Toon posts:

3d bouwkundig tekenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
--------------------------------------------------------------------------------
Beste experts,

Zouden jullie ons tekenaars van advies willen voorzien.
Autodesk revit is momenteel hot voor ons maar de nieuwste versie heeft onderstaande systeemeisen:

Performance: Large, complex models
Operating System*
Microsoft® Windows® 7 64-bit

•Enterprise
•Ultimate
•Professional
•Home Premium
Browser
•Microsoft® Internet Explorer® 7.0 (or later)
CPU type
•Multi-Core Intel® Xeon®, or i-Series processor or AMD® equivalent with SSE2 technology. Highest affordable CPU speed rating recommended.
•Revit products will use multiple cores for many tasks, using up to 16 cores for near-photorealistic rendering operations.
Memory
16 GB RAM

•Usually sufficient for a typical editing session for a single model up to approximately 700 MB on disk. This estimate is based on internal testing and customer reports. Individual models will vary in their use of computer resources and performance characteristics.
•Models created in previous versions of Revit software products may require more available memory for the one-time upgrade process.
Video Display
•1,920 x 1,200 or higher with true color
Video Adapter
•Microsoft® DirectX® 10 capable graphics card with Shader Model 3 as recommended by Autodesk.
Hard Disk
•5 GB free disk space
•10000+ RPM (for Point Cloud interactions)
Pointing Device
•Microsoft® Mouse or 3Dconnexion® compliant device
Media
•Download or installation from DVD9 or USB key
Connectivity

Ok dit is de performance versie voor als je al een echt goede tekenaar bent.
Wat niet is kan nog komen en ik kijk graag vooruit.
Ik las van het weekend ook over de medion in een folder.
Maar nu wat surfen kwam ik bij compusale uit.
Hier vond ik dit systeem:

Intel Core i7 3770 3.4GHz (Ivy Bridge) Quad Core Processor
MSI B75MA-E33 Moederbord met B75-chipset
16GB DDR3 1333MHz Geheugen
1000GB S-ATAII 3,5" Harddisk
DVD±ReWriter Dual Layer
Netwerk en 5.1 HD Geluid onboard
Intel® HD Graphics 4000 onboard
Supports Microsoft® DirectX® 11
PCI-express aansluiting voor uitbreiding videokaart
1x VGA, 1x HDMI
2x USB2.0 voor, 4x USB2.0 + 2x USB3.0 achter
HKC 4673GD M-ATX Minitower Behuizing (zwart glossy)
exclusief besturingssysteem.

Of kom ik er met een I5 ook en dan een goede videokaart een ssd geheugen?
Wat zouden jullie voor scherm adviseren?
Graag jullie zeer gewaardeerde mening?

mvg Nick

Verwijderd

Zeg maar eerst even wat die Medion kost, dan komen we verder.
Vertel dan ook maar wat je budget is.

Moet je alles kopen, dwz alle randapparatuur (muis, toetsenbord etc.) en systeem.

Wat ga je er mee doen? Alleen Autodesk of ook gamen? Zo ja, wat voor games?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2012 19:01 ]

Verwijderd

Die Medion ziet er op het eerste zicht niet slecht uit maar misschien heb je voor minder geld al iets gelijkwaardig. Hoeveel kost de Medion en wat is je budget?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Revit wil veel snelheid op 1 core, dus een proc met een zo hoog mogelijke turbo, en qua graphics is het niet zo heel veeleisend geloof ik. Alleen gaat een intel 4000 onboard wel erg ver, ik zou er wel echt een aparte AMD of Nvidia kaart bij stoppen.

specs

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:48

amas

Law of Nature: Chaos

Ik zie ook dat een 10k+ RPM schijf wordt aangeraden. Dan zou ik sowieso een SSD erin zetten.

