laptop: fujitsu siemens amilo xi 2528 grafische fouten

Pagina: 1
Acties:

• waza
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-04 09:26
Ik heb hier nog een oude laptop die al ongeveer 2 jaar niet 100% werkt. En vraag me af of iemand weet hoe deze fouten kunnen ontstaan zijn / welke component verantwoordelijk is voor om deze fouten te veroorzaken?
Ik heb snel even gefilmd wat er nu gebeurd als ik de laptop opstart (laptop is aangesloten op externe monitor omdat 95% van de tijd zijn eigen scherm NIETS weergeeft zelfs niet de moederbord informatie.)

http://youtu.be/a-JQPseUmCQ < === link naar de video

wat ik heb vastgesteld:
scherm werkt meestal niet.
heb win 8 developer preview op de laptop geinstaleerd => scherm van laptop start dan nog steeds maar soms op.
deze week heb ik dan ubuntu erop geinstaleerd, sinds dat gebeurd is heeft het scherm niets meer weergegeven
en krijg ik altijd iets gelijkaardigs als in de video.
( heb geen idee waarom ander besturingssysteem het probleem zou oplossen maar weet echt niet wat ik anders zou kunnen doen.)
Iemand een idee wat het is / of het op te lossen is? anders ga ik deze laptop uit elkaar halen gewoon om eens de binnenkant ervan gezien te hebben :)

al vast bedankt.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
DIt is de videokaart. Waarschijnlijk wordt deze te warm of is deze gewoon defect. Je zou wel de kabel van de videokaart naar het scherm kunnen controleren, maar doordat de output ook dit beeld weergeeft denk ik een defect in de kaart.

• waza
deze kabel heb ik laten vervangen (en die kosten blijkbaar belachelijk veel die kabels :s )
en dat had het probleem niet opgelost.
ik had al een vermoede dat het grafische kaart was maar: wordt de moederbord info weergegeven door de grafische kaart? ik dacht dat dit door cpu werdt gedaan?
en als het dan de grafische kaart is kan ik deze er gewoon 'uithalen' en de laptop zo verder gebruiken?

• STIMPPYYY
Helaas niet. Een PC werkt nooit zonder videokaart. Wat je wel kan proberen is de videokaart uit je notebook te halen en deze tweedehands op ebay te scoren voor een paar tientjes.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:52
Grafische kaart, heb er al 3/4 van deze jongens gestript en in de grijze jongen gedondert.

• waza
een grafische kaart die kapot is verkopen op ebay? zoekt iemand dat dan? :p
En ik weet dat een pc niet werkt zonder grafische kaart maar zit er in een laptop geen "interne grafische kaart" op moederbord? zoals er standaard een geluidskaart op zit of is dit enkel bij desktop moederborden?

De bedoeling zou dan zijn kapotte grafische kaart er uit halen en werken zonder dedicated grafische kaart.

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Een amilo xi 2528 heeft inderdaad een losse grafische kaart, en nog wel een speciaal geval. De beelduitgangen zitten namelijk direct aan de grafische kaart en niet aan het moederbord. Dit heeft volgens mij een paar gevolgen:
- Het is verre van standaard MXM
- Hij kan onmogelijk werken zonder grafische kaart
- Zelfs al wordt het beeld door de CPU gegenereerd, als er iets mis is met de GPU is er geen beeld

• STIMPPYYY
waza schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:22:
een grafische kaart die kapot is verkopen op ebay? zoekt iemand dat dan? :p
En ik weet dat een pc niet werkt zonder grafische kaart maar zit er in een laptop geen "interne grafische kaart" op moederbord? zoals er standaard een geluidskaart op zit of is dit enkel bij desktop moederborden?

De bedoeling zou dan zijn kapotte grafische kaart er uit halen en werken zonder dedicated grafische kaart.
Haha, nee. Een tweedehandse van het zelfde type aanschaffen ofcourse

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Als je een beetje handig bent....

YouTube: Oven Trick - Nvidia GeForce 8600M

[ Voor 52% gewijzigd door Occy74 op 11-12-2012 22:45 ]

Systeem Specs

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-11 07:45
Toevallig heb ik ook deze laptop, ook kapot met hetzelfde euvel. Deze laptop lag al een jaar stof te verzamelen toen ik dit topic las hem er dus maar even bij gepakt, de video kaart eruit geschroeft en even op goed geluk (hij was toch al kapot) met het hete lucht pistool "bewerkt", in elkaar geschroeft en tot mijn verbazing werkt hij weer!
Pagina: 1