Toon posts:

Ruis/kraak bij stemgeluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een raar probleem. Bij het kijken van tv via glasvezel van kpn krijg ik een soort van ruis/kraak bij stemgeluiden. Muziek of andere geluiden zijn gewoon helder, maar zodra er spraak bij komt gaan mijn 2 fronts en 2 speakers achter ruisen/kraken met het stemgeluid, uit de center komt dan wel gewoon helder stemgeluid. Dit is overigens alleen met tv geluid, kijk ik via mn laptop een film is alles perfect.

Mijn opstelling is als volgt;

1 x Marantz SR 5007 receiver
2 x KEF IQ 90 zuilluidspreker
2 x KEF IQ 30 surroundspeakers
1 x KEFIQ60c centerluidspreker

Waar ligt het aan?

Verwijderd

Dus voorheen (voordat je fiber had) werkte alles perfect? Heb je dit bij elk kanaal bij laag en hoog volume? Heb je al gekeken in de KPN decoder? Zijn de kabels niet beschadigd? Alles goed aangesloten? Wat vind KPN er zelf van?...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 02:14:
Dus voorheen (voordat je fiber had) werkte alles perfect? Heb je dit bij elk kanaal bij laag en hoog volume? Heb je al gekeken in de KPN decoder? Zijn de kabels niet beschadigd? Alles goed aangesloten? Wat vind KPN er zelf van?...
Zit net in dit huis, dus alles is nieuw, kan helaas dus niet vergelijken met een ander tv signaal. Het is bij hoog en laag volume. Kpn ontvanger is direct met hdmi verbonden naar de marantz en die weer met hdmi naar de tv. Heb nog niet gekeken in de decoder en kpn ook nog niet gesproken, dus dat ga ik vanavond na m'n werk even doen :)
Maar ik moet dus er van uit gaan dat dit door kpn komt? Is het overigens niet zo dat de spraak alleen uit de center moet komen? Dacht dat tv signaal alleen in stereo is en dat de marantz deze dan omzet in surround, doe de marantz dit dan verkeerd?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:26

DjVe

Hatsaflats!

KPN levert via IPTV geen Dolby Digital 5.1, dus wat jou Marantz doet is een Dolby Digital 2.0 signaal omzetten naar een prologic II signaal. Echter lukt het jou receiver dus niet om de stemmen er 100% uit te filteren en te routeren naar de center.

Probeer je receiver eens opnieuw in te stellen met de microfoon en kies eens een andere setting qua geluid. Zo gebruik ik op mijn Pioneer de THX movie setting voor TV, omdat deze op prologicII het beste geluid geeft.

Verwijderd

Heb ik ook... Zij het alleen bij de HD kanalen van KPN

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 09:41:
Heb ik ook... Zij het alleen bij de HD kanalen van KPN
Hmmm dit heb ik niet getest of het alleen bij de HD kanalen is... Heb je het op kunnen lossen?

Djve bedankt voor je info, ga ik vanavond proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 08:58:
KPN levert via IPTV geen Dolby Digital 5.1, dus wat jou Marantz doet is een Dolby Digital 2.0 signaal omzetten naar een prologic II signaal. Echter lukt het jou receiver dus niet om de stemmen er 100% uit te filteren en te routeren naar de center.

Probeer je receiver eens opnieuw in te stellen met de microfoon en kies eens een andere setting qua geluid. Zo gebruik ik op mijn Pioneer de THX movie setting voor TV, omdat deze op prologicII het beste geluid geeft.
Nou alles geprobeerd, maar het blijft. Morgen komt KPN langs, als dat niet gaat helpen dan maar even terug met de marantz.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En wat als je de versterker er tussenuit laat en het geluid rechtstreeks naar de TV stuurt? Zo kun je er achter komen of de Marantz dwarsligt of de decoder/signaal.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Laten we het eens over een andere boeg gooien...definieer "ruisen/kraken"

Is het echt schel, tikkend, krakend of is het meer...heel zacht stemmen, waar frequenties uit gefilterd worden? (maar dus wel zuiver). Hoe regel je het volume? Kan je ook het volume van de IPTv box van KPN regelen? of heb je die gewoon op 100% staan en regel je het geluid alleen via de Marantz? Hoe is het geluid als je via een HDMI apparaat een 2.0 signaal (cdtje ofzo) laat upstalen? Hoe is het geluid van de KPN box als je hem aansluit met stereo analoog en laat upscalen? Hoe klinkt het uberhaupt als je het geluid niet laat upscalen?

