Toon posts:

Spellen vallen uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe computer(zelfbouw) en ik kan sinds kort geen spellen meer spelen. elk spel start wel op, maar blijft daarna vasthangen/crasht/pc loopt vast en ik krijg verschillende foutmeldingen. ik denk dat het een probleem met het geheugen is, maar ik weet niet hoe ik dit makkelijk kan controleren.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

gr kay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Laten we eerst maar eens beginnen om al je onderdelen die je gekocht hebt, hier te plaatsen.
Ten tweede, zet hier ook je temperaturen neer van: CPU en GPU
Ten derde en niet te vergeten, wat voor soort voeding je hebt.

Want met de tekst die jij nu alleen neer hebt gezet, sorry maar ik denk dat jij zelf ook wel zult begrijpen dat we geen concreet antwoord daarop kunnen geven ;)

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:17
Neem deze eens rustig door. Is meestal een goed startpunt.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Het lijkt me ook wel handig om te weten welke foutmeldingen je precies krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, hier de informatie van mijn pc. ik zeg er alvast bij dat bios en drivers zijn geupdate.

Intel
i5-3550
BX80637I53550

Corsair
Vengeance 16GB 2x 8GB 1600MHz
CMZ16GX3M2A1600C10

Samsung
128GB 2.5" SATA III Bulk
MZ-7PC128B/WW

Asus
P8Z68-V PRO/GEN3
P8Z68-V PRO/GEN3

Sapphire
HD 7770 GHz OC 1GB GDDR5
11201-02-20G

de voeding is een coolermaster 620w type onbekend, maar deze zou voldoende moeten zijn. daarnaast draait de pc normaal gesproken fatsoendelijk zonder bluescreens of andere problemen, alleen bij het games krijg ik problemen. de cpu core is gemiddeld 40 graden en bij gamen rond de 75.

als er meer info nodig is dan hoor ik het wel

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Wat ik jou aanraad is om Prime95 zo'n 24 uur te draaien. Het zou heel mogelijk kunnen zijn, dat je toevallig net brakke modules hebt van je geheugen.
Probeer eens 1 x 8GB Module en start dan je pc op en dan een game. Crasht ie, dan probeer je de andere module eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Xtr3me4me schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:47:
Wat ik jou aanraad is om Prime95 zo'n 24 uur te draaien. Het zou heel mogelijk kunnen zijn, dat je toevallig net brakke modules hebt van je geheugen.
Probeer eens 1 x 8GB Module en start dan je pc op en dan een game. Crasht ie, dan probeer je de andere module eens.
Prime 95 voor brak geheugen :? Dat is een stress test voor o.a temps en overclocken, daar ga je niet de integriteit van je RAM mee testen, enkel stabiliteit van het hele systeem.

Dat doen je dan weer wel met Memtest86 ;) en dan idd per reepje ram of eventueel per bank als ze in eerste instantie geen foutmeldingen geven op de eerste bank.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Foutmeldingen hebben de eigenaardige eigenschap aan te geven WAT er ongeveer loos is, dus geef die ook eens. En probeer je posts wel even fatsoenlijk te houden (geen spelfouten en gewoon hoofdletters waar gebruikelijk).

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Notna schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:49:
[...]

Prime 95 voor brak geheugen :? Dat is een stress test voor o.a temps en overclocken, daar ga je niet de integriteit van je RAM mee testen, enkel stabiliteit van het hele systeem.

Dat doen je dan weer wel met Memtest86 ;) en dan idd per reepje ram of eventueel per bank als ze in eerste instantie geen foutmeldingen geven op de eerste bank.
Prime95 has a feature called "Torture Test" that allows maximum stress testing on the CPU and RAM. There are several options allowing the stress test to focus on the memory, processor, or a balance of both.

Naar mij weten, kun je hiermee prima je MEM stressen. Maar ik ga je niet tegen praten. Memtest werkt ook goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Xtr3me4me schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:53:
[...]

