Hulp nodig bij MSI Twin Frozr GTX680 4GB/GDR5 OC

Pagina: 1
Acties:

• RicardoLans
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2024
Mensen help.

Onlangs heb ik een compleet nieuw systeem gekocht met daarbij de http://tweakers.net/price...zr-4gd5-oc/specificaties/ als grafische kaart.

De complete configuratie is:
Product
Intel Core i7 3930K Boxed
Gigabyte Gigabyte GA-X79-UP4
MSI N680GTX Twin Frozr 4GD5/OC
Antec Twelve Hundred V3
Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10
Samsung SH-S223C Zwart
Corsair HX1000W
Intel 520 180GB

Nu ben ik al 6 jaar bezig om zelf PC's samen te stellen en heb nog nooit problemen gehad.
Maar eens moet de eerste keer zijn en dat is dus nu.

Ik krijg het niet voor elkaar om de grafische kaart werkend te krijgen.
Ben al sinds afgelopen zaterdag bezig en heeft me tot nu toe een kleine 25 uur werk gekost...

Onderstaand de scenarios die ik heb uitgevoerd en heb kunnen constateren dat het de videokaart is.

Scenario 1:
Alle genoemde onderdelen gemonteerd en voorzien van stroom, toetsenbord, muis en beeldscherm.
Uitkomst is dat de PC opstart maar kan niet in de POST komen. Ook in de BIOS kan ik niet komen.

Scenario 2:
Heb een ander toetsenbord geprobeerd. Zelfde uitkomst als scenario 1.
Toetsenbord reageert overigens wel goed. De [ctrl]+[alt]+[delete] zorgt voor reboot zoals normaal.
Hierbij weet ik dat het niet aan het toetsenbord ligt.

Scenario 3:
Heb de DVD drive losgekoppeld, mogelijk dat die het probleem veroorzaakt.
Maar nog steeds zelfde uitkomst als scenario 1.

Scenario 4:
Heb ook de SSD losgekoppeld, zou dan alsnog in het BIOS moeten komen, maar helaas zelfde uitkomst als scenario 1.

Scenario 5:
Heb de videokaart losgekoppeld en heb een oudere videokaart gepakt (http://tweakers.net/price...ition-(cgnx-g9624gi).html) en geinstalleerd. En kom ineens wel in het BIOS.

Scenario 6:
De SSD weer aangesloten op de oude videokaart en alles start gewoon op.

Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt met de videokaart, maar mogelijk dat jullie iets anders denken/weten?
Misschien dat er iemand al ervaring heb met deze nieuwe kaart?

Groetjes

Verwijderd

Ik heb +/- dezelfde configuratie. Probleem was dat er geen beeld kwam wanneer ik de grafische kaart installeerde en dat de USB niet op kwam. Oplossing: BIOS updaten. Loopt nu als een zonnetje

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11-2025
bij een vriend bij mij lag het aan de RAM, hij had weliswaar gtx 660 TI echter met zijn oude kaart totaal geen probleem maar zodra hij de nieuwe gebruikte geen beeld.

draai anders is een Memtest. minimaal 24H

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11-2025
Bios probleem? Ik weet dat sommige borden problemen kennen met het gebruik van een GTX680 icm EFI bios.
Een bios update van je moederbord zou dit kunnen verhelpen.

• RicardoLans
Bedankt voor de reacties. Maar de bios update zou betekenen dat ik eerst een oude grafische kaart moet gebruiken om alles te updaten en daarna de nieuwe kaart installeren?
Wat als ik geen oude kaart meer had :)

Ook een beetje vreemd aangezien alles nieuw is :)
Maar is het proberen waard.

@Peter_1978, ik heb wel beeld kom alleen niet in de POST/BIOS. Met oude kaart kom ik wel in beide.
@Legendary1985, ik heb weliswaar 32gb (4*8gb) RAM maar heb het ook getest als ik maar 16gb gebruik en helaas dit werkte ook niet. Nog steeds kan ik niet in POST/BIOS komen. Dus een Memtest is ook niet echt mogelijk.
@t!n0, Ik ga kijken of ik met een oude kaart (gelukkig dat ik er nog 1 heb) een BIOS update kan doen en daarna zal ik kijken of dat geholpen heeft.

• Legendary1985
@richard

heb je geen andere ram om ram probleem uit te sluiten? proberen kan geen kwaad :)

als ik jou was zou ik toch Memtest draaien kan nooit kwaad toch?

• RicardoLans
@Legendary1985, heb met de oude grafische kaart getest maar de 32gb wordt herkend en volledig ondersteund staat in BIOS dat er 32768 total dimms inzit. Oftewel dat zit wel snor :)

Heb ook gelijk gekeken naar de BIOS versie maar die staat op F2 en de meest recente stabiele is F2. Dus ook deze is het niet.