Ik denk dat het iets heel simpels is....

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:38:
Laten we het eens over een andere boeg gooien...definieer "ruisen/kraken"

Is het echt schel, tikkend, krakend of is het meer...heel zacht stemmen, waar frequenties uit gefilterd worden? (maar dus wel zuiver). Hoe regel je het volume? Kan je ook het volume van de IPTv box van KPN regelen? of heb je die gewoon op 100% staan en regel je het geluid alleen via de Marantz? Hoe is het geluid als je via een HDMI apparaat een 2.0 signaal (cdtje ofzo) laat upstalen? Hoe is het geluid van de KPN box als je hem aansluit met stereo analoog en laat upscalen? Hoe klinkt het uberhaupt als je het geluid niet laat upscalen?

Ik denk dat het iets heel simpels is....
Het is een soort van digitale blur dat meeloopt met het stemgeluid. Voluma regel ik met de marantz, als ik het geluid via de kpn box uit of aan zet maakt het niets uit, het kraken blijft. Net 2 films gevonden, een met digital dobly 2.0 en 1 met stereo, deze zet de marantz perfect om in surround. Als ik het geluid niet laat upscalen en gewoon in stereo afspeel klinkt het perfect. Gister kwam overigens Lord of the rings op Rtl7 en deze was wel perfect in surround
Waar denk je aan Djve?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2012 09:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:06:
En wat als je de versterker er tussenuit laat en het geluid rechtstreeks naar de TV stuurt? Zo kun je er achter komen of de Marantz dwarsligt of de decoder/signaal.
Dan is het geluid wel perfect, maar dan is toch gewoon stereo?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:18:
[...]

Het is een soort van digitale blur dat meeloopt met het stemgeluid. Voluma regel ik met de marantz, als ik het geluid via de kpn box uit of aan zet maakt het niets uit, het kraken blijft. Net 2 films gevonden, een met digital dobly 2.0 en 1 met stereo, deze zet de marantz perfect om in surround. Als ik het geluid niet laat upscalen en gewoon in stereo afspeel klinkt het perfect. Gister kwam overigens Lord of the rings op Rtl7 en deze was wel perfect in surround
Waar denk je aan Djve?
Geeft je KPN kast ook aan welke streams hij binnen krijgt? Ziggo bijvoorbeeld gebruikt gewoon DD 2.0, dus het is vreemd als je KPN kast TV DD2.0 niet goed doet, maar als jij een film kijkt wel. Ik neem aan dat je die film keek via de KPN kast?

Dat het weg was bij LotR kan komen omdat veel films gewoon DD5.1 doen met digitale televisie, dus je versterker hoeft niet up te mixen.

Ik kan het niet terugvinden, maar check nog even of je een andere DSP setting hebt die wel werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door LiquidT_NL op 13-12-2012 09:44 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:43:
[...]

Geeft je KPN kast ook aan welke streams hij binnen krijgt? Ziggo bijvoorbeeld gebruikt gewoon DD 2.0, dus het is vreemd als je KPN kast TV DD2.0 niet goed doet, maar als jij een film kijkt wel. Ik neem aan dat je die film keek via de KPN kast?

Dat het weg was bij LotR kan komen omdat veel films gewoon DD5.1 doen met digitale televisie, dus je versterker hoeft niet up te mixen.

Ik kan het niet terugvinden, maar check nog even of je een andere DSP setting hebt die wel werkt.
Nee dat geeft KPN helaas niet aan, kan me herinneren dat Ziggo dat wel altijd deed bij mijn ouders. De 2 films speelde ik via mijn laptop af. Lord of the rings was wel via de kpn box. Elke instelling heb ik geprobeerd, bij stereo instellingen gaat het perfect, ga ik over op surround; digitale blursoep!

• LiquidT_NL
Het zou fijn zijn als je iets vollediger bent in hoe je dingen hebt aangesloten en afgespeeld.

Hoe sluit je je laptop aan? Hoe gaat dat qua geluid? Welke DSP setting gebruik je op je versterker? Wat voor streams zaten er in die films die je afspeelde? Wat gebeurt er als je DD2.0 streams afspeelt vanaf de laptop? Geeft je versterker nog stream informatie?