Prime95 has a feature called "Torture Test" that allows maximum stress testing on the CPU and RAM. There are several options allowing the stress test to focus on the memory, processor, or a balance of both.

Naar mij weten, kun je hiermee prima je MEM stressen. Maar ik ga je niet tegen praten. Memtest werkt ook goed. ;)
Nee je kan er RAM mee stresstesten. Wat P95 doet is zware berekeningen doen hierbij wordt veel naar/van het RAM geschreven. Wat Memtest doet is elke bit van het RAM beschrijven en daarna uitlezen (in verschillende patronen). Memtest test dus je hele geheugen, P95 zet gewoon de modules onder druk maar checkt de opslag niet.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 09:16

D4NG3R

kiwi

:)

Het testen van je RAM doe je met Memtest86+. Het is leuk dat Prime95 dit ook (deels) kan. Maar lang niet zo goed als Memtest86+.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil jullie alvast bedanken voor de hulp wat ik nu krijg. Memtest86+ loopt ondertussen al 4 uur maar heb nog geen fout meldingen ondanks al meer dan 100% gecontroleerd is. Ik zal hem de hele nacht door laten lopen voor de zekerheid.

De foutmeldingen heb ik nergens in een logbestand staan op de een of andere manier. Wel moet ik even melden dat ik wel vaker problemen heb dat shockwave en java niet meer werken.

Ik zal morgen ook prime95 laten lopen om te kijken of deze nog wat kan vinden.

Zijn er nog anderen dingen wat ik hier moet posten?

Gr. Kay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:00:
ik kan sinds kort geen spellen meer spelen.
Wat heb je als laatst aangepast/aangesloten etc...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:37:
Ik zal morgen ook prime95 laten lopen om te kijken of deze nog wat kan vinden.
Even voor de duidelijkheid: Prime95 hoef je niet zo heel gek lang te draaien als xtreme je verteld. Als Prime na een goed half uur nog geen meldingen geeft, of je computer nog niet gecrashed of zelfs uitgevallen is - mag je er op de stock settings van uit gaan dat er geen problemen zijn met de CPU zelf. Als je zekerheid wilt hebben laat je hem een uurtje draaien op de optie waarbij iets staat van "Maximum power concumption and heat".

Echter, je geeft zelf al aan dat je CPU de 75C aantikt onder stress. Dit is erg warm voor een CPU. Met de standaard meegeleverde koeler, op een standaard ingestelde CPU wil je liever geen temperaturen zien van boven de 60-65c. Een uitschieter naar 70c tijdens een stresstest O.K., maar 75c terwijl je zit te gamen is niet goed :X .

Draai ook furmark voor een minuut of 15-20 om je GPU te testen. Deze gaan veelal een stuk eerder kapot als een CPU.

En zoals eerder al aangegeven is: Welke foutmeldinge krijg je nou precies? Zelfs een vage beschrijving kan misschien al antwoord geven.

Om even een voorbeeld te geven: Ik zie hier vaak genoeg langs komen dat mensen een BSoD krijgen, maar deze niet goed hebben (kunnen) gelezen, en een beschrijving geven als "Iets met IRQ not equal". Waarbij veel mensen (Waaronder ik) uit ervaring gewoon weten dat dit veelal duid op brak (ingesteld) geheugen.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 11-12-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 22:37:

De foutmeldingen heb ik nergens in een logbestand staan op de een of andere manier. Wel moet ik even melden dat ik wel vaker problemen heb dat shockwave en java niet meer werken.
We hoeven het niet in een bestand te krijgen, je mag de foutmelding ook gewoon overtypen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 16:46
Je geheugen staat niet in de QVL dus da's altijd tricky. Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar als de fabrikant het niet heeft getest, weet jij al helemaal niet of de combinatie juist werkt. Eerste wat je dan doet als je PC samenstelt is memtest86+ draaien. En niet 4 uur maar minimaal 12 of langer. Ik krijg soms pas na 7 of 8 uur toch nog errors. Dus dan gaan de reepjes retour en probeer ik wat anders.

