarna zou uit die array een gemiddelde moeten worden berekend; dit moet mij wel lukken.
Tot nu toe heb ik deze code;
Clear-Host
$array= @()
$aantal=
Clear-Host
Write-Host "`n`nHallo!!"
while($aantal -notmatch "^([1-9]|[1][0])$") {
$aantal = Read-Host "Geef het aantal op dat u wilt berekenen"
if ($aantal -notmatch "^([1-9]|[1][0])$") {
Write-Host "incorrecte input"
}
}
Clear-Host
if($array -ne $aantal){
$array = @(Read-Host "Geef een getal op")}
Zou iemand mij alsjeblieft hiermee willen helpen, enkel om het voor mekaar te krijgen dat op basis van de eerste input het x aantal getallen gevraagd wordt voor input en in de array terecht komt.
Met vriendelijke groet,
Bart
Ik ben op dit moment bezig met mijzelf te orrienteren op Powershell, ik heb verder vrijwel tot geen programmeer ervaring.
Wat ik wil gaan doen; een script waarmee de gebruiker een willekeurig aantal getallen moet invoeren en dat er over die getallen een gemiddelde berekend wordt.
Ik wilde dit als volgt oplossen in mijn script:
-Vraag de gebruiker om het aantal getallen (niet het daadwerkelijke) waar die uiteindelijk het gemiddelde over wil berekenen, maximaal 10.
-Op basis van de invoer in de eerst loop moet er een x aantal getallen in worden gevoerd(dit wilde ik doen in een array), maar hier loop ik dus op stuk; ik krijg het niet voor elkaar.
-Daarna zou uit die array een gemiddelde moeten worden berekend; dit moet mij wel lukken.
Tot nu toe heb ik deze code;
Clear-Host
$array= @()
$aantal=
Clear-Host
Write-Host "`n`nHallo!!"
while($aantal -notmatch "^([1-9]|[1][0])$") {
$aantal = Read-Host "Geef het aantal op dat u wilt berekenen"
if ($aantal -notmatch "^([1-9]|[1][0])$") {
Write-Host "incorrecte input"
}
}
Clear-Host
if($array -ne $aantal){
$array = @(Read-Host "Geef een getal op")}
Zou iemand mij alsjeblieft hiermee willen helpen, enkel om het voor mekaar te krijgen dat op basis van de eerste input het x aantal getallen gevraagd wordt voor input en in de array terecht komt.
Met vriendelijke groet,
Bart
Got problems with Windows? - ReBooT Got problems with Linux? - Be RooT