[Windows 7]Installatie op SSD, Users en ProgramData op HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hoe installeer ik Windows 7 op een SSD met Users en Program Data op een HDD?

Achtergrond:
Windows 7 ondersteunt SSD's op voorbeeldige wijze, maar doet dat alleen goed als er behalve de SSD geen andere opslagmedia (HDD's) in het systeem zitten. Doe je dat, dan krijg je in het beste geval een installatie wat niet boot en in het slechtste geval (gare BIOS, zoals op mijn GA-P55M-UD2) een systeem wat niet eens voorbij POST komt CMOS clear, SATA controller in IDE modus zetten, partitie wissen, SATA controler weer in AHCI zetten, herinstalleren :X .

Dus je moet Windows installeren met enkel een SSD erin. Maar wat als die SSD aan de kleine kant is en je je user data op een HDD wilt? Windows is daar sowieso weinig flexibel in, je moet dan met Audit mode een unattended install met afwijkende locatie voor Users en Program Data instellen, danwel je moet bij install dat doen. Maar dat werkt dus alleen als de andere schijf in het systeem zit en dat kan dus niet |:(

Een betrekkelijk simpele workaround is om niet de hele Users directory te verplaatsen maar erbinnen de My Documents en andere My... folders naar een andere schijf te zetten. Dat kan met gewone userrechten, rechterklik op de map en "Location" instellen. Nadeel is dat je hiermee alleen de 'bewust' aangemaakte dingen overzet. Na een tweetal jaar zat ik met meerdere GB in Program Data en andere zooi. Dus ik wilde het goed aanpakken en linksom of rechtsom echt alles op de HDD krijgen.
Bovendien wilde ik de driveletters een beetje fatsoenlijk houden, dus SSD C: en HDD D:. Als je daar minder om geeft kun je een paar stappen mbt uitzetten en lostrekken drives overslaan ;)

Je kunt met een beetje gegoogle stappenplannen vinden om dit tijdens installatie te doen, maar niet end-to-end hoe het met SSD te doen. Dat heb ik zelf uit moeten vogelen en dat ga ik met jullie delen voor ik het vergeet, deels om anderen te helpen, deels voor als ik het ooit moet doen en vergeten ben :P

Benodigdheden:
  • Een SSD
  • Een HDD
  • Windows 7 install media (voor eenvoud noem ik het "Windows DVD" al kan het prima op een USB-stick staan of waar dan ook) en bijbehorende product key.
  • Een USB stick of externe schijf om een paar bestandjes op te bewaren.
  • Niet strict noodzakelijk, wel erg handig: een tweede PC of tablet ofzo om deze stappenplan bij de hand te houden en evt nog dingen op te zoeken of te downloaden op de USB stick
Stappenplan:
1) Download Link Shell Extension in de juiste versie voor je OS: 32b of 64b. Dit is een appje waarmee je wat geavanceerde NTFS-features die je normaal niet in Windows kunt instellen. Zet het op de USB-stick.
2) Maak met notepad (of andere text editor) een bestand aan op de USB-stick met de naam relocate.xml ander naam mag ook, maar dan moet je dus iedere keer dat ik relocate.xml noem je eigen naam gebruiken. Kopieer het volgende erin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<unattend xmlns="urn:schemas-microsoft-com:unattend">
    <settings pass="oobeSystem">
        <component name="Microsoft-Windows-Shell-Setup" processorArchitecture="amd64" publicKeyToken="31bf3856ad364e35" language="neutral" versionScope="nonSxS" xmlns:wcm="http://schemas.microsoft.com/WMIConfig/2002/State" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
            <FolderLocations>
                <ProfilesDirectory>D:\Users</ProfilesDirectory>
                <ProgramData>D:\ProgramData</ProgramData>
            </FolderLocations>
        </component>
    </settings>
    <cpi:offlineImage cpi:source="wim:E:/sources/install.wim#Windows 7 ULTIMATE" xmlns:cpi="urn:schemas-microsoft-com:cpi" />
</unattend>

