PC-Upgrade voor in de kerstvakantie.

Pagina: 1
Acties:

• Stelash
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik ben van plan om in de kerstvakantie de hardware van mijn computer te vernieuwen omdat deze al redelijk verouderd is en toen ik hem samenstelde hij ook nog een budget pc was. Het doel van de upgrade is ervoor zorgen dat ik games in high settings kan spelen en deze dan ook nog kan recorden. ( Het maximum budget is €575 )

De huidige set-up is als volgt:

Videokaart : Ati Radeon HD 4850 1GB GDDR3
Geheugen : 4GB DDR3 1333Mhz
Harde Schijf : Western Digital 640GB 7200 RPM
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8400 @ 2.66GHz (4 CPUs), ~2.7GHz
Scherm ( Gekopieerd van dxdiag ) : Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: AL1715
(Acer Scherm) Monitor Id: ACR06B0
Moederbord : P5P43TD PRO

Problemen die ik heb ondervonden :
1) 1280x1024 is een zeer slecht ondersteunde resolutie en niet geschikt voor te recorden.
2) De harde schijf is te klein voor de grootte van hedendaagse games en voor clips te recorden.
3) Iets te weinig RAM geheugen naar mijn mening.
4) De videokaart is verouderd en kan hedendaagse games niet meer aan.

A.d.h.v. deze problemen heb ik deze upgrade samengesteld ( m.b.v. pricewatch :) )

Videokaart: Gigabyte Radeon HD 7950 Windforce3 € 284 ( Dankzij Thomg )
Scherm: Asus VX238H €180
Geheugen: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 8Gb DDR3 € 31 ( Dankzij Thomg )
Hard Drive: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB € 85

Wat vinden jullie van deze upgrade ? :)

Alvast bedankt :)

[ Voor 29% gewijzigd door Stelash op 13-12-2012 16:12 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:55

Thomg

Aww yiss

Ik weet het niet zo met dat scherm, is iets té goedkoop. Verder zou ik geen grote harde schijf maar een SSD aanschaffen. 7950 is een beetje overkill, maar wel futureproof.
Ik zie toch liever deze
pricewatch: XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation
of deze
pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
Sneller geklokt en goedkoper.
Geheugen is prima, ervanuitgaande dat je moederbord dat ondersteund ( mis ik ).

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:25
Welk moederbord heb je?

En ja, een PCI-e 3.0 kaart kan gewoon in een 2.0 slot, je verliest dan geen vermogen. HD7950 zou ik voor gaan.

Edit: Thomg was mij voor =)

[ Voor 20% gewijzigd door WolfsRain op 11-12-2012 14:35 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Klopt de 7950 is meer futureproof (correct me if i'm wrong) vanwege de geheugenbandbreedte. Ook als je van plan bent een OC te doen gaat dat wat makkelijker.

Ik ben zelf voor de 660TI gegaan, omdat dit mijn persoonlijke keuze was/is.

Zoals BlackR al vermeld, je gaat het (nog?) niet merken (pci-e 3/2)

• Stelash
Alvast bedankt voor de snelle antwoorden allemaal! :)

@ BlackR ik zal zo meteen de specs uploaden :)
Thomg schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:34:
Ik weet het niet zo met dat scherm, is iets té goedkoop. Verder zou ik geen grote harde schijf maar een SSD aanschaffen. 7950 is een beetje overkill, maar wel futureproof.
Ik zie toch liever deze
pricewatch: XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation
of deze
pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
Sneller geklokt en goedkoper.
Geheugen is prima, ervanuitgaande dat je moederbord dat ondersteund ( mis ik ).
De 7950 heb ik gekozen zodat ik niet elk jaar ( beetje overdreven perhaps ) mijn videokaart moet gaan vervangen en ik heb gehoord dat je ze ook goed kan overclocken. Hoe zit het met de koeling op de XFX of Gigabyte ? Of moet ik me daar niet echt zorgen over maken ?

Wat zijn de voordelen van een SSD dan ? ( Buiten snellere boot time )
Het probleem is gewoon dat clips opgenomen in 1080p enorm grote bestanden zijn en aangezien mijn 640gb al half vol staat zie ik het wel nodig om een grotere harde schijf te kopen.

Mijn moederbord heeft 4 DDR3 slots dus dat moet geen probleem zijn, maar ik zal rap ff de doos gaan zoeken en de specs posten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stelash op 11-12-2012 14:50 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:24
Stelash schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:19:
Nu heb ik wel gehoord dat de Seagate Barracude een zeer luide harde schijf is
Ik denk dat ie stiller dan de meeste andere componenten in je pc, daarnaast 'luid' t.o.v. wat ?
Thomg schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:34:
Verder zou ik geen grote harde schijf maar een SSD aanschaffen.
Een snelle SSD > 640GB is wel een hele andere prijsklasse.

