HDD'S worden niet meer gedetecteerd in bios

Pagina: 1
Acties:

• CaPsLoCkEr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-10-2025
Hoi,

Bij het booten wordt er op het opstart scherm getoont: "no hdd found check media cable etc"
Gisteren gewoon afgesloten zonder problemen.
Mijn 2 hdd's worden niet gevonden in de bios.
Ze zijn degelijk via sata geconnecteerd en draaien.
In de Raid controller (die ik niet gebruik) worden ze wel getoont. :s
In de bios staat de sata en ide op Enable. ( Zie foto)
de DVD drives op IDE worden wel gezien in de bios.
Boot sequence is ook ok.
Ram geheugen ook ok.
Heb 1 van de hdd's is afgekoppeld om te zien of deze iets "blokkeerde" maar hielp niet.

betreft:
Gigabyte GA K8n sl moederbord
512ram
win xp
pc is 7 jaar oud

Iemand een idee?

[img=http://s13.postimage.org/3q0yy03cj/IMG_0659.jpg]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je raid staat aan, zet raid eens uit. Misschien is je bios gereset.

• CaPsLoCkEr
De Raid wordt niet gebruikt. De HDD's staan onder "free disks" in dat menu. Morgen ga ik eens proberen de bios te flashen.
Zal morgen de raid is uitzetten ook. (dacht wel dat ik dat al geprobeerd had).

[ Voor 24% gewijzigd door CaPsLoCkEr op 10-12-2012 21:46 ]

• CaPsLoCkEr
Had al gedacht dat de SATA controller misschien kapot is? Maar dan zou je de schijven toch ook niet mogen zien in de raid configurator? En met tools uit hiren boot cd zie ik ze ook.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
Ook al wordt je raid niet gebruikt het kan nog steeds zo zijn dat hij je schijven in raid gezet heeft. Dat betekend dat er geen Array aangemaakt is door je en ze dus niet herkend worden. Ik zou iig raid uitzetten. Hoe is je tijdsinstellingen? Staan die nog goed? Zo nee vervang gelijk je batterij ook even. Zou het resetten van de bios kunnen verklaren. (mocht dit gebeurd zijn natuurlijk).

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• CaPsLoCkEr
Joenino schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 08:32:
Ook al wordt je raid niet gebruikt het kan nog steeds zo zijn dat hij je schijven in raid gezet heeft. Dat betekend dat er geen Array aangemaakt is door je en ze dus niet herkend worden. Ik zou iig raid uitzetten. Hoe is je tijdsinstellingen? Staan die nog goed? Zo nee vervang gelijk je batterij ook even. Zou het resetten van de bios kunnen verklaren. (mocht dit gebeurd zijn natuurlijk).
Nu je het zegt, de laatste weken staat de klok na elke reboot verkeerd... Hier zou het dus idd mee te maken kunnen hebben. Zodra ik kan flash ik de bios en vervang ik de batterij

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat vermoedelijk gebeurd is is dat je bios teruggegaan is naar de basis instellingen doordat die backupbatterij leeg is. Het zou mij niet verbazen als je je s-ata controller terugzet naar AHCI dat ie je harddisks weer herkent. Alleen bij een volgende opstart zal ie ze weer niet herkennen omdat ie door de lege backupbatterij alles weer op default zet

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat niet over processors, moederborden of geheugen, maar over opslagmedia en het aansturen ervan door I/O Controllers (die toevallig op een moederbord zitten).

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1