Check ook 'ns het Corsair forum

Ik ben meer van AMD dus weinig met Intel van doen. Maar als ik google vind ik dat de TJmax van de i5-3550 op 105 graden ligt. Dus 75 onder load lijkt mij dan acceptabel? ... wat voor koeler heb je erop en heb je de koelpasta juist toegepast (dunne, heel dunne laag uitgesmeerd en netjes de koeler erop geklikt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De Tcase max van bovenstaande CPU ligt op 67.4c. Wat de fabrikant aangeeft is veelal wat overdreven, maar boven de 70c wil je je CPU toch echt niet constant hebben draaien.. Dit geld bij zowel AMD als Intel. Wat de individuele coretemp (Tjunction) mag wezen weet ik zo niet. Maargoed, dit zal sowieso al lager liggen als de maximale casetemp.

De TS heeft tevens Memtest86+ al heel de nacht laten draaien, echter heeft hij nog niks van zich laten horen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu pas tijd om te reageren. Memtest heeft de hele nacht gelopen en geen errors gevonden, maar toen ik memtest wou afsluiten bleef de pc hangen(geen bluescreen). Dit vind ik wel een beetje eigenaardig,

Ik heb de QVL nagekeken en hierin stond inderdaad dat deze set niet getest was, maar het moederbord is in feite al iets ouder dan het DDR, dus moest ik ook eerst de bios updaten voordat het werkte.

Ondertussen heb ik furmark een half uur laten lopen zonder problemen, de GPU werd ongeveer 67 graden. Dit zou dus geen probleem moeten zijn. Primark ga ik nu laten lopen, maar het zal niet een probleem zijn met de CPU, want ik heb een andere CPU( i3-g540) gebruikt om te testen. Deze CPU gaf het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 12:39:
Ik heb nu pas tijd om te reageren. Memtest heeft de hele nacht gelopen en geen errors gevonden, maar toen ik memtest wou afsluiten bleef de pc hangen(geen bluescreen). Dit vind ik wel een beetje eigenaardig,
Ehm. Je hebt toch wel Memtest86+ gebruikt. Wat zo uit hoort te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.memtest.org/pics/amd64-big.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
ik zat nog te denken, staat er soms iets fout ingesteld in de CAS settings, of staat dat gewoon op 'by SPD'?

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik had inderdaad het foute programma... ik heb nu wel memtest86+ gebruikt en 11 uur laten lopen. Er zijn geen fouten opgetreden.
de CAS instellingen staan correct ingesteld in de bios. Ik heb furmark nog een keer laten lopen en deze is na 15 minuten blijven hangen. De computer is niet uitgevallen, alleen het programma hing vast.

Catalyst control van amd geeft ook steeds errors. Ik zal morgen eens een oudere kaart erin zetten en kijken of hij dan weer problemen geeft.

Driversweeper heb ik overigens ook laten draaien en alles weer overnieuw geïnstalleerd, maar de java en shockwave blijven problemem geven.

Op dit moment heb ik echt geen ideeën meer.

gr Kay

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als Furmark crashed kan het 2 dingen betekenen; of je GPU is niet lekker of je Windows install is niet lekker. Ik gok eerder op het laatste aangezien je een buttload aan errors krijgt bij ook nog eens totaal verschillende programma's

Lekker windos opnieuw installeren (als je vorige kaart geen soelaas bied) en fris beginnen zou hoe dan ook geen kwaad kunnen. Dan weet je zeker dat het daar iig niet aan ligt

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 13-12-2012 07:47 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed volgens mij heb ik het probleem opgelost. Ik heb alle onderdelen verwijderd, en terug geplaatst. Daarna Windows overnieuw geïnstalleerd, meteen alle drivers geüpdate en alle nodige software geïnstalleerd.
Hopelijk blijft hij nu wel stabiel draaien.

Hartelijk dank voor jullie hulp
m.v.g. kay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
fijn dat je het meldt.... veel speelplezier!
Pagina: 1