Wat dit doet is Windows Sysprep instrueren om de profiles op D:\Users te zetten ipv C:\Users, en ProgramData eveneens.
  • Stel je wilt het niet op D: maar op een andere letter, dan moet je het hier aanpassen (en dus niet achteraf!) in <ProfiesDirectory> en <ProgramData>.
  • Let ook op <cpi:offlineImage... als je deze stappen volgt zal de Windows DVD op E: staan, maar mocht het anders uitpakken, dan moet je voor je het draait dit aanpassen in de juiste drive letter.
  • Tenslotte moet je de juiste Windows 7 versie kiezen. Hier staat ULTIMATE, als je een andere versie gebruikt moet je HOMEBASIC, HOMEPREMIUM, PROFESSIONAL of ENTERPRISE kiezen.
3) Zorg dat je de PC bij de hand hebt met open kast. Je moet iig makkelijk bij de volgende dingen kunnen:
  • Harde aan/uitknop of bij gebrek daaraan de stekker.
  • Power en/of datakabel naar HDD
  • Power en/of datakabel naar optical drive (of USB stekker als je een externe drive gebruikt voor Windows installatiemedia)
  • USB stekker van stick/externe drive
4) Sluit alleen SSD en optical drive aan, dus geen HDD. Begin Windows installatie zoals gebruikelijk. Installeer op de SSD.
5) Zodra de Windows Installer voor het eerst gaat rebooten, power van PC. Haal nu de optical drive los en sluit de HDD aan. Power er weer op en doorgaan met installatie.
6) Zodra je klaar bent en in desktop bent, ervoor zorgen dat de HDD herkend wordt - als het al NTFS-geformatteerd is zou het als D: zichtbaar moeten zijn, zo niet moet je het partitioneren en formatteren (Control Panel - Administrative Tools - Storage - Disk Management).
7) Shutdown, power off, optical drive er weer aan vast, power on en booten. Optical zou nu E: moeten zijn.
8) Sluit nu je USB-stick aan. Dat zou F: moeten worden.
9) Start een command prompt (cmd in het searchvenstertje) en typ het volgende:
code:
1
2
3
c: <enter>
cd \Windows\System32\Sysprep <enter>
Sysprep /audit /reboot /unattend:F:\relocate.xml <enter>

Let op dat je dus F vervangt door andere driveletter als je USB stick iets anders heeft.
10) Selecteer in het drop-downmenu Audit Mode en klik OK. PC gaat rebooten en komt terug met zelfde schermpje.
11) Selecteer nu in het drop-downmenu Out-of-box-experience en klik OK. PC gaat rebooten en doet alsof het de eerste keer is na install. Doorloop de stappen waarbij je op moet letten dat je niet dezelfde username kunt kiezen als de eerste keer. Een evt overtollige user kun je achteraf altijd verwijderen.
12) Open een Windows Explorer venster. Klik op Organize, dan Folder and Search Options. Daar bij View aanvinken Show hidden files als je toch bezig bent zou ik ook Hide extensions for known file types weghalen. Klik op Apply to Folders en op OK.
12) Moment van de waarheid. Navigeer naar D:. Kijk of daar Users (zichtbaar) en ProgramData (hidden) te zien zijn. Zo niet, is iets fout gegaan, waarschijnlijk in de relocate.xml script, waarschijnlijk icm drive letters. Teruggaan en fixen.
13) Ga nu naar C: en kijk of je daar Users ziet. Als daar Users staat is wederom iets fout gegaan en moet je dat oplossen in relocate.xml
14) Users staat nu goed, maar er zijn nare programma's die hardcoded dingen in C: doen. Om te zorgen dat dat alsnog goed gaat heb je Link Shell Extension nodig. Die staat als het goed is op je USB stick. Installeren.
15) Ga naar D: en rechterklik op Users. Kies pick link source
16) Ga naar C: en rechterklik op een leeg stuk map. Kies Drop As ---> Junction. Dit zorgt ervoor dat alles wat op C:\Users aangemaakt wordt toch stiekem in D:\Users terechtkomt.
17) Controleer nu op C: of ProgramData te zien is. Zo niet, mooi. Zo ja, probeer het te deleten. Als het weg is, door naar 18), zo nee, door naar 19).
18) Maak op dezelfde manier een Junction aan als bij 15 en 16, dus Pick link source bij D:\ProgramData en Drop as junction in C:. En klaar!
19) Reboot en opstarten in Safe mode with Command Prompt. Intikken:
code:
1
2
c: <enter>
rmdir /s ProgramData <enter>
Als het goed is, is het nu weg.
20) Maak vanuit command line een link aan:
code:
1
mklink /j C:\ProgramData D:\ProgramData
Vervolgens wil je rebbooten, makkelijkste is om Windows Explorer te starten met explorer <enter> en dan reboot te kiezen. Klaar!

