Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Hallo,

Ik heb meerdere topics over mijn problemen met opstarten, maar ik ga verder in een nieuwe want ik heb een oorzaak. Ik ben naar de zaak gegaan waar ik mijn moederbord heb gekocht nadat ik een dag lang alles op alles getest heb om mijn computer alleen maar aan te krijgen.

Wat blijkt nu: de socket pinnetjes zijn verbogen (een aantal). Ik heb alles gedaan zoals het hoort en heb wel vaker een processor in een socket gezet, maar ik schrok hier van.
Het gaat om de Asus P8B75 moederbord met een 1155 socket met de i5-3350P processor erop. Zoals op deze link te zien is: http://support.asus.com/c...hashedid=cBKLZCRLsqBML6AQ , moet mijn moederbord deze processor ondersteunen (laat staan dat de processor duidelijk vermeld: LGA1155). Enfin, de pinnetjes zijn kapot.

Ik krijg morgen een nieuw moederbord en daarom post ik dit: hoe kan ik voorkomen dat ik weer de mist in ga. Ik heb alles gevolgd als in de handleiding (zelfs de cover erop gelaten zoals Asus dat wil). Wanneer de hendel naar beneden gaat, moet je aardig druk zetten en hoor je zelfs (heel eng) een knisperend geluid; maar dit komt vaker voor zegt men. Hij kan er maar op 1 manier in, waarom gaan de pinnetjes dan kapot?

Mensen die ervaring hebben met een 1155 socket (of niet), help is erg gewardeerd!!

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Knisperend geluid is nieuw voor mij maar ok, ik weet ook niet alles. De pijltjes op de cpu en het socket goed in de gaten gehouden verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

DENOOW1234 schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:56:
zelfs de cover erop gelaten zoals Asus dat wil
Hoe bedoel je dat precies?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
Er zit een protectie bij, die moet er pas af als je het hendeltje naar beneden heb gehaald met je processor er in.

http://www.techarp.com/review/ASUS/P5AD2/socket_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-05 23:59
Gedeeltelijk offtopic: Je processor wordt pas ondersteund vanaf BIOS versie 0602. Weet je zeker dat je die hebt gehad?

Daarnaast erg goed je boekje van je moederbord en processor doorlezen hoe aan te sluiten. Zo dat je zeker weet dat alle beschermkapjes er op het juiste moment af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
Anoniem: 93986 schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:58:
Knisperend geluid is nieuw voor mij maar ok, ik weet ook niet alles. De pijltjes op de cpu en het socket goed in de gaten gehouden verder?
Ik hoor van veel dat dat geluid nieuw is, maar lees ook dat meerdere mensen met 1155 er ''last'' van hebben. Uiteindelijk krijg je de processor er maar op 1 manier in aangezien er 2 inkepingen in de processor zitten die op 1 manier in de socket kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik begrijp niet hoe je de processor er uberhaupt in krijgt als je dat kapje er niet af haalt?

De enige reden dat je die beschermkap erop laat is zodat het socket schoon blijft. Als je stofvrij werkt is het echt geen probleem om het socket een halve minuut of een paar minuten zonder processor erin open te hebben staan. Hoe zou je anders een processor moeten vervangen??

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
Is niet aan de orde. Zo zegt de manual dat. En dit zou niet zorgen voor de omgebogen pinnetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien niet, maar misschien is het handig als je stap voor stap even je handelingen beschrijft met betrekking tot dat kapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
1. Ze vermelden eerst duidelijk met een plaatje dat je de cover niet moet verwijderen.
2. Haal het hendeltje los en zet de klem omhoog.
3. Leg de processor op de socket (lettend op de pijtjes en de inkepingen)
4. Haal de hendel naar beneden (met expliciet de cover er nog op)
5. Haal de cover eraf

Dit alles met afbeeldingen: http://support.asus.com/d...hashedid=cBKLZCRLsqBML6AQ

[ Voor 17% gewijzigd door DENOOW1234 op 10-12-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb heel wat S771/775/1366/1155/1156/2011 socket systemen gemaakt en ik heb tot nu toe 1 defecte socket gehad. Ik wip dat 'kapje' gewoon op een hoek omhoog en het 'schiet' weg..

