Internet met extra analoge lijn

Pagina: 1
Acties:

• BarnOwl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-12 14:25
Ik heb de volgende situatie: ISDN met 4 nummers en ADSL internet. De maximale downloadsnelheid die ik hier krijg is 3,6Mb. (456KB/s)

Dit is jaren goed gegaan maar ik zoek echt een snellere verbinding. Ik zit ik het buitengebied, geen kabel, geen glasvezel en satelliet tv.
Die 3,6Mb is daadwerkelijk de snelste verbinding die ik hier heb.

Ik vroeg mij af: Als ik er een analoge lijn bij laat maken door KPN dan heb ik dus met een extra internet abo 3,6Mb erbij. Dus 2 x 3,6Mb.
Dat is natuurlijk geen 7,2Mb maar ik kan wel een aantal zaken splitsen. Dus bijv. XBox spelen over 3,6Mb (Ik weet het, het houd niet over....) en de rest over de andere 3,6Mb. Zo kan er in ieder geval gedownload worden zonder dat er geklaagd wordt over de Xbox!

Of weet iemand nog een betere oplossing die betaalbaar is?

Jeroen

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je kan een dual-wan router kopen of zelf maken op een linux distro en zo die 2 lijnen aan elkaar knopen. Dan kan je load-balancen en heb je in theorie wel 7,2Mbit! :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-12 06:36
Hoe ver zit de eerstvolgende kabelaansluiting van je vandaan? Evt. de buren? Je zou wat met zenders (straalverbinding) kunnen doen.

óf je zou kunnen switchen naar PSTN/POTS ipv ISDN, scheelt dacht ik ook wel wat...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-12 06:36
DennusB schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:19:
Je kan een dual-wan router kopen of zelf maken op een linux distro en zo die 2 lijnen aan elkaar knopen. Dan kan je load-balancen en heb je in theorie wel 7,2Mbit! :)
Is dat technisch wel haalbaar over ISDN? Het is één lijn, niet te vergeten.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan een extra lijn doen, maar het wordt er niet heel veel beter van. Per verbinding zal je namelijk geen winst boeken, en alleen als je op twee afzonderlijke verbindingen, met 3.6Mb gaat downloaden zal je dus niks van die 2e lijn merken.

Het enige wat je kan doen is pair bonding gebruiken voor meer snelheid. Kost alleen wel wat.. ik dacht zo'n 150 euro per maand per bond.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-12 21:16
Heel irritant, ik heb op een locatie maar maximaal 6MB (wel wat sneller, maar goed). Geen kabel, wel glasvezel maar dat kost mij 300 per maand + 2500 apparatuurkosten, mij niet gezien dus.

Jammer dat er nog geen plannen zijn om ook 'moeilijke' locaties van snel internet te voorzien... 3G/4G is dan wel snel, maar dan heb je een datalimiet van 1-10GB en dat is weer te weinig... helaas, helaas.

Enige opties voor jou is inderdaad de aderparen laten koppelen zodat je maar één lijn hebt ipv twee losse lijnen, maar dat is wel duurder dan 2 losse helaas.... wat zegt de postcodecheck op http://www.bbned.nl/ ?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 21:36
timmie1 schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:21:
Is dat technisch wel haalbaar over ISDN? Het is één lijn, niet te vergeten.
Dual-WAN zijn 2 lijnen, dat is dus nadat je die 2e lijn erbij hebt :)

Een betere oplossing is niet echt voorhanden. Wel zou ik, als je een beetje kennis van Linux hebt of op wilt doen, een Linux-machientje nemen als router / firewall. Dit omdat je maar vrij weinig bandbreedte ter beschikking hebt en je met een Linux-machientje VEEL meer controle hebt over het daadwerkelijke gebruik dan dat je met de gemiddelde ADSL-router hebt.

Qua download kun je enkel 'de andere kant' vragen wat langzamer te verzenden maar qua upload (en dus ook over welke lijn je gaat downloaden) heb je de volledige controle waardoor je bijvoorbeeld de Xbox voorrang kunt geven op ander verkeer en bijvoorbeeld Torrents en usenet op de andere lijn kunt zetten.

Je bent dan bezig met traffic shaping en dat is conceptueel eventjes lastig, maar het is een leuk probleem om je in vast te bijten en je ziet direct resultaat.

Om hier aan te beginnen heb je overigens geen 2 internetlijnen nodig; daar kun je nu ook al mee bezig :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
timmie1 schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:20:
Hoe ver zit de eerstvolgende kabelaansluiting van je vandaan? Evt. de buren? Je zou wat met zenders (straalverbinding) kunnen doen.

óf je zou kunnen switchen naar PSTN/POTS ipv ISDN, scheelt dacht ik ook wel wat...
ADSL over een analoge lijn (ANEX A) heeft iets meer frequentie spectrum dan ADSL over ISDN. ( ANEX B )
Het digitale signaal van ISDN neemt frequentie ruimte in, wat je niet voor download kan gebruiken.
ADSL over een analoge is daarom iets sneller. (Niet dat het veel is, maar alles helpt.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sommige ISPs bieden gestapelde ADSL aan over twee (of meer) lijnen voor een hogere snelheid. XS4ALL o.a. meen ik. Daarmee heb je wél echt de dubbele snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 10-12-2012 14:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BarnOwl
maarud schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:28:
Heel irritant, ik heb op een locatie maar maximaal 6MB (wel wat sneller, maar goed). Geen kabel, wel glasvezel maar dat kost mij 300 per maand + 2500 apparatuurkosten, mij niet gezien dus.