Klinkt toch echt alsof je DSP effect gewoon niet lekker werkt.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:15:
Het zou fijn zijn als je iets vollediger bent in hoe je dingen hebt aangesloten en afgespeeld.

Hoe sluit je je laptop aan? Hoe gaat dat qua geluid? Welke DSP setting gebruik je op je versterker? Wat voor streams zaten er in die films die je afspeelde? Wat gebeurt er als je DD2.0 streams afspeelt vanaf de laptop? Geeft je versterker nog stream informatie?

Klinkt toch echt alsof je DSP effect gewoon niet lekker werkt.
Sorry, zal het proberen zo goed mogelijk te formuleren.

Laptop is met HDMI direct op de reciever aangesloten, reciever gaat met HDMI naar de TV. De reciever is dus het "hoofd" in mijn set. Ik gebruik de Dobly Prologic 2 setting op mijn reciever, maar settings zoals DTS NEO ed werken ook niet, alleen bij multi channel en 5 stereo setting of normale stereo is het geluidssignaal wel goed. De ene film was in Dobly Digital 2.0 en de andere in Stereo, daarbij heb ik ook de Dobly Prologic 2 setting gebruikt en deze zet mijn reciever wel over in perfect surround, dit dus via de laptop. Reciever geeft helemaal geen informatie van wat er binnen komt, kan dus alleen de sound settings zelf veranderen, maar informatie van welke streams er binnen komen geeft ie niet aan.

Meer info nodig? Ik geef het je graag :)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-01 12:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Was het niet dat KPN problemen had met het geluid in hun HD-streams? En KPN geeft volgens mij alleen DD 2.0 of stereo signaal door.

• LiquidT_NL
Heeft hij ook Neo6 matrix settings? Dat doet hetzelfde als ProLogic II. Je zegt "het werkt niet", heb je absoluut geen geluid, of wel maar dan met dat gekraak?

Verwijderd

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:52:
Heeft hij ook Neo6 matrix settings? Dat doet hetzelfde als ProLogic II. Je zegt "het werkt niet", heb je absoluut geen geluid, of wel maar dan met dat gekraak?
Nope dat zit er niet op. Er is dan inderdaad wel geluid, maar dan met het gekraak bij spraak. Alle andere geluiden zijn dan wel helder, muziek, een auto, noem het maar op.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Overigens zijn jou films Dolby Digital 2.0 en zend de KPN decoder 2.0 PCM stereo uit (dus geen DD 2.0). Naar mijn weten is DD2.0 gewoon een samengestelde standaard en bevat dus ook losse geluidstracks of blokken. Dus de stemgeluiden zitten verwerkt in een losse track, die door een receiver weer met PrologicII bewerkt kunnen worden naar een prima soort virtueel surround. Dus in het DD 2.0 signaal zitten elementen die door de receiver gebruikt kunnen worden om er een heel goed virtueel surround van te maken.

Bij een analoog 2.0 signaal moet de receiver echt zelf het hele signaal gaan analyseren en vanaf scratch iets gaan verwerken. Dan hou je altijd restsignaal op de andere kanalen over. En dat is wat je hoort!

Sluit je laptop maar eens gewoon met een stereo hoofdtelefoonkabeltje aan op de voorkant op je receiver en zet hem dan maar eens op PrologicII en je hebt dezelde blur.

maw, je kan er niets aan doen en moet of wachten tot KPN met echte 5.1 streams komt, of die blur tot je genoegen nemen.

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:52:
Overigens zijn jou films Dolby Digital 2.0 en zend de KPN decoder 2.0 PCM stereo uit (dus geen DD 2.0). Naar mijn weten is DD2.0 gewoon een samengestelde standaard en bevat dus ook losse geluidstracks of blokken. Dus de stemgeluiden zitten verwerkt in een losse track, die door een receiver weer met PrologicII bewerkt kunnen worden naar een prima soort virtueel surround. Dus in het DD 2.0 signaal zitten elementen die door de receiver gebruikt kunnen worden om er een heel goed virtueel surround van te maken.

Bij een analoog 2.0 signaal moet de receiver echt zelf het hele signaal gaan analyseren en vanaf scratch iets gaan verwerken. Dan hou je altijd restsignaal op de andere kanalen over. En dat is wat je hoort!

