Be6 + 2 udma66 hdd's %#^$^%$

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Heb gisteren een nieuwe hdd erbij gekocht, wd 20,5 gb 7200 udma. Deze wilde ik als slave op mij udma66 kabel hangen.
Als master heb ik er een wd 9100 gb 7200 udma66 aan hangen. Maar op de 1 of andere manier levert dit veel problemen op. Zo staat de hdd soms effe stil (wd 20,5). Ook heeft mijn nieuwe hdd nogal moeite met een bus van 83mhz (pci 41.5) heb hem nu dus ook maar weer teruggezet naar 66 mhz. Voor zover ik weet heb ik alles goed afgesteld, de hdd's worden ook gewoon herkend door udma bios, bij opstarten comp.
Ik krijg nu ook als ik de comp aanzet meestal een lange piep, na een paar keer comp aan/uit start hij dan wel weer op.
Wie komt er met een suggestie, ik neem toch aaan dat het geen problemen geeft 2 udma66 hdd's op 1 kabel. (heb trouwens die nieuwe hdd gecheckt en blijkt geen foute sectoren ofzo te bevatten, en de udma66 kabel is ook goed)
Thanks

Verwijderd

Een Be6 mobo van abit heeft 2 udma 66 controllers. Waarom gebruik je die tweede controller niet ? Het lijkt me dat het op die manier ook sneller gaat. Kost je alleen een extra kabeltje.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:34

botoo

💀 too old to die young

Ik heb geen antwoord op je vraag Bram, wel heb ik een vraag voor jou (aangezien je met HD's op BE6(rev. 2 ?)bezig bent.
Kan ik een ATA33 en een ATA66 tegelijk monteren, waarbij je er rekening mee moet houden dat er al 2 CD drives en een IDE Zip gemonteerd zijn (nu dus al 4 IDE aansluitingen in gebruik, maar nog geen ATA66)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Ja zo'n kabeltje kost ook weer poen, ik geloof zelfs 30 piek.
botoo: (be6 rev.1)Volgens mij kan dat gewoon alleen loopt het dan op udma33. Met tegelijk bedoel je toch 2 hdd's op 1 kabel, 1 udma33 en 1 udma66

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:34

botoo

💀 too old to die young

nee Bram, ik bedoel of ik in feite 5 (of meer) ide apparaten aan kan sluiten, door zowel de ata66 als de ata33 aansluitingen te gebruiken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Botoo, Ja dat kan.
Bram: Lastig probleem. Wellicht een open deur, maar ik zeg het toch. Heb je het nieuwste Bios van de UDMA al erin zitten. Idem voor de drivers.
Je krijgt een piep zeg je. Start de computer dan op, of blijft het zeg maar dood.

Zitten er andere kaarten op hetzelfde IRQ als de UDMA kaart??

Wellicht wat last met de voeding??
Heb je de schijf die als master staat echt ingesteld als master (idem voor slave) en niet Auto select. Dit kan namelijk ook weleens last geven.

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Aan de drivers kan het niet liggen, allemaal
de nieuwste.
Nou heb effe lopen kloten, en het loopt allemaal een stuk beter.
Ik denk dat dit schijfje gewoon niet zo blij
is met een bus van 83. Heb er een 300A in gedaan en op een bus van 103 loopt alles een stuk beter.
Hij start nu elke keer weer gewoon
normaal op zonder piep, en hdd staat ook niet meer stil, het enige wat er nog aan mankeert is dat als ik scandisk over de hdd laat gaan dat hij dan vast loopt
Als ik dat bij de andere hdd doe loopt hij niet vast. Hij zal nog wel wat beschadigd zijn, zal hem maar weer formatteren.

Verwijderd

Dat scandisk vast loopt kan komen omdat (zoals je zelf zegt) de HD compleet in puin ligt. Zelf heb ik dit ook wel eens gehad en dan draai ik gewoon scandisk in dos. Let wel, dit kan erg lang duren (8 uur voor 2 GB compleet in puin), daarna werkte het wel weer.

Verwijderd

Als je de bus gaat overklokken kan je misschien beter de UDMA/33 controller gebruiken want die is minder gevoelig voor hoge bussnelheden. Ik heb zelf een BE6-2 en gebruik gewoon de UDMA/33 controller want de drivers zijn stabieler en het is niet langzamer.
Pagina: 1