Tja, en Medion PC zijn vaak erg gesloten. Je hebt dat ding en veel meer dan harde schijven, RAM en een videokaart kun je niet toevoegen. Met een zelfbouw PC krijg je iets als dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 262,-€ 262,-
1Asrock B75 Pro3-M€ 57,90€ 57,90
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 87,90€ 87,90
1Fractal Design Define Mini€ 86,43€ 86,43
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 64,95€ 64,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 40,45€ 40,45
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,62

Ik heb voor een dure maar wel hele goede en stille kast gekozen. Dit vind ik persoonlijk heel belangrijk, maar daar ben je natuurlijk helemaal vrij in. Bedenk trouwens ook dat je maar 2 SATA-kabels bij dit moederbord meegeleverd krijgt, dus je moet nog één bijbestellen voor €2,- o.i.d.

[ Voor 96% gewijzigd door amas op 10-12-2012 19:15 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Die medion is 799 euro maar hij is eigenlijk al afgevallen.
Want de toegevoegde specs zijn van een kast te koop op compusale voor 499 (zonder besturingssysteem).
Het gebruik is dan Revit met wss internet en excel er bij
Wat denken jullie?

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ok bedankt een SSD kaart is dus echt waardevol.
Budget is zo laag mogelijk.
Wat is btw de volgorde van interessantste merkbare verbetering in snelheid?
Ik lees nl over kloksnelheid processor cache geheugen RAM en SSD en dat onbard kaarten mee gebruiken van het werkgeheugen?

Verwijderd

Topicstarter
Hey maratropa.

Heb je een voorbeeld van een preciese videokaart (type) en kosten?
Wat doen de Intel en de AMD processoren t.o.v. elkaar.
Heb het gevoel dat de AMD iets goedkoper is wat is voor mij het beste??

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:48

amas

Law of Nature: Chaos

En wat betreft de monitor. Ik weet niet of je een goede wil hebben en wat voor prijs je in gedachten hebt, maar ik zou pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart of pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart aanraden

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Zelf een systeem samenstellen natuurlijk.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 206,70€ 206,70
1ASRock B75 Pro3€ 63,95€ 63,95
1XFX HD7770 Double Dissipation Edition€ 110,40€ 110,40
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 1TB€ 59,45€ 59,45
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,90€ 88,90
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 249,89€ 249,89
1Microsoft Windows 8 (OEM)€ 78,37€ 78,37
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 28,85€ 28,85
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 35,95€ 71,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1XFX Pro 550W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 830 series 256GB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.199,40

Verwijderd

Topicstarter
Intel Core i7 3770 3.4GHz (Ivy Bridge) Quad Core Processor
MSI B75MA-E33 Moederbord met B75-chipset
16GB DDR3 1333MHz Geheugen
1000GB S-ATAII 3,5" Harddisk
DVD±ReWriter Dual Layer
Netwerk en 5.1 HD Geluid onboard
Intel® HD Graphics 4000 onboard
Supports Microsoft® DirectX® 11
PCI-express aansluiting voor uitbreiding videokaart
1x VGA, 1x HDMI
2x USB2.0 voor, 4x USB2.0 + 2x USB3.0 achter
HKC 4673GD M-ATX Minitower Behuizing (zwart glossy)
exclusief besturingssysteem
2 jaar Carry-in Hardware Garantie

Wat is er mis met deze kast van compusale en dan 150 euro uitgeven aan een SSD 64 GB en een videokaart die op zijn eigen draait?

Verwijderd

Topicstarter
Hey Adam,

Verklaar je processorkeuze aub?
Ik ken de Intel Xeon niet in mijn zoektocht werd ik gebombardeerd met de core i serie.
en deze SSD (denk ik) samsung-830-series-256gb is dat niet te?

Verwijderd

Een xeon is ong. net zo snel als een i7, misschien wat minder snel, maar dat is verwaarloosbaar. Daarbij is een xeon veel goedkoper dan een i7, maar functioneert hetzelfde, want het heeft ook hyperthreading.

Ik zeg ook niet dat je een 256GB SSD nodig hebt, maar dat kun je zelf bepalen.
Ik zou je toch een 128GB aanraden ipv een 64GB. Je zet er Windows 8 open je moet ong. 10 GB overlaten, dan heb je nog maar de helft over.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Amassana,

Dat is een mooi voorstel.
Alleen welk onderdeel moet dan de kast voorstellen?
Ik ben niet echt thuis in dat zelfbouwen wat gaat me dat extra kosten?
Kan ik niet beter dat ding van compusale laten upgraden met SSD en goede videokaart?