Sluit je laptop maar eens gewoon met een stereo hoofdtelefoonkabeltje aan op de voorkant op je receiver en zet hem dan maar eens op PrologicII en je hebt dezelde blur.

maw, je kan er niets aan doen en moet of wachten tot KPN met echte 5.1 streams komt, of die blur tot je genoegen nemen.
Ik kan het voorlopig wel genoegen meenemen, de blur hoor je pas als je dicht met je oor bij de speakers staat. Behalve bij sport1 want wat is dat een baggerkwaliteit zeg. Kpn is vandaag langs geweest en de monteur raadde me aan om het met een optische kabel aan te sluiten. Dat had ie vaker meegemaakt zei hij. Nou het lijkt me sterk, maar ga morgen toch even zo'n kabeltje halen. Als dat niet werkt ga ik me er bij neer leggen :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Gaat geen verbetering opleveren.... Je gaat pas iets merken als men DD 2.0 of 5.1 gaat gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
DjVe schreef op donderdag 13 december 2012 @ 18:19:
Gaat geen verbetering opleveren.... Je gaat pas iets merken als men DD 2.0 of 5.1 gaat gebruiken ;)
Toch eigenlijk schandalig dat KPN beter beeld en geluid belooft met glasvezel tv. Recht van de KPN site:
Glasvezel is een nieuwe technologie waarmee we signalen kunnen versturen met de snelheid van het licht. Daarmee zijn de mogelijkheden eindeloos. Met glasvezel is je (HD)tv-beeld tot wel vijf keer scherper en het geluid is kraakhelder.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Er staat niets wat niet waar is...PCM 2.0 klinkt schitterend maar niet voor multichanel!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 09:37:
[...]

Dan is het geluid wel perfect, maar dan is toch gewoon stereo?
Dan weet je dus dat het NIET aan het signaal ligt wat binnenkomt en gedecodeerd wordt. Dan weet je dus dat je het moet zoeken in je versterker. Hiervoor kun je dus KPN wel gaan lastigvallen maar die zullen écht niet voor jou alleen hun signaal gaan aanpassen.

Wat je kunt doen is een andere versterker lenen en kijken wat die doet. Het kan zijn dat je versterker simpelweg niks met het signaal kan om te verwerken naar multichannel. Om dit te proberen: probeer eens een CD naar multichannel te sturen en kijk wat daarmee gebeurt.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

sypie schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:21:
[...]
Dan weet je dus dat het NIET aan het signaal ligt wat binnenkomt en gedecodeerd wordt. Dan weet je dus dat je het moet zoeken in je versterker. Hiervoor kun je dus KPN wel gaan lastigvallen maar die zullen écht niet voor jou alleen hun signaal gaan aanpassen.

Wat je kunt doen is een andere versterker lenen en kijken wat die doet. Het kan zijn dat je versterker simpelweg niks met het signaal kan om te verwerken naar multichannel. Om dit te proberen: probeer eens een CD naar multichannel te sturen en kijk wat daarmee gebeurt.
Muziek op meerkanaals zetten heeft geen zin....dat is compleet anders dan spraak/tv. Een andere receiver kan verbetering geven, maar een Marantz 5007 is geen verkeerde jongen. Mijn Pioneer LX72 doet exact hetzelfde en die zit er nog een flinke klasse boven. Het on-the-fly omzetten van tweekanaals pmc naar zuiver surround is gewoon niet mogelijk met hedendaagse hardware.

KPN zal gebruik moeten gaan maken van DD in haar streams, maar ik geloof dat dit momenteel door de hedendaagse verimatrix encoding nog niet mogelijk/stabiel is. Er zijn meer (V)ISP die via KPN zitten te schreeuwen om DD ondersteuning. Juist nu UPC ook eindelijk standaard 5.1 kan uitsturen met haar Horizonbox.
Ik kan het voorlopig wel genoegen meenemen, de blur hoor je pas als je dicht met je oor bij de speakers staat.
Precies...gewoon doorkijken en niet teveel van aantrekken ;)
Behalve bij sport1 want wat is dat een baggerkwaliteit zeg.
Ik ben allergisch voor sport op tv :+

[ Voor 10% gewijzigd door DjVe op 13-12-2012 21:52 ]

Pagina: 1