Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492016

Topicstarter
Dit is tevens mijn 1e bericht dus bare with me.

Heb zelf ook de zoekfunctie gebruikt en google meerdere malen maar kwam alleen soort gelijke problemen
tegen bij MACS.

Het volgende.

Gister heb ik gewoon zitten werken op mijn pc, m'n vriendin wilde haar nieuwe beeldscherm testen dus sloot em gewoon aan op de HDMI.
Vervolgens moest ik eten en voor het eerst deed ik ( windows 8 ) mijn pc in slaapstand zetten.

I7 - 2600
8GB kingston hyperX
Sabertooth p67
SSD OCZ Vertex 2 80gb <<<<<
Samsung 1TB voor opslag
2x nVidia 560 GTX ti-hawk in SLI

Nou ik heb em vaker in slaapstand gehad em hij kwam nooit normaal eruit door een druk op de knop.
Hierdoor ging de pc gewoon uit maar na herstarten deed die het gewoon.

Dit keer helaas ging de pc wel aan alleen zag die ineens mijn SSD niet meer waar windows dus op draait.
Herstel geprobeerd (pc vernieuwen) met CD maar hij zegt gewoon: Het station waarop windows is geinstalleerd is vergrendeld. Ontgrendel het station en probeer het opnieuw.

Ook als ik gewoon de installatie procedure volg zegt hij dat er geen gevonden stations zijn ( had toen mijn samsung los gekoppelt )

Iemand die dit probleem herkent of weet wat ik hier aan kan doen.
Heb de gehele pc sinds 24-05-2011 dus zo oud is het nog niet.

Heb meerdere pc bedrijven gebeld, ook Alternate waar het vandaan komt, ze zeggen gewoon: defectje stuur maar op.

En ik heb zoiets van, ik zit te gamen.. zet em in slaapstand en ineens werkt de schijf niet meer?
Leek me onlogisch aangezien ik na een paar keer hard uitzetten en opstarten Automatisch Herstel in beeld kreeg ( welliswaar gebeurde er niks na 10 min ) en soms kreeg ik het ouderwetse : Insert proper boot device.

Help help help |:(

EDIT: Wat ik ook vergat te zeggen is dat ik zo'n 3-4GB over had op mijn SSD.
En ik later na het probleem las dat er zo'n 8GB gebruikt kan worden door de SSD.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 492016 op 11-12-2012 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dit is normaal. Een SSD zonder capacitor-bescherming zoals de Intel 320 kan er niet tegen als hij onverwacht de stroom verliest. Het is maar een kleine kans, maar vrijwel elke consumenten SSD kan dan corrupt raken en dan ben je de sjaak.

In de SMART gegevens kun je dit zien als Unexpected Power-Loss. Je zult met een SSD zonder capacitor-bescherming dus heel voorzichtig moeten zijn met de stroom. Als jouw slaapstand niet goed werkt waardoor je op de harde manier de stroom eraf moet gooien, betekent dit dat elke keer dat je dit doet je SSD corrupt kan raken en je alle of gedeeltelijk gegevens kunt verliezen.

Tevens heb je een OCZ SSD en ook nog een Sandforce SSD, deze staan bekend als zeer onbetrouwbaar. Dus het is wachten tot het misgaat.

Je kunt je SSD een secure erase geven, dan is hij weer te gebruiken. De gegevens ben je dan kwijt. Wil je een veilige SSD, overweeg dan de helaas al gedateerde Intel 320. Het alternatief is duurdere enterprise SSDs, of je zorgt dat je een goed backup hebt waardoor je binnen no-time weer online bent. RAID1 ofwel redundancy kan je ook niet volledig beschermen, omdat het prima kan zijn dat beide SSDs in dat geval het begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-04 01:11
laat ik nu net een ongebruikte 120 GB intel 320 SSD hebben liggen tim de winter.

ik zal idd de SSDs een secure erase geven DAARNA DE FIRMWARE UPGRADEN dat helpt echt.

ik heb ook een OCZ vertex 2 3,5 inch 120 gig. deze had een ander probleem ( hij gaf bad sectoren aan ) en heb ik toen een tijd langs de kant gehad na een secure erase en een nieuwe firmware en na intensief testen deedie het gewoon 100% normaal hangt nu alweer een jaar bijna zonder problemen in mijn pc ook 2 koude reboots ( vastgelopen ) heeftie gewoon overleeft.

