AppleTV3 naar TV/Amp: TOSLINK of HDMI-audio

Pagina: 1
Acties:

• R0berto
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 16:39
Mijn schoonvader heeft een AppleTV3 en een Loewe TV (type is me zo ff onbekend) en Denon AVR (2307). De AppleTV zal mede ook voor muziek gebruikt worden, en in dat geval is het niet wenselijk om de TV aan te (moeten) hebben. Dus moet er een oplossing komen die toestaat de TV uit te kunnen zetten zonder het geluid te verliezen.

Voor zover ik weet zijn daar 2 mogelijkheden voor:
1. De HDMI-kabel doorlinken, dus AppleTV->AVR->TV
2. De HDMI-kabel direct in de TV, en een TOSLINK kabel naar de AVR

Zijn er nog voor- of nadelen aan een van deze opties?
Gebruiksgemak staat hoog op het lijstje, evenals geluidskwaliteit, en prijs een stuk lager.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Beide signalen zijn digitaal, dus kwalitatief zal er weinig tot geen verschil zijn. Optisch is nog minder gevoelig voor storingen aangezien het geen electrisch signaal is zoals HDMI, maar dat is eigenlijk te verwaarlozen. Voordeel van HDMI ten opzichte van optisch is dat HDMI bijvoorbeeld HD Audio door kan zenden waar optisch dat niet kan. Nu kan de AVR-2307 dat niet aan, dus dat punt vervalt :P Beide kunnen DTS en DD als bitstream doorsturen (wat beide apparaten aankunnen).

Optie 1 kan, maar dat zou je eerst eens moeten testen. Dit omdat veel receivers stoppen met doorsturen van het signaal over HDMI zodra de TV uit wordt gezet (en de TV dus geen beeldapparaat meer ziet).
Ik zou dus voor optie 2 gaan :) Dan hoeft de TV niet aan.

Edit:
Dacht overigens te lezen dat je HDMI naar de TV wilde doen en vanaf de TV een optische kabel naar de receiver. Maar dat blijft dus niet zo te zijn :$ Daar zitten namelijk wat meer nadelen aan.

[ Voor 63% gewijzigd door FeaR op 10-12-2012 13:49 . Reden: Mweh, verkeerd gelezen. ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Die 2307 heeft geen HD-audio en optie 2 is volgens mij de bedoeling dat de hdmi naar de tv gaat vanaf apple tv kastje en een toslink kabel naar de Denon vanaf het apple tv kastje. Dat is dan de beste optie.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2012 14:01 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Optie 2 lijkt mij niet handig, aangezien veel TV's geen DTS-throughput ondersteunen, en sommige ook geen DD51-througput. Via de receiver naar je TV is dan dus logischer. Daarbij biedt HDMI veel meer bandbreedte dan een tosslink-verbinding, waardoor je ook HD-audio eroverheen kan schoppen. Toslink zou ik dus alleen gebruiken als het niet anders kan. Daarbij is de kwaliteit van je toslink-verbinding afhankelijk van hoe krachtig de lichtstraal is die erin wordt geschoten. Hoe groter de afstand, hoe groter de kans wordt dat je bits gaat missen in de overdracht. Dat is bij een koper-verbinding wat zekerder.
Het nadeel van de TV aan te moeten zetten is imho kleiner dan het voordeel dat je hebt van DTS-ondersteuning

iRacing Profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle ook met FeaR.
Daarbij: optie 3 heeft ook nog eens als voordeel dat je niet perse ARC aan hoeft te zetten, waardoor je Denon niet in een standby stand hoeft te staan.
Ik heb zelf een Denon AVR2311 en een LG TV met CI+ kaart. Bluray speler zit via de Denon aan de TV, maar de TV hangt met een optische kabel aan de Denon. Zelfde principe als bij jou het geval zou zijn zo ongeveer. Wel zou ik je Apple TV zo instellen (ik haal wat dat betreft PCM en Bitstream altijd door elkaar) dat ie meegeeft wat voor signaal er doorgegeven wordt. Dan schakelt je Denon namelijk meteen naar het goede type signaal om (want herkenbaar) en dat is ook weer wat extra gebruiksgemak :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

kroegtijger schreef op maandag 10 december 2012 @ 13:52:
Optie 2 lijkt mij niet handig, aangezien veel TV's geen DTS-throughput ondersteunen, en sommige ook geen DD51-througput.
Dat had ik eerst ook genoemd, maar na de TS nog een keer gelezen te hebben krijg ik het idee dat hij een optische kabel vanaf de AppleTV bedoelt en niet vanaf de TV ;)

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-01 14:57
FeaR schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:02:
[...]

Dat had ik eerst ook genoemd, maar na de TS nog een keer gelezen te hebben krijg ik het idee dat hij een optische kabel vanaf de AppleTV bedoelt en niet vanaf de TV ;)
Jep, de AppleTV beschikt ook over een optische uitgang. Lijkt mij de juiste oplossing als er geen gebruikt gemaakt wordt van HD audio.

[ Voor 10% gewijzigd door treative op 10-12-2012 14:28 ]

Sig

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 22:00
Optie 1 zou ik doen, dat heb ik nu ook: ATV3 gewoon met een HDMI aan m'n AVR hangen die die doorgelust naar de TV.
Ik heb niks te maken met ARC aangezien het geluid niet vanaf maar naar de TV toe gaat. Ik kan de TV uitlaten (ARC staat aan) en gewoon AirPlayen naar ATV3->AVR.
Wat betreft geluidskwaliteit: een audiofiel zal veelal zeggen dat extra omzetting van type signaal, signaal verlies kan optreden. elektrisch -> optisch -> elektrisch. Zo iemand zal vaak ook kiezen voor coax digital out. Andere feit is ook gemeld, langere afstand is bij optisch de kans op geflipte bits kleiner.
Nu is het zo dat wij tweakers wel beter weten met feiten dat digitaal is digitaal. Maar minder fouten in het signaal is natuurlijk beter.