Maar aangezien je al €5 over je budget zit ;) kan je idd misschien beter kijken naar een SSD en je 640GB HDD als video opslag houden en evt. later vervangen door een grotere.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Precies, je gelooft je ogen niet als je ziet hoe snel alles gaat met een SSD. Alles laad zo snel.
Heb je trouwens wel de moeite genomen om te kijken naar de kaarten? Ik geloof dat ze nog beter koelen dan degene die jij hebt aangehaald.

• Stelash
Moederbord : P5P43TD PRO
Thomg schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:51:
Precies, je gelooft je ogen niet als je ziet hoe snel alles gaat met een SSD. Alles laad zo snel.
Heb je trouwens wel de moeite genomen om te kijken naar de kaarten? Ik geloof dat ze nog beter koelen dan degene die jij hebt aangehaald.
Ja ik heb ze bekeken ze zien er alle 2 goed uit maar ik weet niet goed welke nu echt beter is :p
Ik zal eens kijken naar de SSD's in de pricewatch ;)
DukeBox schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:49:

Ik denk dat ie stiller dan de meeste andere componenten in je pc, daarnaast 'luid' t.o.v. wat ?

Een snelle SSD > 640GB is wel een hele andere prijsklasse.

Maar aangezien je al €5 over je budget zit ;) kan je idd misschien beter kijken naar een SSD en je 640GB HDD als video opslag houden en evt. later vervangen door een grotere.
Iemand zei me dat ik mss wat last zou kunnen hebben van het lawaai maar hier moet ik me dus geen zorgen over maken dan :)

Ik ging zowiezo de 2 HDD's houden en mijn 640 als back up ofzo gebruiken maar als jullie toch zo aanraden op een SSD zal ik eens gaan zoeken naar iets binnen het budget ^^

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je je zorgen maakt om het geluid moet je op zoek naar de "green" lijnen van fabrikanten.
pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB
Geheugen is inderdaad ok.
Ik denk persoonlijk zelf dat de Windforce3 beter is, iedere benchmark is lovend, behalve de prijs. Maar nu de prijzen gedaald zijn :p

• Stelash
Geluid maakt me persoonlijk niet zoveel uit omdat ik meestal toch een headset gebruik maar een extreem luide harde schijf zou ik niet echt willen :p

@SSD Mijn moederbord heeft geen Sata-600 :/

Dan denk ik dat ik voor de Windforce3 ga gaan :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als dat je heel erg veel uitmaakt, koop je een oudere 2ehandse met 300 Mb/s rating.
SSD's maken géén geluid. Als je dus aan het gamen bent en het staat op je ssd, zou je andere schijf geen geluid moeten maken tenzij je wat doet op de achtergrond.
Je hebt echt voldoende aan Sata II, of het nou laad in 3 of 2 seconden. Zit je toch goed als je gaat upgraden ( die cpu begint nu ook oud te worden ).
Een doornsee ivy bridge dual core i3 is al dik 30% sneller.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 11-12-2012 15:12 ]

• Stelash
Thomg schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:10:
Als dat je heel erg veel uitmaakt, koop je een oudere 2ehandse met 300 Mb/s rating.
SSD's maken géén geluid. Als je dus aan het gamen bent en het staat op je ssd, zou je andere schijf geen geluid moeten maken tenzij je wat doet op de achtergrond.
Je hebt echt voldoende aan Sata II, of het nou laad in 3 of 2 seconden. Zit je toch goed als je gaat upgraden ( die cpu begint nu ook oud te worden ).
Kan je SSD's met Sata-600 aansluiten op Sata-300?

Ja de CPU moet ook geupgrade worden maarja dat is samen met een nieuw moederbord ineens er een pak kosten erbij, misschien dat dat later nog gebeurd ( Ik ben nog student dus voor geld maak ik in mijn vrije tijd sites, daardoor heb ik nu 600 euro ter beschikking. Maar moederbord en cpu zullen moete wachten tot ik nieuwe klanten heb )

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:38
Stelash schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:15:
[...]
Kan je SSD's met Sata-600 aansluiten op Sata-300?
Yep dat kan, net als SATA 300 op SATA 150 en als PCI-e3.0 op PCI-e2.0. Het enige wat er gebeurd is dat de sequentiele snelheid wordt gelimiteerd door de SATA bus. Een snelle SSD als de Samsung haalt dan geen 500MB/s maar 280~300MB/s oid.

