[SEO] URL structuur / link structuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11-2014
Voor een nieuw op te zetten website (hence, ik kan alle kanten nog op) ben ik aan het bepalen wat de beste URL en link structuur is. Het domein ziet er als volgt uit;

www. KW1 KW2 xxxx .com (waar KW1 = Keyword 1, KW2 = Keyword 2 en xxxx = een bijwoord aangezien de andere URLs al bezet waren).

Het product wat wordt aangeboden is locatie afhankelijk, dus zoektermen bestaan voor 90% uit: 'KW1 + KW2 + Stad'. Het product wordt wereldwijd aangeboden in veel steden. De website zal in 1 taal zijn voor 1 land specifiek.Voor 20% van de steden wereldwijd, wordt 90% van de omzet behaald.

Nu zat ik te spelen met twee gedachtes qua link structuur / URL structuur;

(1) www.mysite.com/land/stad of (2) www.mysite.com/stad

Het product is niet op land-niveau beschikbaar, dus eigenlijk is alleen de stad belangrijk als landingspagina.

Om het indexeerbaar te maken voor Google moet er natuurlijk wel een navigation panel onderin komen, zodat de meeste webpagina's voor steden kunnen worden geïndexeerd. In het eerste geval zou dat er zo uit gaan zien;

www.mysite.com/landA
www.mysite.com/landA/stadA
www.mysite.com/landA/stadB

www.mysite.com/landB
www.mysite.com/landB/stadC
www.mysite.com/landB/stadD
www.mysite.com/landB/stadE

etc. etc.

Dit is hoe concurrenten het ook vaak doen. Met optie 2 zou het er zo uit gaan zien;

www.mysite.com/landA
www.mysite.com/stadA
www.mysite.com/stadB

www.mysite.com/landB
www.mysite.com/stadC
www.mysite.com/stadD
www.mysite.com/stadE

etc. etc.

Dus op de webpagina van /landB staat een link naar /stadC, /stadD etc.

In beide gevallen zijn alle pagina's te indexeren voor Google. Alle voordelen en nadelen voor zover ik die heb kunnen bedenken en vinden op 't internet op een rijtje;

www.mysite.com/land/stad

(+) 'Diepere' pagina's worden door Google niet gezien als 'slechter'

www.mysite.com/stad

(+) Kortere URLs
(+) M.b.t. linkbuilding zullen mensen sneller geneigd zijn te linken naar een korte duidelijke link
(-) Steden met dezelfde naam

Ergens ben ik bang dat ik iets over het hoofd zie, vooral aangezien optie (2) niet de meest gebruikte optie is. Mijn vraag aan jullie, waar zouden jullie voor kiezen en waarom? Welke voor -en nadelen hebben elk van de opties die nog niet genoemd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Optie 1 lijkt het meest logisch, dit is een stuk overzichtelijker. Het probleem wat je kan krijgen als je het land niet noemt is dat er meerdere steden bestaan met de zelfde naam en dan word het onduidelijk? Probeer daarom ook de domein naam zo kort mogelijk te maken. Wat je ook kan doen is de site vast aanmaken als een soort trial en dan een aantal tests opstellen die jouw vragen toetsen om zo te kijken wat je het meest praktisch lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Anoniem: 91626 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:16:
.. meerdere steden bestaan met de zelfde naam en dan word het onduidelijk ..
Ik verbaas me altijd hoeveel dit voorkomt, vooral in de USA. Dit kan je ook opvangen door dan (bijvoorbeeld) mysite.us/StadA en mysite.co.uk/StadA te doen. Dan kan je eventueel nog proberen om de .com/StadA door te verwijzen naar het juiste land, afhankelijk waar vandaan je request komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
Anoniem: 91626 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:16:
Optie 1 lijkt het meest logisch, dit is een stuk overzichtelijker.
In eerste instantie zou ik ook zeggen dat het overzichtelijker is. Echter als je even puur vanuit de gebruiker redeneert is optie (2) logischer. Als de gebruiker op de landingspagina van stadA komt (www.mysite.com/stadA) en hij/zij kijkt naar de URL, dan zal diegene het volgende zien (voorbeeld: fiets huren);

www.snelfietshuren.nl/parijs - de drie belangrijke keywords (de zoektermen) staan er alledrie in; fiets, huren en Parijs. Precies datgene waar de gebruiker naar op zoek was. /frankrijk/parijs zou langer zijn en dus juist minder overzichtelijk. Zeker als je bedenkt dat de meeste mensen weten dat Parijs in Frankrijk ligt.
kaesve schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:24:
[...]Ik verbaas me altijd hoeveel dit voorkomt, vooral in de USA. Dit kan je ook opvangen door dan (bijvoorbeeld) mysite.us/StadA en mysite.co.uk/StadA te doen. Dan kan je eventueel nog proberen om de .com/StadA door te verwijzen naar het juiste land, afhankelijk waar vandaan je request komt.
Het komt inderdaad vaak voor in de USA, maar dit is meestal voor de kleinere steden. Enige echt grote steden zijn Portland (Maine) en Portland (Oregon). Daarnaast is het altijd nog mogelijk deze niet in je index op te laten nemen en alleen beschikbaar maken via de on-site zoekmachine. Bovendien komt in mijn geval het niet voor dat veel omzet wordt gehaald uit twee steden met dezelfde naam.

Overigens focus ik me op één landspecifiek domein (bijv: snelfietshuren.nl) voor één specifiek land (NL dus). Dus met verschillende ccTLDs te werken wordt 'm niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

JurjenK schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:41:
Het komt inderdaad vaak voor in de USA, maar dit is meestal voor de kleinere steden. Enige echt grote steden zijn Portland (Maine) en Portland (Oregon). Daarnaast is het altijd nog mogelijk deze niet in je index op te laten nemen en alleen beschikbaar maken via de on-site zoekmachine. Bovendien komt in mijn geval het niet voor dat veel omzet wordt gehaald uit twee steden met dezelfde naam.
En hoe wil je het dan doen met stadsnamen die in meerdere landen voor komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurjenK
Croga schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:47:
[...]

En hoe wil je het dan doen met stadsnamen die in meerdere landen voor komen?
Dat zijn er niet zo heel veel die in de database voorkomen waar het product beschikbaar is. Daarnaast, mocht dit wel 't geval zijn, dan is er altijd een stad waar 'veel' meer omzet wordt gedraaid in vergelijking met z'n naamgenoot. Deze laatste neem je dan gewoon niet op in je linkstructuur en de URL zal je dan even handmatig moeten aanpassen naar /stadA-landT bijvoorbeeld. Dit is nog wel handmatig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492027

Door de rest van je content op de lokatie aan te passen, kom je al een heel eind.

• JurjenK
Anoniem: 492027 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:39:
Door de rest van je content op de lokatie aan te passen, kom je al een heel eind.
Daarom. En de echte twijfelgevallen kan je ook gewoon niet laten indexeren; 90% van de omzet wordt op 20% van de steden gegenereerd en tussen die steden zitten geen belangrijke conflicterende namen. Blijft de vraag, afgezien van dezelfde namen van steden, welke van de twee opties is de meest optimale optie?
Pagina: 1