Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxtor
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-05-2024
Hoi mede-tweakers,

Ik ben nog vrij nieuw op dit forum maar wilde toch even een vraag stellen.

Ik heb een tijdje geleden een grafische kaart overgenomen van een mede-tweaker namelijk de al wat oudere Club3D 4890.

Een kaart waar ik tot voor kort nog goed mee uit de voeten kon. Spellen als Crysis 2 op medium instellingen kon redelijk gespeeld worden, Far cry 2 werd al een ander verhaal maar met de lagere instellingen ging dit ook nog wel.
Maar nu is het zo dat vorige week mijn computer ineens uitviel, na het opnieuw opstarten eens gekeken naar de temperaturen van de CPU en GPU. De temps van de CPU waren niet zo warm (<55) dat dit de oorzaak kon zijn van het uitvallen tijdens het gamen. De GPU was echter op de 100 graden beland. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt bij het gamen. Ik heb de kaart dan ook even uit de kast gehaald en stofvrij gemaakt om te kijken of dit misschien de oorzaak kon zijn. Toen ik hiermee bezig was merkte ik ook dat de fan niet makkelijk draait. Er zit echt veel weerstand op. Met een tikje staat hij meteen weer stil. Nu heb ik al op internet/google zitten kijken of je deze fan uit elkaar kan halen om het eventueel op te lossen maar dat is nog niet zo gemakkelijk bij deze koeler.

Maar dan nog, is dit de oorzaak van het heet worden van de GPU? En is het mogelijk om een nieuwe fan te kopen voor zo'n koeler? Waar zou ik dat moeten doen? Een hele nieuwe koeler weet ik wel te vinden, zoals de VF1000 van Zalman, maar ik wil eigenlijk niet meteen een nieuwe koeler aanschaffen als het ook op te lossen is met een nieuwe fan.
Mijn vragen zijn eigenlijk, zou het met een nieuwe fan opgelost zijn? Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Een nieuwe videokaart is op dit moment eigenlijk geen optie ivm budget.

Als iemand wat tips of informatie heeft, alvast bedankt.
Als er nog andere informatie nodig is, laat het maar weten dan zal ik deze proberen te geven.

-update, Heb na het schoonmaken de kaart nog teruggezet op het moederbord, maar na het opstarten van de computer loopt de temperatuur van de GPU meteen op terwijl hij gewoon in idle staat. En met oplopen bedoel ik echt tot minimaal 80 graden met fansnelheid op auto maar ook met fan op 100%.

Graka icm AMD athtlon 64 X2 4400+, 3 GB DDR2 800 Mhz, WD 250 GB 7200RPM, Sharkoon Rush Case, Corsair VX550W, ASUS/Dell M2N61-AX. (Al best een oud systeem, maar voldoet op het moment nog)

[ Voor 20% gewijzigd door Baxtor op 11-12-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:35

Thomg

Aww yiss

Soms doen ze dat als bescherming dat je geen stroom met die fans opwekt, never say never.
Dou het erin, het zou moeten werken tenzij hij echt is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxtor
Bedankt voor de snelle reactie Thomg,

Heb even een kleine update erbij gezet.
De temperatuur loopt meteen op na het terugzetten van de kaart en het opstarten van de computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:35

Thomg

Aww yiss

Tot hoeveel? Bij die kaarten is tot 70 graden vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxtor
Terwijl ik alleen een beetje surf op het internet al snel tot de 80/90 graden en soms warmer.
Maar het is vooral, dat hij het de week daarvoor dat nog niet deed. Dan was hij meestal rond de 62 graden. behalve als ik ging game dan werd hij wel wat warmer maar ook geen 80 graden.

[ Voor 50% gewijzigd door Baxtor op 11-12-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32
Hwmonitor ff installeren en kijken hoe snel de fan draait. Zijn de RPM's erg laag op 100% dan kan je bijna met zekerheid zeggen dat de fan aan zijn eind is. Maar kan je de fan niet losschroeven? Misschien zit hij wel vol met stof bij het lagertje.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Thomg schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:08:
Tot hoeveel? Bij die kaarten is tot 70 graden vrij normaal.
Uh nee hoor, ik heb zelf een 4890 (TOXIC dat weer wel) en die gaat echt niet boven de 50 graden met de fan op 40% max

Anyway, ik kan uit je verhaal nu niet opmaken of je de fan nu daadwerkelijk ook ziet draaien als je PC aanstaat. Als de temp zo snel omhoog schiet moet de fan ofwel helemaal uitstaan of, als hij wel draait, is er echt iets ernstigs mis met je kaart.

Als je de kaart middels Overdrive op 100% zet dan moet je dat wel horen. Als je geen verschil hoort is je fan gewoon kaduuk en moet je kijken naar een vervanging.

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 11-12-2012 15:37 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxtor
@ Notna,
Ik heb hem met open kast aan gezet omdat ik inderdaad ook wilde kijken of hij draaide en of er verschil zat tussen de verschillende snelheden van de fan. Draaien doet hij in ieder geval wel. Ik kan alleen niet zo goed het verschil zien/horen tussen de verschillende snelheden als ik gebruik maak van CCC overdrive. Ik zal vanavond HWmonitor eens installeren en kijken wat die zegt.
@ Joenino,
Na HWmonitor zal ik de kaart weer eens uit de kast halen en de fan zelf van de koeler schroeven. Misschien dat ik wat stof gemist heb waar ik zo niet goed bij kon.

bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

oude fans willen wel eens vastlopen door aangekoekt stof en olie wat uit het lager loopt. Heeft mij al eens een GT8600 gekost.

Een nieuwe fan zou het dan horen te verhelpen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxtor
Ja, sorry, ik wilde inderdaad ook een foto erop zetten maar wist even niet zo goed hoe ik dat snel kon doen.
Het gaat in ieder geval om de kaart/koeler die in de volgende link staat.

pricewatch: Club3D HD4890 1GB DDR5 PCI-E

Ik zal de fan proberen uit te lezen wat hij qua snelheden weergeeft. Daarna hem helemaal demonteren, controleren en opnieuw in elkaar zetten met nieuwe koelpasta. Hopen dat het werkt.

Heb ook gekeken voor de aftermarket cooler van Zalman, de vf1000, maar deze past misschien niet in mijn kast vanwege een beugel die er precies boven zit.
Ik ga er even mee aan de slag.

[ Voor 36% gewijzigd door Baxtor op 11-12-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou er in dat ook gewoon een 100 of 120mm casefan opprutsen. werkt vrij prima en stil.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:20
Ik heb een HD4670 van Club3D en na een paar jaar begon de fan te ratelen. Ik heb Club3D toen een mailtje gestuurd en kon voor slechts de verzendkosten (rembours) een vervangende fan krijgen.

Meevallertje voor mij was dat de postbode vergat rembours te vragen, heb ik ze verteld en zij zouden het intern oplossen. Gratis fan voor mij dus :D

Dus, als de originele fan beviel kun je Club3D eens aanschrijven.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxtor
Nou, heb de kaart helemaal uit elkaar gehad. Fan, uitelkaar gehaald en schoongemaakt. Beetje olie erin gedaan en hij draait weer super. Nieuwe koelpasta op de gpu en nu nog terug in het systeem en kijken of hij het nu wel goed doet. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxtor
Super, hij werkt weer prima, koelt nog beter als toen ik hem net had ontvangen :D.

Allemaal erg bedankt voor de reacties!!
Pagina: 1