Enige wat rest is de evt onnodig aangemaakte user te verwijderen - uh, dat en alle drivers en updates en overige software installeren. Zelfs met een SSD en een snelle internetverbinding ben je daar de nodige uren zoet mee ;)

Bronnen:
http://www.overclock.net/...-another-drive-ssd-or-hdd - maar dan de "Non-Clean Install Method Use at your own risk" uitgewerkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

d:)b

Moet er wel bij zeggen dat ik persoonlijk geen issues ben tegengekomen met SSD/HDD mixups tijdens de installs, en dat terwijl ik toch regelmatig (om de 3,4 maanden) een reinstall doe via WDS.
Ik gok er toch op dat dat nogal hardware-afhankelijk is dan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
dion_b schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:19:
Hoe installeer ik Windows 7 op een SSD met Users en Program Data op een HDD?

Achtergrond:
Windows 7 ondersteunt SSD's op voorbeeldige wijze, maar doet dat alleen goed als er behalve de SSD geen andere opslagmedia (HDD's) in het systeem zitten. Doe je dat, dan krijg je in het beste geval een installatie wat niet boot en in het slechtste geval (gare BIOS, zoals op mijn GA-P55M-UD2) een systeem wat niet eens voorbij POST komt CMOS clear, SATA controller in IDE modus zetten, partitie wissen, SATA controler weer in AHCI zetten, herinstalleren :X .
Waar haal je vandaan dat een SSD alleen ondersteunt wordt als er alleen een SSD inzit? Ik heb zelf ook een SSD in mijn systeem, en daarnaast heb ik gewoon een normale HDD voor andere data die niet zo supersnelle read/writes nodig heeft. Waarom kies je trouwens voor Windows 7 en niet voor Windows 8, daarin is de ondersteuning voor SSD's nog beter ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

on-topic reageren, anders elders je vraag stellen

[ Voor 76% gewijzigd door alt-92 op 10-12-2012 20:12 ]

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
shadowman12 schreef op maandag 10 december 2012 @ 19:25:
[...]

Waar haal je vandaan dat een SSD alleen ondersteunt wordt als er alleen een SSD inzit? Ik heb zelf ook een SSD in mijn systeem, en daarnaast heb ik gewoon een normale HDD voor andere data die niet zo supersnelle read/writes nodig heeft.
Ooit geprobeerd?

Iig geldt het alleen in AHCI-mode, maar een SSD in IDE-mode draaien is helemaal onzinnig, maar daar heb je geen last van.
Waarom kies je trouwens voor Windows 7 en niet voor Windows 8, daarin is de ondersteuning voor SSD's nog beter ;).
Nope, exact hetzelfde. En de UI van W8 bevalt me minder, vooral het moeten zoeken naar die schermhoeken voor de Charm bar. Plus dat ik nog een key zou moeten krijgen ervoor maar die nog niet heb.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Ja, ik draai nu een SSD en normale HDD naast elkaar, de hele C:\ schijf staat op de SSD. Maar wat is je nu vraag eigenlijk?

