Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:19

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
In februari ga ik mijn eerste huis kopen. Voorlopig koopcontract is getekend en hypotheek is rond. Een deel van het aankoopbedrag wordt gefinancierd uit eigen vermogen waarvan de eerste aanbetaling is afgerond. Na de aanbetaling blijft er nog steeds vermogen over boven het belastingvrije gedeelte. Mijn idee was om nog een storting te doen bij de notaris zodat het mijn spaargeld onder de grens komt waarover belasting geheven wordt.

Als ik het goed zie dan is mijn vermogen op 1 jan 2013 geslonken en hoef ik in 2014 dus minder belasting te betalen of krijg ik meer terug. Klopt mijn redenatie of zie ik iets over het hoofd. Bijvoorbeeld een notaris die het door mij geplaatste vermogen gaat opgeven bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
In feite ben je natuurlijk nog steeds gewoon eigenaar van het geld, ook al staat het bij de Notaris op de rekening. Ik weet niet of de Notaris dat bedrag door zal geven, maar in principe zal je dat zelf wel moeten doen zolang de eigendomsakte van het huis nog niet gepasseerd is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
De eigen woning valt in IB box 1 (als het tenminste je hoofdverblijf wordt), vanaf de datum waarop je eigenaar wordt. Tot die tijd blijft je aanbetaling belastbaar in box3. Dus ook ten tijde van de peildatum op 1-1-13.

Een notaris is wellicht niet de beste plek om geld aan het zicht van de belastingdienst te onttrekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:19

Sr_Ogel

Klop klop klop

Topicstarter
Gezien jullie reacties maakt het dus niet uit of ik het laat staan op de spaarrekening danwel bij de notaris. Heb blijft vermogen voor box 3 en maakt het voor mij dus geen verschil voor 2014