je data ben je dus kwijt Tim.

zet ook de slaapstand UIT in windows 8 en ik zou TERUG GAAN NAAR WINDOWS 7 NIET naar windows 8 !

just in case. better save then sorry

maar mijn intel 320 120 GB ssd ligt ook op zijn plek mocht je zeggen ik wil van mijn OCZ af dan mag je ze ruilen met een kleine bijbetaling van jouw kant ( jij hebt 80 GB ik heb 120 GB ).

laat het maar weten via WA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 19:54
Secure erase, wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Ben zelf ook even benieuwd omdat ik mijn mogelijk corrupte SSD wil gaan herstellen :)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 15:33
timbosie schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 19:25:

zet ook de slaapstand UIT in windows 8 en ik zou TERUG GAAN NAAR WINDOWS 7 NIET naar windows 8 !

just in case. better save then sorry
Waarom terug gaan? Windows 8 werkt gewoon goed, dat slaapstand stond ingesteld is wel een user error. Ach helaas leest niet iedereen SSD Performance guides.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JerX - Nou ik heb in Windows7 wel aantal keer slaapstand aangeklikt puur voor het gemak.

De pc ging echter uit met het drukken op de AAN/UIT knop.
Maar na weer aanzetten startte windows gewoon op.

Alleen nu uit stommiteit drukte ik ook op slaapstand ipv afsluiten in windows 8.
Helaas werd hij dit keer niet wakker.

Wat ik nogmaals raar vind is dat de schijf na paar keer reboot wel automatisch aangaf ( windows 8 wilt herstellen > ook al ging dit niet )

Betekent dat de schijf dan het nog wel doet eigenlijk of ?
Bedoel als de schijf daadwerkelijk dood was zou die helemaal niks doen.

Soms word die gezien in de bios en 90% niet.

Maar wat ik als leek in de SSD wel erg vind.. die info van slaapstanden/sluimer of stroom toevoer ineens afsluiten, dat dat slecht is voor SSD's staat eigenlijk nooit bij aankoop.

Zat er ook aan te denken gewoon een oldschool HDD'tje erin te zetten ipv SSD.
Scheelt nogal wat tientjes / honderdjes als het stuk gaat.
Alleen mis ik dan wel me overdrachtsnelheid/opstart/afsluit/photoshop/3dmax power :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Anoniem: 492016 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:52:
JerX - Nou ik heb in Windows7 wel aantal keer slaapstand aangeklikt puur voor het gemak.

De pc ging echter uit met het drukken op de AAN/UIT knop.
Maar na weer aanzetten startte windows gewoon op.

Alleen nu uit stommiteit drukte ik ook op slaapstand ipv afsluiten in windows 8.
Helaas werd hij dit keer niet wakker.

Wat ik nogmaals raar vind is dat de schijf na paar keer reboot wel automatisch aangaf ( windows 8 wilt herstellen > ook al ging dit niet )

Betekent dat de schijf dan het nog wel doet eigenlijk of ?
Bedoel als de schijf daadwerkelijk dood was zou die helemaal niks doen.

Soms word die gezien in de bios en 90% niet.

Maar wat ik als leek in de SSD wel erg vind.. die info van slaapstanden/sluimer of stroom toevoer ineens afsluiten, dat dat slecht is voor SSD's staat eigenlijk nooit bij aankoop.

Zat er ook aan te denken gewoon een oldschool HDD'tje erin te zetten ipv SSD.
Scheelt nogal wat tientjes / honderdjes als het stuk gaat.
Alleen mis ik dan wel me overdrachtsnelheid/opstart/afsluit/photoshop/3dmax power :-P
Jouw dataloss is een combinatie van factoren.
Ten eerste, het feit dat CiPHER uitlegde, over dat SSD's soms slecht kunnen tegen onverwacht stroom verlies.

Het 2de en grootste probleem, is je type SSD...
De Sandforce controller in de Vertex 2, is gewoon een beruchte controller, welke zeer lastig doet met slaapstand (lees: hij wordt moeilijk wakker). Hierdoor krijg je dat je systeem blijft vasthangen bij het opstarten weer.