Je kunt trouwens ook al meteen vanuit de Sysprep answer file de ProgramData ergens anders neer zetten:
code:
1
2
3
4
<FolderLocations>
   <ProfilesDirectory>%SYSTEMDRIVE%\Profiles</ProfilesDirectory>
   <ProgramData>%SYSTEMDRIVE%\ProgramData</ProgramData>
</FolderLocations>

FolderLocations

Maar wat je hier doet is best tricky, en kan sommige Windows updates niet installeerbaar maken, en een unsupported installatie (met name stap 20):
This setting should be used only in a test environment. By changing the default location of the user profile directories or program data folders to a volume other than the System volume, you will not be able to service your Windows installation. Any updates, fixes, or service packs will fail to be applied to the installation. Microsoft does not recommend that you change the location of the user profile directories or program data folders.

[ Voor 79% gewijzigd door Turdie op 10-12-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
shadowman12 schreef op maandag 10 december 2012 @ 21:29:
[...]

Ja, ik draai nu een SSD en normale HDD naast elkaar, de hele C:\ schijf staat op de SSD. Maar wat is je nu vraag eigenlijk?
Concreet: deed je dat met SATA op AHCI of IDE?
Je kunt trouwens ook al meteen vanuit de Sysprep answer file de ProgramData ergens anders neer zetten:
code:
1
2
3
4
<FolderLocations>
   <ProfilesDirectory>%SYSTEMDRIVE%\Profiles</ProfilesDirectory>
   <ProgramData>%SYSTEMDRIVE%\ProgramData</ProgramData>
</FolderLocations>

FolderLocations
Ja, maar daarvoor moet het dus mogelijk zijn om de HDD aanwezig te hebben tijdens install op de SSD - en dat gaat niet als je AHCI aan hebt, zie ook de vetgedrukte instructie achter die link:
If you're using an SSD for your Windows drive disconnect any mechanical HDD's and begin a clean install of Windows.
Dit is niet iets wat ik verzin ofzo :z
Maar wat je hier doet is best tricky, en kan sommige Windows updates niet installeerbaar maken, en een unsupported installatie (met name stap 20):

[...]
Vandaar de junctions, om dingen die de reguliere locaties verwachten alsnog af te vangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
dion_b schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:16:
[...]

Concreet: deed je dat met SATA op AHCI of IDE?

[...]

Ja, maar daarvoor moet het dus mogelijk zijn om de HDD aanwezig te hebben tijdens install op de SSD - en dat gaat niet als je AHCI aan hebt, zie ook de vetgedrukte instructie achter die link:

[...]

Dit is niet iets wat ik verzin ofzo :z

[...]

Vandaar de junctions, om dingen die de reguliere locaties verwachten alsnog af te vangen.
Ik heb gewoon SATA hier (Samsung 830 SSD).

Die junctions lossen dat unsupported probleem echt niet op, omdat volgens mij Windows servicing geen cross-volume operaties kan doen (dus vanuit de update de junction volgens naar het andere volume). Dus als je dit gaat doen, kun je geen Service Packs installeren, en ook geen in place OS upgrades, ook Windows patches kunnen falen.

[ Voor 24% gewijzigd door Turdie op 10-12-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
shadowman12 schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:29:
[...]

Ik heb gewoon SATA hier (Samsung 830 SSD).
Ja, maar staat SATA in BIOS in IDE (legacy) of AHCI (native) mode ingesteld? Hier ook een 830 trouwens.
Die junctions lossen dat unsupported probleem echt niet op, omdat volgens mij Windows servicing geen cross-volume operaties kan doen (dus vanuit de update de junction volgens naar het andere volume). Dus als je dit gaan doen, kun je geen Service Packs installeren, en ook geen in place OS upgrades, ook Windows patches kunnen falen.
Heb anders zonder problemen SP1 en alle andere updates erop kunnen gooien. Lijkt me dat die junction niet anders in dan onder Unix-achtig OS mount -o bind doet. Voor applicaties (ook Windows) onzichtbaar wat eronder op FS-niveau gebeurt.