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:15
Zelfbouw is beter, je hebt dan betere kwaliteit onderdelen. De kast in het lijstje van The Amassana is de Fractal Design Define Mini, dat is een erg goede en stille kast, wat wel fijn is. Zijn lijstje is ook wel goed, het enige wat ik eraan zou veranderen is de Xeon nemen uit Seananners z'n lijstje, die is vrijwel net zo snel als een i7, maar wel stukken goedkoper. Verder is de CPU koeler uit Seananners lijstje erg goed (vooral voor de stilte), maar deze is ook goed: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Je kunt op Amassana's lijstje besparen door bijvoorbeeld een kleinere harde schijf te nemen (van bijvoorbeeld 1TB). De SSD zou ik er zeker weten in laten.
Je kunt de onderdelen kopen bij bijvoorbeeld Alternate, Afuture of Azerty, die hebben een bouwservice waarbij ze de door jou gekozen onderdelen assembleren tot een werkende pc. Dat kost je ongeveer 50 tot 60 euro. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• paalbasher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 13:57
De Xeon is een betere keuze, misschien een kleiner voeding pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze lijkt me voldoende
Kwa pijs is dit vergelijkbaar met compusale alleen krijg je nu waarschijnlijk een beter voeding en zeker een beter kast(en sneller geheugen) alleen de Xeon inplaats van de i7 scheelt heel weinig kwa prestatie

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Topicstarter
Nou 70 a 80 euro is nog al wat voor mij
De kast van amassana is zeer aantrekkelijk Met de processor van Seananners en gewoon een 1TB harde schijf misschien een iets mindere voeding kom ik net boven de 600 euro uit.
Met de zelfbouwkosten is dat een mooie prijs en ik lees hier toch beter dan bij compusale (stiller en sneller).
Hoe zit ik voor in de toekomst kan ik nog naar meer werkgeheugen? Is er plaats voor betere grotere onderdelen in de toekomst?
De schermvarianten vind ik iets te duur wat kunnen jullie mij adviseren kort bij de 100 euro?

Verwijderd

@tekenaar

Je budget is dus: circa €600 voor alleen de computer (behuizing, cpu, hdd, etc.)

Tip: Maak zelf even een wenslijst aan dan kunnen we wat makkelijker volgen wat je nu denkt te willen hebben.

Welke versie van Revit bedoel je precies?

Welke features gebruik je?
realistic view option where bitmap textures are shown in non-rendered views
Gebruik je dat, dan is een aparte videokaart aan te raden. Maar let op, want wil je issues voorkomen dan moet je een videokaart uit deze lijst kiezen. Dus FirePro of Quadro kaarten.

Gebruik je de ingebouwde videochip van Intel, dus wanneer je er geen videokaart bij koopt:
When using REVIT 2012 with Intel HD Graphics Cards - be sure to turn OFF the graphics accelerator in REVITYour draft
Iets vergelijkbaars geld waarschijnlijk ook voor een nieuwere versie.

SSD:
Hoeveel GB aan data heb je, dus je lopende projecten, passen die wellicht niet allemaal op een SSD?
Dan heb je alleen een (externe) hdd nodig voor je back-up.

Werkgeheugen:
16GB ga jij al nooit gebruiken, want dat is vooral van toepassing voor systemen met 16cores en de nieuwste professionele videokaarten. Mensen die op zulke systemen werken hebben ook een iets duurder scherm: bijvoorbeeld zoiets.

Verwijderd

Topicstarter
Best MakTheEco,

Dank je voor je reactie.

-Autodesk autocad Revit (nu nog studentenversie 2011) maar later misschien de 2013.

-De kans is groot dat ik ga renderen in autocad ja, een realistische weergave van wat eventuele klanten in hun hoofd hebben moet ik hun toch kunnen laten zien Welke type videokaarten bedoel je dan en wat voor prijs hebben deze?

-Nog geen lopende projecten en ik denk ook niet dat ik toegang nodig heb tot veel lopende projecten.
Ik kan ook gewoon op tijd afgesloten projecten naar de HDD zetten.

