Digitaal coaxiaal uit een computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-07 21:13
Hallo dames en heren,

Ik ben van plan om mijn tweede computer naar mijn tv te verplaatsen. Maar deze computer beschikt over een on-board geluidskaart waar ik niet veel aan heb. Ik wil hem namelijk gaan aansluiten op een 2.1 geluidsset, die alleen nog maar een digital coax aansluiting over heeft.

Aangezien het een computer betreft waar het duurste onderdeel €40,- was, wil ik ook niet echt meer dan €50,- uitgeven voor bijvoorbeeld de geluidskaart tenzij het een erg goede reden heeft.

Enkele eisen die ik heb is dat hij nieuw moet zijn, onder Fedora en Windows werkt, niet te duur en geen Trust of Sweex mag zijn. Heb zitten kijken naar interne en externe geluidskaarten, maar kom er niet echt eentje tegen tenzij ik er €90,- voor neer ga leggen.

Kan iemand mij verblijden met zijn kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Kijk eens in de V&A. Daar staat genoeg; bijvoorbeeld deze: V&A aangeboden: Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1

Andere optie is een omvormertje er tussen:
http://www.allekabels.nl/...ptisch-naar-coaxiaal.html
Dan kan je vrijwel elke geluidskaart gebruiken (lijkt me nog de goedkoopste oplossing)

[ Voor 37% gewijzigd door kroegtijger op 10-12-2012 19:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
Bedankt voor je reactie, maar heb het voor computer onderdelen niet veel zin in 2de hands. Heb voorheen redelijk wat gekocht, maar het duurde nooit lang voordat het kapot ging. Meerdere uren verspild om te kijken wat er dan mis was.

Omvormer is een optie, maar hoopte meer op een complete geluidskaart die het heeft. Met de omvormer ben ik zo'n zestig tot zeventig euro's kwijt inclusief verzenden dan en dan leg ik er toch liever nog wat geld bij voor een beter geluidskaart van 90 euro waar het op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-07 17:31

player-x

Disruptive by design

Op de oudere Sound Blaster kaarten als de X-Fi, Audigy en Live hebben een digitale coaxiale uitgang, zijn voor een prikkie te krijgen of zwerven vast ergens nog wel rond bij vriend die nerd is of zo, heb er zelf 4 liggen die je zo zou kunnen krijgen ware het niet dat ik in Noorwegen woon.

En een beter geluidskaart maakt voor digitaal coaxiaal uit geen enkele reed uit daar bij het afspellen van een audio of video file de data rechtstreeks door gezonden word naar de versterker, zonder dat de geluidskaart er maar ook iets mee doet.

Dus goedkope tweede hand of een dure nieuwe kaart maakt niks uit in de praktijk.

Enige wat je nodig hebt is een 3.5mm mono jack naar tulp aka RCA connector.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
De reden dat ik dan voor een nieuwe zou gaan is ook zodat hij eventueel in mijn andere computer gezet kan worden. Daar zocht ik ook een kaartje voor, maar kwam ik op een Asus Xonar DX uit. Dan koop ik liever één kaart voor beide systemen.

Tweedehands was eigenlijk geen optie aangezien ik daar genoeg problemen mee heb gehad. Momenteel zit het systeem aangesloten via een AUX ingang. Kan ook, maar mis hiermee het 'virtual'-surround. Nu heb ik rond zitten lezen en ook bij de omvormers kan dit problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Vraag eens rond zou ik zeggen, er vast wel iemand die nog een oude Sound Blaster kaart als de X-Fi, Audigy en Live heeft rondslingeren.

Maar dit kaart zou gewoon moeten werken: pricewatch: Creative Soundblaster Audigy SE

Je hebt alleen een 3.5mm mono jack naar tulp (aka RCA) connector nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 195780 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 04:10:
Krijgt hij niet sowieso te maken met lipsync issues die hij moet zien te tackelen??
Nee hoor DD is gewoon pass-true, singaal word rechtstreeks door gezonden, maakt niet uit of je een 10 of 200 euro kaartje hebt, een Creative Soundblaster Audigy of een ASUS Xonar.

