Console Resolutie Ubuntu 12.10 Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 10:24
Na 2 dagen Googelen, Grub aanpassen, Rebooten. Googelen, Grub aanpassen, Rebooten, enz Kom ik mijn vraag nu maar hier stellen.

Ik heb een eenvoudig DualCore Atom servertje draaien met Ubuntu 12.10 Server
Hierop heb ik een oude TFT-monitor aangesloten.
Nu is het probleem dat de resolutie waarin ubuntu uiteindelijk de console weergeeft niet lekker ondersteund en er grote delen text buiten het scherm vallen.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de resolutie van de console wijzig?
Van mij part pas na het inloggen mbv een script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je resolutie wordt bepaald mede door de framebuffer en de mode die hier aan gehangen wordt. Check dus even wat je boot parameters zijn, dan kan je als 't goed is je framebuffer resolutie vinden. Dit kan je overigens ook vinden in /etc/default/grub, daar kan je een resolutie meegeven, bijvoorbeeld 1024x768.

Als je tekst van 't scherm valt, maar wel zichtbaar is, wordt er een resolutie gebruikt die wel ondersteund is door je scherm. Althans, als 't links of rechts van 't scherm valt. Ik heb vaak genoeg gehad dat 't beeld onder de monitor nog doorliep zeg maar. Je kan de framebuffer die via grub2 aangeslingerd wordt, uitschakelen. Weet even niet meer welke GRUB_GFX dinges het was, maar kan je in de man page of via Google wel vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 10:24
Het beeld liep inderdaad aan de onderkant door en je opmerking over de framebuffer heeft me op het goede spoor gezet :)

De oplossing was de optie
code:
1
nomodeset
aan de kernel mee te geven.

Thnx