OCZ Agility3 vs ADATA ASP900S3

Pagina: 1
Acties:

• Crankyslap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04-2025
Dit zijn de 128GB SSD's met de beste prijs/qualiteits verhouding die ik kon vinden. Over de Agility3 heb ik erg positieve reviews gevonden maar de ADATA is iets sneller volgens specs, en iets goedkoper (al maakt 't op alternate niet veel uit). Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Niet zo'n verstand van SSD's.

OCZ
ADATA

Is 't sowieso wel een goed moment om een SSD aan te schaffen of is 't over een maand allemaal weer veel goedkoper?

[ Voor 10% gewijzigd door Crankyslap op 10-12-2012 11:01 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat de prijzen van SSDs nu interessant zijn, dus ik zou persoonlijk niet wachten. Alleen vraag ik me af waarom je deze 2 als beste ziet en niet bijv. de Samsung 830?

Ik verwacht ook niet dat ze veel goedkoper gaan worden. De prijs van de chips is gewoon vrij hoog dus kunnen de prijzen niet zo hard dalen als ooit met HDDs gebeurde. De performancewinst van een SSD is zo hoog dat het de investering echt snel waard is.

• Crankyslap
Die samsung was ik nog niet tegengekomen.. ziet er ook wel goed uit. Maar;

Samsung:
Leessnelheid: 520 MB/s
Schrijfsnelheid: 320 MB/s
Random write (4KB): 75000 IOPS
Random read (4KB): 30000 IOPS
Overdrachtssnelheid: 6 Gbit/s

Agility3 volgens alternate:
tot 525 MB/s (Flash lezen), tot 500 MB/s (Flash schrijven)

Agility3 volgens 4allshop:
Leessnelheid: 420 MB/s
Schrijfsnelheid: 300 MB/s
Random write (4KB): 72000 IOPS
Random read (4KB): 58000 IOPS
Latency (read): 0.04 µs
Latency (write): 0.02 µs

ADATA volgens zowel 4allshop als alternate:
Leessnelheid: 550 MB/s
Schrijfsnelheid: 520 MB/s

Dus welke read/write specs van de agility3 kloppen nou? Zo kan ik niet vergelijken natuurlijk :D En weet iemand de IOPS van de ADATA?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Crankyslap als ik jou was zou ik het onderzoek nogmaals uitvoeren en absoluut niet kijken naar de specificaties kijken die met name fabrikanten als OCZ opgeven, deze worden in de praktijk namelijk practisch niet gehaald. De twee beste prijs/kwaliteits merken zijn op het moment nogaltijd Sansung en Crucial, voor Samsung is dat de 830 serie en voor Crucial de M$ serie.

Het verschil zit hem in het gebruik van de Sandforce controller, waar o.a. OCZ veel gebruik van gemaakt heeft, dergelijke SSD's wil je niet als je ook stabiliteit en degelijkheid wilt.

Ik zou zeggen duik dit topic eens in: Het grote SSD topic ~ Deel 9

Verder horen dergelijke vragen tegenwoordig thuis in CAA thuis, kleine verhuizing dus. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:51
Crankyslap schreef op maandag 10 december 2012 @ 11:13:
Die samsung was ik nog niet tegengekomen.. ziet er ook wel goed uit. Maar;
[...]
Dus welke read/write specs van de agility3 kloppen nou? Zo kan ik niet vergelijken natuurlijk :D En weet iemand de IOPS van de ADATA?
In de praktijk kom je nog dicht in de buurt van de prestaties van de Samsung. Die andere twee haal je nooit. Misschien als je geluk hebt de helft in een ideale situatie. Daarnaast is de Samsung vrijwel zeker betrouwbaarder.

De reden voor de verschillende prestaties is het wel of niet comprimeerbaar zijn van de data. Dat is in de praktijk voor gewone gebruikers vrijwel nooit het geval. Daarom is de Samsung in de praktijk niet een beetje sneller dan die andere twee, maar enorm veel.

Kijkend naar prestaties, betrouwbaarheid en prijs zou ik nu kiezen tussen de Samsung 830 of de Crucial m4. OCZ en andere SandForce controllers gewoon vergeten. Er is te veel misinformatie over prestaties en te veel uitval.

Addicted to silent computing

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Mocht je trouwens toch per sé hogere schrijf-snelheden willen hebben op de Samsung, dan kan je naar een 256GB SSD kijken. Die kan namelijk weer sneller schrijven.

iRacing Profiel

• Crankyslap
Geen geld voor een 256GB helaas. 't wordt zo te zien toch de Samsung aangezien die SandForce controller zo bagger is. Bedankt voor de tips.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Kost maar 155€ voor de Samsung.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:17
Crankyslap schreef op maandag 10 december 2012 @ 12:10:
Geen geld voor een 256GB helaas. 't wordt zo te zien toch de Samsung aangezien die SandForce controller zo bagger is. Bedankt voor de tips.
Probeer dan de 830 nog ergens te kopen. De 840 is in benchmarks geloof ik net wat sneller. Maar 120 GB voor de zelfde prijs. Het verschil ga je volgens mij nooit merken en voor het zelfde geld krijg je dan 128GB (830).

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
R0y. schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:19:
[...]

Probeer dan de 830 nog ergens te kopen. De 840 is in benchmarks geloof ik net wat sneller. Maar 120 GB voor de zelfde prijs. Het verschil ga je volgens mij nooit merken en voor het zelfde geld krijg je dan 128GB (830).
De 840 is trager dan de 830. De 840 Pro is iets sneller, maar marginaal, en is de meerprijs absoluut niet waard.
Wat betreft de schrijf-snelheden moet je het uberhaupt al gek maken wil je tegen die limieten aanlopen; ook met de 64GB versie

iRacing Profiel

Pagina: 1