Ik heb wel andere sockets zien slopen door het 'steken' van de cpu in de socket en zo dus de 'pennetjes' verziekt. Het is te doen om een socket te maken je moet alleen heel veel geduld hebben.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
Wat is nu het handigst om te doen dat ik zeker weet dat het goed gaat? Morgen krijg ik mijn nieuwe (zelfde) moederbord.

Ik lees veel als ik intyp: ''sound when placing processor in socket''
En vaak bij processors met een 1155 socket. Veel reacties zeggen dat hij toch vaak goed draait. Maar ik wil niet dat het weer fout gaat, want dat was dus de reden dat mijn pc niet opstartte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerst controleren of de pinnetjes uberhaupt wel recht zitten. Dan de cpu gewoon recht naar beneden laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DENOOW1234 schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:06:
Is niet aan de orde. Zo zegt de manual dat. En dit zou niet zorgen voor de omgebogen pinnetjes.
Gezond verstand mag ook wel...

Onder dat klepje past ofwel een beschermkap danwel een CPU. Probeer je beide tegelijk eronder te klemmen, dan druk je veel te hard op de socket en dus de pinnetjes. Dat knisperend geluid is pinnetjes die de geest geven. Lijkt me erg aannemelijk dat het daar wel door komt :o

Gewoon klep omhoog, beschermer eruit, CPU in socket, klep omlaag en klaar. En prijs jezelf gelukkig dat je een tweede bord krijgt nadat je de eerste zo mishandeld hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
De cover zit niet onder de klem. Hij zit er op, het zou niet zoveel uit moeten maken, maar heb toch maar de handleiding gevolgd zodat er niets mis zou gaan.
dion_b schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:23:
[...]

Gezond verstand mag ook wel...

Onder dat klepje past ofwel een beschermkap danwel een CPU. Probeer je beide tegelijk eronder te klemmen, dan druk je veel te hard op de socket en dus de pinnetjes. Dat knisperend geluid is pinnetjes die de geest geven. Lijkt me erg aannemelijk dat het daar wel door komt :o

Gewoon klep omhoog, beschermer eruit, CPU in socket, klep omlaag en klaar. En prijs jezelf gelukkig dat je een tweede bord krijgt nadat je de eerste zo mishandeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je goed kijkt dan zie je dat dat kapje op het klepje ligt en niet eronder dion_b. Ik was ook in de veronderstelling dat hij het verkeerd interpreteerde maar het klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Neem je processor mee naar de zaak en vraag of ze hem voor je willen installeren, kan je gelijk even mee kijken.

Een redelijk normale zaak doet dat wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
Dat is een goeie inderdaad. Die hebben het nog veel vaker dan ik gedaan waarschijnlijk.
Wel apart. Heel veel mensen hebben dat geluid bij de 1155 socket, ben benieuwd wat Asus daar over te zeggen heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrick
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-03 13:45
Ik had ook een geluid bij het plaatsen van mij G550 op mij Asrock B75 Pro-M. Heeft 3 dagen goed gedraaid, maar wil nu na een clean shutdown niet meer booten (fans gaan niet eens meer draaien). Kan ook ergens anders aan liggen, maar ik ga zeker even de pinnetjes bekijken.