Het enige verschil is dat de Xonar bv DD-Live ondersteund, voor 5.1 tijdens games waar de Audigy alleen DD 2.0 voor games ondersteund, maar dat is totaal onbelangrijk voor zijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Sietse1990 schreef op maandag 10 december 2012 @ 20:39:
Bedankt voor je reactie, maar heb het voor computer onderdelen niet veel zin in 2de hands. Heb voorheen redelijk wat gekocht, maar het duurde nooit lang voordat het kapot ging. Meerdere uren verspild om te kijken wat er dan mis was.
Ik snap je punt, maar als het niets mag kosten is dat de oplossing... Of toch naar sweex oid. We kunnen nu eenmaal niets aan de prijzen doen die er gerekend worden.
Omvormer is een optie, maar hoopte meer op een complete geluidskaart die het heeft. Met de omvormer ben ik zo'n zestig tot zeventig euro's kwijt inclusief verzenden dan en dan leg ik er toch liever nog wat geld bij voor een beter geluidskaart van 90 euro waar het op zit.
Omvormer is pakweg 20,- en een 2e hands X-Fi kan je met een klein beetje zoeken voor 20,- vinden... Zit je op 40,-. Lijkt me de beste en goedkoopste weg, ondanks dat het niet nieuw is... Dubbeltje eerste rang lukt nu eenmaal niet

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Om me zelf te quoten, X-Fi en Audigy kaartjes hebben een coaxiaal S/PDIF uit!
player-x schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:47:
Vraag eens rond zou ik zeggen, er vast wel iemand die nog een oude Sound Blaster kaart als de X-Fi, Audigy en Live heeft rondslingeren.

Maar dit kaart zou gewoon moeten werken: pricewatch: Creative Soundblaster Audigy SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
player-x schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:23:
Om me zelf te quoten, X-Fi en Audigy kaartjes hebben een coaxiaal S/PDIF uit!

[...]
Volgens mij niet allemaal; er staat me iets bij dat er een paar versies zijn die alleen een tosslink-connectie bieden, en geen RCA-connectie voor coaxiaal, en dan kan je met een covertertje uit de voeten. In alle gevallen zou een X-Fi / Audigy me de logische oplossing voor TS lijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

player-x schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:47:
Eigenlijk heb je zelfs dat niet nodig, heb voordat ik mijn verloop had gesoldeerd, heb ik gewoon een stereo 3.5mm jack naar 2x tulp gebruikt als digitale coax kabel.

Maar gebruik nu al jaren een Xonar kaart die optisch S/PDIF heeft, dus had ik er niet echt meer aan gedacht.

Gewoon een standaard kabeltje dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
Ik ben er eigenlijk uit denk ik.

Hoewel jullie adviezen mij erg veel informatie hebben gegeven ga ik voor het al eerder genoemde kaart, alleen dan bij Zercom zelf op te halen. Kost €60,90 maar dan ben ik gewoon in eens klaar. Als ik een tweedehands kaartje koop zal ik ook met verzendkosten komen en bij de omvormer ook. Tenzij ik in andere winkels moet gaan zoeken.

pricewatch: Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1

Bij de Audigy SE kon ik het kabeltje wat je nodig had niet vinden en het staat niet bij de inhoud van de doos. Anders was dat een leuke oplossing geweest.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

player-x schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 12:46:
Eigenlijk heb je zelfs dat niet nodig, heb voordat ik mijn verloop had gesoldeerd, heb ik gewoon een stereo 3.5mm jack naar 2x tulp gebruikt als digitale coax kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
De manier hoe jij het beschrijft kan ik geen surround uit mijn setje halen, dus was niet echt een oplossing. Dan kan ik hem net zo goed aangesloten laten zitten zoals het nu is met rechtstreeks een verloopstuk van 3.5mm jack naar twee stereo tulp aansluitingen. Het mag dan wel de goedkoopste manier zijn, maar dan hoef ik niets aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Sietse1990 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:10:
De manier hoe jij het beschrijft kan ik geen surround uit mijn setje halen, dus was niet echt een oplossing. Dan kan ik hem net zo goed aangesloten laten zitten zoals het nu is met rechtstreeks een verloopstuk van 3.5mm jack naar twee stereo tulp aansluitingen. Het mag dan wel de goedkoopste manier zijn, maar dan hoef ik niets aan te passen.
Als je geluidskaart een digitaal signaal over een 3,5mm jack connector eruit gooit moet dat prima werken. Je zult alleen even moeten kijken op welke van de 2 het signaal staat; waarschijnlijk op wit.

iRacing Profiel

Pagina: 1