Net contact gehad met de klantenservice van SI computers en uitgelegd wat er aan de hand is, wat ik allemaal al geprobeerd had en wat ik vermoed.
Na mijn verhaal concludeerde de klantenservice ook dat er een defect in kan zitten en ik ga hem vandaag nog retour sturen.

Hopelijk dat ze snel een nieuwe kaart kunnen sturen, want op de site staat nu levertijd van +10 werkdagen bij deze kaart...

Toch bedankt voor de hulp, mogelijk dat deze post ook voor andere iets kan betekenen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:06

M2M

medicijnman

Beginnen met een zo kaal mogelijk systeem. Dus alles niet niet essentieel is er uit (incl HD's, USB meuk en overige rommel die aangesloten is. De FrontUSB er dus ook uit. en dan opnieuw proberen.

Vervolgens het moederbord en de voeding uit de kast halen en op een houten tafel of kartonnetje testen.

Ramreepjes er 1 voor 1 uittrekken en opnieuw proberen.

Dan je videokaart vervangen, vervolgens je voeding en dan houdt je enkel proc/ mobo nog over.

En test tussendoor even of je scherm wel werkt :)

edit: te laat dus :), maar misschien handige tips voor tweakers met een soortgelijk probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 11-12-2012 11:24 ]

-_-

• Legendary1985
@Richard

dat bios alle rams herkend betekend niet dat deze automatisch goed zijn. niet zo eigenwijs doen :P laat een nachtje Memtest draaien.

heb sterk het vermoeden dat het aan je rams liggen

• RicardoLans
@M2M, heb ik al helemaal gedaan, kon daardoor constateren dat het echt mijn videokaart was (jammer genoeg). Wel goed dat je het nogmaals zegt voor andere lezers.

@Legendary1985, eigenwijs? tja wat kan ik zeggen, ben een software developer en die zijn nou eenmaal eigenwijs :).
Nee maar die Mem test komt pas als ik weet dat alles werkt. Ik ben ervan overtuigd dat het aan de kaart ligt. Was namelijk met oude RAM ook aan het testen en dat gaf hetzelfde probleem. Kan het BIOS opstartscherm zien maar in het BIOS of zelfs door POST gaan kan niet.

Komt goed, morgen heeft de winkel de kaart weer terug en daarna is het afwachten op een nieuwe kaart.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Tip voor de systeembouwer...... houd altijd wat spare parts hier en daar van oude systemen dus verkoop je 8500gt OID niet voor 5 euro maar houd em voor dit soort gevallen.

IK heb ook nog een oud kaartje ligge om te testen als ik weer eens problemen heb met een videokaart.

[ Voor 23% gewijzigd door A87 op 11-12-2012 17:59 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• RicardoLans
A87 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 17:58:
Tip voor de systeembouwer...... houd altijd wat spare parts hier en daar van oude systemen dus verkoop je 8500gt OID niet voor 5 euro maar houd em voor dit soort gevallen.

IK heb ook nog een oud kaartje ligge om te testen als ik weer eens problemen heb met een videokaart.
Heb ik ook. Dat was het probleem ook niet. Goede tip voor andere lezers.

Verwijderd

Deze problematiek klinkt mij zeer bekend in de oren. Ik heb recentelijk een MSI GTX 660Ti gekocht en had praktisch dezelfde mankementen. Mijn output werd niet herkend, waardoor ik geen toegang had tot het BIOS. Ook crashte elke OS dan ook tijdens het booten. Door eliminatie heb ik ook achterhaald dat het de videokaart was en vervolgens naar oplossingen gezocht.

Helaas is me toen een nieuws bericht van een Duitse site opgevallen (bron: goo.gl/vbkJD Engels: goo.gl/IWXzC ).
Nou snap ik ook wel dat dit een ander model is, maar doordat ik precies dezelfde problemen had met mijn kaart en ze beide van MSI zijn, leek het me wel tenminste de moeite waard om het te vermelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2012 19:11 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
wat een bruut systeem, zonde dat het niet in een keer werkt.

• RicardoLans
Excuus voor de late reactie op mijn eigen topic.

Teruggestuurt naar de winkel, na 10 dagen nog niks terug gehad.
Gebeld en werd gezegd dat nieuwe levertijd onbekend was.
Heb hem geannuleerd en mijn geld teruggekregen.

Bij een andere winkel een msi gtx 690 gekocht voor iets meer geld.
Volgende dag binnengekregen en werkte meteen.

1 klein nadeel aan de msi gtx 690 is dat er geen HDMI aansluiting is, wel een HDMI to DVI converter bijgeleverd.

Al met al goed gekomen.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

690 .. toe maar ^^

[ Voor 45% gewijzigd door A87 op 03-01-2013 17:47 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Pagina: 1