Jammer dat er nog geen plannen zijn om ook 'moeilijke' locaties van snel internet te voorzien... 3G/4G is dan wel snel, maar dan heb je een datalimiet van 1-10GB en dat is weer te weinig... helaas, helaas.

Enige opties voor jou is inderdaad de aderparen laten koppelen zodat je maar één lijn hebt ipv twee losse lijnen, maar dat is wel duurder dan 2 losse helaas.... wat zegt de postcodecheck op http://www.bbned.nl/ ?
bbned zegt max is 6Mb. Ik weet niet hoe ze hieraan komen, maar ik zit al jaren info te vergaren bij mijn eigen provider (online), KPN, XS4all en allemaal zeggen ze hetzelfde: 3,6Mb is de maximaal haalbare snelheid.
Paul schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:39:
[...]
Dual-WAN zijn 2 lijnen, dat is dus nadat je die 2e lijn erbij hebt :)

Een betere oplossing is niet echt voorhanden. Wel zou ik, als je een beetje kennis van Linux hebt of op wilt doen, een Linux-machientje nemen als router / firewall. Dit omdat je maar vrij weinig bandbreedte ter beschikking hebt en je met een Linux-machientje VEEL meer controle hebt over het daadwerkelijke gebruik dan dat je met de gemiddelde ADSL-router hebt.

Qua download kun je enkel 'de andere kant' vragen wat langzamer te verzenden maar qua upload (en dus ook over welke lijn je gaat downloaden) heb je de volledige controle waardoor je bijvoorbeeld de Xbox voorrang kunt geven op ander verkeer en bijvoorbeeld Torrents en usenet op de andere lijn kunt zetten.

Je bent dan bezig met traffic shaping en dat is conceptueel eventjes lastig, maar het is een leuk probleem om je in vast te bijten en je ziet direct resultaat.

Om hier aan te beginnen heb je overigens geen 2 internetlijnen nodig; daar kun je nu ook al mee bezig :)
Lijkt me leuk voor iemand die er tijd voor heeft, maar is er geen modem/router/kastje te koop wat deze twee lijnen (isdn en analoog) kan stapelen?
Link misschien???
CyBeR schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:56:
Sommige ISPs bieden gestapelde ADSL aan over twee (of meer) lijnen voor een hogere snelheid. XS4ALL o.a. meen ik. Daarmee heb je wél echt de dubbele snelheid.
Al geinformeerd: € 250,00 per maand ex btw ex hardwarekosten!

[ Voor 12% gewijzigd door BarnOwl op 10-12-2012 15:14 ]

Jeroen

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-12 21:16
BarnOwl schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:07:
[...]

bbned zegt max is 6Mb. Ik weet niet hoe ze hieraan komen, maar ik zit al jaren info te vergaren bij mijn eigen provider (online), KPN, XS4all en allemaal zeggen ze hetzelfde: 3,6Mb is de maximaal haalbare snelheid.
Klopt ook wel dat ze allemaal hetzelfde zeggen want ze gebruiken allemaal hetzelfde draadje ;)
Maar wellicht waren er nog andere xDSL combinaties mogelijk, zoals 2 lijnen koppelen, maar dat kost helaas veel geld idd.

• BarnOwl
Er is nog één optie: Satellietverbinding. Wordt inmiddels aangeboden voor € 75,00 per maand en er moet zo'n € 250,00 hardware aangeschaft worden.

Ze zeggen dan: 18Mb/sec met een quotum van 26Mb. Is te doen. Wat mij echter doet aarzelen is het volgende zinnetje:

"....not recommended to play "first-person shooter" games because of the significantly longer ping times (approximately 600-800ms)"

Dus valt af voor Xbox, lijkt mij.......

[ Voor 5% gewijzigd door BarnOwl op 10-12-2012 15:47 ]

Jeroen

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 21:36
BarnOwl schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:07:
Lijkt me leuk voor iemand die er tijd voor heeft, maar is er geen modem/router/kastje te koop wat deze twee lijnen (isdn en analoog) kan stapelen?
Ja hoor:
Edit: Echt stapelen (zoals CyBeR bedoelt, en ja, dat is duur. Onze 9,2 megabit 4xSDSL op kantoor kost ook meer dan 400 euro/maand) kun je niet zelf, daar heb je de provider bij nodig.
Link misschien???
http://www.lmgtfy.com/q=dual+wan+router (of de pricewatch)... Een beetje inzet mag wel...

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 10-12-2012 22:59 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Je zou kunnen kiezen voor een combinatie van satelliet en ADSL. Dan laat je X-box, Nintendo, Commdore 64 of whatever..... over de ADSL lopen, en de rest over satelliet.

Want volgens mij heeft ook satelliet een upload kanaal nodig (tenzij het een zend en ontvang schotel is), en die upload kanaal kan perfect ADSL zijn.
Pagina: 1