Voor een nieuw op te zetten website (hence, ik kan alle kanten nog op) ben ik aan het bepalen wat de beste URL en link structuur is. Het domein ziet er als volgt uit;
www. KW1 KW2 xxxx .com (waar KW1 = Keyword 1, KW2 = Keyword 2 en xxxx = een bijwoord aangezien de andere URLs al bezet waren).
Het product wat wordt aangeboden is locatie afhankelijk, dus zoektermen bestaan voor 90% uit: 'KW1 + KW2 + Stad'. Het product wordt wereldwijd aangeboden in veel steden. De website zal in 1 taal zijn voor 1 land specifiek.Voor 20% van de steden wereldwijd, wordt 90% van de omzet behaald.
Nu zat ik te spelen met twee gedachtes qua link structuur / URL structuur;
(1) www.mysite.com/land/stad of (2) www.mysite.com/stad
Het product is niet op land-niveau beschikbaar, dus eigenlijk is alleen de stad belangrijk als landingspagina.
Om het indexeerbaar te maken voor Google moet er natuurlijk wel een navigation panel onderin komen, zodat de meeste webpagina's voor steden kunnen worden geïndexeerd. In het eerste geval zou dat er zo uit gaan zien;
www.mysite.com/landA
• www.mysite.com/landA/stadA
• www.mysite.com/landA/stadB
www.mysite.com/landB
• www.mysite.com/landB/stadC
• www.mysite.com/landB/stadD
• www.mysite.com/landB/stadE
etc. etc.
Dit is hoe concurrenten het ook vaak doen. Met optie 2 zou het er zo uit gaan zien;
www.mysite.com/landA
• www.mysite.com/stadA
• www.mysite.com/stadB
www.mysite.com/landB
• www.mysite.com/stadC
• www.mysite.com/stadD
• www.mysite.com/stadE
etc. etc.
Dus op de webpagina van /landB staat een link naar /stadC, /stadD etc.
In beide gevallen zijn alle pagina's te indexeren voor Google. Alle voordelen en nadelen voor zover ik die heb kunnen bedenken en vinden op 't internet op een rijtje;
www.mysite.com/land/stad
(+) 'Diepere' pagina's worden door Google niet gezien als 'slechter'
www.mysite.com/stad
(+) Kortere URLs
(+) M.b.t. linkbuilding zullen mensen sneller geneigd zijn te linken naar een korte duidelijke link
(-) Steden met dezelfde naam
Ergens ben ik bang dat ik iets over het hoofd zie, vooral aangezien optie (2) niet de meest gebruikte optie is. Mijn vraag aan jullie, waar zouden jullie voor kiezen en waarom? Welke voor -en nadelen hebben elk van de opties die nog niet genoemd zijn?
www. KW1 KW2 xxxx .com (waar KW1 = Keyword 1, KW2 = Keyword 2 en xxxx = een bijwoord aangezien de andere URLs al bezet waren).
Het product wat wordt aangeboden is locatie afhankelijk, dus zoektermen bestaan voor 90% uit: 'KW1 + KW2 + Stad'. Het product wordt wereldwijd aangeboden in veel steden. De website zal in 1 taal zijn voor 1 land specifiek.Voor 20% van de steden wereldwijd, wordt 90% van de omzet behaald.
Nu zat ik te spelen met twee gedachtes qua link structuur / URL structuur;
(1) www.mysite.com/land/stad of (2) www.mysite.com/stad
Het product is niet op land-niveau beschikbaar, dus eigenlijk is alleen de stad belangrijk als landingspagina.
Om het indexeerbaar te maken voor Google moet er natuurlijk wel een navigation panel onderin komen, zodat de meeste webpagina's voor steden kunnen worden geïndexeerd. In het eerste geval zou dat er zo uit gaan zien;
www.mysite.com/landA
• www.mysite.com/landA/stadA
• www.mysite.com/landA/stadB
www.mysite.com/landB
• www.mysite.com/landB/stadC
• www.mysite.com/landB/stadD
• www.mysite.com/landB/stadE
etc. etc.
Dit is hoe concurrenten het ook vaak doen. Met optie 2 zou het er zo uit gaan zien;
www.mysite.com/landA
• www.mysite.com/stadA
• www.mysite.com/stadB
www.mysite.com/landB
• www.mysite.com/stadC
• www.mysite.com/stadD
• www.mysite.com/stadE
etc. etc.
Dus op de webpagina van /landB staat een link naar /stadC, /stadD etc.
In beide gevallen zijn alle pagina's te indexeren voor Google. Alle voordelen en nadelen voor zover ik die heb kunnen bedenken en vinden op 't internet op een rijtje;
www.mysite.com/land/stad
(+) 'Diepere' pagina's worden door Google niet gezien als 'slechter'
www.mysite.com/stad
(+) Kortere URLs
(+) M.b.t. linkbuilding zullen mensen sneller geneigd zijn te linken naar een korte duidelijke link
(-) Steden met dezelfde naam
Ergens ben ik bang dat ik iets over het hoofd zie, vooral aangezien optie (2) niet de meest gebruikte optie is. Mijn vraag aan jullie, waar zouden jullie voor kiezen en waarom? Welke voor -en nadelen hebben elk van de opties die nog niet genoemd zijn?