• kroegtijger
treative schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:27:
[...]

Jep, de AppleTV beschikt ook over een optische uitgang. Lijkt mij de juiste oplossing als er geen gebruikt gemaakt wordt van HD audio.
Dat heeft wel weer als nadeel dat je beeld en geluid gaat scheiden, met als gevolg dat de synchronisatie niet altijd goed is. Daarbij moet je dan ook steeds je receiver weer van input wisselen. Is toch ook niet echt handig. Dan zie ik het nadeel van tv aan laten staan als kleiner dan van steeds weer handelingen moeten doen om geluid goed te krijgen

iRacing Profiel

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

kroegtijger schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:53:
[...]
Dat heeft wel weer als nadeel dat je beeld en geluid gaat scheiden, met als gevolg dat de synchronisatie niet altijd goed is.
Als je een bron via HDMI beeld en geluid laat versturen naar een receiver met HDMI Processing kan je ook delay krijgen. Het ligt immers bij de TV dat het beeld wordt vertraagd, de receiver stuurt beeld en geluid beide tegelijk uit. Enige wat helemaal in synch gaat is als je de Audio Out van de TV gebruikt en deze ook daadwerkelijk in synch is met het beeld (wat lang niet altijd is). Maar zoals gezegd zitten daar nadelen aan en zal de TV altijd aan moeten staan. Doorlussen via de TV is de laatste optie die ik zou doen.

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 22:00
FeaR schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:12:
[...]

Als je een bron via HDMI beeld en geluid laat versturen naar een receiver met HDMI Processing kan je ook delay krijgen. Het ligt immers bij de TV dat het beeld wordt vertraagd, de receiver stuurt beeld en geluid beide tegelijk uit. Enige wat helemaal in synch gaat is als je de Audio Out van de TV gebruikt en deze ook daadwerkelijk in synch is met het beeld (wat lang niet altijd is). Maar zoals gezegd zitten daar nadelen aan en zal de TV altijd aan moeten staan. Doorlussen via de TV is de laatste optie die ik zou doen.
Klopt helemaal van die out of sync. De meeste receivers bieden een optie audio delay waarmee je het kunt rechttrekken. TV en set top decoder boxen (UPCin elk geval) ook.

• kroegtijger
FeaR schreef op maandag 10 december 2012 @ 15:12:
[...]

Ik had het dan ook over delay vanaf de ATV3 naar de receiver toe.

iRacing Profiel

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:36
Hier ook ATV > Reciever > tv met HDMI kabels.

Op m'n Harmony ab 2 programma's gemaakt, ATV met tv en zonder tv. Werkt goed.

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-01 10:36
Volgens mij heb ik hier de ATV3 via de optische naar de receiver voor alleen muziek en heb ik hem via HDMI naar de TV, waarbij hij ook gewoon geluid mee stuurt wanneer ik bijvoorbeeld de gemist app via airplay op de TV afspeel.

*edit* het staat er misschien wat vaag, maar ik bedoel dat hij volgens mij het geluid ook via de HDMI mee stuurt naar de tv.

[ Voor 21% gewijzigd door rjvisje op 10-12-2012 22:19 ]

• NickH
  • Laatst online: 28-01 11:47
Zelfde setup als rjvisje. Volgens mij is de HDMI/TOSlink oplossing van de ATV ook bedoelt om HDMI naar de TV en TOSlink naar je AMP te sturen zodat je zowel je amp kan aansturen tijdens tv kijken als muziek streamen zonder dat je tv aan hoeft te staan.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:36
Ik heb het bewust met HDMI via de reciever gedaan om een kabel uit te sparen, anders had ik weer een Toslink kabeltje nodig... Action HDMI kabel is goedkoper en toch nodig :)

Daarbij gaan al mn andere apparaten ook via de reciever met alleen HDMI, op de tv ontvanger na, zodat ik ook tv kan kijken zonder de reciever aan te moeten zetten (ondertussen kijken we alleen tv met dat ding aan :p)

Qua instellingen ook het makkelijkste, nu is het hdmi is beeld en geluid, anders had ik nog eens apart in moeten stellen welk kanaal het geluid ging.

Maar beide opties werken gewoon goed...

[ Voor 3% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 10-12-2012 21:48 ]

• R0berto
  • Laatst online: 04-01 16:39
Mijn excuses voor de onduidelijkheid die ontstaan is :$ Ik bedoelde inderdaad in optie 2 dat ik de TOSLINK vanaf de ATV3 naar de AVR zou doen. Overigens kan het geluid momenteel al via de tv teruggestuurd worden naar de avr (waarbij de tv de center-speaker is). Logischerwijs moet hiervoor de tv dus aanstaan.

@kerstmanneke: een kabel uitsparen doe ik niet: het is óf toslink ATV->AVR + HDMI ATV->TV, óf HDMI ATV->AVR + HDMI AVR->TV. Dus in beide gevallen moet er een extra kabel komen.

En om source-selection kunnen we voor zover ik weet ook niet heen, dus dan maakt het verder niet bijster veel uit :)

conclusie is dus dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt :P
Pagina: 1