Het is dus niet een algemeen probleem van SSD's dat deze blijven vasthangen met slaapstand... Maar gerelateerd tot de serie SSD's die jij hebt.

De oplossig die CiPHER aangaf (secure erase), is trouwens niet van toe passing waarschijnlijk.
Je moet eens even in je kast kijken, bij de SATA connector van je SSD zitten lampjes, als hier een rood lampje brand, is deze in "panic mode".
Je kan de drive dan niet meer zelf goed krijgen, maar moet gedaan worden door de fabrikant...
JerX schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:47:
[...]

Waarom terug gaan? Windows 8 werkt gewoon goed, dat slaapstand stond ingesteld is wel een user error. Ach helaas leest niet iedereen SSD Performance guides.
Ga ergens anders lopen miepen met je user error...
Slaapstand is over het algemeen geen probleem en jah het staat in performance guides.

Maar waarom staat slaapstand in performance guides? Dat is vanwege de ruimte besparing die het mee brengt als je het uitschakeld. Vroeger bij kleine SSD's was dit nogal een issue, want mensen betalen duur voor GB's en dan willen ze het ook hebben.

Slaapstand reserveerd namelijk 1x de capaciteit van je RAM geheugen op de SSD, om bij slaapstand, het RAM geheugen naar weg te schrijven...
Schakel je slaapstand uit, dan krijg je de capaciteit terug...

Wie lees nou slecht guides?

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 12-12-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@sword lord.

Echt kut joh... ik kocht die vertex vorig jaar paar weken nadat die uitkwam, alleen maar lof over gesproken.
Ik had toen ballen verstand van SSD.. was 1e voor mij.

En die werd overal goed aangeprijsd.. maar nu lees ik overal dat het eigenlijk maar k*t is..

Ga overstappen naar intel 230 die hierboven is besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Intel 320 is een ietwat verouderde SSD die enkel SATA/300 is, maar wel de meest betrouwbare consumenten SSD omdat hij eigenlijk enterprise SSD features heeft zoals een power-safe capacitor array. Ook is de firmware gestabiliseerd en bewezen. De bugs die er zijn (8MB bug) zijn eruit inmiddels en zijn track record is erg goed.

De performanceverschillen tussen SSDs onderling zijn in de praktijk erg klein omdat de belangrijkste performance-eigenschap voor desktopsystemen voor vrijwel alle SSDs gelijk is: 20MB/s aan 4K blocking random read (qd=1) performance. In normaal Nederlands betekent dit dat programma's die kleine snippertjes gegevens moeten lezen van de SSD op vrijwel alle SSDs even snel zijn. Dit is een eigenschap van SATA controller, drivers, processor en NAND eigenschappen. Dit valt nauwelijks verder te versnellen. Gevolg is dat SSD performance qua gebruikservaring vrijwel altijd heel dicht bij elkaar ligt. Alleen bij kopiëeracties waarbij sequential write wordt getest, zal men grotere verschillen kunnen ontdekken tussen SSDs onderling.

Wat mij betreft dus je dus een goede aankoop met Intel 320, ook al zullen anderen zeggen dat SATA/300 inmiddels verouderd is. Het is dat de prijs relatief hoog ligt, anders zou ik deze SSD nog steeds als eerste aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Mijn PC met SSD zet ik dagelijks in slaapstand. Sterker nog, die schakel ik hoogst uitzonderlijk helemaal uit. En dat gaat nu al bijna 3 jaar goed met nog altijd dezelfde SSD, een OCZ Soild2.

Ook laptops, altijd in slaapstand met SSD. Die zitten er welliswaar minder lang in maar goed, nog nooit problemen mee gehad. Ik denk dan ook dat dit meer Sandforce gerelateerd is dan dat slaapstand onbruikbaar is bij SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OCZ raadde een tijd geleden ook aan om geen Intel drivers te gebruiken omdat er bugs waren met de Sandforce implementatie van DIPM energiebesparing. Dus dat verhaal is niet nieuw. Het kan prima zijn dat jouw Solid2 SSD dergelijke energiebesparing niet ondersteunt en om die reden het ook geen problemen kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-04 01:11
Tim krijgt mijn intel 320 van 120 GB

en ik krijg zijn 80 GB vertex + een kleine bijbetaling.

dus hij is zometeen definitief van de problemen af.

ik wist ook niet dat vertex 2 SSD's zoveel problemen gaven met de slaapstand.

mijn vertex 2 gaf ineens badblocks aan en wordt soms ook niet herkent door de sata controller.

maar na de recenste firmware erop geknalt te hebben en een secure erase + 4x HD tune de disk vol te schrijven en uit te lezen doet hij het nu een jaar prima zonder morren.