Ik zag verder dat je bovenaan het hebt over DDR3 sodimm RAM, dat is geheugen voor veelal de nieuwere moederborden en daarbij laptops! Ik denk dat jou moederbord enkel DDR2 slikt en daarmee gaat dit niet werken. Maar om het goed te zeggen hebben we je moederbordtype nodig. ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heel goed gezien.
Echter heeft hij wel degelijk zijn moederbord gepost en vermeld dat er 4x DDR3 sloten waren ;)

• Aardwolf
Oh dat had ik dan ff gemist. :9

Edit:
Na twee keer lezen, lees ik het nu ook... Ik had verwacht dat de startpost dan wel aangepast zou zijn. Niet dus.

[ Voor 66% gewijzigd door Aardwolf op 11-12-2012 15:22 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
Vergeet een goede koeler niet voor je CPU en overklok dat ding :P Kan je ook weer ff vooruit tot je hem vervangt.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Stelash
Heb het start topic aangepast :)

Enige uitleg bij dat geheugen ? :)

Ff terug over de harde schijven : Ik denk dat een vriend van mij heeft gezegd dat hij nog 1TB had ligge met 5200(?) Rpm had liggen die ik mocht gebruiken.

Dus stel nu ik koop de SSD die je gelinked heb dan heb ik :
- HDD van 640 GB 7200rpm
- HDD van 1 TB 5200rpm
- SDD van 128 GB

Als ik deze allemaal kan aansluite ( ik veronderstel dat dat geen onderlinge problemen geeft )
kan ik de 1TB gebruiken voor de clips op te zetten
de SSD voor windows en games mss ?
en de 640 voor media en die soort dingen ?
klinkt dat goed ? :)
Joenino schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:38:
Vergeet een goede koeler niet voor je CPU en overklok dat ding :P Kan je ook weer ff vooruit tot je hem vervangt.
Dat is niet zo duur geloof ik eh ^^
Maar qua overclocken ben ik echt een leek :p

heb ik dan koelpaste ofzo nodig en tot hoeveel zou ik hem kunnen overclocken dan denk je ? :p

[ Voor 25% gewijzigd door Stelash op 11-12-2012 15:41 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Stelash schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:39:
[...]

Als ik deze allemaal kan aansluite ( ik veronderstel dat dat geen onderlinge problemen geeft )
kan ik de 1TB gebruiken voor de clips op te zetten
de SSD voor windows en games mss ?
en de 640 voor media en die soort dingen ?
klinkt dat goed ? :)

[...]
Dat kan, en dat klinkt als een wenselijke situatie. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Stelash
Dan ga ik is vragen naar die 1TB en het zo doen dan :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ziet er goed uit. Als hij meer dan 40 euro vraagt is het het niet waard, kans is vrij groot dat dat ding harstikke oud is en hem zo weg probeert te doen.

• Stelash
Hij vraagt 32 euro voor de harde schijf en de harde schijf is blijkbaar toch 7200 rpm :)

Aangezien je zei dat het scherm iets de goedkoop was ben ik een iets duurder, beter scherm gaan zoeken en ben ik uitgekomen bij dit :
Scherm : Asus VX238H
Wat denk je ervan ? :)

• Aardwolf
Neem dan beter een U2312HM, die is tenminste nog IPS.

40 euro voor 1TB is zo duur ook weer niet, 2e hands liggen die prijzen momenteel tussen de 35 en 45 euro. Dat die schijf 7200rpm is boeit verder ook niet gek veel, omdat je toch van plan bent om die enkel voor data opslag te gebruiken. Maar het is mss wel mooi meegenomen omdat de datadichtheid per platter minder is en door de rotatiesnelheid de schijf weer iets sneller wordt tov eenzelfde met 5400rpm.

[ Voor 70% gewijzigd door Aardwolf op 13-12-2012 17:41 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik bedoel er dus mee te zeggen dat je dan wel goedkoper kunt vinden op V&A, meestal doe je zoiets weg voor een vriendenprijsje. 32 euro is best wel netjes.
Dat scherm van marcel is stukken beter.

• Stelash
Ik vind dat de prijs van die 1 TB heel goed meevalt :)

Wat is er dan zoveel beter aan dat scherm ?

Edit: Heb naar reviews gezien, ondanks de 8ms g2g heeft hij een lage input lag en is dus zeker geschikt voor gaming etc :)

[ Voor 68% gewijzigd door Stelash op 13-12-2012 20:31 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Vergeleken huidige prijzen valt het mee inderdaad, maar bedenk je wel dat diezelfde schijf 2-3 jaar geleden maar 40 euro heeft gekost.
Desondanks ga je het waarschijnlijk niet goedkoper vinden.
Pagina: 1