Edit:
Staat trouwens letterlijk in Wiki-artikel erover:
Wikipedia: NTFS junction point
Nevertheless, it is possible to redirect:
\Users

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 10-12-2012 22:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
Ah ok,het zal vast wel kunnen, maar op veel artkelen van Microsoft lees ik dat zij het niet supporten.Maar ik gebruik AHCI hier.

[ Voor 59% gewijzigd door Turdie op 11-12-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hmm, opmerkelijk dat dat gewoon goed ging. Ben dit probleem namelijk zelf meermaals tegengekomen (zowel 32b als 64b, verschillende hardware) en heb ook toen ik een keer bij MS op Schiphol was (ben een van de mensen binnen onze org die Win8 moet supporten in train-the-trainer rol) gehoord dat het daar algemeen bekend was en dat er geen goedgekeurde oplossing was.

Kan ik jou uithoren over je setup? Misschien dat ik kan vinden waarom het bij jou wel 'zomaar' werkt...

- wat voor SATA-controller gebruik je (of welk moederbordchipset of welk moederbord)?
- welke versie Windows 7 heb je geinstalleerd?
- heb je het (alleen) geinstalleerd met eigen sysprep scripts of heb je (ooit iig) gewoon vanilla install gedaan met SSD en HDD tegelijk aangesloten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
dion_b schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:22:
Hmm, opmerkelijk dat dat gewoon goed ging. Ben dit probleem namelijk zelf meermaals tegengekomen (zowel 32b als 64b, verschillende hardware) en heb ook toen ik een keer bij MS op Schiphol was (ben een van de mensen binnen onze org die Win8 moet supporten in train-the-trainer rol) gehoord dat het daar algemeen bekend was en dat er geen goedgekeurde oplossing was.

Kan ik jou uithoren over je setup? Misschien dat ik kan vinden waarom het bij jou wel 'zomaar' werkt...

- wat voor SATA-controller gebruik je (of welk moederbordchipset of welk moederbord)?
- heb je het (alleen) geinstalleerd met eigen sysprep scripts of heb je (ooit iig) gewoon vanilla install gedaan met SSD en HDD tegelijk aangesloten?
-wat voor SATA controller:
Ik heb gewoon een ASUS K73SD weet niet precies wat voor SATA controller daar in zit.
Windows 7 Ultimate met SP1 en laatste updates
gewoon normale install en de SSD gekozen waar de Windows installatie zijn bestanden op kwijt kan.

Om het even na te vragen heb ik voor de zekerheid maar even een topic geopend op de Technet forums, want blijkbaar is het wel mogelijk:
Relocation of the Users directory and the ProgramData directory to a disk drive other than the disk drive that contains the Windows directory in Windows Vista, Windows Server 2008, and later operating systems

Ah updates zijn na een servicing update wel mogelijk, maar geen OS-upgrades, of SKU veranderingen (upgraden van Basic naar Ultimate ofzo)

[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 11-12-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dion_b schreef op maandag 10 december 2012 @ 22:49:
[...]

Ja, maar staat SATA in BIOS in IDE (legacy) of AHCI (native) mode ingesteld? Hier ook een 830 trouwens.
zoals gezegd, ongeveer per 4 tot 6 maanden een reinstall omdat ik er dan weer eens W7 op zet, dan weer eens 2008R2, dan weer eens HyperV Server.

Dus gewoon op een MSI P35 met een SSD op native(Intel ICH) SATA/AHCI en een 1.5TB HDD of wat erbij als datastore.

Waar de installer wel over struikelt zijn USB disken á 2TB, dat gaat wel bokken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1