Ik gebruik de slaapstand niet omdat mijn SSD zo snel W7 in het geheugen pompt dat dat weinig zin heeft :P

ik ga zodra mijn intel leeg gedumpt is het gevecht met zijn vertex 2 aan en weet 100% zeker dat ik hem stabiel kan gebruiken omdat ik er al 1 heb van 120 GB je moet alleen GEEN SLAAPSTAND gebruiken met die SSD's daar raken ze van in de war.

wat ik ook vermoed is dat het met de chipset temaken heeft ik heb zelf een x58 chipset en ik vermoed dat de 6x en 7x series en nieuwer wat meer problemen geven ICM met OCZ vertex 2 SSD's.

dus ik denk niet dat het 100% aan de SSD serie ligt van OCZ want op oudere chipsets lijkt hij een heel stuk beter te werken. het zou bijv temaken kunnen hebben met sata 3.0 support ( 6gib/s) controllers dat het protocol dus kennelijk niet helemaal 100% backwards compatibel lijkt te zijn. want ik heb mijn vertex aan de 3 gb/s controller poorten zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door timbosie op 12-12-2012 18:55 ]

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
Omdat dit aardig lijkt op mijn storing zet ik hier maar even een reply in ook al is het mogelijk iets anders. Ook ik heb een Vertex 2 SSD en deze is er ook plotsklaps mee opgehouden. Het gebeurde echter niet bij de slaapstand, maar na een herstart. Ik lees hier tevens iets over het niet moeten gebruiken van specifieke drivers, wat kan verklaren waarom het ding stierf na installatie van de drivers van mijn gloednieuwe Gigabyte GA-Z77X-D3H moederbord en de herstart die erop volgde.

De SSD geeft een groen lampje maar wordt niet meer gevonden in BIOS. In een andere computer precies hetzelfde, niet meer te vinden. Ik lees hier iets over een secure erase, kan zoiets zonder dat de schijf in bios wordt gevonden, of is er nog een andere oplossing?

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

GH45T schreef op woensdag 12 december 2012 @ 18:46:
Mijn PC met SSD zet ik dagelijks in slaapstand. Sterker nog, die schakel ik hoogst uitzonderlijk helemaal uit. En dat gaat nu al bijna 3 jaar goed met nog altijd dezelfde SSD, een OCZ Soild2.

Ook laptops, altijd in slaapstand met SSD. Die zitten er welliswaar minder lang in maar goed, nog nooit problemen mee gehad. Ik denk dan ook dat dit meer Sandforce gerelateerd is dan dat slaapstand onbruikbaar is bij SSD's.
wat goed dat de ssds het nog doen :9
maar even serieus, waarom zou je de pc uberhaupt in de slaapstand nog doen als je pc binnen een paar seconden is opgestart ? Het is het eerste wat ik na de installatie heb uitgezet samen met de hibernate mode
Schaapje_BlaaT schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:14:
...

De SSD geeft een groen lampje maar wordt niet meer gevonden in BIOS. In een andere computer precies hetzelfde, niet meer te vinden. Ik lees hier iets over een secure erase, kan zoiets zonder dat de schijf in bios wordt gevonden, of is er nog een andere oplossing?
helaas kan er dan niet gesecure erased worden, maar als je de ssd een dag van de stroom haalt en dan weer aansluit heb je kans dat hij weer gevonden wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door knightofn1 op 13-12-2012 14:26 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 12:40
ts stond nog ingelogd op schaapjeblaats pc

[ Voor 94% gewijzigd door darkcarlaza op 13-12-2012 17:47 ]

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
knightofn1 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:22:

[...]

helaas kan er dan niet gesecure erased worden, maar als je de ssd een dag van de stroom haalt en dan weer aansluit heb je kans dat hij weer gevonden wordt.
Bah, daar was ik al bang voor. Een dagje zonder stroom mocht ook niet baten. Nog steeds groen lampje maar verder niets

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Pagina: 1