When someone beats you with a flaslight, you make light shine in all directions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
Berrick schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:56:
Ik had ook een geluid bij het plaatsen van mij G550 op mij Asrock B75 Pro-M. Heeft 3 dagen goed gedraaid, maar wil nu na een clean shutdown niet meer booten (fans gaan niet eens meer draaien). Kan ook ergens anders aan liggen, maar ik ga zeker even de pinnetjes bekijken.
Zou je willen melden of het de pinnetjes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-04 18:15
Ik heb toch het idee dat je processor niet goed in de socket zat toen je het hendeltje weer naar beneden deed.
Ik heb een maand of twee geleden mijn i5-3570K geïnstalleerd. Toen heb ik het kapje ook laten zitten en dit ging er vanzelf af na de installatie van de cpu. In dit filmpje is ook duidelijk te zien dat er op de cover van het kapje staat dat je het pas na de installatie moet verwijderen: YouTube: How to install socket LGA 1155 processor - Intel Core i7-2600k

Maar ook hier wordt het kapje eerst verwijderd. Dat zou dus niet uit moeten maken. Ik heb ook best veel kracht moeten zetten en hoorde ook een krakend geluid, maar ik had eerder het idee dat dit van het hendeltje kwam.

Bij mij draait alles nu al twee maanden prima, dus ik denk toch dat je cpu een beetje scheef lag oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

De processor heeft nog wat ruimte wanneer deze goed in de socket ligt.
Ik duw deze altijd voorzichtig met de hand tegen de rand aan de kant waar niet het scharnier zit.
Op deze manier schuift deze niet nog een stukje over de pennetjes wanneer je de CPU vastklemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Dat geluid is heel normaal, ik heb inmiddels honderden LGA1155 pctjes gebouwd en ze doen het altijd. Merk maakt niet uit. Dat je een socket sloopt is wat anders, dat gebeurd niet zomaar en kan ook niet aan je bios liggen (Wat ik concludeerde uit een reactie hierboven)

Je kan het plastic kapje gewoon laten zitten wanneer je de CPU erin stopt, die klikt vanzelf los wanneer je hem vastmaakt. Is niet veel verkeerd aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 197141 schreef op maandag 10 december 2012 @ 23:43:
De processor heeft nog wat ruimte wanneer deze goed in de socket ligt.
Ik duw deze altijd voorzichtig met de hand tegen de rand aan de kant waar niet het scharnier zit.
Op deze manier schuift deze niet nog een stukje over de pennetjes wanneer je de CPU vastklemt.
Dat verschil is echt maar een halve mm ofzo, als het al niet minder is. De inkepingen in de CPU en de socket zorgen dat het ding wel goed op z'n plek blijft liggen namelijk.

Om je pinnen te slopen moet je je CPU er wel vrij lomp induwen. Als je die er gewoon inlegt en het klepje naar beneden duwt dan kan er niets fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pu55ykat
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 13:49
Als je de processor correct in de socket legt op die manier zodat de uitstulpingen van de socket precies in de inkepingen aan weerszijden van de processor vallen, moet het normaal gesproken goed gaan. Hij kan maar op 1 manier in (d.w.z. zonder geweld).

Van het weekend nog een processor op zo'n 1155 socket geinstalleerd. Dit is hoe ik het gedaan heb.
1. hendel volledig omhoog
2. klepje omklappen
3. processor recht in de socket leggen
4. klepje terug omlaag klappen
5. hendel omlaag
6. socketcover verwijderen.

Zacht knisperend geluid op het moment dat de hendel omlaag gehaald wordt, heb ik ook gehoord.
Zou het niet mogelijk zijn dat de pinnen al verbogen waren nog voordat je de processor installeerde?

[ Voor 7% gewijzigd door pu55ykat op 11-12-2012 05:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENOOW1234
Misschien dat het klepje een voorwaardse beweging heeft gemaakt of iets dergelijks. Ik heb de processor met alle voorzichtigheid op de socket gelegd en heb niets geforceerd gedaan. Toch zijn die pinnetjes kapot.

Of de pinnetjes waren al kapot of het was toch door mijn toedoen. Ik krijg waarschijnlijk vandaag mijn nieuwe moederbord en ga er mee naar een computer zaak hier in de buurt, dat lijkt mij het beste ;)

Bedankt voor de reacties allemaal!
Pagina: 1