Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Hyper-V] 2008R2 guest gebruikt te verkeerde timesource.

Pagina: 1
Acties:

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-11 18:26
In een 2008 Hyper-V omgeving met 5 VM's merkte ik laatst op dat één van de 2008 R2 machines een andere tijd had. Een w32tm /query / status leerde mij dat hij niet van de hypervisor de tijd overnam maar de system clock gebruikte.

Nu weet ik zeker dat ik dit al eens goed ingesteld heb omdat we dit probleem laatst ook al hadden. Wat wij (en een sloot aan ander mensen) dan doen is even de time service in Hyper-V af- en aanvinken en het is weer klaar.

Maar nu kiest de VM blijkbaar toch weer voor de system clock na verloop van tijd.
//edit: niet geheel onbelangrijk, deze machine is de DC.

Heeft iemand enig idee in welke richting ik dit kan zoeken?

Ik kom vele resultaten tegen om dit éénmalig op te lossen zoals hierboven beschreven. Maar één blogpost van iemand die het zelfde probleem heeft, al een jaar zonder antwoord..

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Fr0ns op 11-12-2012 14:13 ]

Verwijderd

Waarom laat je de DC niet synchrone met time.windows.com ?

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:19

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik ben daar ook eens in gedoken. Ik had namelijk ook last van zwevende tijd bij een virtuele DC.
Het blijkt dat er nog wel wat issues zijn bij Win 2008 Hyper-V en gevirtualiseerde DC's. Ik heb daarom uiteindelijk maar een klein DC'tje los opgezet.

Het vervelende is een beetje een kip ei verhaal: Je Hyper-V host, als hij domain member is, zal zijn tijd halen, als eerste keuze, bij de DC. De DC, die gevirtualiseerd is, zal, omdat de Hyper-V time service leading is, de tijd halen bij de host.

Nu kun je die timeservice uitzetten op je Hyper-V host, maar toen kreeg ik een andere externe tijdbron op de guest DC niet goed geconfigureerd. Hij bleef verwijzen naar de system time.

Als je googled op time service, Hyper-V en virtual DC, dan vind je wel wat informatie over de overwegingen die hierbij een rol spelen.Het heeft te maken met het al dan niet kunnen en moeten repliceren met de andere DC's binnen het domein. Omdat de timeservice voor Hyper-V 2008 niet geschikt is om je DC's op te laten af stemmen in verband met het scheeflopen van AD replicatie, bijvoorbeeld. Ook wordt in dit opzicht het maken van snapshots en saved states van virtual DC's afgeraden.

Overigens is dit in Windows 2012 Hyper-V een stuk beter geregeld en kun je zonder problemen een DC virtualiseren. Hij detecteerd dan zelf de optimale settings, heb ik begrepen.

Een paar links:
Things to consider when you host Active Directory domain controllers in virtual hosting environments
http://technet.microsoft...._hyperv%28v=ws.10%29.aspx (Zie kopje time service)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Fr0ns
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 18:55:
Waarom laat je de DC niet synchrone met time.windows.com ?
Volgens de geleerden gaat dit uiteindelijk ook uit de pas lopen. Maar er zijn diverse mensen die hier andere meningen / observaties over hebben tot MVP's aan toe..
Het is inderdaad een lastig verhaal zoals ik hier boven ook al roep zie je dat er verschillende meningen over zijn en dat maakt het niet makkelijker. Toch zou de Hyper-V time service dit wel op de rit moeten houden waar het niet dat mijn DC dus ineens gebruik maakt van zijn eigen klok..

Het valt nu meestal achteraf pas op wat eventjes lastig is maar geen ramp voor deze omgeving. Het probleem blijft overigens alleen op de DC voorkomen. De fileserver (ook 2008 R2 virtueel) heeft hier geen last van en blijft netjes naar Hyper-V kijken.

Bedankt voor de info en je reactie!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er zijn meer timehosts zoals ntp.org. Een DC zal je, per Microsofts recommended settings, altijd een externe tijd op moeten laten halen. Je domain members kijken namelijk, indien default ingesteld, naar de tijd van de DC om mee te syncen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Fr0ns
redfoxert schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:31:
Er zijn meer timehosts zoals ntp.org. Een DC zal je, per Microsofts recommended settings, altijd een externe tijd op moeten laten halen. Je domain members kijken namelijk, indien default ingesteld, naar de tijd van de DC om mee te syncen.
Dat klopt maar er zijn meerdere bronnen die melden dat ook een DC in Hyper-V 2008 die zijn tijd extern ophaalt uiteindelijk scheef gaat lopen..

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je die bronnen dan even ter info? :)

De technet pagina die ELCondor aanhaalt is er vrij duidelijk over.
For virtual machines that are configured as domain controllers, it is recommended that you disable time synchronization between the host system and guest operating system acting as a domain controller. This enables your guest domain controller to synchronize time from the domain hierarchy.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Fr0ns
Kan het zo niet meer vinden, vast verkeerd gelezen. Echter willen we gewoon met Hyper-V synchroniseren en het gaat er in dit geval gewoon om dat de DC uit zichzelf besluit een andere timesource te gebruiken.

Het lijkt me niet handig om hier verder veel tijd in te steken gezien ik en één ander persoon op het internet dit probleem tegen komen en het een kleine moeite is dit terug aan te passen als het een keer mis gaat.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14
Fr0ns schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:57:
Kan het zo niet meer vinden, vast verkeerd gelezen. Echter willen we gewoon met Hyper-V synchroniseren en het gaat er in dit geval gewoon om dat de DC uit zichzelf besluit een andere timesource te gebruiken.

Het lijkt me niet handig om hier verder veel tijd in te steken gezien ik en één ander persoon op het internet dit probleem tegen komen en het een kleine moeite is dit terug aan te passen als het een keer mis gaat.
Domaincontroller moet je helemaal niet willen syncen met je hyper-v host. tijdsbepaling in een guest wordt bepaald aan de hand van 'cpu slices' van de host.. je kan je voorstellen dat als een hyper-v host het druk heeft hij niet genoeg cpu cycles kan geven aan die guest om fatsoenlijk 'de tijd te berekenen' wat je dan krijg is 'time drifting'

zie ook: http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1006072 (vmware article, maar komt op hetzelfde neer)

lees ook het volgende:

http://technet.microsoft....ry/dd348449(v=ws.10).aspx

kortom: DC's moet je altijd laten verwijzen naar een externe timesource :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 13-12-2012 17:52 ]

A wise man's life is based around fuck you

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 12:47
Wij hebben 2 dc's, waarvan er 1 fysiek is en 1 virtueel. Had ook al genoeg verhalen gelezen dat het hebben van een fysieke dc de voorkeur heeft.
De fysieke dc is ingesteld naar een externe time source, en de 2e dc (en de andere servers) zijn naar de fysieke dc ingesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenV_ op 14-12-2012 18:21 ]

Pagina: 1