- Als jij denkt dat ik met 8 gig werkgeheugen wegkan kan ik daar in komen maar ik wil wel de mogelijkheid om naar 16 te gaan.

Wat is jou voorstel dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook wel fan van een lekkere stille kast en niet overdreven veel mijn koelers (of andere) te horen

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
gewoon de fractal uit zeebanaans (seananners :P ) lijstje pakken, waarom? reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap daarom

Verwijderd

Topicstarter
kanik ook met 8 gig weg?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:11:
Best MakTheEco,

Dank je voor je reactie.

-Autodesk autocad Revit (nu nog studentenversie 2011) maar later misschien de 2013.

-De kans is groot dat ik ga renderen in autocad ja, een realistische weergave van wat eventuele klanten in hun hoofd hebben moet ik hun toch kunnen laten zien Welke type videokaarten bedoel je dan en wat voor prijs hebben deze?

-Nog geen lopende projecten en ik denk ook niet dat ik toegang nodig heb tot veel lopende projecten.
Ik kan ook gewoon op tijd afgesloten projecten naar de HDD zetten.

- Als jij denkt dat ik met 8 gig werkgeheugen wegkan kan ik daar in komen maar ik wil wel de mogelijkheid om naar 16 te gaan.

Wat is jou voorstel dan?
Renderen van scenes voor presentaties etc in Revit gaat puur op de CPU, je videokaart is voor het "renderen" van je vieuwports tijdens het werken (vooral als je texturen wil zien tijdens het werken, schaduwen, etc) , en kan de viewport interactie snelheid beinvloeden. Maar ook daar heeft de CPU een groot aandeel.

Ik zou beginnen met een bescheiden gamekaartje zoals ze hier al aanraden van 100-150 euro.

RAM en GPU zijn makkelijk te vervangen, (en misschien is dat helemaal niet nodig), dus stop nu je geld in de CPU want die is het belangrijkste. 8 GB lijkt me ook zat om te beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 10-12-2012 21:49 ]

specs

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Je kan inderdaad net zo goed nu acht kopen en als het dan toch te weinig is gewoon bijkopen dit lijkt me slimmer dan nu 16gb kopen en dan achter komen dat je maar de helft gebruikt

Verwijderd

Ja. 8GB is genoeg.
Dat is ook wat er wordt aanbevolen bij de systeemeisen "Value: Balanced Price and Performance".

Het belangrijkste in je systeem is de processor: zowel hoge single-threaded performance, veel rekenkracht wanneer maar 1 core word gebruikt, als de mogelijkheid om veel core's te gebruiken. Dus dat is de al eerder genoemde Xeon E3.

Wat betreft de videokaart: Deze word dus vooral gebruikt wanneer je zonder eerst te renderen door je tekening heen gaat lopen (op de kwaliteit die je ook aan de klant presenteert, dus inclusief gedetailleerde wandbekleding etc.)
Dus alleen voor taken zoals: >> Real-time Rendering << (op de link klikken staat belangrijke en leesbare informatie voor gebruikers van Revit.)
De videokaarten die worden ondersteund zullen helaas al snel buiten jouw budget vallen.
Zoals maratropa ook zegt, renderen wordt gedaan door de CPU. MAAR wanneer in real-time dan maakt het Revit gebruik van de videokaart (GPU of graphics card)

Misschien moet je ook eens kijken naar Autodesk 360 voor gebruik van cloud computing, dus de cloud doet dan het rekenwerk.

Maar misschien moet je eerst een en ander weten van wat er mogelijk is (inclusief bijbehorende termen, dus het verschil tussen 'renderen' en 'real-time renderen' begrijpen).
En wat je daadwerkelijk gebruikt.

Het posten van de features die je gebruikt (wil gebruiken) is voor ons al genoeg om iets bij elkaar te zoeken, maar wij weten niet welke features dat zijn en wat het nut/toegevoegdewaarde er van is.
Wij hebben die kennis en gebruikerservaring niet. Althans, ik niet.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je ongeveer 20x de bestandsgroote aan werkgeheugen nodig hebt.
Ik heb nu een middelbare school(best een groot gebouw) in Revit 2013 staan en deze is 150MB. Dit bestand zou dus 3 GB werkgeheugen nodig hebben. 8GB moet dus ruim voldoende zijn. Dit gebouw heb ik getekend op de volgende PC:

I7 920@3,5ghz
MSI X58 Platinum
Sapphire HD 4870 1GB
6 GB RAM (had tussen de 4 en 5 GB in gebruik tijdens het tekenen)
WD Veliciraptor (10k rpm hdd)

Deze videokaart is ruim voldoende om hardware acceleratie en AA aan te zetten bij complexe gebouwen.
een 7770 moet dus ruim voldoende zijn.
Het belangrijkste is een processor met een hoge clocksnelheid omdat Revit nog steeds maar 1 core gebruikt.

Ik ben nu voor op kantoor een nieuwe PC aan het samenstellen om Revit 2013 op te draaien.
Ik ben op het volgende uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 181,50€ 181,50
1Asus P8H77-I€ 87,95€ 87,95
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 39,95€ 39,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,52€ 34,52
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 64,95€ 64,95
1XFX Pro 550W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 830 series 128GB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 555,77

Ik heb nog een MSI GTX 570 TwinFrozr 3 liggen die ik hier in ga bouwen.

[ Voor 66% gewijzigd door Sajuuk op 11-12-2012 09:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Allemaal bedankt voor jullie hulp.
Ik ga een lijst met wensen naar de grootste pc bouwers sturen (Alternate enz)
Ik zou nog wel gebruik willen maken van jullie expertise omdat zij ongetwijfeld met alternatieven gaan komen en dan hoop ik weer van jullie mening gebruik te kunnen maken.
Ik kon nl zelf de onderdelen niet bij 1 winkel vinden en zelf bouwen kan ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Toch nog een vraagje omdat het budget beperkt is werd ik toch nieuwsgierig naar de AMD.
Wat kun je dan zien als de tegenhanger van de Xeon E3 van 210 euro?
Wat kost deze en wat betekend dat voor het moederbord?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
De FX8350, al presteert die bij de meeste taken wel net wat minder (in een uitzonderlijk geval iets sneller), tevens is hij overklokbaar.
Het moederbord zal dan een AM3+ socket moeten worden.
Verbruik ligt wel een stuk hoger, maar die 550W trekt dat nog prima (je ziet het bij intensief gebruik ook wel op je energierekening).

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor moederbord type zou je dan voorstellen?

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb me is in de markt van hardware gestort en het zelf bouwen.
Een computer laten bouwen wordt je niet vrolijk van.
Geen duidelijke specificatie en alleen voorstellen voor duurder spul.
Het budget blijft ook hetzelfde.
Grafische kaarten en goede koelers komen later pas.
Ik wil dus een processor met standaard koeler en gpu
Mijn eerste vraag is dus om budgettaire redenen naar een overclockbare i5 te gaan?
Dan merk ik het verschil niet zozeer met de i7 3770 ook al heb ik nog nooit met overclocken gewerkt.
Autocad maakt toch nog niet optimaal gebruik van hypertreading en meerdere kernen.
Mijn vrees is ook de 6 mb cache i.p.v. 8?
Ik wil dan toch een systeem met een flinke voeding i.v.m. Uitbreiding.
Gaat dat goed een koeler vervangen met die pasta?
Is het mss aan te raden om pasta elk jaar te vervangen voor goede koeling?
Ik ben van plan om voor het volgende te gaan
Fractal design r4
Dvd voeding van 550w
Een core i5
Op een asrock b75 pro3
8 gb werkgeheugen van corsair
Ssd 128 gb van Samsung
Wd 1 tv hdd
En een simpele optische drive

Wat vinden jullie

Verwijderd

Topicstarter
Correctie xfx voeding en 1 tb hdd

Verwijderd

@tekenaar: als je binnen 24 uur een nieuwe post wilt plaatsen en jouw post is de laatste in het topic dan graag je post wijzigen door het knopje rechts boven de post te gebruiken. Dit geldt uiteraard ook als je gewoon een bestaand bericht wilt wijzigen. Bij voorbaat dank.
Pagina: 1